BudgetNotebook juni 2012
Long time no seen: de budgetcategorie.Het budget ligt deze keer op €400. Hiervoor hopen we een notebook uit te kiezen met acceptabele prestaties en bouwkwaliteit, ook moet er voldoende werkgeheugen aanwezig zijn.
voorselectie
basisfilterAls eerste komt de pricewatch: Asus X54C-SX091V bovendrijven. Deze kunnen we 1 euro onder het budget aanschaffen bij een redelijke webshop. Bij een webshop met 3 sterren nog iets minder.
Deze budgetbak is voor het segment enorm rijk uitgerust: 2 jaar garantie, 500GB hdd, 4GB ram en... een B815 op 1.6ghz, een zgn sandy bridge chip.
notebookcheck heeft een review van het higher-end model. Op de accu is enorm bespaard, en het toetsenbord is matig. Ook is het geheugen niet te upgraden (!). Het touchpad schijnt dan wel weer erg goed te zijn.
Dan hebben we ook nog pricewatch: HP 630 (A6E60EA). Die is goedkoper, maar wordt met zodanig weinig geheugen geleverd dat upgraden een must is. Uiteraard is er een review beschikbaar:
http://www.notebookcheck....4EA-Notebook.67563.0.html
o.a. de accuduur is stukken beter dan de asus. Evenals het toetsenbord, al heeft notebookcheck problemen met hun exemplaar... Het touchpad is dan weer minder aldus mijn ervaringen. Uit de afwijkende reviewstijlen van notebookcheck kan ik niet afleiden wat de betere case is.
pricewatch: HP Compaq Presario CQ57-313SD heeft dezelfde case in een andere kleur, met een 33% snellere processor. Notebookcheck meldt dat:
en lijkt best tevreden. Lijkt mij een prima kandidaat.The flaws in case stability that were noticed in the review of the HP 635 seem to have been partly eliminated.
De leverbaarheid is echter wel minder. Al een jaar bij slechts 1 shop, namelijk de mediamarkt.
Ten slotte vind ik de pricewatch: Lenovo Essential B560 (M489RMH). Die heeft een nog snellere CPU, een i3-380, en komt bij notebookcheck erg goed uit de test: de touchpad knoppen vallen tegen, en het toetsenbord is redelijk.
In het 17" segment overleeft slechts pricewatch: Acer Travelmate 7750Z-B964G50MTSS mijn filters. Dus dat is een makkelijke keuze.
Voor de rest lijken er alleen maar AMD E-450-achtige notebooks te zijn in dit segment. Het lijkt mij een goed idee om te verwijzen naar de netbook BBG van 2 maanden terug: geen van de laptops hier hebben een redelijke accuduur. Wat mij voor een budgetlaptop een redelijk pluspunt lijkt. Al is het verschil tussen de goedkoopste celeron en de E-450 met een factor 2 vrij groot.
Andere suggesties?