• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10-02 20:45
Beste mede tweakerts,

Ik heb sinds kort een probleem met mijn ram geheugen en zal even kort uitleggen hoe het is gekomen;

Mijn laptop (acer aspire 7738g) was toe aan een verse windows installatie, dus zo gezegd zo gedaan.
Nadat ik dus een nieuwe windows 7 ultimate x64 had geïnstalleerd is ineens de helft (2GB) van mijn ram geheugen verdwenen.
Dus uiteraard gaan we dan meteen aan het testen, memtest86 gaf geen fouten, alleen uiteraard maar op de 2gb die het dus wel deed.
Dus daarna de laptop maar een open geschroefd en de kaartjes omgedraaid, ook dit geeft geen resultaat.
daarna kaartje 1 in slot 1, dit werkte, maar uiteraard maar 2gb
daarna kaartje 2 in slot 1, dit werkte ook, maar weer met 2gb (wat ook logisch is XD)
daarna kaartje 1 in slot 2, laptop gaat aan maar geeft geen beeld.
daarna kaartje 2 in slot 2, weer wel aan maar geen beeld.

mijn conclusie daaruit is dat het slot op mijn moederbord kapot is.
dit lijkt mij alleen zeer vreemd gezien er niks is gebeurd behalve een nieuwe windows 7.
ook aan het slot zelf is geen mechanische schade zichtbaar.

Nu is mijn vraag dus, kan het nog iets anders zijn wat ik gemist heb? en kan het anders dat me moederbord zomaar kapot is gegaan?

Alvast bedankt voor de hulp _/-\o_

PS: volledige laptop specs:
Intel T6600 2.2Ghz (dual core)
Nvidia GT 240m
4GB ddr3 memory, samsung (hier werkt dus maar 2 van ;( )
1TB HDD
Moederbord: JM70 van Acer
bios: versie 1.0 PARTTBL

Verwijderd

Het hoeft niet zo te zijn dat slot 2 stuk is, sommige borden accepteren geen ram in slot 2 als slot 1 niet gevuld is. Ik zou eens een cmos reset uitvoeren indien mogelijk. Batterij even verwijderen en na een paar minuten herplaatsen. Uiteraard wel de accu en het netsnoer afkoppelen.

• Denniz0229
Cmos reset heb ik al gedaan, geen resultaat helaas.

het zou idd kunnen dat slot 1 verplicht gevuld moet worden, maar ik heb alle combo's geprobeerd.
en ik krijg van het kaartje dat in slot 2 zit gewoon geen response.

• HJTP
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 03-02 14:27
Sowieso lijkt het me inderdaad niet raar dat hij niet aan gaat als je alleen in slot twee RAM stopt. Aangezien beide reepjes op zichzelf wel werken, zal het daar dus niet aan liggen. Beste wat ik zou kunnen bedenken is een ander OS (mss heb je nog een HDD met een ander OS liggen?), ook als dat een andere versie van Windows is, is dat geen probleem, gaat er gewoon om om even te zien wat een ander OS doet.
Je weet zeker dat je met een x64 versie van doen hebt? :)

I didn't want to believe my dad was stealing from his job as a road worker. But when I came home, all the signs were there.

• Denniz0229
Heb zeker weten een 64 bit ja :P
dus aan het OS ligt het niet, exact dezelfde versie draait prima op 3 andere PC's hier.
en een andere versie proberen heb ik niet echt zin in ook gezien ik dan aaaalllllllllleeeesssss weer opnieuw moet installeren :(

beide wel bedankt voor het meedenken _/-\o_

[ Voor 8% gewijzigd door Denniz0229 op 07-05-2012 15:07 ]

Verwijderd

HJTP schreef op maandag 07 mei 2012 @ 14:54:
Sowieso lijkt het me inderdaad niet raar dat hij niet aan gaat als je alleen in slot twee RAM stopt. Aangezien beide reepjes op zichzelf wel werken, zal het daar dus niet aan liggen. Beste wat ik zou kunnen bedenken is een ander OS (mss heb je nog een HDD met een ander OS liggen?), ook als dat een andere versie van Windows is, is dat geen probleem, gaat er gewoon om om even te zien wat een ander OS doet.
Je weet zeker dat je met een x64 versie van doen hebt? :)
Een ander os gaat niet helpen aangezien memtest ook al aangeeft maar 2GB te zien en ik aanneem dat TS memtest ook met beide DIMM's gedraaid heeft en bovendien in de bios gekeken heeft of daar 4GB wordt gemeld. Bovendien dient elk bij mij actueel bekend os minimaal 3,5GB (32bit) te zien. Ik vrees dat er echt iets met het moederbord mis is. Heb je nog garantie?

• Denniz0229
Nee, anders had ik hem ook niet kunnen openschroeven ;)

maar goed, het is een laptop van me werk, dus moet ik even uitzoeken wat een nieuw moederbord kost.
alleen vraag me af of je dat zo los kan bestellen?

edit: kost €128, dus maar even kijken of dat nog de moeite is. vind persoonlijk dat de baas me wel een nieuwe kan gunnen O-)

owja, is het trouwens niet mogelijk 1x 4GB op slot 1 te zetten?

[ Voor 31% gewijzigd door Denniz0229 op 07-05-2012 15:35 ]

Verwijderd

Los bestellen kan altijd of het prijstechnisch interessant is i.p.v. een nieuwe laptop is iets anders.

• Denniz0229
Ik kom er alleen niet uit welke ik nodig heb, Uiteraard sodimm
Maar niet ofk 12800 of 10600 etc moet hebben.

Er is vast iemand hier die het weet?

• RyuuPro
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-02 18:45

RyuuPro

That Damn Fly

Denniz0229 schreef op maandag 07 mei 2012 @ 16:12:
Ik kom er alleen niet uit welke ik nodig heb, Uiteraard sodimm
Maar niet ofk 12800 of 10600 etc moet hebben.

Er is vast iemand hier die het weet?
CPU-Z is een tooltje dat (oa) alles van je geheugen laat zien.
(Timings, Frequency enz.)

Kaze Ni Nare

• Denniz0229
Aha, heb het gevonden.

Maar ik kan tog ook een met een hogere frequentie nemen zonder problemen?
En als ik 8gb in een slot plaats krijg ik toch geen problemen met windows of iets dergelijks?

• HammieDuDe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08:29
Denniz0229 schreef op maandag 07 mei 2012 @ 17:45:
Aha, heb het gevonden.

Maar ik kan tog ook een met een hogere frequentie nemen zonder problemen?
En als ik 8gb in een slot plaats krijg ik toch geen problemen met windows of iets dergelijks?
Hogere frequentie is idd geen probleem, merk vaak dat 12800 goedkoper is dan 10600.

Pas alleen wel even op met ECC, Registered enzo, maar volgens mij ga je dat in SO-DIMM niet zo snel tegen komen.

Of je laptop een enkele 8GB DIMM ondersteunt, ik ben er bang voor. Een enkele 4GB moet geen probleem zijn. Correctie zie link hier onder

http://support.acer.com/a...738G/Aspire7738Gsp2.shtml

Hier staat dat je max 4GB er in kan stoppen dmv 2x2...

[ Voor 13% gewijzigd door HammieDuDe op 08-05-2012 16:12 ]

Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600

• Denniz0229
achja heb nu al besteld en alst niet lukt ruil ik hem gewoon om o.i.d.
de baas betaald toch =D

dus jullie horen het nog wel :)
Pagina: 1