Dat is onjuist. Zaken worden vaak in lokaal recht opgenomen, maar de richtlijnen zijn wel degelijk bindend. Ze gelden als minimum, en de lokale versies kunnen enkel voorzien in uitbreiding van rechten. Immers, met het ratificeren van een verdrag wordt door een land een intentie uitgesproken, wat door de rechter als handvest kan worden genomen.
http://www.europarl.europa.eu/factsheets/1_2_1_nl.htm- Richtlijn: een richtlijn is verbindend ten aanzien van het te bereiken resultaat voor elke lidstaat waarvoor zij bestemd is, waarbij echter aan de nationale instanties de bevoegdheid wordt gelaten vorm en middelen ter verwezenlijking van dit resultaat te kiezen. Een richtlijn kan gericht zijn tot één, meerdere of alle lidstaten.
Verder is er niet zoiets als 2 jaar garantie, of zoals vaak aangehaald in Nederland, verwachte levensduur. Niet dat de termijnen niet kloppen, maar dat de term garantie niet klopt. Het gaat na 6 maanden om aansprakelijkheid, wat significant anders is dan garantie. En ja, ook consuwijzer gaat daarin nat, en ja, dat hebben ze ook telefonisch bij ondergetekende bevestigd. Het idee is simpel en begrijpbaar houden, maar het resultaat is onduidelijkheid helaas.
http://www.wetboek-online...etboek%20Boek%207/18.htmlBij een consumentenkoop wordt vermoed dat de zaak bij aflevering niet aan de overeenkomst heeft beantwoord, indien de afwijking van het overeengekomene zich binnen een termijn van zes maanden na aflevering openbaart, tenzij de aard van de zaak of de aard van de afwijking zich daartegen verzet.
Overigens ben ook ik niet gecharmeerd van de garantie-strategie van Apple. Niet voor niets is er publiek grootschalig ruchtbaarheid aan gegeven, en niet voor niets is het resultaat een toezegging van verbetering geweest. Commercieel heb ik groot respect voor de marketingmachine van Apple, operationeel worden werknemers uitgebuit enkel ter maximalisatie van de winst voor de aandeelhouders - bijvoorbeeld niet als noodgreep om de concurrentie het hoofd te bieden (prijsdruk), wat het niet minder erg maakt, maar wat het begrijpelijk zou maken als noodgreep. Dubbel erg dus. En ja, Apple heeft in het nieuws druk uitgeoefend op fabrikanten voor betere arbeidsvoorwaarden na negatieve media-aandacht. Maar datzelfde Apple heeft ook de keuze destijds gemaakt voor deze fabrikanten waarbij het voor mij duidelijk is dat vanaf begin een 'wir haben es nicht gewust'-verhaal klaarlag. Deze passage is lastig met directe zuivere bronnen te staven, maar gezien de wijze waarop ik de rest van dit verhaal onderbouw, hoop ik dat mensen willen aannemen dat ik me voldoende heb verdiept in de materie om tot deze conclusie te komen.
Een ander relevant punt in dit specifieke verhaal trouwens, is dat het mankement al enige tijd bestond. Ook als koper heb je plichten, en één daarvan is het tijdig melden van mankementen. Dat is nagelaten. De precieze implicatie daarvan is niet eenvoudig te bepalen, maar ik neig in een richting dat het euvel blijkbaar niet voldoende was voor koper om te spreken van een product wat niet binnen de normen van conformiteit viel. De aanspraak op rechten vlak voor verstrijken kan daarmee de schijn hebben dat er een bewust doel is de levensduur van het gekochte te maximaliseren.
http://www.wetboek-online...etboek%20Boek%207/23.htmlDe koper kan er geen beroep meer op doen dat hetgeen is afgeleverd niet aan de overeenkomst beantwoordt, indien hij de verkoper daarvan niet binnen bekwame tijd nadat hij dit heeft ontdekt of redelijkerwijs had behoren te ontdekken, kennis heeft gegeven. Blijkt echter aan de zaak een eigenschap te ontbreken die deze volgens de verkoper bezat, of heeft de afwijking betrekking op feiten die hij kende of behoorde te kennen doch die hij niet heeft meegedeeld, dan moet de kennisgeving binnen bekwame tijd na de ontdekking geschieden. Bij een consumentenkoop moet de kennisgeving binnen bekwame tijd na de ontdekking geschieden, waarbij een kennisgeving binnen een termijn van twee maanden na de ontdekking tijdig is.
[
Voor 34% gewijzigd door
Verwijderd op 17-05-2012 23:49
]