Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-10 07:53

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Topicstarter
Ik wil graag een topic aan gaan maken over de ervaringen met een HD7970/HD7950 icm een Accelero Extreme 7970.

Deze koeler is compatible met alle HD78** en HD79** kaarten en past ook op alle reference HD58**/HD6790/HD68**/HD69** kaarten.

Ik heb hem zelf net op een HD7970 Sapphire Reference gemonteerd en moet zeggen hij heeft veel plus punten maar ook de nodige minpunten.

Installatie is een enorm tijdrovend en vervelend klusje. Om te beginnen moet je de RAM en VRM heatsinks erop plakken. Dit gebeurd met twee componenten spul welke een soort tape wordt als het droog is. Je kan de heatsinks er dus WEL weer afhalen in tegenstelling tot met thermische lijm.

Deze compound is makkelijk te mengen en aan te brengen alleen het neemt minstens 12 uur om te drogen. Arctic geeft 5 uur aan maar dan is het nog LANG niet droog. Na 12 uur is het pas droog genoeg om echt aan de slag te gaan met de rest van de kaart.

De koeler zelf monteren is erg simpel verder, gewoon afstandbusjes er tussen, zwart voor tussen de GPU en de koeler en wit voor tussen de backplate en het PCB. Ook zet je een groot stuk schuim tussen de backplate en het PCB om de componenten te beschermen. Officieel moet je ook zelfklevende dubbelzijdige rommel tussen de busjes en de mounts doen zodat ze blijven zitten maar dit is een enorm irritant karwei en in mijn ogen totaal nutteloos.

Het aandraaien van de schroefjes is een irritant karwei omdat de kop net een vervelende maat heeft die niet veel mensen in hun gereedschapskist hebben plus de schroefjes zijn erg zwak dus je draait zomaar de kop stuk. Je moet ze ook flink aanhalen. Ik had ze eerst ''vast'' zitten zoals ik normaliter met zo'n dun schroefje doe. Dit resulteerde in 55c idle en dus geen goed contact.

Heb ze nog een flink stuk verder aangehaald, wat me dus meteen twee kopjes kostte ook al heb ik wel de goede schroevendraaier, maar nu zit de koeler prima gemount. 29c idle en 50c load met 20% fanspeed. Onder 100% fanspeed, nauwelijks hoorbaar, zit je op 44c load en 27c idle.

Verder is de lengte van de kaart + koeler zo extreem lang dat zelfs m'n CM690 II Advanced Black & White edition, die ruimte tot 304mm kaarten heeft, bij lange na niet paste. Ik heb dus de bovenste HDD bay eruit moeten zagen met een dremel (popnageltjes even doorslijpen) zodat de kaart past. Onderste, verwijderbare, bay zou ook kunnen alleen die zit er bij mij juist nog in. Het PCI-E slot wat daar zit is een PCIE-2 x8 slot dus dat scheelt me te veel performance. Voor een soepele mount van deze kaart heb je minstens 320mm vrije ruimte nodig. Liever 325mm of meer. De reviews geven aan 305mm lengte, ja, dat klopt, alleen de heatpipes steken verder uit en die hebben ze niet meegeteld ;)

Verder tot nu toe erg tevreden over de kaart en de koeler. Dus, delen maar de ervaringen heren.

En post vooral OC en temp shotjes. Ik ga vanmiddag even bezig de kaart flink te pushen. Ik hoop op een 1250Mhz+ :)

Ik zal van dit verhaal ook nog even een productreview maken trouwens.

EDIT: 1250Mhz Core, 1750Mhz VRAM stabiel met 1225mV VGPU. Max temps in Heaven 2.5 / BF3: 59c core en 64-68c voor de VRM's. Zelfs met een continue load van ~125A :).

Heb wel last van flinke vdrop op de kaart. Ingestelde voltage is 1.225v maar ik rkijg idle 1.208-1.201v en load 1.148-1.176v.

[ Voor 5% gewijzigd door Imprezzion op 06-05-2012 15:17 ]

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 06-10 11:02

Fordox

00101010

Dit soort topics zijn handiger om eerder te bespreken met de moderatoren.
Ik ben er namelijk niet van overtuigt dat meer dan 10 actieve forumleden zon ding heeft. En anders kun je van elk product een aparte topic maken.

Sorry van de negatieve feedback, maar ik denk dat je enthousiasme je iets heeft ingepakt ;)

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Imprezzion, wilde mijn 7970 ook eerst voorzien van een aftermarket koeler maar ben op aanraden van een kennis ervan afgezien.
Zoek nu een goede kwaliteit waterkoelings set ervoor.
Hij had hetzelfde als jij met die schroefjes, vast is vast maar moest ze strakker draaien om goed contact te maken.
Dit is gewoon een topic voor degene die het ook gedaan hebben of gaan doen.
Er zijn er altijd die overal commentaar op hebben wat voor topic je ook aanmaakt, get a life.
Ps, nog last gehad bij montage van de backplate of ging dat gewoon soepeltjes.
@Fordox, waarom alleen voor actieve teamleden, zijn genoeg mensen die in de topics hier zoeken naar ervaringen.
Niet actief op Tweakers zijn wil niet zeggen dat anderen dit niet kunnen lezen.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2012 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 01-10 07:53

Imprezzion

E92 320i & 307CC

Topicstarter
Tsja, ik snap op zich zijn punt wel, maar dit is toch een groot discussiepunt omdat veel mensen zich juist afvragen doen of niet doen.

Ik geef daarom ook alleen maar wat ervaringen en resultaten door die mensen overtuigen het wel of niet te doen.

Ik ben blij dat ik het heb gedaan, tot nu toe stabiel op 1250Mhz 1.262v.
De HD7970 heeft nogal wat vdroop, is bekend, dus load is zo ongeveer 1.16-1.17v nu.

~ 9800X3D @ 5.5Ghz eCLK + PBO ~ Arctic LF2 240 CPU ~ Crosshair X670E Gene ~ 32GB Dominator Titanium @ 6400C26 FCLK 2200 ~ Zotac RTX 5080 SOLID OC @ 3285 core 18000 VRAM ~ Corsair 2500X ~ Dark Power Pro 11 1000w ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Imprezzion schreef op zondag 06 mei 2012 @ 12:31:
De koeler zelf monteren is erg simpel verder, gewoon afstandbusjes er tussen, zwart voor tussen de GPU en de koeler en wit voor tussen de backplate en het PCB. Ook zet je een groot stuk schuim tussen de backplate en het PCB om de componenten te beschermen. Officieel moet je ook zelfklevende dubbelzijdige rommel tussen de busjes en de mounts doen zodat ze blijven zitten maar dit is een enorm irritant karwei en in mijn ogen totaal nutteloos.
Wellicht heb je de M2 schroefjes zo hard aan moeten draaien voor goed contact omdat je de afstandbusjes op de verkeerde plek hebt gebruikt.
De witte (3.0mm) zijn voor tussen de GPU en de koeler en de zwarte (3.5mm) voor tussen de backplate en PCB.
Ik heb de schroeven behoorlijk aangedraaid (beetje standaard vereiste bij alle Accelero koelers) maar niet dus danig dat ik het gevoel had dat ik ze kapot moest draaien om goed contact te krijgen.