[NBBG] BudgetNotebook juni 2012

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter

BudgetNotebook juni 2012

Long time no seen: de budgetcategorie.

Het budget ligt deze keer op €400. Hiervoor hopen we een notebook uit te kiezen met acceptabele prestaties en bouwkwaliteit, ook moet er voldoende werkgeheugen aanwezig zijn.

voorselectie

basisfilter

Als eerste komt de pricewatch: Asus X54C-SX091V bovendrijven. Deze kunnen we 1 euro onder het budget aanschaffen bij een redelijke webshop. Bij een webshop met 3 sterren nog iets minder.
Deze budgetbak is voor het segment enorm rijk uitgerust: 2 jaar garantie, 500GB hdd, 4GB ram en... een B815 op 1.6ghz, een zgn sandy bridge chip.
notebookcheck heeft een review van het higher-end model. Op de accu is enorm bespaard, en het toetsenbord is matig. Ook is het geheugen niet te upgraden (!). Het touchpad schijnt dan wel weer erg goed te zijn.

Dan hebben we ook nog pricewatch: HP 630 (A6E60EA). Die is goedkoper, maar wordt met zodanig weinig geheugen geleverd dat upgraden een must is. Uiteraard is er een review beschikbaar:
http://www.notebookcheck....4EA-Notebook.67563.0.html
o.a. de accuduur is stukken beter dan de asus. Evenals het toetsenbord, al heeft notebookcheck problemen met hun exemplaar... Het touchpad is dan weer minder aldus mijn ervaringen. Uit de afwijkende reviewstijlen van notebookcheck kan ik niet afleiden wat de betere case is.

pricewatch: HP Compaq Presario CQ57-313SD heeft dezelfde case in een andere kleur, met een 33% snellere processor. Notebookcheck meldt dat:
The flaws in case stability that were noticed in the review of the HP 635 seem to have been partly eliminated.
en lijkt best tevreden. Lijkt mij een prima kandidaat.
De leverbaarheid is echter wel minder. Al een jaar bij slechts 1 shop, namelijk de mediamarkt.

Ten slotte vind ik de pricewatch: Lenovo Essential B560 (M489RMH). Die heeft een nog snellere CPU, een i3-380, en komt bij notebookcheck erg goed uit de test: de touchpad knoppen vallen tegen, en het toetsenbord is redelijk.

In het 17" segment overleeft slechts pricewatch: Acer Travelmate 7750Z-B964G50MTSS mijn filters. Dus dat is een makkelijke keuze.

Voor de rest lijken er alleen maar AMD E-450-achtige notebooks te zijn in dit segment. Het lijkt mij een goed idee om te verwijzen naar de netbook BBG van 2 maanden terug: geen van de laptops hier hebben een redelijke accuduur. Wat mij voor een budgetlaptop een redelijk pluspunt lijkt. Al is het verschil tussen de goedkoopste celeron en de E-450 met een factor 2 vrij groot.

Andere suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtr33
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:06
B560>X54C>630>CQ57 aangezien laatste geen HDMI uitgang heeft en de eerste een snellere CPU. De Asus zou overigens 1x2/4GB on board moeten hebben en 1 vrij slot (?). Gezien de lage accuduur en lijkt het me een kwestie van meeste bang (relatief voor minste buck (absoluut). Met de huidige prijs van €369 is dat de Asus.
Alternatieven zijn er bijna niet, dan kom je al snel in de mainstream/basis notebooks van €500+.

[ Voor 13% gewijzigd door mtr33 op 08-05-2012 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poecillia
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-07 10:18
Prijs/kwaliteit verhouding van laptops lijkt afgelopen tijd achteruit te zijn gegaan. Een jaar geleden heb ik deze gekocht. http://nl.hardware.info/r...synote-tk85-go-132-review voor 399 euro inclusief verzending. Zit bij mij een i5 460m in en HDMI. Prima machientje dat zich tot dusverre goed houdt.

Voor mijn dochter zoek ik nu ook een laptop (ze zit constant achter die van mij), maar ik kan niet een vergelijkbare machine vinden voor dit geld. Ik heb trouwens het idee dat de pricewatch niet helemaal bij is. Als ik in kieskeurig selecteer op laptops tot 400 euro krijg ik meer opties met i3 of celeron dual core.

Wat ik me af vraag is of ik nog rekening moet houden met een betere grafische kaart. Ze speelt vooral veel SIMS, dat vreet resources volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tsja. Een jaar geleden had ik iemand op het forum nog een acer met HD 5650 aangesmeerd rond dit budget. Voor die klasse grafische kaart betaal je nu gerust €100 meer. Dat is wel raar....

Vooralsnog zet ik mijn geld in op de lenovo. Omdat de CPU simpelweg veel sneller is dan die in de asus. Maar voor beiden geldt inderdaad: een half jaar terug had je meer waar voor je geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poecillia
Heb ik iets gemist, geldt de wet van Moore niet meer?

Op kieskeurig kom ik dit tegen:
Acer Aspire 5349-B814G50MI Celeron dual core € 378
Acer TravelMate 5742-374G32MTSS i3 € 399
HP Compaq Presario CQ57-366sd i3 € 399
Acer TravelMate 5744-374G32MIKK i3 € 399
Acer Aspire 5349-B814G32Mikk i3 € 399

Voor mijn dochter zit ik voor iets meer geld (€ 433) aan de Samsung NP-RC520-S01 te denken met een nVidia GeForce GT 520M. Zou SIMS3 daar een beetje goed op lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Die lijken mij allemaal onder doen voor de lenovo.

Met de GT 520m valt een beetje te gamen. Ik raad hem altijd af omdat de i3-2330m in principe een vergelijkbare GPU heeft (met mindere driverondersteuning. maar dat mag voor sims geen probleem zijn). Maar in dit segment krijg je die CPU nog helemaal niet.

Als je grafische prestaties wilt dan kan je beter 2e hands kijken. Ik heb laatst nog een W87CU verkocht voor €400 met een i5 en een HD 5870m. Ik vond het een verschrikkelijk apparaat (fans draaien permanent, toetsenbord crap, dode pixel, versleten touchpad..), maar performt wel een factor 4 beter dan wat je voor de rest kan krijgen qua grafische prestaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poecillia
Niet bepaald een levend topic dit. Toch ben ik nog op zoek naar een laptop rond de 400 euro. Daaronder alleen matige processoren, dus ik zoek het iets hoger:
pricewatch: Fujitsu Lifebook AH531 (VFY:AH531MP502NL)
pricewatch: Acer Aspire 4752-2354G50MN (Zwart)

Beide met een i3 2350. De fujitsu heeft een groter scherm en is iets goedkoper met 429 euro. Is dit het beste wat verkrijgbaar is in dit segment?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Omni
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online

Omni

Waf.

Bump vanwege NBBG voor volgende maand.
Pagina: 1