Acties:
  • 0Henk 'm!

• tboheeren
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14-05 12:43
Hello,

Ongeveer een jaar geleden heb ik thuis mijn synology NAS geïnstalleerd. Ik gebruik hem voornamelijk als downloadstation en backupsysteem. Op mijn router (sitecom dc-210) heb ik destijds ook de nodige poorten geopend zodat couchpotato, sickbeard ea perfect van buiten beschikbaar waren.
Daarom heb ik toen ook mezelf geregistreerd bij DYNdns en een hostname aan het IP van thuis gekoppeld.
Normaal gezien kan je vanaf dan je NAS intern benaderen via het interne IP adres (192.168.X.X). De hostname van DYNdns werkt dan uiteraard enkel vanop een externe locatie.
Dit zou te omzeilen zijn via NAT loopback oftewel het instellen van hosts in je hostfile.
Nu komt het vreemde: thuis werkt op het intern netwerk die hostname van dyndns zonder problemen. Ook buitenaf werkt hij (wat logisch is). Ik kan me nochtans niet herinneren dat ik een NAT loopback heb ingesteld op mijn router en de optie vind ik zelfs niet op mijn goedkoop routertje. In mijn hostfiles heb ik al helemaal niets ingesteld. Toch kan ik mijn NAS contacteren via de externe hostname in mijn thuisnerwerk via mijn smartphone (niet via 3G), tablet (niet via 3G), 2 x desktop, 2 x laptop.
Het enige wat ik destijds heb ingesteld op mijn router is DDNS. Hier heb ik de hostname en mijn account van DYNdns ingesteld. Ik vermoed echter dat dit enkel ervoor zorgt dat de router een nieuw dynamisch IP doorstuurt naar DYNdns indien nodig.

Momenteel vraag ik me dus af hoe dit mogelijk is op men thuisnetwerk. Zou het kunnen dat de router een bepaalde beveiliging niet heeft waardoor dit mogelijk is? Heb ik iets specifiek op mijn NAS geconfigureerd dat dit mogelijk maakt?
Dit weekend heb ik bij mn schoonfamilie een nieuwe NAS geïnstalleerd met dezelfde doelen als thuis. Daar werkt de hostname van StaticIP echter niet intern (wat eigenlijk logisch is).

Hopelijk kan iemand van jullie een verklaring geven.

Ik heb even gegoogled en kom op deze pagina uit. Jammer genoeg begrijp ik niet wat ze bedoelen met de 3rde optie en het lijkt me straf dat ik dit 'per toeval' heb ingesteld. http://blogs.screenconnec...2012/05/NAT-loopback.aspx

PS: de gekoppelde linksys WRT router wordt thuis enkel gebruikt als access point. DHCP gebeurd door de sitecom.

[Voor 5% gewijzigd door tboheeren op 07-05-2012 10:07]

Inventaris

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Soms staat nat-loopback gewoon aan zonder configuratiemogelijkheid.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0Henk 'm!
tboheeren schreef op maandag 07 mei 2012 @ 10:03:
Hopelijk kan iemand van jullie een verklaring geven.
nat loopback is bij de meeste routers gewoon mogelijk en hoef je ook niet aan te zetten (kan meestal niet eens).
De enige routers die ik ken die moeilijk doen zijn adsl modems.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Wat je dus kan doen bij schoonfamilie is de hosts file aanpassen als je dezelfde werking wil hebben zoals je thuis hebt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Op heel veel huis tuin en keuken routers staat NAT loopback standaard aan en soms kun je het zelfs niet uitschakelen op die dingen.

Overigens is NAT loopback wel iets heel anders dan het aanpassen van host files.

[Voor 24% gewijzigd door ik222 op 07-05-2012 10:47]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tboheeren
Okay,

Een nieuwe router is dus de oplossing vermoed ik. Op zich niet erg want hun huidige router is al zeer oud.
@Schumi: idd een oplossing voor de desktops & laptops, alleen zou ik dan twee iphones en één ipad2 moeten jailbraken enkel en alleen voor de hosts file aan te passen.

Inventaris

Acties:
  • 0Henk 'm!
Wat voor router hebben ze?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tboheeren
Een oude Belkin Wireless G+ router. Het exacte typenummer kan ik me niet herinneren. Ik vermoed F5D7231-4.

Inventaris

Acties:
  • 0Henk 'm!
Ik zou eerst vast stellen dat het daadwerkelijk door hun router veroorzaak wordt en niet door hun modem.
Neem dus je eigen router mee naar hun, en test het nog eens.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07:03

Equator

Crew Council

#whisky

NAT (network Address Translation) loopback is een 'feature' van een router die het mogelijk maakt om vanuit intern, via de externe interface over een NAT verbinding weer terug intern te komen.

Je host bijvoorbeeld een website intern waarvoor je tcp poort 80 naar binnen hebt hebt gelegd (via NAT). Als je deze website van buitenuit kan bereiken weet je dat je NAT verbinding werkt. Kan je deze website ook van binnenuit (op het zelfde FQDN) dan 'werkt' NAT-loopback.

Er waren een heleboel routers die daar dus niet tegen konden waardoor er vaak geroepen werd dat een NAT niet werkte, terwijl het wel werkte als men van buitenaf testte.

Om dit op te lossen met een dergelijke falende router kan je inderdaad je hostfile aanpassen zodat er niet meer gebruik wordt gemaakt van het externe IP adres bij het omzetten van de FQDN naar het IP adres. Een andere oplossing is het aanschaffen van een andere router.
job schreef op maandag 07 mei 2012 @ 11:03:
Ik zou eerst vast stellen dat het daadwerkelijk door hun router veroorzaak wordt en niet door hun modem.
Neem dus je eigen router mee naar hun, en test het nog eens.
In principe zou een modem alleen als bridge mogen spelen, en daar dus geen invloed op mogen hebben. Maar daarover doe ik geen aannames.. ik ben geen aannemer :)

[Voor 22% gewijzigd door Equator op 07-05-2012 11:07]

Vragen/opmerkingen
Privacy is something you can sell, but you can't buy back!

Acties:
  • 0Henk 'm!
Klopt, maar er zijn toch aardig wat adsl-modems die stiekem ook router zijn.
Ik heb aardig wat consumenten-netwerkjes aangelegd/gerepareerd en ik kom het vaak tegen dat mensen twee 'routers' achter elkaar hebben hangen.

[Voor 52% gewijzigd door job op 07-05-2012 11:20]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07:03

Equator

Crew Council

#whisky

job schreef op maandag 07 mei 2012 @ 11:15:
Ik heb aardig wat consumenten-netwerkjes aangelegd/gerepareerd en ik kom het vaak tegen dat mensen twee 'routers' achter elkaar hebben hangen.
True, en in dat geval zal NAT loopback op beide routers moeten werken. Het principe om van intern via extern naar inter te komen door een genatte verbinding geld dan voor beide routers.

Vragen/opmerkingen
Privacy is something you can sell, but you can't buy back!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pistole
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-05 09:10

pistole

Frutter

Equator schreef op maandag 07 mei 2012 @ 11:16:
[...]

True, en in dat geval zal NAT loopback op beide routers moeten werken. Het principe om van intern via extern naar inter te komen door een genatte verbinding geld dan voor beide routers.
Lijkt me niet; alleen de router waarop het externe adres gebonden is dat je wilt bereiken dient loopback te ondersteunen; voor de 'binnenste' router komt het gewoon als een nieuwe verbinding binnen. Aanname-alert :)

Ik frut, dus ik epibreer

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tboheeren
job schreef op maandag 07 mei 2012 @ 11:15:
De internetprovider bij hun is dezelfde als bij mijn thuis (Telenet België). Dit zou dus ook een motorola cable modem moeten zijn. Wel geef ik toe dat ik dit niet in detail heb bekeken/onderzocht.
Maar wel goed dat je de infrastructuur aanhaalt. Telenet plaatst tegenwoordig een switch achter hun modem. Dit dient om een Ip-adres te geven voor het algemene internet en een ander Ip-adres voor digitale televisie te ondersteunen (mediatheek etc). De switch was duidelijk niet dezelfde als bij mijn thuis en die zou wel eens stiekem als router kunnen fungeren. (ik betwijfel dit wel sterk)

Inventaris

Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee