Casefan blazen of zuigen?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.838 views

• LinkeLouie
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 29-09-2023
Beste Tweakers!

ik heb even een vraagje.

op dit moment heb ik 4 fans in mijn kast zitten (Coolermaster HAF 922)
ben erg tevreden, maar merk dat mijn Grafische Kaarten (2x ATI HD 6990) toch wel wat warmer worden onder zware belasting.

gelukkig heb ik nog 2 plekken voor fans over aan de zijkant van mijn kast.

mijn vraag is nu, moeten deze fan's zuigen of blazen?

(plaatje is ter verduidelijking hoe mijn air-flow setup nu is. mochten er nog andere tip's/suggesties zijn m.b.t. betere air-flow/koeling, laat het weten!)

alvast bedankt :)

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/photo/my-images/140/computerkast.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/140/computerkast.jpg/

Verwijderd

De fan aan de achterkant bij de CPU moet iig als exaust dienen dit was de originele spec van Intel al sinds P4. Ook moet je er voor zorgen dat de front intake fan niet in tegen gestelde richting de lucht aanzuigt als de videokaart het eruit duwt maar mocht de GPU in de bovenste PCI-e poort zitten zou het kunnen. Als ik jou was zou ik de twee top fans als exaust gebruiken zeker als de case temp te hoog is. Echter is het vrij normaal dat een highend kaart zoals deze warm word tijdens gebruik. Zo rond 80grad. bv is geen probleem als ie maar weer afkoelt na gebruik is er niks mis mee..

• LinkeLouie
helemaal top! de fan op de achterkant zal ik omdraaien, en de fan's op de zijkant zal ik beide op exhaust zetten.

de kaarten worden trouwens ca. 45 graden bij hoge belasting (temperatuur meter ingebouwd)
ben blij om te horen dat dit dus een uitstekende temperatuur is!

kan bijna niet geloven dat 45 graden klopt, is er een andere manier om de temperatuur van mijn kaarten te checken? en ze zitten dicht bij elkaar, dus dacht ik zelf dat het wel handig zou zijn als ik de fan onder in mijn kast als exhaust zou zetten en een van de zijfans als intake en de andere als exhaust, wat denk je daarvan?

dank je wel!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:13
hou je hand er bij, als het 85 is, dan voel je het wel :)

• LinkeLouie
hahahahahaha goed idee!

hoorde dat je tong en nog betere temperaturmeter is, de kaarten likken tijdens belasting is ook wel oke toch? :)

Verwijderd

Zolang die niet met stroom in contact komt wel. :P

• IIsnickerII
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 12-01 09:57

IIsnickerII

Docent Software Dev

Je kan het grotendeels zo bepalen. Bij casefans is het meestal zo dat fans die "laag" op de case zitten koude lucht die lager zit, de kast in zuigt, waarbij fans die "hoog" in de kast zitten, warme lucht die hoog in de kast zit, eruit moeten blazen. Zo creëer je ook een prima airflow in je case. Bij CPU en GPU fans bijvoorbeeld ligt het net iets anders. Blazen werkt meestal beter dan zuigen, dus plaats je de fan in de tegenovergestelde richting vanaf je outflow casefan gezien, zodat deze de warme lucht die richting op blaast. (dit geld alleen voor koelblokken. Bij reguliere CPU / GPU fans maakt dit natuurlijk niet uit).

Wat in jou geval nog wel eens wil gebeuren is dat de airflow van een van je GPU´s geblokkeerd word door de andere GPU. Een oplossing hiervoor is een casefan laten blazen tussen de twee GPU´s in. Dit heeft voor mij prima gewerkt!

Kast: Cooler Master Q330L V2 | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | CPU Cooler: Thermalright Peerless Assassin 120 SE | MEM: Corsair Vengeance 2x 16GB @ 6000MHz | GPU: XFX Speedster MERC 6800XT | SSD: Samsung 980 PRO 1TB | Scherm: Samsung LC24RG50FQU 144hz

• Why_easy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-02-2024
Zoals larsiano zegt,

Als ik jou was zou ik de 2 fans bij de CPU als exhaust gaan doen en de 2 in de front(ook die op de bodem) als intake.

Koude lucht zit laag, als je die in de bodem doet dan krijgen de videokaarten verse lucht. De 2 fans in de top dienen dan als exhaust. waardoor de warme lucht gelijk naar buiten gaat. Hierdoor zijn er denk geen 2 extra fans nodig aan de zijkant!

probeer dat is even uit en kijk wat de temps dan zijn.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

In de FAQ staat plaatsing en stand (blazen, zuigen) perfect uitgelegd; Cooling FAQ.

• LinkeLouie
dank je wel :)

• LinkeLouie
een laatste vraag waar ik het antwoord niet op kan vinden.

mijn CPU koeler (Cooler Master V8) is het slim om hier een fan op te zetten die er koude lucht tegenaan blaast, of juist een fan die de hitte van de koeler wegzuigt?

een van de fan's aan de zijkant zit precies op de hoogte van de koeler, hoop dat ik hier dus slim gebruik van kan maken :)

• Why_easy
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 10-02-2024
Als je daar een fan gaat plaatsen, lijkt het me beter om deze te laten zuigen. Dan trek je gelijk de warme lucht naar buiten, anders blaas je de warme lucht van je cpu de kast in.

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Een combinatie van de algemene kennis dat warme lucht stijgt, dat warme lucht zo snel mogelijk de kast uit moet, en dat warme lucht vervangen moet worden door koele lucht geeft eigenlijk al antwoord op je vragen. Verder is er inderdaad de Cooling FAQ voor een duidelijke uitleg met betrekking tot airflow. Deze gaat dan ook dicht.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.