Toon posts:

TEC watchdog

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
'k heb gisteren een stukkie elektronica ontworpen om het gebruik van een zeer heethoofdige peltier bovenop een ook al bijzonder heethoofdige processor wat veiliger te maken. Anders kan het ooit leuk worden als er ergens iets mis gaat met de waterpomp ofzo. Dan is het burn baby burn.

Momenteel kan dit het volgende:
- Inschakelen peltier/waterpomp als de PC aangezet word. Geen geklungel met schakelblokken meer.
- Uitschakelen PC/peltier als de coldplate temp. boven de 40 graden uitkomt.
- aansluiting voor een goedkoop voltmetermoduletje waar de coldplatetemperatuur op af te lezen is (10mV/graad C).
- Het in RESET houden van de computer zolang de temp. van de coldplate boven een instelbare temp. ligt.

Ben ik nog iets vergeten?

Schema zal ik binnenkort wel ff plaatsen. Heb ik nou geen zin in (dan moet ik vanuit dos naar postscript printen, dat inlezen in ghostscript onder Linux, plaatje grabben, op de server zetten, enz. Best omslachtig)

De idle-temperatuur van mijn lichaam ligt momenteel op 39 graden, en da's veels te warm :7

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-08 01:10

Rick2001

9950X delidded en direct die

Hoi,

Ik heb wel interesse in dat schema. Als ik mijn P III aanzet uit koude toestand, dan start hij met 27graden op en zakt dan erg snel. Maar als hij inderdaad niet zou werken, dan is het wel interessant om dit zo snel mogelijk te weten.
Tekening please !!!! ;)

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

Verwijderd

die wil ik ook wel hebbe,
stuur maar naar dmaniac_@hotmail.com

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:09
Waarvoor denk je dat een forum is ontworpen?

Ik heb btw ook wel interesse (ja, alweer :))

Verwijderd

tja ook weer niks nieuws voor mij tezeggen dan IK WIL! ik wil! :)

• worsie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-02-2025
En ja hoor, Dabit schud wel weer een schemaatje uit zijn mouw :).
Als altijd ben ik zeer geinteresseerd :).

Verwijderd

Topicstarter
'k zal dadelijk mijn Athlonneke eens aanslingeren, maar eerst nog ff een topicje starten.

Iemand trouwens nog een goed idee over hoe ik gewoon een screenshot kan maken van een 1024x768 DOS scherm?

'k vind printen naar postscript en dan verwerken toch ietwat lastig.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, ik zag dat er toch nog wat dingetjes niet helemaal netjes in het schema staan, maar vooruit.

Afbeeldingslocatie: http://www.arcobel.nl/~dabit/tec_guard.gif

ff korte uitleg:
U1A, links, splitst de 12V (van de PC voeding) in tweeen, zodat onze tempsensor ook beneden 0 kan komen.
De temp. sensor is een LM35, dit is een ideaal sensortje dat gewoon 10mV/graad C aflevert tussen de -55 en +150 graden. (de LM35C tussen de -40 en +110). Dus bij een temp van 10 graden levert het sensortje 100mV af. Voordeel: je kunt gewoon met je voltmeter de gewenste temperaturen afregelen, en je kunt er een goedkoop voltmetermoduletje (10 peik bij de conrad ofzo) aanknopen dat dan je temp. aangeeft.

De uitgangsspanning van de temp. sensor gaat naar U1B, welke de temperatuur vergelijkt met de vaste ca. 40 graden (niet precies uitgerekend). Komt de coldplate temp erboven, dan word je pelt uitgeschakeld en je ATX power knop net zolang 'ingedrukt' totdat je PC uitgaat.

Het onderste gedeelte is optioneel, en zorgt ervoor dat je computer in reset blijft staan zolang de coldplate temp boven een bepaalde drempel ligt.
Pagina: 1