NAS met verschillende subnetwerken toegankelijk maken

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C4Alvarez
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 28-01-2018
Hallo allemaal

Ik zal even de situatie schetsen:

We zitten thuis met een netwerk, en met in totaal 3 verschillende routers/switches.
Kabel komt binnen in ons huis, en gaat dan meteen naar de linksys WRT320N gigabit router. Vandaar vertrekken er 3 kabels naar 3 verschillende vaste computers, en vertrekt er een draadloos signaal. Een vierde kabel vertrekt naar een d-link switch, omdat de digicorder om een of andere reden niet compatibel is met de linksys. Vanuit die d-link vertrekt dan een kabel naar de 'tv ruimte', waar ik hem moet opsplitsen met een oude belkin switch. Op die switch zitten 5 poorten, waarvan 1 dus wordt gebruikt als WAN-poort met de kabel van de dlink. Er vertrekken drie kabels vanuit de belkin, 1 naar de Telenet HD Shittycorder, 1 naar de Popcornhour A-300 (een mediaspeler) en nog 1 naar een NAS (LaCie d2 Network 2).

Wat is nu de bedoeling? Alle 3 de vaste computers + de draadloze apparaten moeten kunnen verbinden met zowel de A-300 als de NAS. Momenteel werkt dit niet omdat er verschillende subnetwerken aanwezig zijn. Opdat ik met de NAS wil verbinding maken met een vaste computer, moet ik hem eerst aansluiten op de linksys. Dit heeft tot gevolg dat de A-300 de NAS niet meer kan vinden.
Ik had ergens op internet gelezen dat je dan de default gateway correct moet instellen, maar ik heb echt geen idee hoe dit zou moeten.

Vriendelijke groet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 02-09 19:03
Ik lees in je post niets wat wijst op verschillende subnetten. Je hebt maar 1 apparaat wat voor router speelt (die linksys), waar komen dan die andere subnetten vandaan?

Als je echt meerdere subnetten hebt, dan kan je eens spelen met de subnet mask.

[ Voor 19% gewijzigd door job op 05-05-2012 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C4Alvarez
Ah, ik dacht dat een switch ook als verschillend subnet telde? Hoe komt het dan dat ik mijn LaCie wel zie wanneer hij op de linksys is aangesloten, en niet wanneer er nog 2 switches tussen zitten? Moet toch wel een rol spelen lijkt mij?

Bedankt voor de SNELLE reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
De consumenten switches voor thuis gebruik zijn passieve dingen. Daarmee creëer je geen subnet.

Ik heb nog eens goed gelezen, en jij noemt wel het woord wan-poort, een switch heeft geen wan-poort. conclusie.. je d-link is geen switch maar een router.
Dat kan je eenvoudig oplossing door die dlink in te stellen als switch (het ding een ip adres geven 1 hoger dan je linksys,dhcp-server uitzetten, en de wan-poort niet meer gebruiken). Dit instellen als switch doe je dmv een apparaat die aan een van de lan-poorten hangt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C4Alvarez
Dan heb ik WAN-poort fout gebruikt, want op het doosje staat wel degelijk 10/100 Fast Ethernet Switch. Er is ook geen poort in kleur aangeduid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:11
En voor die D-link geldt hetzelfde?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C4Alvarez
Mijn vorige post ging over de d-link.

Ik heb de d-link er eens vantussen gehaald, en nu kan mijn a-300 mijn computer vinden als media server, maar wanneer ik dan de NAS eraan hang, vind hij hem nog altijd niet, waar mijn computer dat wel doet, echt wel vreemd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
Wat altijd helpt om de oorzaak van je probleem te vinden is om het geheel eens op papier te zetten.
Dus maak een plattegrond van het netwerk, en zet bij elk apparaat dan gelijk even de volgende zaken (ip,dns,gateway&subnetmask). Mocht je er daarmee nog niet uit komen plaats die plattegrond hier in het topic.

Daarnaast vroeg ik me nog af waar die kabel vandaan komt waarop je je linksys hebt aangesloten? Waarschijnlijk speelt het geen rol, maar je weet het nooit. Het internet komt nooit een huis binnen via een utp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C4Alvarez
De kabel komt van mijn modem. Ik zal morgen het geheel eens op papier zetten, is inderdaad misschien geen slecht idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wees eens duidelijk hoe je de verschillende apparaten hebt aangesloten?

De D-Link is dat ook een router? En sluit je die via de WAN poort aan of via 1 van de switchpoorten?

Ik begrijp niet waarom je meerdere subnetten zou willen gebruiken in deze situatie. Het is nergens voor nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:11
C4Alvarez schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 16:24:
Mijn vorige post ging over de d-link.
Ah. job had het denk ik over de Belkin, ook al schreef hij D-link. Daarvan zeg je namelijk dat hij een WAN-poort heeft.

Als die Belkin inderdaad een WAN-poort heeft, en dus geen switch is maar een router, probeer dan job's advies van 15:59 eens met de Belkin uit te voeren. ;)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedwolf
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-07-2024
Ik denk ook dat het te maken heeft dat die Belkin en Dlink ook als router fungeren nu en niet als switch.
Probeer die 2 eens in switch mode te zetten en denk dat er al veel problemen zo gaan opgelost zijn.

En inderdaad eens alles op papier zetten samen met ip adressen zou niet slecht zijn daar ga je dan ook al zien welke toestellen misschien al dezelfde ip adressen hebben binnen je eigen netwerk waardoor alles in conflict staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
Xander schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 16:51:
Ah. job had het denk ik over de Belkin, ook al schreef hij D-link. Daarvan zeg je namelijk dat hij een WAN-poort heeft.
Stom van mij.
Kijk inderdaad alle apparatuur na om te zien wat voor apparaat het is.

[ Voor 13% gewijzigd door job op 05-05-2012 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C4Alvarez
Voor alle duidelijkheid, er is maar 1 router in het spel, namelijk de linksys. Al de andere hebben dus ook geen WAN-poort, dat was mijn fout.

Ik heb ook liever 1 netwerk, maar dit is nu eenmaal de situatie, en ik heb geen zin om een 1 jaar oude router weg te gooien en een nieuwe te kopen. Afbeelding volgt nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nogmaals, zoals de situatie nu is, zijn meerdere subnetten helemaal niet nodig.

Zou je eens duidelijk willen aangeven hoe je nu de verschillende devices hebt aangesloten, en welke subnetten en ipadressen deze devices hebben? Geef ook nog aan om welke type switches het nu gaat zodat we zeker weten dat het om slechts een switch gaat en niet stiekem toch een router. Dus graag type van de D-Link en de Belkin vermelden.

Je hebt het over een switch met een wan poort? Of bedoel je de poort waarmee deze met de router is verbonden? Een switch (zeker de cheapass consumenten switches) heeft geen wan poort en doet niet aan routing of vlans. Dus een duidelijk 'plaatje' van hoe het nu zit is wel gewenst.
Aan de hand van je aanwijzingen tot nu toe kom ik op het volgende plaatje:
code:
1
2
3
4
5
6
Internet--- modem---linksys---|------PC
                              |------PC
                              |------PC
                              |------D-Link---|-----Belkin-----|-----Telenet HD recorder
                                                               |-----Popcorn hour A300
                                                               |-----NAS

Als de D-Link gewoon via een switch poort op een switchpoort van de linksys is aangesloten, dan hebben alle devices een ipadres in hetzelfde subnet en is er geen noodzaak van meerdere subnetten.
De linksys fungeert dan als DHCP server. Voor sommige devices kan je een vast ipadres instellen. Denk aan de HD recorder, de Popcorn Hour de en de NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C4Alvarez
Dat plaatje is volledig correct! Nogmaals, er zijn GEEN WAN POORTEN AANWEZIG OP ZOWEL DE DLINK ALS DE BELKIN. En op deze bakjes staat zeer duidelijk aangegeven SWITCH. Indien dit een router had geweest, dan zou ik via 192.168.1.x op de router configuratie moeten geraken, en dat kan ik niet. De enige die hier een WAN poort heeft, is de Linksys router.

Ik weet het dat subnetten helemaal niet nodig zijn, maar dit zijn nu eenmaal de bakjes die ik heb, en met hun moet ik het klaarspelen. Momenteel heb ik de d-link ervan tussen gehaald, en dit had effect op de Telenet Digicorder. Waarom dit effect heeft is mij een raadsel, want als het ding zou doen wat het moet doen, zou dit geen effect mogen hebben. Het effect zijnde dat ik nu geen programma's/films meer kan huren in de TV-theek, wat ik sowieso niet doe.
Wat dit ook tot gevolg had, is dat ik nu met mijn A-300 mijn computer (windows 7 professional) als mediacenter zie. Toch kan ik nog altijd niets afspelen over het netwerk. Ik heb geen idee hoe ik windows correct kan configureren zodat ik bepaalde mappen kan delen op mijn netwerk. ('Schijf delen' heb ik al gedaan, dit werkte niet. Wanneer ik met de A-300 mijn bestanden wil browsen geeft hij mij een foutmelding)

code:
1
2
3
4
5
6
Internet--- modem---linksys---|--------PC 
                                          |--------PC
                                          |--------(Alle draadloze apparaten)
                                          |-----------------------------------------Belkin ----------| Popcorn Hour A-300
                                                                                                      | Telenet HD Digibox
                                                                                                      | LaCie d2 Network 2

Zo ziet het er nu uit, of zo zou het er moeten uitzien.
Wat ook mag is dat ik de LaCie direct op de linksys aansluit.

Bedankt voor alle reacties tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
En kijk nu eens per apparaat wat de volgende gegevens zijn: ip, gateway,dns & subnet mask.
Daarmee kan je/wij zien waarom bepaalde apparaten elkaar niet kunnen bereiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C4Alvarez
PC :

IP : 192.168.1.117
Subnet Mask : 255.255.255.0
Gateway : 192.168.1.1

Popcorn hour :

IP : 192.168.1.170

Telenet Digibox :

IP : 192.168.1.122
DNS : 195.130.131.2
195.130.130.130

LaCie (Linksys) :

IP : 192.168.1.118
Subnet Mask : (Staat er nergens bij, ik veronderstel ook 255.255.255.0)
DNS : 195.130.131.2

Voila

EDIT: het probleem is opgelost, simpelweg door de stekker van de modem en router eens uit te trekken. Blijft wel raar.
Bedankt voor de hulp!

[ Voor 11% gewijzigd door C4Alvarez op 06-05-2012 16:44 ]

Pagina: 1