iPhone 4 uit Apple Store UK, 2 jaar garantie in NL?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASNNetworks
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 26-09 15:50
Hallo allemaal,

Ik heb in augustus 2010 een iPhone 4 gekocht (32Gb) via de Apple Store in Londen. Nu doet de homeknop een beetje raar, was al vrij vroeg trouwens maar nooit iets mee gedaan. Maar gezien ik misschien garantie nog heb (nog 3 maanden officieel) dacht ik misschien kan ik het dan inleveren ter reparatie.

Nu mijn vraag:

In april kwam Apple naar buiten met een overzicht waarop stond dat zij nu ook 2 jaar garantie gaven ivm Europese consumentenrechten. Voorwaarde was dat de iPhone via Apple direct was gekocht. Dat is bij mij dus het geval. Wat echter niet duidelijk is, is of ik dan ook in heel Europa garantie heb.

Met andere woorden: kan ik mijn iPhone 4 die nog geen 2 jaar oud is (wel langer dan 1 jaar) die ik in UK heb gekocht bij de Apple Store in Londen in Amsterdam in de Apple Store ter reparatie aanbieden? Valt het onder garantie?

Hoor graag jullie ideeën en ervaringen!

Heb trouwens ook het bonnetje nog gewoon.

koop geen eBay/Marktplaats 'digitale' games | games sharen/kopen uit andere Store

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Garantiekwesties horen in het Shopping Forum, dus een move die kant op :)

3i > SF

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeus
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:42
Je hebt in ieder geval in London garantie. Je zou ze kunnen bellen en vragen of je hem in Nederland mag / kan inleveren.

"Zeus was so enamored by Europa that he decided to seduce and ravage her. "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16-10 14:32
Waarom neem je niet direct contact op met Apple? Die kunnen je vraag hoogstwaarschijnlijk beter beantwoorden dan wij. Wij kunnen alleen maar gissen.

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 17:39
Zeus schreef op maandag 07 mei 2012 @ 18:29:
Je hebt in ieder geval in London garantie. Je zou ze kunnen bellen en vragen of je hem in Nederland mag / kan inleveren.
Mag volgens mij altijd bij een echte APR dus de nieuwe in Amsterdam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:21
SanderPS3 schreef op maandag 07 mei 2012 @ 18:32:
Waarom neem je niet direct contact op met Apple? Die kunnen je vraag hoogstwaarschijnlijk beter beantwoorden dan wij. Wij kunnen alleen maar gissen.
Apple staat bekend als bedrijf wat het niet nou neemt met de rechten van zn klanten, ik zou zeker niet afgaan op wat hun zeggen. Geldt overigens voor de meeste verkopers, het is niet noodzakelijk in het belang van de verkoper om eerlijk te zijn over de rechten van zn klant.

Op de aankoop is het Engels recht van toepassing, wat waarschijnlijk betekent dat je 2 jaar garantie hebt. Maar je hebt dit recht niet noodzakelijk ook in Nederland, hoewel het uiteindelijk allemaal onderdeel is van hetzelfde concern heb jij zaken gedaan met Apple UK en is dat de verkoper die je moet helpen. Nou zou het kunnen dat ze uit coulance je ook in Nederland willen helpen, maar het blijft Apple dus daar zou ik niet vanuit gaan. Je kan het altijd proberen, recht heb je er niet op.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:50
Apple geeft over de hele wereld gewoon garantie. Spookverhalen als hierboven komen door de bank genomen van retailers af die het niet zo nauw nemen met de regels. Apple zelf zal het ook zeker niet maken om de regels niet na te komen. Wel zijn ze er in het verleden niet even duidelijk over geweest wat voor de consument nu zijn/haar rechten zijn. Daardoor komt het wel eens voor dat iemand niet goed geholpen is.

http://www.consumentenbon...ite-verder-aan-te-passen/
http://www.apple.com/nl/legal/statutory-warranty/

Je hebt dus gewoon maximaal 2 jaar garantie (nieuws: Apple geeft Europeanen twee jaar garantie - update) volgens de Europese regels en kan die garantie in Nederland bij Apple claimen.

[ Voor 9% gewijzigd door SidewalkSuper op 14-05-2012 17:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
SidewalkSuper schreef op maandag 14 mei 2012 @ 17:50:
Apple geeft over de hele wereld gewoon garantie. Spookverhalen als hierboven komen door de bank genomen van retailers af die het niet zo nauw nemen met de regels. Apple zelf zal het ook zeker niet maken om de regels niet na te komen. Wel zijn ze er in het verleden niet even duidelijk over geweest wat voor de consument nu zijn/haar rechten zijn. Daardoor komt het wel eens voor dat iemand niet goed geholpen is.
Op die site van Apple zelf staat nota bene nog steeds duidelijk dat je maar tot 1 jaar garantie hebt, daar is niks onduidelijks aan. Het is geen spookverhaal, het staat in de link die je zelf post 8)7 Apple neemt het niet zo nauw met het consumentenrecht, je moet je dus als consument niet afgaan op wat de verkoper zegt. Dit is van belang voor de TS omdat het jaar al ruim verstreken is. En het is echt naief om te denken dat ze per ongeluk vaag zijn en dat daardoor per ongeluk klanten niet juist zijn geholpen. Dat is Apple beleid.
Dat is ondertussen ruim een maand geleden en nog steeds niet gebeurd.
http://www.apple.com/nl/legal/statutory-warranty/
Je hebt dus gewoon maximaal 2 jaar garantie (nieuws: Apple geeft Europeanen twee jaar garantie - update) volgens de Europese regels en kan die garantie in Nederland bij Apple claimen.
Het is niet waar dat je maximaal 2 jaar garantie hebt volgens de Europese regels. Dat is slechts een richtlijn, landen kunnen daar in het voordeel van de consument vanaf wijken, in Nederland gaat het bijv. verder. Ik weet niet hoe dit in Engeland geregeld is, want het Engels recht is van toepassing.

Apple heeft in de voorwaarden inderdaad wel staan dat garantie in binnen de EER gegeven wordt. Dit is niet wettelijk verplicht en ik ben benieuwd of ze dat bij TS ook echt zullen doen. "Buitenlandse dekking" is niet voor niets ook vaag geformuleerd.

Ik geef je op een briefje dat Apple NL moeilijk gaat doen, en dat is niet per ongeluk.

[ Voor 10% gewijzigd door ph4ge op 15-05-2012 09:34 ]

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SidewalkSuper
  • Registratie: April 2010
Ik zeg ook maximaal 2 jaar, omdat er tot maximaal 2 jaar in het voordeel van de consument van wordt afgeweken.

Het Engels recht is niet van toepassing, het Europees recht is van toepassing, dat gaat namelijk voor.
Ik heb zelf al 2x zonder problemen gebruik gemaakt van een garantie. Er zullen vast ook mensen zijn die daar meer last mee hebben gehad, maar zoals jij het stelt is Apple een grote boeman die iedereen de centen afhandig wil maken. Ik geef alleen aan dat de TS daar niet bang voor hoeft te zijn en gewoon contact op kan nemen met Apple. Ik geef niemand iets op een briefje, maar ga er vanuit dat het netjes afgehandeld wordt, zoals ook 1x van de 2 bij mij het geval was (de andere keer was het sowieso een no-brainer dat ik garantie erop kreeg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ph4ge
Er is niet zoiets als Europeesrecht in dit geval, richtlijnen hebben normaal geen directe werking, maar moeten omgezet worden in nationaal recht. Engels recht dus.

En Apple is geen boeman, maar gewoon een van de vele bedrijven die het niet zo nauw nemen met de wet. Algemeen bekend, dat is echt niet alleen mijn ervaring. Niet voor niets zijn consumentenorganizaties over de hele wereld in conflict met Apple. Het is niet hun beleid om klanten zo goed mogelijk te helpen, maar om de grenzen op te zoeken van wat ze minimaal verplicht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ph4ge schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 21:05:
Er is niet zoiets als Europeesrecht in dit geval, richtlijnen hebben normaal geen directe werking, maar moeten omgezet worden in nationaal recht. Engels recht dus.
Dat is onjuist. Zaken worden vaak in lokaal recht opgenomen, maar de richtlijnen zijn wel degelijk bindend. Ze gelden als minimum, en de lokale versies kunnen enkel voorzien in uitbreiding van rechten. Immers, met het ratificeren van een verdrag wordt door een land een intentie uitgesproken, wat door de rechter als handvest kan worden genomen.
http://www.europarl.europa.eu/factsheets/1_2_1_nl.htm
- Richtlijn: een richtlijn is verbindend ten aanzien van het te bereiken resultaat voor elke lidstaat waarvoor zij bestemd is, waarbij echter aan de nationale instanties de bevoegdheid wordt gelaten vorm en middelen ter verwezenlijking van dit resultaat te kiezen. Een richtlijn kan gericht zijn tot één, meerdere of alle lidstaten.
Verder is er niet zoiets als 2 jaar garantie, of zoals vaak aangehaald in Nederland, verwachte levensduur. Niet dat de termijnen niet kloppen, maar dat de term garantie niet klopt. Het gaat na 6 maanden om aansprakelijkheid, wat significant anders is dan garantie. En ja, ook consuwijzer gaat daarin nat, en ja, dat hebben ze ook telefonisch bij ondergetekende bevestigd. Het idee is simpel en begrijpbaar houden, maar het resultaat is onduidelijkheid helaas.
http://www.wetboek-online...etboek%20Boek%207/18.html
Bij een consumentenkoop wordt vermoed dat de zaak bij aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord, indien de afwijking van het overeengekomene zich binnen een termijn van zes maanden na aflevering openbaart, tenzij de aard van de zaak of de aard van de afwijking zich daartegen verzet.
Overigens ben ook ik niet gecharmeerd van de garantie-strategie van Apple. Niet voor niets is er publiek grootschalig ruchtbaarheid aan gegeven, en niet voor niets is het resultaat een toezegging van verbetering geweest. Commercieel heb ik groot respect voor de marketingmachine van Apple, operationeel worden werknemers uitgebuit enkel ter maximalisatie van de winst voor de aandeelhouders - bijvoorbeeld niet als noodgreep om de concurrentie het hoofd te bieden (prijsdruk), wat het niet minder erg maakt, maar wat het begrijpelijk zou maken als noodgreep. Dubbel erg dus. En ja, Apple heeft in het nieuws druk uitgeoefend op fabrikanten voor betere arbeidsvoorwaarden na negatieve media-aandacht. Maar datzelfde Apple heeft ook de keuze destijds gemaakt voor deze fabrikanten waarbij het voor mij duidelijk is dat vanaf begin een 'wir haben es nicht gewust'-verhaal klaarlag. Deze passage is lastig met directe zuivere bronnen te staven, maar gezien de wijze waarop ik de rest van dit verhaal onderbouw, hoop ik dat mensen willen aannemen dat ik me voldoende heb verdiept in de materie om tot deze conclusie te komen.

Een ander relevant punt in dit specifieke verhaal trouwens, is dat het mankement al enige tijd bestond. Ook als koper heb je plichten, en één daarvan is het tijdig melden van mankementen. Dat is nagelaten. De precieze implicatie daarvan is niet eenvoudig te bepalen, maar ik neig in een richting dat het euvel blijkbaar niet voldoende was voor koper om te spreken van een product wat niet binnen de normen van conformiteit viel. De aanspraak op rechten vlak voor verstrijken kan daarmee de schijn hebben dat er een bewust doel is de levensduur van het gekochte te maximaliseren.
http://www.wetboek-online...etboek%20Boek%207/23.html
De koper kan er geen beroep meer op doen dat hetgeen is afgeleverd niet aan de overeenkomst beantwoordt, indien hij de verkoper daarvan niet binnen bekwame tijd nadat hij dit heeft ontdekt of redelijkerwijs had behoren te ontdekken, kennis heeft gegeven. Blijkt echter aan de zaak een eigenschap te ontbreken die deze volgens de verkoper bezat, of heeft de afwijking betrekking op feiten die hij kende of behoorde te kennen doch die hij niet heeft meegedeeld, dan moet de kennisgeving binnen bekwame tijd na de ontdekking geschieden. Bij een consumentenkoop moet de kennisgeving binnen bekwame tijd na de ontdekking geschieden, waarbij een kennisgeving binnen een termijn van twee maanden na de ontdekking tijdig is.

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 17-05-2012 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvrijn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-07 23:16
Ik zal je gelijk ook uit je dromen helpen..
Indien je homebutton soms hapert (dus niet altijd werkt) dan heb je vochtschade.

Kijk even goed naar de vochtindicatoor in je dockconnector.
Hij zal geweigerd worden voor reparatie.

Ik denk dat je beter af bent als je dit bij een reparatiebedrijfje laat maken voor 40-50 euro.
Is meestal nog klaar terwijl je wacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HBSVDK
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15-10 21:59
Ipv een reparatie: jailbreak hem en knal zephyr erop. Dan heb je nooit meer een homeknop nodig. Werkt de iphone i het geheel ook veel fijner van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Apple geeft over de hele wereld gewoon garantie. Spookverhalen als hierboven komen door de bank genomen van retailers af die het niet zo nauw nemen met de regels. Apple zelf zal het ook zeker niet maken om de regels niet na te komen.
.
Ehm, Apple neemt het zelf JUIST niet zo nauw met de regels. Zo hebben ze bijvoorbeeld geweigerd om de airport express (dingen vielen na twee jaar met bosjes uit) te repareren na 2 jaar. Terwijl op any cheapass yokiyoki router 10 jaar garantie zit. Met $110.000.000.000 in cash snap ik ook wel waarom ze zo werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gluten Parody
  • Registratie: Mei 2002
Verwijderd schreef op maandag 28 mei 2012 @ 08:11:
Ehm, Apple neemt het zelf JUIST niet zo nauw met de regels. Zo hebben ze bijvoorbeeld geweigerd om de airport express (dingen vielen na twee jaar met bosjes uit) te repareren na 2 jaar.
Klopt, die werden niet gerepareerd. Ik kreeg gewoon een gloednieuwe.

Beeldscherm voor MacOS kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASNNetworks
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 26-09 15:50
Even een tijd weg geweest van de topic. Maar de home-knop problemen heb ik sinds dag 1 al. Alleen toen was het niet echt een probleem, hij klikte gewoon niet lekker. Dat is bij best veel van de eerste batch iPhones geweest toen (zover ik heb kunnen zien, horen, testen bij anderen). Het heeft dus helemaal niks te maken met vochtschade ;)

Ik bel maandag even Apple wel op om te kijken hoe en wat, zal mijn bevindingen hier delen!

koop geen eBay/Marktplaats 'digitale' games | games sharen/kopen uit andere Store

Pagina: 1