Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Waarom gebruikt de computervoeding meerdere kabels?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik vroeg mij af waarom de computervoeding vaak meerdere kabels gebruikt voor 1 spanningsniveau. Ik neem aan dat dit gedaan wordt omdat het beschreven staat in de ATX 2.2 specificaties, maar ik kan niet uitvinden waarom.

Is dit vanwege loadbalancing? Stroomverdeling is kleinere kans op brand, je hebt dunnere kabels nodig, minder koperoppervlakte dus minder vermogensverliezen?

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16:56
idd minder verliezen, en dat je kabels zouden smelten als je het amperage van een highend pc door een paar lullige kabeltjes ragt.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
En het gaat niet alleen om de kabels, maar ook om de pluggen.
Metaal-op-metaal heeft een bepaalde contactweerstand waardoor warmte ontstaat bij belasting. Als het te warm wordt neemt de weerstand nog verder toe waardoor het nog warmer wordt...
Je moet dus ruim onder die grens blijven. Bij een standaard 4-pin molex is het officiele maximum 11A/pin en bij de ATX connector 8.5A/pin.

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 17:26

Dark

who tweaked the light?

Idd meerdere kabels/connectors berust op het principe dat bij parallele weerstanden de gezamelijke weerstand lager is dan elk van de samenstellende weerstanden.

In dit geval zijn die weerstanden kabels, maar blijft verder gelijk natuurlijk, het is enkel een lage weerstand.

[ Voor 0% gewijzigd door Dark op 05-05-2012 16:27 . Reden: typo ]

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 25-11 15:38

Fordox

00101010

Volgens mij helpt het ook enorm om meerdere aansluitpunten hebben om het moederbord te ontwerpen. Anders mag je wel enorm veel layers gebruiken, en dat kost veel meer geld en ontwikkelingskosten.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Voedingen horen thuis in Overige Hardware.

Move PMG -> OH

Oslik blyat! Oslik!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Fordox schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 17:50:
Volgens mij helpt het ook enorm om meerdere aansluitpunten hebben om het moederbord te ontwerpen. Anders mag je wel enorm veel layers gebruiken, en dat kost veel meer geld en ontwikkelingskosten.
Daar heb je ook een punt.
Printplaten worden meestal met koper diktes van 70, 35 of zelfs 17.5μm gemaakt. Met zo een dun laagje koper is het moeilijk om hoge stromen af te voeren van een enkele pin. Je kan een koperspoor heel breed maken of zelfs een hele laag van de printplaat laten vullen, maar alle stroom die naar een pin gaat komt daar bij elkaar en dan is het gebruik van meerdere pinnen beter.

De dikte van de koperlagen bepaalt ook mede de warmte verliezen en de algehele kwaliteit van het bord.
http://www.gigabyte.com/microsite/306/images/ud4.html

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-11 20:08

SA007

Moderator Tweaking
Het is puur vanwege contactweerstand van de draad naar het bord.
Als het 1 pin zou zijn is de kans op slecht contact veel groter dan als er 4 contacten zijn en zeker bij hoge stromen gaat dat een probleem worden.
Afbeeldingslocatie: http://forums.legitreviews.com/images/psu/2.jpg
Pagina: 1