Hoe heeft de iPad (tablet) jouw leven veranderd?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.450 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Topicstarter
In 2009 had vrijwel niemand een tablet. In 2010 werd de eerste iPad geïntroduceerd en daarmee werd de tabletmarkt nieuw leven ingeblazen. In 2011 werd de tweede generatie iPad geïntroduceerd en daarmee werd de tabletmarkt echt tot leven gewekt omdat het nu niet meer simpelweg een 'try-out product' was. Ondertussen is de derde generatie iPad en verkopen ze een tiental miljoen iPads per kwartaal.

Nu vroeg ik me af hoe de iPad, of een andere tablet, jouw leven heeft veranderd ten opzichte van de tijd dat je nog geen tablet had.

Voor de één heeft het misschien niks veranderd: je hebt het ding een keer gekocht of gekregen en het ligt nu eigenlijk een beetje te verstoffen in de kast.

Voor de ander ziet het dagpatroon er misschien nu heel andere uit: wellicht lees je 's ochtends een krantje als je nog in bed ligt, gedurende de dag gebruik je hem misschien dan nog eens een uur en 's avonds speel je mogelijk nog even een spelletje.

Je gebruikt de iPad misschien om live tv te kijken, of voor uitzending gemist. Misschien neem je hem wel mee naar het buitenland, in plaats van een zwaardere laptop.

Dus, nogmaals, hoe heeft de iPad (of een andere tablet) jouw leven veranderd ten opzichte van de tijd dat je nog géén tablet had?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:31
Niet, de tablet heeft mijn 13" laptop simpelweg vervangen.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:06

Reinier

\o/

Niet. Ik heb een tijdje een tablet gehad en daar deed ik op wat ik daarvoor en daarna op mijn smartphone deed. Voegde dus nul komma niks toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Topicstarter
Bospa01 schreef op maandag 07 mei 2012 @ 00:03:
Niet, de tablet heeft mijn 13" laptop simpelweg vervangen.
Dan heeft het je leven dus wel veranderd: je ging misschien eerst aan tafel of aan een bureau zitten achter de laptop, terwijl je nu misschien op je gemak op de bank een tablet gebruikt. Of is je dagstructuur nog steeds hetzelfde?

[ Voor 129% gewijzigd door Uniciteit op 07-05-2012 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:31
Dus niet, dat kon met de 13" ook :)

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-10 21:37
Ik gebruik m'n iPad vrijwel dagelijks om YouTube, Uitzending Gemist of Gamekings op te kijken. Meestal ga ik iets eerder naar bed om nog even een uurtje wat te kijken in bed. En verder gebruik ik m'n iPad ook om foto's te laten zien aan bijvoorbeeld familie of vrienden, in plaats van het onhandig op een laptop te laten zien :)

Echt iets vervangen heeft het niet, ik gebruik m'n pc nog vrijwel net zoveel, m'n laptop gebruikte ik sowieso alleen op school en m'n mobiele telefoon meestal alleen onderweg. Maar het heeft dus zeker wel wat toegevoegd.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Uniciteit schreef op maandag 07 mei 2012 @ 00:10:
Dan heeft het je leven dus wel veranderd: je ging misschien eerst aan tafel of aan een bureau zitten achter de laptop, terwijl je nu misschien op je gemak op de bank een tablet gebruikt.
Waarom zou je een laptop op een tafel of bureau zetten? Op schoot kan ook, zeker met een 13". Mijn leven is net veranderd door een tablet, of laptop etc.

Kijk uit dat je niet naar een gewenst antwoord toeredeneert :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Topicstarter
Bospa01 schreef op maandag 07 mei 2012 @ 00:11:
Dus niet, dat kon met de 13" ook :)
Zo bedoel ik het niet. Het gaat er niet om of je er hetzelfde mee kan, maar hoe het je structuur of tijdindeling heeft veranderd. Of heb je nu een tablet mét toetsenbord altijd op precies dezelfde plek liggen als waar je laptop lag? Je pakt hem nooit even op en loopt ermee rond of gaat er snel en handig even ergens anders meezitten? Je doet nooit dingen die je eerst niet deed (speel je bijvoorbeeld niet vaker een spel of gebruik je nu apps daar waar je eerst naar een site browsde?).
gambieter schreef op maandag 07 mei 2012 @ 00:12:
[...]

Waarom zou je een laptop op een tafel of bureau zetten? Op schoot kan ook, zeker met een 13". Mijn leven is net veranderd door een tablet, of laptop etc.

Kijk uit dat je niet naar een gewenst antwoord toeredeneert :)
Omdat ik de vraag niet zo bedoel. Als je eerst altijd aan een bureau zat met je laptop, en nu in de huiskamer op de bank met een tablet, dan is dat een verandering ten opzichte van voordat je een tablet had. ;) Zó bedoel ik het. (Dat jij je notebook niet op een tafel of bureau zette en je tablet precies hetzelfde gebruikt als je je laptop gebruikte, dan is er niks veranderd, nee).

Wat tablets wel of niet kunnen weten de meesten hier ondertussen wel.

[ Voor 38% gewijzigd door Uniciteit op 07-05-2012 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een 7" tablet past in de binnenzak van mijn jas, mijn 11" laptop is net wat te groot daarvoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Ik ben hem kwijt geraakt...

aan mijn vrouw die ermee loopt te wordfeuten.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Uniciteit schreef op maandag 07 mei 2012 @ 00:15:
Omdat ik de vraag niet zo bedoel. Als je eerst altijd aan een bureau zat met je laptop, en nu in de huiskamer op de bank met een tablet, dan is dat een verandering ten opzichte van voordat je een tablet had. ;) Zó bedoel ik het. (Dat jij je notebook niet op een tafel of bureau zette en je tablet precies hetzelfde gebruikt als je tablet, dan is er niks veranderd, nee).
Je trok een conclusie ipv een vraag te stellen (" Dan heeft het je leven dus wel veranderd"). Wat is trouwens je doel met dit topic, het voelt een beetje als een verkapte enquete :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blastR
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19-03 06:40
Sinds dat ik een tablet heb is mijn leven enorm veranderd. >:)

Ik gebruik de tablet het meeste 's ochtends om mijn email en het laatste nieuws te bekijken.
'S avonds in bed of op de bank een filmpje te kijken of wat te surfen op het internet is ideaal.

De vriendin leest er graag boeken (PDF) op en zit dagelijks aan de wordfeud/drawsomething.

Dan heb ik het eigenlijk wel helemaal gehad, pure luxe artikel dus.

[ Voor 10% gewijzigd door blastR op 07-05-2012 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okkii
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 02-01 16:08
De dagelijkse dingen die ik op me smartphone deed, gebeuren nu gewoon op mijn tablet. Behalve dat speel ik er geen spelletjes op of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Topicstarter
gambieter schreef op maandag 07 mei 2012 @ 00:19:
[...]

Je trok een conclusie ipv een vraag te stellen (" Dan heeft het je leven dus wel veranderd"). Wat is trouwens je doel met dit topic, het voelt een beetje als een verkapte enquete :)
"Dan heeft het je leven dus wel veranderd: (dubbele punt en dan hypothetische situaties omdat je als lezer verder niks kan opmaken uit iets als "het heeft mijn laptop vervangen")." Ik was dus benieuwd of de tijdbesteding ook was veranderd of dat-is nu simpelweg exact hetzelfde doet met een ander apparaat.

Het doel van het topic? Ik heb dit topic gemaakt omdat het simpelweg interessant is. Niks enquête.
De vraag had net zo goed kunnen zijn: "Hoe heeft de mobiele telefoon jouw leven veranderd?" - dat vind ik echter minder interessant omdat de mobiele telefoon al weer 'gewoon' is sinds de jaren 90. De veranderingen zijn bekend: overal beschikbaar, makkelijk hulpdiensten kunnen inschakelen, later foto's maken en later ook nog eens internetten waar je maar wilt.
De tablet is nog relatief nieuw en ik ben dus benieuwd hoe iemands leven er nu uitziet en opzichte van de tijd vóórdat hij/zij een tablet had. Misschien skyped die persoon wel vaker? Of misschien gebruikt-is een tablet vaak in bed (dat is met laptops al een stuk ongewoner).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chibi2k
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 01-10 10:23

Chibi2k

www.radicalbirds.nl

Ben zelf vormgever, het is gewoon een onmisbaar tool / apparaat geworden in alle opzichten voor mijn werkzaamheden. Ten eerste kunnen sommige apps je productiviteit zodanig verhogen, en voor een webdesigner of developer is het helemaal handig voor het testen. En als ik bij een klant zit kan ik snel een paar voorbeelden of foto's tonen. De klanten reageren 9/10 keer erg enthousiast erover. Mail en contacten is het gewoon een ideale apparaat, door de iCloud sync hebt je altijd je contact op elk apparaat en mails lezen doe ik liever op een iPad dan een laptop doordat je zo snel bij kan. Tja drie generatie verder ik ben nog steed lof over het apparaat

Radical Birds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cmndr_adama
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:47
Het heeft m'n leven niet echt veranderd.. M'n iPad is meer voor erbij. 's Ochtends op bed gebruik ik 'm weleens voor de mail, het nieuws etc, en 's een keer spelletje. Maar hij heeft m'n ouwe vertrouwde ThinkPad X61 niet vervangen, die gebruik ik nog steeds een stuk meer. Boeken lezen e.d. hou ik niet van op een tablet. Ik ben een boekenwurm, en geef mij maar het geknisper & de geur van papier ;)

M'n vriendin gebruikt 'm veel meer, om boeken te lezen, facebook etc. Voor haar is dit wel makkelijker geworden, ze vindt het fijner dan op de pc, en het werkt makkelijker, ze kan ook minder fout doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 25-04 15:57

Rye

Chibi2k schreef op maandag 07 mei 2012 @ 00:29:
Ben zelf vormgever, het is gewoon een onmisbaar tool / apparaat geworden in alle opzichten voor mijn werkzaamheden. Ten eerste kunnen sommige apps je productiviteit zodanig verhogen, en voor een webdesigner of developer is het helemaal handig voor het testen. En als ik bij een klant zit kan ik snel een paar voorbeelden of foto's tonen. De klanten reageren 9/10 keer erg enthousiast erover. Mail en contacten is het gewoon een ideale apparaat, door de iCloud sync hebt je altijd je contact op elk apparaat en mails lezen doe ik liever op een iPad dan een laptop doordat je zo snel bij kan. Tja drie generatie verder ik ben nog steed lof over het apparaat
Hoezo is een tablet handig voor een webdeveloper? Ontwikkelen gebeurd nog steeds niet op een tablet en testen op tablet ik eigenlijk alleen maar als het een website is die gemaakt is voor een tablet. Dus voegt het iets toe? Nee, het zorgt juist voor meer werk omdat een website nu ook op een tablet goed moet draaien.

www.ping-win.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Topicstarter
@gambieter: Kijk, deze post hieronder is toch interessant? Een apparaat dat drie jaar geleden nog niet te koop was en ondertussen al een 'impact' heeft op iemands leven.
Chibi2k schreef op maandag 07 mei 2012 @ 00:29:
Hoe reageren de niet-enthousiaste klanten (die 1/10) dan? Gebruik je het apparaat ook privé eigenlijk alleen puur voor je werk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Werkelijk toch, wat een topic. Lijkt wel een telefonische enquete :P Vragen leidend middels aangeleverde argumentatie en beperking van argumenten tot gewenste antwoord.

Heh.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

Topicstarter
Virtuozzo schreef op maandag 07 mei 2012 @ 00:36:
Werkelijk toch, wat een topic. Lijkt wel een telefonische enquete :P Vragen leidend middels aangeleverde argumentatie en beperking van argumenten tot gewenste antwoord.

Heh.
Als je het te misleidend vind mag je van mij wel een nieuwe inleiding maken - uiteraard met enkele voorbeelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ikvind een gewone laptop veel handiger moet ik xeggen een echt keyboard is 10xbeter dan dat onscreen ding

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Uniciteit schreef op maandag 07 mei 2012 @ 00:35:
@gambieter: Kijk, deze post hieronder is toch interessant? Een apparaat dat drie jaar geleden nog niet te koop was en ondertussen al een 'impact' heeft op iemands leven.
Dat is nu juist het probleem: je bent in een bepaald soort antwoord geinteresseerd. Het is geen open vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
...

En daar gaan we weer. Kerel, heeft het nu echt nut om op een dergelijke standaard manier een reactie proberen om te buigen die niet binnen het stramien van verwachtingen valt?

Een ipad is een uitwisselbaar stuk gereedschap, van een categorie technology waar heel wat van dat soort gereedschappen in zitten. Het gebruik van een hamer waar je ook een nagel mee kunt verwijderen verandert niet je leven, het is en blijft een stuk gereedschap. Wat je leven kan veranderen, is jouw eigen beslissingen in adaptaties in gebruik van gereedschappen in het algemeen, de impact van een enkel gereedschap van technologische aard is gewoon niet groot genoeg zolang de functie ervan beperkt is. Zeker, het gebruik van het ene apparaat kan impact hebben op het gebruik van een ander apparaat, maar het blijft een kwestie van verschuiving van onderdelen van gebruik. Gereedschappen blijven gereedschappen totdat je op het niveau van samenleving een structurele verschuiving van gedrag kunt waarnamen na het zich aandienen van nieuwe paden van techniek / technologie. Een tablet valt echter gewoon nog in het vakje "hardware ter consumptie" en is gewoon nog een van vele andere gereedschappen die mensen gebruiken.

Een ipad kan je leven veranderen als je hem doet uitvinden en op de markt brengen ja :P Maar dat is andere koek.

Laat ik het zo stellen, wat probeer je nu eigenlijk te bereiken met dit topic? Heb je de reacties (niet "gegevens" natuurlijk) ergens voor nodig misschien, in een discussie elders of een project?

Laat ik het zo zeggen, voordat je probeert op selectie te engageren, welk antwoord wil je hebben. Je stelt immers geen open vraag. Je leidt de vraag.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02-10 23:33

mphilipp

Romanes eunt domus

De iPad zelf niet. Ik heb er een gehad van mijn werkgever. Het is een mooi ding en ik heb echt mijn best gedaan (hoop apps gekocht zelfs) maar ik kan er maar niet verknocht aan raken. Ik gebruikte 'm op een gegeven moment alleen maar om films in te checken op GetGlue en af en toe wat in de imdb te kijken als ik op de bank zat. Het formaat spreekt me op zich wel aan en sommige apps vind ik ook wel leuk, maar ik kan maar niet verliefd worden op Apple producten. Dat is niet omdat ik anti-Apple ben, maar het lukt me gewoon niet. Ik heb ook (gekregen) een iPod en die heb ik zelfs ingeruild voor een exemplaar met 160Gb en die zit permanent in de auto. En hoewel ik iTunes haat (ik gebruik het nu ook niet meer, nooit meer) kan ik geen afscheid nemen van de iPod. Waarom: omdat het de enige audioplayer is die zo'n beetje vanuit elke auto fatsoenlijk te bedienen is. Helaas is het geen universele interface (en daar haat ik Apple voor eigenlijk) want elke andere audioplayer die misschien wel beter is dan de iPod kun je welliswaar aansluiten op de audio systeem in de auto, maar nooit lekker bedienen vanaf het stuur (als je dat in je auto hebt).

Maar goed, het gaat over iPads/tablets. Ik ben wel into de tablet, maar dan liever een Android. Ik heb nl ook een Android smartphone en dáár ben ik veel enthousiaster over dan over de iOS spullen. Ik zit met Apple in een gevangenisje waar ik niet uit kan. Ik wil graag zelf dingen inrichten, aanpassen aan mijn smaak en gebruiksvoorkeur. Apple is meer een kudde-dicipline waar je je moet richten naar hetgeen door de Apple mensen is bedacht. Dat is geen kritiek, maar een constatering. Ik (als in: mijn persoonlijke voorkeur) ben iemand die graag de keuze heeft. Wordt die keuze mij ontnomen, ga ik me automatisch ergeren. Ergo: Apple is niets voor mij. Ik haat dat. Computers zijn er voor ons, niet andersom. Uiteraard is het ook niet zo dat ik dwangmatig alles wil veranderen of altijd 3 weken bezig ben dingen aan te passen. Zo is dat ook weer niet. En soms is het gewoon goed, en doe ik niets. Met Android kan ik perfect overweg met de standaard zaken, en op bepaalde punten wil ik het aanpassen aan mijn manier van gebruik. Want iedereen gebruikt zijn apparaat op een andere manier, omdat a)iedereen anders is en b)iedereen anders werkt en ander werk doet. Dus waarom een onveranderlijke interface? Da's onlogisch imho.
Nogmaals: het is geen waardeoordeel voor of tegen Apple/Android, dus laat aub de fanboy commentaten achterwege. Ik wil niemand overtuigen van het een of het ander, want daarmee ontken ik mijn eigen stelling.

Nu mijn HTC Desire end of life is (end of abonnement eigenlijk) ga ik aan de Samsung Galaxy Note. Dus een wannabe tablet smartphone. Naar mijn idee (ik heb 'm nog niet) is dit de ultieme mix tussen tablet en smartphone. Ik ben er achter dat ik met een tablet an sich (als in: eentje van het formaat iPad) niets kan. Of liever: mijn leven wordt daar niet beter van. Maar het is wel heel erg fijn om dingen te doen op een groter formaat als de standaard 3-4" smartphones. En dat pennetje lijkt me ook erg fijn. Ik heb jaren met die pennetjes gewertk op Palm, Psion en Windows Mobile apparaten, dus ik denk dat ik wel weet waar ik het over heb. Vooral de keuze is erg prettig. Je kunt vaak de vinger gebruiken en als het moet het pennetje pakken.

Resumerend: de tablet heeft niet heel erg mijn leven verandert. Ik heb van mezelf geen laptop (eentje van de zaak) en ik heb nog steeds een dikke desktop. Ik zie ook niet hoe een tablet mijn desktop kan vervangen. Daarvoor doe ik dingen op mijn desktop die ik gewoon niet wil doen op een tablet. Behalve porno kijken dan. Da's dan wel weer handig op een tablet :+

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• treative
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-09 19:47
Voor mij wel gemakkelijker gemaakt, ik hoef nu niet meer achter me desktop te gaan zitten en kan gewoon relaxt op de bank bezig zijn met browsen/mail/foto's/RDP/EXSi clients beheren/sociale dingen en nog een aantal dingen. En een laptop op mijn schoot is geen optie voor mij, daar heb ik zo'n hekel aan.

Verder gebruik ik de iPad ook buiten de deur om foto gelijk door te kunnen sturen of om onderweg te kunnen browsen. Ik kan geen apparaat bedenken waarmee dit beter/makkelijker kan.

Verder geen zin om mee te doen met het grote telefoon rage van tegenwoordig, dat gaat er bij mij niet in. Ik neem me tablet wel mee als het nodig is. En voor snel wat opzoeken heb ik een "kleine smartphone"

Sig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het heeft hier een laptop en papieren krantenabonnement op de NRC vervangen. Dus ja, het heeft hier wel een impact gehad. De manier van media consumeren vooral en een vervanging. Apps als Flipboard en Pulse hebben nieuws veel toegankelijker gemaakt. En mooier met vormgeving natuurlijk.

Bijzonder handig de iPad, had veel eerder uitgevonden moeten worden.

Wel grappig sommige reacties hier, denk dat deze vraag meer inhoudelijke respons geeft op fok. Dit is meer een vraag vanuit de sociale wetenschappen. In een techneutenforum als tweakers is het vaak erg zwart/wit en hokjesdenken, alpha/beta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-09 19:25

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Hoewel dit topic in principe potentie zou hebben om interessanter te zijn dan een opsomtopic, bekruipt mij -net als gambieter en Virtuozzo- het gevoel dat de TS al dan niet bewust lijkt te zoeken naar één type antwoord. Het lijkt me niet heel nuttig om op basis van semantiek een poging te doen een reactie (lees: mening) van iemand te weerleggen, en te stellen dat de iPad wel degelijk iets aan diens leven veranderd heeft. Wil de TS eerlijk weten wat men van de iPad vindt, of is dit topic stiekem een spelletje begrijpend lezen?

Ik ga dit topic (voorlopig) sluiten. Ik sluit niet uit dat het topic later weer open gaat, maar dan zal ik toch echt overtuigd moeten raken van het nut van dit topic, en vooralsnog ben ik dat niet.

Launching containers into space

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.