Toon posts:

[Ubuntu] Laptop sluit niet volledig af

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Sinds een paar dagen ben ik van windows af en heb ik Ubuntu op mijn laptop geinstalleerd.
Alles werkt (heel) goed maar ik zit met een probleem:
Mijn laptop sluit niet goed af en reboot niet goed.

Meer info:
Het gaat hier om een acer aspire 5560.
Ik had eerst een dual boot van windows en ubuntu maar naar een tijdje wilde ik Ubuntu alleen draaien. Dus ik heb een fresh install gedaan.

Nu sluit ik mijn laptop af en blijf hij op het Ubuntu logo met 5 puntjes staan (doet verder niks).
Als ik Ubuntu in recovery draai en ik sluit af staat er het volgende:
"unmount: /run/lock: not mounted"
"Will now halt"
(en daar blijf hij).

Ook krijg ik soms:
"modem-manager:could not get the system bus......"

Dingen die ik al geprobeerd heb:
"sudo service network-manager stop" voor het afsuiten
Paar lijnen in de GRUB file toegevoegd
Andere Ubuntu versies
"sudo shutdown -h now"
"sudo init 0"
"sudo halt"
Niks van deze dingen heeft gehoplen.

Toen ik de dual boot had werkte alles wel naar behoren.

Bij het rebooten gebeurt het volgende:
hij reboot volledig tot na het BIOS scherm. En daar blijft hij hangen op het paarse scherm. (hij sluit dus af maar start niet op).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Meestal heeft dit te maken met de BIOS. Zorg er dus voor dat je de nieuwste versie van de BIOS erop hebt staan, en check de settings (vooral de ACPI gerelateerde).

Verder kun je nog proberen met wat kernel arguments het recht te trekken, zoals acpi=off.

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:03

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Zet ook even dat idiote splash screen uit door in /etc/default/grub de opties "quiet splash" weg te halen en 'sudo update-grub' draaien om 't toe te passen. Dan zie je wat meer bij het opstarten dan een paar paarse puntjes.

Als je problemen hebt met uitschakelen, maar een reboot levert wel het resultaat wat je wilt (Linux afsluiten), dan kan je die tijdelijk gebruiken en dan als 't systeem probeert op te starten, de power knop 1x indrukken (vasthouden hoeft niet). Je laptop zal dan uit gaan en Linux is correct afgesloten. Reboot is dan iets anders, daarvoor moeten we weten wat je in beeld krijgt bij het opstarten. Dat kan dan mogelijk ook het afsluitprobleem verklaren.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het bovenstaande net ge probeerd met de volgende resultaten:
Als ik hem reboot zie ik alleen een zwart scherm. (afsluiten nog niet ge probeerd).
Waneer hij weer opstart gaatstopt hij nog op het paarse scherm. Als ik hem weer uit en aan zet gaat hij (zoals eerder vermeld) gewoon opstarten en laat hij ook de tekst zien.

Wat dus betekend dat als hij reboot niet verder komt dan GRUB (of zelfs er voor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Check voor de zekerheid even of quiet en splash echt weg zijn door het Grub menu naar voren te halen (als je die niet krijgt, linker shift vasthouden na POST) en via 'e' de boot parameters bewerken. F10 start de boel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok even een update,

Ik heb het bovenstaande gecontrolleerd en het weghalen van "quiet splas" deed wel wat hij zou moeten doen.

Nu heb ik als een test Fedora geinstalleerd om te kijken of het aan Linux in het algemeen lag. Na wat slechte pogingen bleek het dat ik "nogpt" moest toevoegen voordat mijn laptop Fedora vanaf de HDD boote. Nu heb ik gekeken of ik mijn laptop kon rebooten en afsluiten. En dat werkte gewoon(!).

Het probleem waar ik nu tegenaan stoot is het feit dat ik Gnome 3 niet mag en veel liever unity wil. Dus ik vroeg mij af of er ook zon optie is voor Ubuntu ("nogpt") omdat Ubuntu toch een stuk makkelijker werken is als Fedora.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05 20:45
De nogpt optie kun je toevoegen in /et/default/grub, daar waar je quiet/splash hebt weggehaald. Daarna update-grub runnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacGrumpy
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
in huidige ubuntu zal halt niet meer de laptop uitzetten.

poweroff werkt echter wel.
(Ik heb ook veel problemen met de gewoonte van halt te typen to moeten afleren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Halt is idd niet de meest ideale manier heb ik ook gemerkt. We hebben op 't werk een paar Oracle Linux machines (rebranded Red Hat) en daarmee gaat de server ook niet uit, maar een shutdown -h wel.

@DutchMen:
Als je wilt weten of 'nogpt' werkt, kan je het beste tijdelijk instellen tijdens boot zoals ik hierboven beschreven heb. Daarna kan je doen wat Sir Isaac aangeeft om het 'permanent' te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het heeft gewerkt! Heel erg bedankt allen.

Hier kwam ik wel tot de oplossing maar op de officiële plekken niet xD
Pagina: 1