Gal22V10 programmeren

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-06 13:42

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
in een donker verleden heb ik op mijn opleiding de GAL22V10 gebruikt om te programmeren in C.

Ik kan me niet herinneren welke software we gebruikten, maar ik heb op ebay een Genius G540 programmer besteld, maar de software daarbij is half chinees en brak; probeer ik de originele software online te downloaden; loopt de laatste versie telkens vast/start niet.

Na lange, lange zoektoch met kennis ver weggezakt probeer ik zowel de juiste compiler/program software te vinden voor C alsmede ook goede software wat die G540 kan aansturen om de .hex files in de Gal te laden.

Wat is een compiler die ik kan gebruiken; ik heb er verscheidene geprobeert (wincupl; non 64 bit....Pelles C; alleen windows georienteerd) alsmede de nieuste drivers van Genius, maar die loopt vast :S.

Kunnen jullie me op weg helpen om een goede C-compiler/programmeer software te vinden (voor simpele state-retoriek) en eventueel een alternatief voor die brakke chinese software (als dat kan tenminste).

Jaja. fpga's zijn beter, maar ik had nog e.e.a. liggen en wou dit graag even oppikken en wil de 22v10's veel gaan inzetten in hobby projectjes.

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:02
Volgens mij is dat component al discontinued; waarom wil je die nog gaan inzetten eigenlijk?

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
omdat ik daar bekend mee ben en de rest niet; ik had geen zin om me eerst helemaal te gaan verdiepen wat een goede vervanger is voor de gal22v10 die nog wel in productie is....heb je een idee?

Kon via ebay 20 van die dingen kopen voor mooi prijsje dus leek me wel handig.

Als je een beter idee hebt voor een goedkoop PLA die makkelijk te programmeren is, en met voorkeur met de Genius G540 dan houdt ik me aanbevolen, maar ik moet er ongeveer zo'n 30 a 40 gaan programmeren voor een project, dus wil geen 5 eu/stuk gaan doen, tenzij ze 3 maal zoveel inputs/outputs hebben voor simpel state-logic.........

eventueel met ingebouwde oscillator dan zou ik ook al geholpen zijn.

Ze worden voornamelijk gebruikt om de staat van een switch uit te lezen en bij stand-verandering 1 puls uit te geven bij 'on' en een andere puls te geven bij 'off'.....

Veel kant en klare modules te vinden, maar iwl graag zelf programmeren omdat ik een aantal varianten van dat principe wil maken en ik graag zelf iets wil knutselen ipv een 16 input boardje van 80 euro te kopen......

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
Seesar schreef op maandag 07 mei 2012 @ 22:22:
Ze worden voornamelijk gebruikt om de staat van een switch uit te lezen en bij stand-verandering 1 puls uit te geven bij 'on' en een andere puls te geven bij 'off'.....
Ik weet niet wat je timing requirements zijn maar dit lijkt me meer iets voor een uP van < 50 cent.

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
Aan welke uP zat je dan te denken? Het is voor mij zo'n 7 jaar geleden dat ik de opleiding gedaan heb en daarna niet meer in aanraking geweest met embedded programmeren. Ik wou juist voorkomen mijzelf helemaal ter verdiepen in de mogelijkheden en restricties van de vele, vele type uP/uC...........door gewoon iets te pakken wat ik al ken.

Wil voorkomen om allerlei datasheets door te nemen en vele vergelijkingen te moeten maken...ik heb die kennis niet paraat, maar ben wel willing om me te verdiepen in een mC waarvan ik weet dat die aan mijn eisen voldoet!

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
Seesar schreef op zondag 13 mei 2012 @ 02:20:
Aan welke uP zat je dan te denken?
Ik heb niet een specifieke uP in gedachten, maar er zijn voldoende goedkope types te krijgen die zouden kunnen wat je beschrijft. C kennis heb je blijkbaar al, dus dat zou geen probleem mogen zijn.

Waarschijnlijk is het voordeel nog groter als je functionaliteit die je nu misschien in hardware hebt gebouwd zou kunnen laten doen door diezelfde uP.

Alles hangt af van wat je requirements zijn, maar op basis van je beschrijving zou ik niet meteen denken aan een fpga.

On a side note:
Een collega van me kwam een tijdje met een vergelijkbare vraag : mijn conclusie was destijds dat het zich niet loont om op een dergelijk doodlopend spoor te blijven.

Ook beweegt de markt van MCU's zich de laatste jaren steeds meer richting een situatie waarin de hardware eigenlijk meer ondergeschikt wordt aan de software : alles is er op gericht om de developer te helpen om zo snel mogelijk een werkend geheel te krijgen. ( Veel middleware gratis bij het product )
Je ziet dan ook dat bij ST, maar ook NXP vanalles doen om het de programmeur zo makkelijk mogelijk te maken : geen gepiel meer in registers om dat ene bitje op te zoeken die je UART in de juiste modus zet, maar gewoon een functie die die UART instelt op de gewenste baudrate.

[ Voor 26% gewijzigd door farlane op 13-05-2012 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Topicstarter
Ik zal wat achtergrond info geven;

ik wil een DIY cockpit bouwen voor een simulator en verwacht daarbij zo'n 80 a 90 switches/inputs nodig te hebben.

Online kun je hele leuke USB boardjes kopen die veel inputs hebben, maar redelijk gelimiteerd zijn op puls-encoders...zo'n 16 stuks en die boardjes kosten wel 80 eur p/s. Daar heb ik er dan zo'n 3 a 4 van nodig voor alle rotaries en dan nog zo'n 80 inputs voor de switches; dan nog het probleem dat alle dus via zo'n 7 a 8 usb poorten binnenkomt wat ook niet altijd lekker gaat werken.

Dus ik had in gedachte om per 22V10 3 encoders uit te lezen, om te zetten in een + en - signaal bij rechts/links om draaien en deze op een USB toetsenbord controller aan te sluiten (beetje gejat van iemand anders online):

linksom is bijvoorbeeld aangesloten op de 'F' en rechtsom genereerd zowel 'F' als de 'shift' voor binding in het spel.

Dit is dus een super goedekope manier om eindeloos veel inputs te genereren op 1 usb controller met goedkope, maar stabiele en snellere hardware.

Meeste FPGA's of controllers hebben max 40 inputs, laat staan voor zoveel rotary encoders (verwacht er minimaal zo'n 30 nodig te hebben).

Ook is mijn kennis m.b.t. de link tussen 'windows' en usb hardware 0,0........dus het schrijven van usb-device software in w7 kan ik niet, dus ik wil een bestaande usb interface verbouwen tot iets naar mijn wensen......dus een keyboard of bestaande controller zoals een oude joystick of kant-en-klaar boardje van DIY simulator providers.

Ik ben me er bewust van dat een keyboard maar enkele inputs tegelijk kan doen, maar ik ga geen 20 switches tegelijk overhalen :D

M.a.w. als je een goed idee hebt om de omzetting van status uitlezing switch of rotary encoder te converteren naar eenmalig toetsenbord aanslag puls houd ik me aanbevolen

[ Voor 10% gewijzigd door Seesar op 13-05-2012 17:23 ]

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
Is het een optie in dat geval om een MCU te gebruiken met een USB interface, die zichzelf als HID device aanmeldt?

Voor de IO zou je verschillende kanten op kunnen : je zou een processor kunnen pakken met veel GPIO, maar je zou het ook kunnen doen met SPI/I2C I/O blokjes. Desnoods bouw je zelf een keyboard achtige constructie waarbij je een soort scan matrix maakt in hardware.

Encoder interfaces kun je doen op basis van GPIO interrupts, maar er zijn ook devices die icm met een counter peripheral een standaard encoder interace aanbieden ( maar geen 30 encoders op 1 MCU voor zover ik weet, je zou dan wel zelf de interrupt handling moeten implementeren ).

Voor zover ik kan beoordelen zou je dit alles in een MCU van pak em beet €3-€5 kwijt kunnen.

Het is wel zo dat je veel functionaliteit van de hardware naar de software verschuift op die manier, dus als je dat niet ziet zitten wordt deze oplossing wel een zwaardere dobber :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnEmA
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 03-04 11:00

EnEmA

Worst

Ik heb me altijd prima kunnen redden met isplever classic, http://www.latticesemi.co...ispleverclassic/index.cfm

Al zou ik voor zo'n projectje ook voor een mcu in combinatie met een io extender of iets dergelijks, tevens zijn die oude gals ontzettende stroomvreters

Een koe is geen kangaroe

Pagina: 1