Toon posts:

Rechten terugbetaling onder garantie in België

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Een paar dagen geleden begon mijn pc vast te lopen, blue screens te geven, automatische bios reset te triggeren enzo,.. alles wijst in de richting van mijn grafische kaart (AMD 6990). Na contact opgenomen met tones over de telefoon, zeggen ze dat als het idd de kaart is, en omdat die nog binnen garantie valt (ongeveer 1 jaar oud) maar niet meer wordt gemaakt ze een minnelijke schikking voorstellen. Ze zouden de marktwaarde aan mij teruggeven in de vorm van aankoopsbonnen waarmee ik dan bij hun een neiuwe kaart kan kopen. Dat ik dit in deze vorm krijg maakt mij helemaal niet uit, maar wel het bedrag. Het exacte bedrag weet ik niet meer maar dat lag tussen de 300 en de 400 euro.Maar daarvoor kan ik geen vergelijkbare kaart kopen. Wat moet ik doen, hier toch op ingaan of kan ik meer eisen?

Alvast bedankt voor het advies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvDorp
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 16:39
Je TS mist nog informatie over wat je zelf hebt uitgezocht of aan informatie verzameld hebt. Lukt het om dit aan te vullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boombes
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07-10 10:55
http://www.consuwijzer.nl/Uitgelicht/Garantie hier staat was leesvoer voor je.

Je hebt recht op een vervangend product d.w.z. eenzelfde product, indien niet mogelijk een product met dezelfde specificaties.
In jou geval zou ik hier dus niet mee akkoord gaan en ze wijzen op je rechten als consument (let op is de garantie termijn maar 1 jaar en doen ze dit uit coulance gaat dit verhaal natuurlijk niet op! wettelijk gezien ligt de garantie termijn op 2 jaar maar in je recht staan en het krijgen zijn natuurlijk 2 dingen)

[ Voor 12% gewijzigd door boombes op 07-05-2012 11:09 ]

11 x Ja-solar 270wp op zuid. Liveoutput: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=48942

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
welke informatie bedoel je juist BvDorp?

@boombes: normaal gezien heb je toch al een paar jaar lang in belgie 2 jaar garantie. Maar wel al bedankt voor het advies, had al ergens het gevoel dat ik hiermee deels in het zak werd gezet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het exacte bedrag weet ik niet meer maar dat lag tussen de 300 en de 400 euro.
Is dat het bedrag wat je betaald hebt of het bedrag was je geboden word??
Maar daarvoor kan ik geen vergelijkbare kaart kopen.
Klopt de 7990 is nog niet uit dus of je moet wachten of je gaat voor een 6970 of 7970 (beide trager).
Mocht je beter advies willen zou ik toch de aankoops prijs en het geboden bedrag willen zien en ook hoelang je het systeem al in bezit hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of een garantieaanvraag bij de fabrikant van je 6990 doen. Zij hebben vaak nog een voorraadje voor dit soort gevallen, waardoor je alsnog een nieuwe 6990 krijgt.

let wel, er kan een tijdje overheen gaan voordat je je nieuwe kaart in huis hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
heb effe de originele aankoops factuur erbij gehaald, aangekocht op 19/05/2011
aankoopsprijs: 609.90 EURO
geboden compensatie: tussen de 300 en 400 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-10 14:06

FeaR

In GoT we trust

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I-King
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:51
boombes schreef op maandag 07 mei 2012 @ 11:08:
Wettelijk gezien ligt de garantie termijn op 2 jaar maar in je recht staan en het krijgen zijn natuurlijk 2 dingen)
Klopt dus absoluut niet! Lees onderaan de pagina je eigen link + http://www.consuwijzer.nl...garantieperiode_in_Europa

Ah, had niet in de gaten dat het over Belgische winkel ging.

[ Voor 6% gewijzigd door I-King op 07-05-2012 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10:13
tones is een Be webshop, dus ik denk dat hij niet veel is met NL recht, of ben ik mis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
inderdaad, maar het is natuurlijk wel altijd een basis om vanaf te vertrekken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pposthoorn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 14:04

pposthoorn

Constructeur

Misschien een rare vraag maar kan je niet gewoon RMA aanvragen bij de fabrikant? Omdat hij nog geen jaar oud is heb je toch fabrieksgarantie en hoef je niet via de verkoper. Zoals Pcosaurus zegt heb je kans dat zij er wel nog 1 op voorraad hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarkin
  • Laatst online: 10:13
Verwijderd schreef op maandag 07 mei 2012 @ 12:09:
inderdaad, maar het is natuurlijk wel altijd een basis om vanaf te vertrekken
Als basis kan je beter direct het BE recht gebruiken, want het verschilt nogal met NL op bepaalde vlakken.

Kan je trouwens geen evenwaardige kaart eisen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tarkin schreef op maandag 07 mei 2012 @ 12:39:
[...]
Kan je trouwens geen evenwaardige kaart eisen?
wel, dat is dus wat ik mij een beetje afvraag, bedenkend dat ze maar 50-65% van de prijs zouden willen terugbetalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-10 18:54

Felyrion

goodgoan!

Ik zou ook gewoon aangeven dat je voor deze vergoeding geen gelijkwaardig product kunt kopen, waarmee ze dus volgens mij niet voldoen aan hun plicht.

In een exact zelfde situatie (nouja, alleen de ventilator van de videokaart was gaar) heeft een nederlandse webshop (salland.eu) me zelfs gewoon een nieuwe kaart aangeboden voor het zelfde bedrag als het originele aankoopbedrag.

Naar mijn mening mogen ze dus wel met een wat beter voorstel komen!

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bedankt felyrion, dat is het idee dat ik zelf ook kreeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Tarkin schreef op maandag 07 mei 2012 @ 12:39:
[...]
Als basis kan je beter direct het BE recht gebruiken, want het verschilt nogal met NL op bepaalde vlakken.
Daarom had het ook handig geweest als de OP vermeld zou hebben dat het om een belgische shop gaat. Tweakers.net is een nederlandse site, dus per definitie gaan mensen er van uit dat het een nederlandse winkel betreft.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zer0 schreef op maandag 07 mei 2012 @ 13:01:
[...]

Daarom had het ook handig geweest als de OP vermeld zou hebben dat het om een belgische shop gaat. Tweakers.net is een nederlandse site, dus per definitie gaan mensen er van uit dat het een nederlandse winkel betreft.
sory, tones is relatief bekend hier in belgie, had gedacht dat de naam misschien de grens al is was overgewaaid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-10 21:23
België heeft als het goed is de garantietermijn van 2 jaar overgenomen van Europa. Dus reparatie of vervanging van een gelijkwaardig product lijkt me dan op z'n plaats.

Wat ik vond over de wetgeving in België, zie hier: http://economie.fgov.be/n...ntie/Wettelijke_garantie/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boombes
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07-10 10:55
http://www.eccbelgie.be/garantie-s11601.htm <-- hier zijn allemaal folders van de Belgische overheid voor consumenten. wellicht dat er nog zinnige dingen tussen staan.
Maar ik dacht inderdaad dat het een Nederlands product was.
Denk dat je nog steeds recht hebt op vervanging. Indien niet mogelijk koop ontbinden? (zo zou het in nederland gaan denk ik)

11 x Ja-solar 270wp op zuid. Liveoutput: http://pvoutput.org/list.jsp?userid=48942

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
uit de link in boombes post heb ik dit vergelijkbaar voorbeeld gehaald:

"2.17. Mijn gsm, die nog steeds onder wettelijke garantie
staat, kan niet worden hersteld en zal niet worden
vervangen omdat hij niet meer vervaardigd wordt.
De verkoper wil mij ter vergoeding een aankoopbon
overhandigen. Moet ik dit aanvaarden?
Is zowel herstelling als vervanging van uw gsm geen optie (te duur, stopzetting fabricage), dan wordt ter vergoeding soms een aankoopbon door de verkoper aangeboden.
Niets verplicht u echter om die te aanvaarden, u kunt van de verkoper terugbetaling
eisen, zoals voorzien in de wet.
Let wel: wat de terugbetaling van uw gsm betreft, kan de verkoper wel rekening houden met het effectief gebruik dat u sinds de aankoop van uw gsm hebt gemaakt."

blijkbaar hebben ze dus het recht, maar er is niet echt uitgelegd met hoeveel ze mogen verminderen :S
wat betekend trouwens de koop ontbinden? ik ben het hier en daar al een paar keer tegengekomen maar ik snap niet goed wat ermee wordt bedoeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Ik heb de titel even iets verduidelijkt :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
is idd duidelijker zo, bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Verwijderd schreef op maandag 07 mei 2012 @ 14:23:
blijkbaar hebben ze dus het recht, maar er is niet echt uitgelegd met hoeveel ze mogen verminderen :S
wat betekend trouwens de koop ontbinden? ik ben het hier en daar al een paar keer tegengekomen maar ik snap niet goed wat ermee wordt bedoeld
De koop ontbinden betekent de situatie terugdraaien naar de situatie voor aankoop van het goed. Jij krijgt je geld terug en de verkoper krijgt het product terug.
Het probleem hier is inderdaad dat er niet in staat met hoeveel ze mogen verminderen. Dat zal in de praktijk altijd betekenen dat je rekening moet houden met de economische levensduur. Heb jij hem probleemloos een jaar kunnen gebruiken zou dat zomaar kunnen betekenen dat het 200 euro minder is dat je terug krijgt afgaande op een economische levensduur van drie jaar.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Volgens mij zijn de rechten bij consumentenkoop door EU-richtlijnen redelijk uniform binnen de EU, ik ga er dus vanuit dat ook in België in wezen vier opties bestaan (waarbij de keuze in principe aan de koper is): reparatie, vervanging, ontbinding en eventueel aanpassing van de overeenkomst. Het Quelle-arrest zegt dat een gebruiksvergoeding in principe niet toegestaan is bij vervanging en reparatie, en wel bij ontbinding. Je kan denk ik als consument beter gaan voor reparatie of vervanging, alleen als dat echt niet kan (dat zou IMHO niet snel zo moeten zijn) voor ontbinding (of aanpassing).

Ik zou zeggen dat die gebruiksvergoeding niet direct afhankelijk is van markt-/dagwaardes/economische levensduur maar van (de waarde van) het gebruik dat je er daadwerkelijk van hebt gemaakt (dat zal dus van diverse factoren afhankelijk zijn). IMHO zou ±€200 betalen voor eenjarig gebruik van een videokaart van €610 wat veel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik ben langs geweest in de winkel, heb wat moeilijk gedaan over de deal die ze voorstelden, en heb uitgelegd warom wat ze wel begrepen, en de dag erna toen ze klaar waren met mijn pc te testen en het idd de graka was, mocht ik kiezen welke ik in de plek wouw, en ze hebben de nvidia 680 erin gestoken zonder extra kost, dus ik ben nu wel tevreden.

@tsurany: levensduur van 3 jaar? ik dacht dat pc onderdelen gemiddeld 5-7 jaar gingen, dus zou 200 euro ervanaf niet passend hebben gevonden als je daar geen vergelijkbare kaart mee kan kopen
Pagina: 1