Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:33

Nox

Noxiuz

Topicstarter
Ik heb een tijdje terug de volgende PC gekocht in de hoop de enige game die ik nog speel (World of Tanks) gewoon op high te kunnen spelen op een leuke framerate op 1680x1050. Nu is alles op high al mission impossible maar op medium kom ik tot een redelijke framerate van zo'n 30-60FPS. Afhankelijk van de maps e.d. Ik heb geen dips nu. Echter, wil ik met fraps een filmpje opnemen is het een en al drama. Muziek blijft haperen, framerates storten in naar onder de 20fps en geluid loopt achter in het eindresultaat.

Opvallend dat ik soms ook artifacts heb. Dat zijn dan geen random stippen oid maar gewoon korte flitsen waar er textures door mijn beeld knallen. Nu is dit niet heel storend en het gebeurt niet heel veel, maar misschien kan het helpen.

Ik heb heel even BF3 op mijn systeem gehad, dit liep echter wel goed en hier geen artifacts. BF3 speelde ik met alles op high...

Specificaties:

AMD Radeon HD 7950 (Sapphire OC edition) @ 1000/5300
AMD FX-8120 (zowel stock als ligt undervolted, geen verschil. OC'ed naar 3.8GHz ook geen verbetering).
G.Skill Ripjaws, 8GB @ 800MHz, CAS 11, Dual Channel
Asus Sabertooth FX990 moederbord, niks bijzonders verder.
Crucial M4 128GB SSD
Corsair VX550W

Verder de gebruikelijke zut, HDD's enz enz. Ik betwijfel sterk dat het mijn voeding is die voor slechte prestaties zorgen. Zeker gezien een overclock geen resets tot gevolg heeft en op stock er amper verschil merkbaar is.

Waar kan ik de problemen zoeken? Ik heb de meest recente videokaartdrivers en moederborddrivers geïnstalleerd en volgens mij heb ik verder niks meer nodig.

Het zo zomaar ook mijn CPU kunnen zijn, ik weet ook niet echt waar ik mijn topic moet plaatsen omdat ik niet duidelijk iets kan aangeven welk onderdeel er brak of slecht geinstalleerd is. Maar ik gok nu even op videokaart omdat die het belangrijkste is. Als het topic ergens anders heen moet hoor ik het wel :9

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GienoD
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 28-07 21:33
Ik had het zelfde met mijn 7970.
Had eerst geprobeerd de driver opnieuw te installeren maar dat werkte niet.
Nu windows opnieuw geïnstalleerd en alles werkt opeens prima.

Probeer anders ff driversweeper en download de 12.3 driver. Heb verhalen gehoord dat dat werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Topicstarter
Van de 12.3 kom ik net, ik heb voor ik het topic opende de 12.4 geïnstalleerd, helaas geen verbetering.

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 13:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Rant van dingen die je eventueel zou kunnen proberen :P.

Probeer eens memtest86+ te draaien. Vaak kan geheugen dat niet genoeg voltage krijgt of kapot is ook voor vervelende dingen zorgen.

Controleer de voltages, doe dit via Everest of een vergelijkbare tool (het zal niet altijd accuraat zijn maar het kan wel een indicatie geven).

Als je je videokaart te veel overclock kan dat soms zorgen voor negatieve performance.
Update moederbord bios, lock eventueel je pci-e bus op 101 mhz.
Kijk nog een keer of je kaart goed in zijn slot zit.

OC van je cpu zal inderdaad weinig tot geen effect hebben omdat hij al een standaard turbo frequency heeft van 4ghz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sp3ci3s8472 schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 00:03:
Als je je videokaart te veel overclock kan dat soms zorgen voor negatieve performance.
Kleine nuancering: als je de core te ver overclockt krijg je een BSOD, als je het geheugen te ver overclockt krijg je EEC errors en gaat de GPU nog eens proberen om het geheugen op te halen.. wat voor een vertraging zorgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jantje 2
  • Registratie: Februari 2012
  • Nu online
wss geen probleem van de videokaart maar eerder van de ondersteuning van world of tanks? In de nieuwe patch zit volgens mij optimalisatie voor AMD kaarten. welke morgen wordt gereleased

ik speel zelf alles high op 1920x1080 op een 570GTX ( minder dan jou kaart) waarbij mijn framerate toch 80% van de tijd boven de 60 zit. Aangezien BF3 wel soepel draait zou ik eens een topic openen op het WOT forum misschien kom je er daar achter.

[ Voor 3% gewijzigd door jantje 2 op 08-05-2012 00:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voeding van 550 Watt is erg laag.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 08-05-2012 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dred
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20-08 13:26
Verwijderd schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 12:04:
Voeding van 550 Watt is erg laag.
Ohja? Ik ben zelf van plan om een gelijkaardig systeem (maar dan op basis van intel) te maken met een 550 watt voeding. Zolang je een single kaart hebt en niet extreem overclockt lijkt mij dit toch geen probleem?

On Topic: een maat van me heeft hetzelfde, hij blamed de pre-mature drivers voor de traagheid (de problemen die je hebt lijken mij idd overclock issues)

Dus, met het advies reeds gegeven in dit topic:
- Zet je overclock af
- Update drivers
- Update world of tanks
- Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 15:00
Verwijderd schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 12:04:
Voeding van 550 Watt is bizar laag.
Niet zo overdrijven..... Het is misschien aan de krappe kant, maar om het nou "bizar" te noemen....

@TS:

Verwacht niet teveel van WoT. De engine vraagt gewoon veel van je systeem. Zit hier met een 6990, 2600K@ 4.8 en 8Gb aan mem en nog dropped het bij mij naar de 45 fps. Een collega met 6950 CF setup ervaart precies hetzelfde.

De game is schitterend maar de engine is wel slecht geschreven....

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:08
probeer anders de beta van de 12.5 een keer? die is bij mij beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

controleer de12V Amperage van de voeding......... deze moet overeenkomen met de specs van de videokaar

overclocken of downclocken van welk PC onderdeel heeft er dan ook helemaal NIETS mee te maken

[ Voor 48% gewijzigd door A87 op 08-05-2012 12:29 ]

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Topicstarter
ChojinZ schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 12:11:
[...]

Niet zo overdrijven..... Het is misschien aan de krappe kant, maar om het nou "bizar" te noemen....

@TS:

Verwacht niet teveel van WoT. De engine vraagt gewoon veel van je systeem. Zit hier met een 6990, 2600K@ 4.8 en 8Gb aan mem en nog dropped het bij mij naar de 45 fps. Een collega met 6950 CF setup ervaart precies hetzelfde.

De game is schitterend maar de engine is wel slecht geschreven....
Ja, het is dát of een brak geconfigureerd systeem. Maar ik ben blij dat ik niet de enige ben. Ik zat eerst te denken aan mijn CPU omdat ik vaak mijn CPU gebruik voor taken waar hij wel goed scoort (winrar, quickpar, encryptie) en games er als tweede prio bij zit. Ik weet dat het geen i7 is, maar zoveel zal hij niet onder doen... toch?

Met mijn 3870 haalde ik overigens op ultra low (zelfde resolutie) namelijk gemiddeld 30-40fps dus verwachte ik met een upgrade toch op high die 30-40 fps.

Voor wat betreft energieverbruik, mijn videokaart gebruikt erg weinig stroom. Die nvidia kaarten slurpen bakken binnen maar deze 28nm kaarten zijn erg zuinig. 300 watt maximum load in een zwaar OC'ed i7 systeem. Dan moet mijn PC, zonder overclocks, zeker niet meer gebruiken.

reviews: AMD's HD 7950: betaalbare snelheid

Zie daar de benchmark.
manzonderdas schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 12:19:
probeer anders de beta van de 12.5 een keer? die is bij mij beter
Goede tip, zal ik inderdaad eens doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lias schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 12:27:
controleer de12V Amperage van de voeding......... deze moet overeenkomen met de specs van de videokaar
"maar mijn voeding levert 3x zo veel, dat kan toch nooit goed zijn?" :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A87
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

A87

lol

https://www.youtube.com/channel/UCl2XLRJ3VgCspwNG4_XCrkQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dred schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 12:10:
[...]

Ohja? Ik ben zelf van plan om een gelijkaardig systeem (maar dan op basis van intel) te maken met een 550 watt voeding. Zolang je een single kaart hebt en niet extreem overclockt lijkt mij dit toch geen probleem?

On Topic: een maat van me heeft hetzelfde, hij blamed de pre-mature drivers voor de traagheid (de problemen die je hebt lijken mij idd overclock issues)

Dus, met het advies reeds gegeven in dit topic:
- Zet je overclock af
- Update drivers
- Update world of tanks
- Enjoy!
Afgezien van dat je met een goed merk veel verder komt dan met slecht merk/merkloos PSU is altijd beter om hoger te nemen dan wat je eigenlijk nodig hebt. Je zit met een cpu die onder "load" gemakkelijk 200 Watt trekt en die videokaart zal ook wel tegen de 300 Watt aanzitten.. Heb je niet veel ruimte meer dan is het beter om dan maar iets van 650 Watt of 700 Watt voeding te nemen.

De overclock op Bulldozer gaat pas vervelend worden als je boven de 4 ghz gaat dat trekt een hoop extra stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 12:49:
[...]

Afgezien van dat je met een goed merk veel verder komt dan met slecht merk/merkloos PSU is altijd beter om hoger te nemen dan wat je eigenlijk nodig hebt. Je zit met een cpu die onder "load" gemakkelijk 125 Watt trekt en die videokaart zal ook wel tegen de 200 Watt aanzitten.. Heb je veel ruimte over.

De overclock op Bulldozer gaat pas vervelend worden als je boven de 4 ghz gaat dat trekt een hoop extra stroom.
Kleine correctie toegepast op je post. Of de benchmarks moeten er finaal naast zitten? En de OC's voerde ik nog altijd op stock voltages uit.

Ik zal asap eens turbo core inschakelen zodat bepaalde cores tot 4GHz geklokt worden. Dit heb ik ooit uitgezet ivm hoger stroomverbruik idle en wat andere issues kan ik me herinneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 15:00
NoxiuZ schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 12:29:
[...]

Ja, het is dát of een brak geconfigureerd systeem. Maar ik ben blij dat ik niet de enige ben. Ik zat eerst te denken aan mijn CPU omdat ik vaak mijn CPU gebruik voor taken waar hij wel goed scoort (winrar, quickpar, encryptie) en games er als tweede prio bij zit. Ik weet dat het geen i7 is, maar zoveel zal hij niet onder doen... toch?

Met mijn 3870 haalde ik overigens op ultra low (zelfde resolutie) namelijk gemiddeld 30-40fps dus verwachte ik met een upgrade toch op high die 30-40 fps.

Voor wat betreft energieverbruik, mijn videokaart gebruikt erg weinig stroom. Die nvidia kaarten slurpen bakken binnen maar deze 28nm kaarten zijn erg zuinig. 300 watt maximum load in een zwaar OC'ed i7 systeem. Dan moet mijn PC, zonder overclocks, zeker niet meer gebruiken.

reviews: AMD's HD 7950: betaalbare snelheid

Zie daar de benchmark.

[...]

Goede tip, zal ik inderdaad eens doen!
Het feit dat BF3, zo'n beetje het zwaarste spel van dit moment, het wel doet geeft volgens mij al aan dat het systeem goed is. Anders zou je nog wat grafische benchmarks kunnen draaien en kijken of de uitkomsten overeen komen met anderen die een soortgelijk systeem hebben.

Overigens schaalt WOT ontzettend slecht. Ik ging van een 4890 naar een 6990 en verwachte een wereld van verschil. Maar uiteindelijk viel dat flink tegen. De 6990 is 2 tot 3 keer zo snel maar in WOT zag ik een performance boost van nog geen 50%.... :X

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NoxiuZ schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 12:56:
[...]

Kleine correctie toegepast op je post. Of de benchmarks moeten er finaal naast zitten? En de OC's voerde ik nog altijd op stock voltages uit.

Ik zal asap eens turbo core inschakelen zodat bepaalde cores tot 4GHz geklokt worden. Dit heb ik ooit uitgezet ivm hoger stroomverbruik idle en wat andere issues kan ik me herinneren.
Wat jij hebt gedaan zou nooit te veel stroom moeten trekken. Stock voltage heeft er eigenlijk ook niet zoveel mee te maken. Dit geeft alleen aan dat de processor bereidt is om het extra werk te verzetten of je nu een Bulldozer hebt die met 1.5V 1.375V of 1.6V 5ghz haalt zal altijd het stroom verbuik erg hoog zijn ten opzichte van normale Bulldozer op 3.6ghz.

van de mensen van [H]:

Afbeeldingslocatie: http://hardocp.com/images/articles/1318034683VZqVQLiVuL_9_2.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Topicstarter
Verbruik heeft toch echt meer met je vcore te maken dan de frequentie waar hij op tikt. Hogere vcore heeft hoger verbruik. Om die 4.6GHz te halen heb je inderdaad een flink voltage nodig en ja dan verbruikt hij uiteraard meer stroom.

Maar gezien mijn voeding niet krachtig genoeg is om zwaar te overclocken heb ik het bij kleine tweaks gelaten op stock voltages, wat soms al leuke tweaks kan opleveren. (qua aantallen dan, niet echt qua prestaties |:( )

[ Voor 6% gewijzigd door Nox op 08-05-2012 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox

Nox

Noxiuz

Topicstarter
Kickje,

Ondertussen de update van World of Tanks binnen gesleept, 12.5 Béta drivers geïnstalleerd, een of andere patch van World Of Tanks (voornamelijk bedoeld voor ATI kaarten, tegen artifacts/rode schermen e.d.) geïnstalleerd en in AMD Overdrive Turbo Core ingeschakeld. Resultaat:

Afbeeldingslocatie: http://dl.dropbox.com/u/24834079/shot_077.jpg

Bedankt voor de tips. Nu waterkoeling erop, met turbo core gaan er 2 cores op 4GHz werken. Met stock gaat het een vliegtuig worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 13:16

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Nog een tip aan de hand van je screenshot, als je geen vsync aan hebt staan dan kan je tripple buffering gewoon uitzetten. Dit is namelijk alleen nuttig voor vsync.
Pagina: 1