Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Bedrijfsnetwerk / Eerste server, op zoek naar leesvoer.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Geachte Tweakers,

Onlangs hebben wij in ons kleine bedrijf (~5 werkstations) een Windows Server aangeschaft met daarop Windows Small Business Server 2011 Essentials. Echter, in ons bedrijf zijn er weinig personen met expertise op dit gebied.

Graag zou ik me op dit gebied willen inlezen om deze nieuwe server optimaal te benutten. Daarbij moet gedacht worden aan een goede basiskennis over Active Directory, het werken in een domein, het reguliere onderhoud, enzovoorts. Ik (en alle anderen in het bedrijf) zijn op dit punt complete leken. De Dashboard die is meegeleverd ben ik ondertussen al uit en lost al een boel problemen op, maar ik zou optimaal de mogelijkheden van deze server willen benutten.

Graag zou ik van jullie enige tips willen voor boeken die ik kan lezen, of eventueel enige goed geschreven tutorials. Ik heb her en der al gezocht, maar ik vermoed dat jullie ook wel wat tips hebben, vandaar deze post. :)

Alvast hartelijk bedankt,
Patrick

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Gezien het feit dat jullie allemaal leken zijn, kijk eens naar de mogelijkheden van een kleine ICT dienstverlener die jullie kan bijstaan, advies kan geven, en bepaalde taken kan uitvoeren. Hoeft helemaal niet zoveel te kosten en je voorkomt er een hoop ellende mee als het fout gaat en niemand weet hoe de boel weer de lucht in moet komen.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Verwijderd

Topicstarter
Helaas ziet de baas dat anders en is hij van mening dat wij ons hier zelf eerst in moeten proberen te verdiepen alvorens wij daartoe overgaan. Hoop niet dat het een gevalletje "Als het kalf verdronken is...." wordt. Ik zal het nog wel voorleggen aan mijn baas.

Neemt niet weg; kennen jullie nog goede boeken op dit gebied? :)

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

Een goede tip: onderschat het niet. Goed systeembeheer is niet iets wat je 'eventjes' leert. Ik wil je niet onderschatten of beoordelen, maar iets met een gewaarschuwd man en zo... ;)

Als je jezelf serieus wil verdiepen in deze materie kan je bv. nadenken over de boeken van Microsoft Press die bedoeld zijn als voorbereiding op de MS-certificering. Trainsignal of CBT Nugget trainingvideos zijn ook wel een goed startpunt.

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-11 16:22

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Je zou de installatie en configuratie door een IT-bedrijf kunnen laten uitvoeren.
SBS2011 Essentials is zo gemaakt dat je niet heel veel kennis nodig hebt om het systeem te onderhouden.

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X