Externe HD 5400rpm 64mb cache / 7000rmp 32mb cache

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psycho-realm
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 11-09 11:31
Beste tweakers,

Ik ben op zoek naar een goede externe harde schijf voor mijn data op te zetten. Ik wil minmaal 2TB en eventueel als de prijs/specs. goed zijn een 3TB. Vereiste is ook dat hij USB 3.0 heeft en natuurlijk zo snel mogelijk is.

Ik heb even op pricewatch liggen neuzen maar ik kom er niet helemaal uit. Bij veel schijfen worden de specificaties niet duidelijk vermeld.
Graag vraag ik van jullie advies over wat ik het beste kan aanschaffen.
  • Wat is het sneller, een 5400rpm schijf met een 64mb cache of een 7200rmp schijf met 32mb cache?
  • Heeft iemand nog een tip wat ik op basis van van deze uitkomst kan kopen?
ps mijn excuses in de titel staat 7000rpm ipv. 7200rpm. volgens mij kan ik dit nu niet meer veranderen...

Alvast bedankt! _/-\o_

Groetjes,

Joris

[ Voor 7% gewijzigd door psycho-realm op 05-05-2012 18:53 . Reden: 7000rpm ipv. 7200rpm ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Een 7200rpm disk is altijd sneller qua seektimes. Sequentiele doorvoersnelheden zullen niet zo heel erg ver uit elkaar liggen.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:43
Denk toch 7200RPM, die cache wordt meestal niet gebruikt als je Windows op snel verwijderen hebt staan volgens mij. Anders zou hij halverwege uit kunnen vallen en data verliezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedwolf
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-07-2024
de 7200rpm zal sneller zijn.

Nu als je usb 3 wil zal het niet veel uitmaken of je nu 5400 of 7200 neemt.
Ik heb zelf een Samsung M3 op USB3 en ik haal een 70-80MB/s. Dat is een 5400rpm schijf.
Die is ook lekker stil als hij in werking is misschien is dat ook belangrijk. Heb niet graag dat iedereen hoort dat ik bezig ben met mijn externe harde schijf. :)

pricewatch: Samsung M3 Station 2TB Beige

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

redfoxert schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 18:53:
Een 7200rpm disk is altijd sneller qua seektimes.
Dat hangt ook af van de capaciteit. Een disk met hogere capaciteit kan binnen een LBA-range sneller zoeken, doordat het minder vaak een extra omwenteling nodig heet en veel vaker het kan doen met de helft van één omwenteling.

Kortom, een 2TB 5400rpm drive versus een 1TB 7200rpm drive; dan zou ik de eerste nemen als je IOps wilt. In feite hetzelfde principe als short stroking.
de 7200rpm zal sneller zijn.
Dat is zeker niet automatisch zo; en in veel gevallen zelfs incorrect. De 5400rpm schijven doen het bijzonder goed met sequential I/O en lopen doorgaans voor op gebied van datadichtheid. De Samsung F4EG is al vrij oud, maar deze drie jaar oude schijf doet nog steeds 140MB/s, wat zeker ten tijde van zijn introductie sneller was dan heel wat 7200rpm schijven die het met een lagere datadichtheid moesten doen.

En verder, het is extern; 7200rpm is dus sowieso onzin en je wilt zeker 5400rpm hebben dankzij minder trillingen, geluid en warmte. Cachegeheugen is al helemaal irrelevant; je schijf wordt er niet sneller van door van 32MB naar 512MB cache te gaan. Maar aangezien het toch voldoende heeft aan één DRAM chip is het niet zo duur om 5 cent extra uit te geven aan een chip met dubbele capaciteit.

De Samsung F4EG is in prijs gezakt onlangs. Besef wel dat dit 4K advanced format schijven zijn; formatteer hem dus correct onder Windows 7.