Server met webinterface voor Chrome OS

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haifisch
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 10-05-2023
Hallo beste Tweakers,

Ik ben een Chromebookgebruiker (ik heb genoeg aan mijn 16gb geheugen) maar de rest van mijn gezin kwam met het idee om een ¨opslagcomputer met 100gb geheugen¨ te maken. Ze willen namelijk beginnen met het downloaden met torrents. Ik denk dat ze wat meer bedoelen want 100 gb is sinds een aantal jaren toch wat te weinig geworden. Omdat ik de meest technisch aangelegde persoon ben van het gezin is mij gevraagd of ik dit project wil realiseren.
Aangezien ik een Chrome OS gebruiker ben (webbased OS) zoek ik een mogelijkheid om deze via een webinterface aan te sturen voor snel onderhoud (groot onderhoud zal gebeuren door het aan te sluiten op een tv-scherm). Ook zoek ik een manier om de bestanden aan te spreken via niet-Windowscomputers.
Ik ben namelijk van plan om de rest van ons gezin bij de volgende aankoop van een laptop Chrome OS aan te raden, omdat ik gek wordt van het wekelijkse onderhoud dat ik op 4 laptops moet plegen.
(Mijn gezin bestaat namelijk uit mensen die op alle downloadlinks klikken, virusscanners uitschakelen (¨ wordt ie lekker snel van!¨) en alle bijlages openen).

Ik ben van plan om de server via internet te bereiken via Chrome remote desktop (als het op Windows gaat draaien), maar daar heb ik dus het probleem dat ik iedere keer die code moet intypen die op de server te zien zal zijn. Voor het delen van de bestanden heb ik echter geen enkel idee.
Heeft iemand voorstellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb het idee dat dit een typisch geval van klok en klepel.

Is een NAS misschien iets voor je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haifisch
Verwijderd schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 21:51:
Ik heb het idee dat dit een typisch geval van klok en klepel.

Sorry, dit ligt inderdaad niet in mijn straatje ja.
Ik wil een systeem waarmee ik dus torrents kan downloaden, met een goede webinterface.
Het liefst zou ik Windows gebruiken, want hier heb ik nog wel wat ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
We snappen mooi niets van! Is het geen optie om jezelf een beetje in te lezen?

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-09 19:03
Een nas is inderdaad ideaal.. Kan een grote HD in, te bedienen via een website.
Vele nassen hebben al een kant en klare software om torrents te downloaden.
Benaderbaar via cifs (windows), nfs (linux) en appletalk. Als chrome os hier niet mee om kan gaan, dan is het alternatief om geen chromebook aan te schaffen.

Nadeel van een nas, is dat de geld prestatie verhouding een stuk minder is dan bij een pc.

[ Voor 12% gewijzigd door job op 05-05-2012 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalief
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 11:29
Verwijderd schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 21:51:
Zo te zien heeft-ie daar al naar gekeken.

Als het alleen om het beheer van torrents gaat kun je ook kiezen voor een torrentprogramma met een webinterface, zoals utorrent.

Niemand wordt Kalief in plaats van de Kalief!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haifisch
Kan ik niet een Windows XP fileserver kunnen opzetten zodat mensen de bestanden uit de torrent daar vanaf kunnen halen, en filmbestanden direct op de tv af te spelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
Tuurlijk kan dat.
Bestandsdeling aanvinken op de xp computer en de andere pc's moeten er bij kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haifisch
job schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 22:10:
Tuurlijk kan dat.
Bestandsdeling aanvinken op de xp computer en de andere pc's moeten er bij kunnen.
Maar mijn Chromebook niet op die manier. Maar vanaf een FTP server kan ik wel bestandjes downloaden (russische traders), kan die windows XP computer niet als FTP draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Chromebook brrrr

Een Synology NAS zou best een aardige oplossing zijn, hoewel ik moet vermelden geen ervaring te hebben met Chromebooks.

Met DSM 4.0 kan je via een web interface bij de bestanden en muziekjes afspelen.
http://www.synology.com/dsm/dsm_app.php?lang=nld
http://www.synology.com/d...file_station.php?lang=nld
http://www.synology.com/d...udio_station.php?lang=nld

Om films op TV af te spelen, heeft TS wel een losse mediaspeler nodig - Mediaspelers en HTPC's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
haifisch schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 22:12:
Maar mijn Chromebook niet op die manier.
Dat is dan een beperking van het chrome os.
Maar vanaf een FTP server kan ik wel bestandjes downloaden (russische traders), kan die windows XP computer niet als FTP draaien?
Tuurlijk kan dat. Probeer de filezilla server eens: http://filezilla-project.org/download.php?type=server

Je moet gewoon eens proberen of je daarmee met je chromebook probleemloos films kan afspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

job schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 22:20:
[...]
Je moet gewoon eens proberen of je daarmee met je chromebook probleemloos films kan afspelen.
Dus eerst wachten tot het bestand van de FTP server is gekopieerd naar de Chromebook en er dan achterkomen dat het bestandsformaat niet wordt ondersteund.
The following file formats are supported on Chromebooks:

.zip
.txt
.pdf
.html
.mp4, .m4v, .m4a, .mp3, .ogv, .ogm, .ogg, .oga, .webm, .wav
Common image formats
Het lijkt me zinvoller dat TS een oplossing gaat zoeken voor wekelijks onderhoud te moeten plegen op de Windows machines, dan een zwik Chromebooks aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haifisch
Ik heb even overleg gepleegd, het wordt nu gewoon een download-pc die direct op de televisie in de woonkamer aangesloten zal worden. (En in uitzonderlijke gevallen zal er een dvd-tje mee gebrand worden)
Die Chromebooks komen er, iedereen hier zit toch 99% van de computertijd in de browser (en die 1% ben ik die de virusscanner weer aan moet zetten).
Bedankt voor de hulp
Pagina: 1