• Justin91
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18-04-2024
Hallo tweakers,

Ik heb een probleem met een oude athlon xp pc, als ik de BIOS defaults instellingen gebruik krijg ik geheugen fouten met memtest86. Ook krijg ik steeds blue screens en geeft Windows fouten (fout opgetreden - moet worden afgesloten, etc.) bij ieder programma.

Het rare is dat als ik de CPU external frequency op 100 zet er geen fouten meer voorkomen. Alleen loopt de processor dan te langzaam (1300 ipv 2167 mhz). Ik draai de CPU external frequency nu op 166 mhz (dus de goede frequency) en de multiplier op de standaard instelling van 13 en heb het geheugen op 50% snelheid gezet en heb geen errors meer in memtest86.

Ik heb 4 verschillende geheugenmodules gebruikt maar had telkens hetzelfde probleem.

Ik wil graag de PC met de normale instellingen gebruiken, ik vind het raar dat de BIOS defaults erg instabiel zijn.

Doe ik iets verkeerd of vergeet ik iets? Misschien is het moederbord of wat dan ook stuk?

De pc:
420 watt voeding
Asus A7N8X-E Deluxe
AMD Athlon XP 3000
Kingston PC3200 512MB (3 bankjes allemaal hetzelfde)
Geforce 3 TI 200
SB Audigy 2 ZS
Windows 2000 SP4

Bij voorbaat dank voor suggesties/hulp!

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Sorry, maar je geeft kort samengevat het volgende aan:

• Je krijgt Memtest-errors met default bios-instellingen
• Met een FSB van 100MHz (ipv 166) krijg je die errors niet
• Met het geheugen op 50% van standaard snelheid ook niet

En je conclusie is dat je moederbord stuk is? Met deze criteria is je geheugen stuk, of heeft meer voltage nodig.

[ Voor 5% gewijzigd door Rone op 05-05-2012 23:34 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

• Justin91
Bedankt voor je reactie,

Het lijkt er inderdaad op dat het geheugen stuk is, maar ik heb al 4 verschillende modules geprobeerd en ze reageerden allemaal hetzelfde; het lijkt me sterk dat ze alle 4 kapot zijn. Ze deden het immers een jaartje geleden prima in een andere pc. Ik denk zelf dat het aan de geheugencontroller van het moederbord ofzo ligtmaar hoop nog op of iets anders bv dat ik iets vergeet of verkeerd instel. In het bios staat het voltage voor het geheugen ingesteld op 2.9 volt wat overeenkomt met wat er op de modules staat.

Ik heb trouwens een spelletje geprobeerd met de 50% geheugen instelling maar dit crashte na een paar minuten, met de 100 fsb snelheid gaat het wel goed.

Ook geeft prime95 fouten na een paar seconden, met de FSB op 100 was er niks aan de hand.

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15-01 19:50
Als elk van de 4 reepjes hetzelfde symptoom geven, dan lijkt me ook dat het probleem in het mobo zit.
Met een oud systeem kan er van alles mis zijn. Misschien kloppen de werkelijke voltages niet meer met wat je instelt. Misschien zijn er slechte caps, misschien is de voeding niet goed meer, chipset is te lang te warm geweest, etc...

[ Voor 6% gewijzigd door Ploink op 06-05-2012 00:00 ]

• Justin91
Ja ik zie nu dat het voltage van de cpu niet klopt, ik stel hem in op 1.65 en hij komt op 1.71, stel ik hem in op 1.71 komt hij op 1.79v. Geen idee hoeveel volt hij nu eigenlijk krijgt, misschien probeer ik ooit nog een andere cpu. Nou ja het was te proberen :) iig bedankt

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-02 11:01

M2M

medicijnman

ja of is het een meetfout van de voltmeter op je moederbord? Ik neem aan dat je dat niet gemeten hebt met een fatsoenlijke multimeter...

-_-

Pagina: 1