Toon posts:

Normaliseren vraag, 0e,1e,2e,3e normaalvorm

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• artharpe
  • Registratie: juli 2002
  • Niet online
Ben bezig met een studieopdracht waar ik niet helemaal uitkom, altijd ruzie met normaliseren, kwartje is wellicht nog niet goed gevallen. Ik vraag jullie niet om mijn huiswerk te doen maar wel om me te sturen. De vraag:

Ik heb drie relaties die al in meer of mindere mate in een normaalvorm staan. Doel is bepalen welke normaalvorm en deze vervolgens allemaal naar een derde normaalvorm te brengen. De relaties:

a) MusicCd(CdNr, Titel, Artiesten, Recordcompany, companyAdress, uitbrengdatum, made in country)

b) Artikelbestelling(FabrikantNr, ArtikelNr, Klantnr, artikelnaam, FabrikantNaam, Klantnaam, stuks). Artikelen, klanten en fabrikanten zijn ieder uniek genummerd. Diverse artikelen kunnen door diverse fabrikanten worden geleverd.,

c) MultipleChoiceVraag(VraagNr, VraagTekst, AntwoordTekst1, AntwoordTekst2, AntwoordTekst3, AntwoordTekst4, …)

Welke normaalvorm volgens mij:
a) heeft m.i. geen repeterende attributen meer net zoals b). Bij b) zie je nl. staan dat artikelen uniek is genummerd, allebei dus i.i.g. in de eerste normaalvorm. Verder heeft b) relaties die deels afhankelijk zijn van de primaire sleutel en is daarmee 2e normaalvorm c) heeft overduidelijk repeterende attributen en is daarmee een 0e normaalvorm.

Zet ze in 3e normaalvorm:

a) MusicCd(CdNr, Titel, Artiesten, <Recordcompanynr>, uitbrengdatum, made in country)
Recordcompany(Recorcompanynr, Recordcompanynaam, Companyadres.)

Ik heb dus een extra relatie aangemaakt, Recordcompany waarin het RecordCompanynr uniek is en als foreign key genoemd staat bij MusicCD

b) Artikelbestelling(FabrikantNr, ArtikelNr, Klantnr. )
Fabrikant (fabrikantnr.,Fabrikantnaam)
Klant (klantnr., klantnaam, stuks)
Artikel (artikelnr., artikelnaam)

Wat ik hier lastig vond is stuks ergens onder te brengen.

c) MultipleChoiceVraag(Vraagnr., VraagTekst)
MultipleChoiceAntwoord(Vraagnr, AntwoordTekst1, AntwoordTekst2, AntwoordTekst3, AntwoordTekst4)

dit was voor c) het beste wat ik kon bedenken....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Anoniem: 241683
  • Registratie: november 2007
  • Niet online
Het is belangrijk dat je je gezonde verstand ook een plekje geeft ;)

Waar hoort stuks bij? Als je simpel nadenkt dan bestel je niet een aantal klanten toch? ;)
c) heeft overduidelijk repeterende attributen en is daarmee een 0e normaalvorm.
Vind je dit in je nieuwe manier nog steeds zo? Heb je altijd 4 antwoorden bij multipleChoice? Of kunnen het er ook 3 zijn?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• artharpe
  • Niet online
Anoniem: 241683 schreef op maandag 07 mei 2012 @ 11:24:
Het is belangrijk dat je je gezonde verstand ook een plekje geeft ;)

Waar hoort stuks bij? Als je simpel nadenkt dan bestel je niet een aantal klanten toch? ;)

[...]

Vind je dit in je nieuwe manier nog steeds zo? Heb je altijd 4 antwoorden bij multipleChoice? Of kunnen het er ook 3 zijn?
Touché, inderdaad, stuks klanten slaat nergens op, ziet er ook niet uit in mijn testpopulatie.

Ah, thnx, zat met mijn hoofd te denken in de vorm dat je op een multiple choice vraag altijd vier antwoorden hebt, maar dit hoef je natuurlijk niet te geven.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• djc
  • Registratie: december 2001
  • Laatst online: 28-10 02:18
Artiesten (meervoud) klinkt ook fishy als record voor een CD/opname.

Rustacean

Acties:
  • 0Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: oktober 2001
  • Nu online

De_Bastaard

Bastaardicious - FinFleet

Artiest zou ik zelf ook geneigd zijn om een aparte tabel voor te maken....

Acties:
  • 0Henk 'm!

• artharpe
  • Niet online
Ik heb er nog eens over nagedacht en heb wat tips verwerkt. a) was ik tevreden over en heb daar niks aangepast.
b) artikelbestelling bestaat uit foreign keys, omdat meerdere fabrikanten hetzelfde artikelen kunnen lezen is de sleutel een combi van deze twee, klantnr hoeft niet. Stuks past hier nu ook mooi bij.

c) aanname gedaan dat een atwoord maar bij één vraag hoort, ben er nog niet over uit.

Zet ze in 3e normaalvorm:

a) MusicCd(CdNr, Titel, Artiesten, <Recordcompanynr>, uitbrengdatum, made in country)
Recordcompany(Recorcompanynr, Recordcompanynaam, Companyadres.)

Ik heb dus een extra relatie aangemaakt, Recordcompany waarin het RecordCompanynr uniek is en als foreign key genoemd staat bij MusicCD

b) Artikelbestelling(<FabrikantNr>,< ArtikelNr>., Klantnr, stuks )
Fabrikant (fabrikantnr.,Fabrikantnaam)
Klant (klantnr., klantnaam, )
Artikel (artikelnr., artikelnaam)

c) MultipleChoiceVraag(Vraagnr., VraagTekst)
MultipleChoiceAntwoord(<Vraagnr>, AntwoordTekst)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kajel
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 27-11 18:28

Kajel

Development in Style

Je bent goed op weg, maar toch nog wat pointers:
  • Zoals al eerder gezegd, een veldje "Artiesten" sounds fishy :) Beter is, een tabel met artiesten, en een koppeltabel tussen MusicCD en Artiesten
  • Komen bepaalde artikelen altijd van bepaalde fabrikanten, of is het ook mogelijk om artikel met bv. nummer 1543 bij verschillende fabrikanten te bestellen? Indien het eerste het geval is (Je bestelt een goudse kaas altijd bij Maaslander bv), dan is Fabrikant wellicht een relation van Artikel, en heeft fabrikant geen plek in ArtikelBestelling
  • Kan een klant ook een bestelling doen met meerdere verschillende artikelen erin? Hoe hou je die bestelling, dus de losse artikelen plus aantal, bij elkaar? In de textbook examples wordt dan meestal een tabel met bestellingen en een tabel met bestelregels aangemaakt. Zelfde geldt bv ook voor facturen.
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee