IS/RA punt met ongekleurde aders

Pagina: 1
Acties:

• BikkelZ
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-12-2025
De vorige bewoners hebben in een vlaag van...tja...?....de wandcontactdoos er af gesnokt, en nu zit ik met een kabel die uit de grond komt in mijn woonkamer met vier koperen draden er in, die alle vier ongelabeld qua kleur zijn maar gewoon min of meer geisoleerd van elkaar in de kabel zitten. De kabel zelf is weer omhuld met lood. Het lood heb ik er een eindje afgepulkt, maar het er zit verder niks qua kleur om die koperen aders heen. Ik gok dat dit een hele oude aansluiting is?

Ik heb een multimeter, ben er niet zo goed in thuis maar kan ik wat meten zodat ik weet wat eigenlijk blauw wit rood etc zou moeten zijn? Er zou nu ADSL en dus telefonie moeten zijn aldus Tele2

iOS developer

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-02 11:42

mux

99% efficient!

Dat zijn vetpapiertjes om de kabels heen. Ik heb hetzelfde probleem gehad. De moderne blauw/rood/etc.-kleurtjes werken niet; bij het vetpapier zul je veel valere kleuren moeten kunnen waarnemen: lichtbruin, oranje, etc. Je moet er gewoon een sterke zaklamp bij gebruiken. Volgens mij zijn het de twee felst gekleurde aders die je moet hebben.

Zelf kon ik zelfs die kleuren niet meer goed herleiden, dus ben ik maar gewoon gaan meten. Hang een multimeter aan de kabels op DC volts en kijk tussen welke twee aders een aanzienlijke spanning staat (ruwweg 48V).

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

KPN bellen, nieuw IS/RA laten aanleggen, kosten op vorige bewoners verhalen.

[ Voor 23% gewijzigd door CyBeR op 07-05-2012 23:07 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• BikkelZ
Ik ga morgen nog maar eens zoeken in welke doos ik mijn multimeter gelaten heb. Ik weet zeker dat ik hem nog gezien heb in ieder geval.

iOS developer

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Test en label monteur laten langs komen?

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:23
Als er alleen ADSL (met voip telefonie) op staat heeft meten met een multimeter geen zin. Gewoon het modem op 2 aders aansluiten en zo de combinaties afgaan om te kijken of je een sync krijgt. Let er bij het aansluiten op dat je goed contact maakt, soms moet je eerst wat lak van de aders schrapen.

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Neem een ouwe telefoon, strip het kabeltje aan en probeer gewoon. Er zijn,maar 2 aders goed. Het is wisselspanning, dus maakt eigenlijk niet uit hoe je ze aansluit. Dus gewoon proberen zou ik zeggen... Zo moeilijk kan het niet zijn.

• BikkelZ
Het is inderdaad VOIP wat Tele2 biedt, want je sluit je telefonie op je ADSL modem aan. Dan staat er geen 45V op een van de aders? Dus het enige wat zou kunnen werken is dat ik het direct op het ADSL modem test? (Hoe vindt het ADSL modem dan een signaal?)

Ik wilde het als volgt aanpakken:

- De lange uitstekende koperen draden inkorten tot +/-3 cm en ze aansluiten op een kroonsteentje waar normale geisoleerde kabels aan vast zitten
- Deze weer aansluiten op een telefoonstopcontact met de juiste kleuren (rood en wit toch?)
- ADSL modem aansluiten op het telefoonstopcontact
- De rode en witte kabel net zo lang anders aansluiten op het kroonsteentje tot het werkt, zodat de kleuren altijd kloppen

Ik neem aan dat ik telefoonkabel en een telefoonstopcontact gewoon bij de GAMMA kan halen?

[ Voor 5% gewijzigd door BikkelZ op 08-05-2012 10:33 ]

iOS developer

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:23
BikkelZ schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 10:32:
Het is inderdaad VOIP wat Tele2 biedt, want je sluit je telefonie op je ADSL modem aan. Dan staat er geen 45V op een van de aders?
Klopt.
Dus het enige wat zou kunnen werken is dat ik het direct op het ADSL modem test? (Hoe vindt het ADSL modem dan een signaal?)

Ik wilde het als volgt aanpakken:

- De lange uitstekende koperen draden inkorten tot +/-3 cm en ze aansluiten op een kroonsteentje waar normale geisoleerde kabels aan vast zitten
- Deze weer aansluiten op een telefoonstopcontact met de juiste kleuren (rood en wit toch?)
- ADSL modem aansluiten op het telefoonstopcontact
- De rode en witte kabel net zo lang anders aansluiten op het kroonsteentje tot het werkt, zodat de kleuren altijd kloppen

Ik neem aan dat ik telefoonkabel en een telefoonstopcontact gewoon bij de GAMMA kan halen?
Niet te moeilijk doen, je hebt vast nog wel ergens een telefoonkabeltje liggen. Gewoon doorknippen, de kant met het stekkertje in het modem drukken, de losse aders sluit je op je kroonsteentje aan. Wel voorzichtig want zijn meestal dunne adertjes. Mocht je een kabeltje met 4 aders hebben dan gebruik je de twee aders van de middelste twee contactjes van het stekkertje. Zo kun je makkelijk testen, geef het modem even rustig de tijd om te syncen en je hebt zo de juiste te pakken.

• BikkelZ
Ik had het al aangelegd zoals ik het beschreven had, en waarempel, na een plug er in gestoken te hebben werkte het gewoon in één keer. Gelukkig heb ik nog een of ander vaag DNS probleem waardoor ik wel kan Skypen maar verder niet kan internetten, maar dat mag de pret niet drukken! :+

---

en ook dat werkt al weer. mooi!

---

Overigens bleek het bij het uiteenpulken wel om vier verrot gecoate aders te gaan. Sommigen hadden nog een zweem kleur.

[ Voor 22% gewijzigd door BikkelZ op 11-05-2012 16:27 ]

iOS developer

Pagina: 1