• C.Hariri
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13-01 11:18
Hallo,

ik ben van plan om deze setup aan te schaffen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G530 Boxed€ 36,20€ 36,20
1Transcend JetRam JM1333KSN-4G€ 16,95€ 16,95
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 105,91€ 105,91
1Intel Desktop Board DH61AG€ 105,43€ 105,43
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 264,49

Nu weet ik alleen niet zeker of het mogelijk is om met de multiplier en stock volt te rommelen (allebei omlaag). De manual van intel geeft niet veel informatie, deze stelt slechts dat "sommige functies niet aanwezig zijn bij sommige moederborden".

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Wat heb je zelf gevonden op het web???
Google

Johann Sebastian Bach

• C.Hariri
Nivida_intel schreef op maandag 07 mei 2012 @ 16:31:
Wat heb je zelf gevonden op het web???
Google
Gebruikers van schermlezers kunnen hier klikken om Google Instant uit te schakelen.
+Jij
Zoeken
Afbeeldingen
Maps
Play
YouTube
Nieuws
Gmail
Documenten
Agenda
Meer

Google zoekenIk doe een gok
Aanmelden
Nederland

Advertentieprogramma'sBedrijfsoplossingenPrivacy en voorwaarden+GoogleAlles over GoogleGoogle.com in EnglishiGoogle
Even geen grappen. Ik heb natuurlijk een hoop gezocht naar wat je allemaal kan instellen op het bord: http://www.missingremote....erboard-and-core-i5-2390t
scroll wat naar beneden; staan wat bios screenshotjes maar geen performance tab helaas...

http://downloadmirror.int...roductGuide01_English.pdf
heeft het slechts over "bios upgraden", geen informatie over het veranderen van deze settings..

Intel.com heeft het over:
"Idle States Yes
Enhanced Intel SpeedStep® Technology Yes"
maar verder niet welke frequenties en/of voltages...

[ Voor 35% gewijzigd door C.Hariri op 07-05-2012 16:41 ]

• J.S. Bach
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Bijdehandje: 2 woorden 2e hit Slimmerd <-- link die ik heb aangeklikt

[ Voor 11% gewijzigd door J.S. Bach op 07-05-2012 16:42 ]

Johann Sebastian Bach

• C.Hariri
Nivida_intel schreef op maandag 07 mei 2012 @ 16:42:
Bijdehandje: 2 woorden 2e hit Slimmerd <-- link die ik heb aangeklikt
Het antwoord op yahoo geeft geen antwoord op de vraag:
Although underclocking is less common than overclocking, it can be done. The question of whether or not it should be done depends on if you know how to underclock it correctly and if you test for stability afterwards. If the answer to both those questions are yes then go for it! Less heat will lead to longer lifespan of CPU!
Het heeft geen enkele betrekking op de setup zoals ik die beschreven heb, en is bovendien netzo algemeen als "als je benzine wilt uitsparen moet je je gaspedaal minder diep induwen" :/.

[ Voor 12% gewijzigd door C.Hariri op 07-05-2012 16:47 ]

• J.S. Bach
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Johann Sebastian Bach

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
C.Hariri schreef op maandag 07 mei 2012 @ 16:12:
Nu weet ik alleen niet zeker of het mogelijk is om met de multiplier en stock volt te rommelen (allebei omlaag).
Heeft dat eigenlijk wel zin bij een moderne setup als Sandy Bridge? Die zit al vol met controller logica meegebakken die bijna alle onderdelen van de chip continue dynamisch op een zo laag mogelijk voltage houdt dan wel compleet afschakelt.

[ Voor 12% gewijzigd door Dreamvoid op 07-05-2012 17:08 ]

• Sniperzkillz
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-02-2023
De G440 heeft geen vrij instelbare multiplier, dus ik weet niet of onderclocken gaat lukken met een G530.

PC Specs: Asrock B75 Pro-3 M, Intel Core i7 2600, MSI GTX680, Intel 320 40GB SSD, Corsair Builder CX500 V2, Kingston 8GB RAM, Samsung 840 120GB SSD

• C.Hariri
Sniperzkillz schreef op maandag 07 mei 2012 @ 18:19:
De G440 heeft geen vrij instelbare multiplier, dus ik weet niet of onderclocken gaat lukken met een G530.
Kijk :) dit is iets waar ik aan heb. Bedankt voor de constructieve comment. Kun je eventueel nog kijken of het voltage wel aangepast kan worden? En eventueel, als je PC idle is, tot welke frequentie (multiplier) en vcore deze terugschakelt?

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:52

Nemesizz

Untouchable

Wat ik vind op Intel z'n site (hele goede site als je iets van een processor wilt weten) heeft de Celeron G530 gewoon EIST (Enhanced Intel Speedstep Technology). Dus tenzij het geblokkeerd is in de BIOS kun je de multiplier wél omlaag zetten (bij niet -K processors of processors zonder Turbo kun je de multiplier niet omhoog zetten, maar als ze EIST hebben wél omlaag).

Dus de processor zal het wel kunnen, of de BIOS van het moederbord het toelaat is een 2e.
(ik kan geen manual vinden van het bord, links doen het op een of andere manier niet :/ )

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Waarom zou je een cpu die idle met stock settings nog maar milliwatts verbruikt nog verder willen undervolten?

https://discord.com/invite/tweakers

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

^^ met hierboven, why man, why?. De processor zal dmv EIST in idle terug schakelen naar 0.9v en 1600Mhz. Een verbruik van nagenoeg niets. Mocht je niet handmatig een multi omlaag kunnen kiezen, kan je in ieder geval de cpu 'locken' op 1600Mhz. Maar nogmaals, waarom dan?

pssst, je zit in de verkeerde sectie met dit topic, deze had in Overclocking & Tweaking gemoeten ipv "harde waren" ;)

[ Voor 20% gewijzigd door millman op 07-05-2012 19:12 ]

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• C.Hariri
Mijn laptop (een oude merom) kan op 1.2Ghz @ 30% belasting 1080p draaien. Effectief dus 360mhz. Laten we het dubbele nemen voor de zekerheid; 720mhz. Waarom zo zuinig? Ik zoek nu een systeem dat ik achter mijn tv kan plakken, Liefst zonder bewegende onderdelen; de fan valt dus af; het standaard aluminium blokje van intel moet het dus doen :).

Zo'n raspberrypi zou natuurlijk ideaal zijn maar heb in de tussentijd al genoeg centen opgespaard en ik ga niet nog langer wachten -___-.

• Sniperzkillz
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-02-2023
Of je neemt deze pricewatch: AMD Athlon II X2 270u Tray die heeft maar een TDP van 25 Watt.

PC Specs: Asrock B75 Pro-3 M, Intel Core i7 2600, MSI GTX680, Intel 320 40GB SSD, Corsair Builder CX500 V2, Kingston 8GB RAM, Samsung 840 120GB SSD

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
C.Hariri schreef op maandag 07 mei 2012 @ 19:33:
Mijn laptop (een oude merom) kan op 1.2Ghz @ 30% belasting 1080p draaien. Effectief dus 360mhz. Laten we het dubbele nemen voor de zekerheid; 720mhz. Waarom zo zuinig? Ik zoek nu een systeem dat ik achter mijn tv kan plakken, Liefst zonder bewegende onderdelen; de fan valt dus af; het standaard aluminium blokje van intel moet het dus doen :).

Zo'n raspberrypi zou natuurlijk ideaal zijn maar heb in de tussentijd al genoeg centen opgespaard en ik ga niet nog langer wachten -___-.
Dan kan je beter besparen op andere energieverslindende onderdelen dan de CPU. Op de CPU valt, in ieder geval idle, nauwelijks meer merkbare winst te halen.

https://discord.com/invite/tweakers

• Dreamvoid
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Sandy Bridges klokken niet verder terug dan 1.6 GHz. Da's ook de reden dat de Celeron G440 (1 core op 1.6 GHz) formeel gezien geen EIST heeft: hij staat gewoon permanent in "idle".

Voor een volledig passief systeem, dus ook zonder casefans, moet het complete systeem volbelast onder de grofweg 20W AC blijven. Je ziet dit bv aan de eerste generatie AppleTV, die is volledig passief (de alu behuizing fungeert als enorme heatsink, en die wordt ook goed warm). Dat gaat je met geen enkele desktop Sandy Bridge (of E-350) lukken, en zeker niet met een standaard koelblokje. Je zal dan richting de netbook cpu's moeten gaan van 8-10W TDP, en bijbehorende chipsets/etc, het beste wat haalbaar is is grofweg een Atom D2700 of AMD C-60.

[ Voor 64% gewijzigd door Dreamvoid op 07-05-2012 23:15 ]

• zonglew00
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 18-01 11:27
Volgens mij heeft locked en unlocked te maken met de multiplier...
Je kan altijd nog de baseclock aanpassen...

Voor zuinige "pc" kijk eens naar Rasberry of een notebook cpu.

bovendien die cpu heeft een TDP van 25wat?
Dit betekent niet dat hij continue 25 watt verbruikt...
Ik weet dat de gpu onboard ongeveer 15 watt verbruikt... (xeon e3 1230 vs 1235)

met een beetje mazzel verbruikt hij niet meer dan een gloeilamp...

• C.Hariri
De baseclock op een SB kun je slechts enkele procenten aanpassen, helaas.. Ik heb een sempron 130 uitgeprobeert waar je wel stevig aan kan rommelen, maar die heeft geen IGP dus moet je ook weer met een energieslurpend chipset of een dedicated kaart aankomen.

Het is echt zonde dat de G440 niet nog lager geklokt kan worden. Zag overigens dit topic: mux' blog: 8.5W core i3-systeem: het bewijs! . Dit is wel met een vorige generatie SB (i3-530).

• Dagion
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Ik weet niet of je hier nog iets aan hebt, maar toen ik zelf aan het kijken was naar een zuinig systeem kwam ik deze review tegen op Xbitlabs.

Wel interessant om te zien dat die Celeron G440 in idle dus in dezelfde setup meer verbruikt dan een G540.

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Dreamvoid schreef op maandag 07 mei 2012 @ 22:59:
Voor een volledig passief systeem, dus ook zonder casefans, moet het complete systeem volbelast onder de grofweg 20W AC blijven.
Hangt er vanaf hoe groot de heatsink op je warmte-producerende onderdelen is, lijkt me. Genoeg E-350 moederborden met enkel een heatsink. Combineer het met een Pico PSU en je hebt een fanless systeem. Wel zorgen dat er voldoende plaats rond het moederbord is.

Yes, but no.

• C.Hariri
http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2363112

met mijn mugen I blok (en case fans) wordt die maximaal 30C prime95. Zonder enige koeling schiet die naar de 60C toe. Op 1200mhz kan die helaas geen 1080p soepel draaien >_<.
Pagina: 1