Welke mediaplayer scaled divx up naar (full)HD??

Pagina: 1
Acties:

• Gekkehuus
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-02 16:48
Zijn er mediaplayers welke divx upscalen naar (full)-HD.

Ik heb zelf een collectie van +/- 1000 divx film van 720x400 (sommige 372 etc.) en bekijk deze nog op mijn ouderwetse Philips matchline CRT tv welke maar niet de geest wil geven.

Nu zal er deze zomer ivm alle sport (EK - Tour - Olympische Spelen) toch een full hd tv komen.
Als er een mogelijkheid is dat er bepaalde mediaplayers 720 met 2,5x kunnen upscalen zou dat mooi zijn.
Dan hoeft ik niet mijn collectie niet opnieuw in HD te gaan verzamelen.

Alvast bedankt voor de reacties

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Dat doet je TV wel. Immers kan een FullHD tv ook gewoon fullscreen SD laten zien, en DVD. Een DVD is immers ook maar de zelfde resolutie als de DivX'jes die je hebt.

Het is niet zo dat je een klein beeldje van 720x372 krijgt op een scherm van 1920x1080.

Maar het upscalen zal de kwaliteit sowieso niet ten goede komen. Of je PC/Mediaplayer of je TV het doet, dat maakt opzich niet zo veel uit.

Ey!! Macarena \o/

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-02 20:22

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Er zit een verschil tussen scalen en upscalen:

scalen: het formaat wordt simpelweg vergroot naar het weer te geven formaat. Dit doet in feite iedere mediaspeler standaard.

upscalen: het bronmateriaal in bijvoorbeeld SD vergroten door middels een berekening de juiste pixels te verbeteren(resolutiewijs)/verdubbelen/etc.

Bij upscalen zou er een ietwat betere beeldkwaliteit moeten zijn. Dit zie je vaak bij goede dvd`s die op een blurayspeler worden geupscaled. De gemiddelde divx zal niet veel hebben aan upscaling, aangezien er al teveel is opgeofferd bij de compressie.

Verder klopt het exact wat RaZ hierboven zegt.

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Gekkehuus
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-02 16:48
Dank voor de antwoorden, maar zijn er dus geen media players die upscalen (pixels erbij berekenen dus)??

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Je zult dan even goed moeten kijken naar de gebruikte chipsets (Realtek en 'die andere'). Een van de twee gaat een stuk slechter om met het scalen van sd-divx materiaal.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Michael Knight schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 19:09:
Er zit een verschil tussen scalen en upscalen:

scalen: het formaat wordt simpelweg vergroot naar het weer te geven formaat. Dit doet in feite iedere mediaspeler standaard.

upscalen: het bronmateriaal in bijvoorbeeld SD vergroten door middels een berekening de juiste pixels te verbeteren(resolutiewijs)/verdubbelen/etc.

Bij upscalen zou er een ietwat betere beeldkwaliteit moeten zijn. Dit zie je vaak bij goede dvd`s die op een blurayspeler worden geupscaled. De gemiddelde divx zal niet veel hebben aan upscaling, aangezien er al teveel is opgeofferd bij de compressie.
Leuk bedacht, maar je trapt hier gewoon in een enorme drol aan marketingbuzz.

Upscalen is scalen, maar dan omhoog. (Dus vergroten, niet verkleinen). Hoe goed dat eruit ziet ligt aan het gebruikte algoritme in combinatie met het beeld.

De meeste scalers echter scalen gewoon gewoon met simpele bicubic interpolation; dat ziet er goed uit en is met grote snelheid te doen. Eventueel kan er wat sharpening toegevoegd worden om het er wat scherper uit te laten zien. Maar uiteindelijk voert alles hetzelfde truukje uit en die informatie die er niet is kan er nog altijd niet bijgescaled worden.

Eventueel kun je een scaler tegenkomen met een wat geavanceerder algoritme (lanczos bijvoorbeeld). Maar dat is vooral leuk bij het scalen van heel lage resoluties. Een DVD naar 1080p scalen gaat daar niet heel stevig op vooruit IMO.

Die geavanceerde algoritmes zijn overigens wel heel leuk bij het omlaag scalen; daar zie je ook duidelijk verschil tussen de verschillende methoden.

[ Voor 13% gewijzigd door CyBeR op 08-05-2012 00:20 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
Gekkehuus schreef op maandag 07 mei 2012 @ 23:38:
Dank voor de antwoorden, maar zijn er dus geen media players die upscalen (pixels erbij berekenen dus)??
Pixel er bij berekenen doen ze allemaal. Van de twee meestgebruikte chips doet Sigma het iets beter dan Realtek. Dat zit niet zo zeer in scalen zelf (al is ook dat iets beter) maar vooral omdat Sigma fraaier MP4 decodeert en daarmee betere input levert voor de scaler.

De beste en tevens bereikbare scalers op dit moment zijn in software maar dan heb je een sterke HTPC nodig die niets aan speciale hardware op de videokaart overlaat maar alle decodering en scaling mbv software doet.

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

CyBeR schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 00:12:
[...]

Leuk bedacht, maar je trapt hier gewoon in een enorme drol aan marketingbuzz.

Upscalen is scalen, maar dan omhoog. (Dus vergroten, niet verkleinen). Hoe goed dat eruit ziet ligt aan het gebruikte algoritme in combinatie met het beeld.

De meeste scalers echter scalen gewoon gewoon met simpele bicubic interpolation; dat ziet er goed uit en is met grote snelheid te doen. Eventueel kan er wat sharpening toegevoegd worden om het er wat scherper uit te laten zien. Maar uiteindelijk voert alles hetzelfde truukje uit en die informatie die er niet is kan er nog altijd niet bijgescaled worden.

Eventueel kun je een scaler tegenkomen met een wat geavanceerder algoritme (lanczos bijvoorbeeld). Maar dat is vooral leuk bij het scalen van heel lage resoluties. Een DVD naar 1080p scalen gaat daar niet heel stevig op vooruit IMO.

Die geavanceerde algoritmes zijn overigens wel heel leuk bij het omlaag scalen; daar zie je ook duidelijk verschil tussen de verschillende methoden.
Hoezo, leuk bedacht? Ik bedenk helemaal niets. Scalen is 'schalen'. In dit geval wordt er gevraagd door de ts hoe dat in z`n werk gaat bij vergroten. Daar geef ik antwoord op.

Een algoritme is niets anders dan een berekening. Dat was ook mijn punt: de wijze waarop deze uitgevoerd is, verschilt tussen de verschillende spelers. Ik zeg nergens dat er wonderbaarlijke preataties verricht worden, alleen dat er verschil gemerkt zal worden bij bepaalde bronmaterialen. Hoe deze ervaring is, is subjectief. Je marketing-opmerking kun je dus achterwege laten.

Verder herhaal je gewoon wat ik zeg in iets andere woorden.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Nee, jij zegt dat 'scalen' en 'upscalen' andere dingen zijn en dat het een beter is dan het ander. Dat is niet zo. Het een is een specifieke versie van het ander: 'schalen' kan twee kanten op. 'Opschalen' is er daar één van.

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Ik zeg dat er een verschil in zit. Dat heeft mede te maken met de wijze waarop de termen gebruikt worden.

Puur 'scalen' kan alle kanten op en duidt puur op het proces van vergroten / verkleinen. Ik heb ook niet gezegd dat dat anders is. Dat kan ook omlaag, maar daar vroeg de TS niet naar.

Bij 'upscalen' wordt er inderdaad omhoog geschaald, maar deze term wordt ook gebruikt om aan te duiden dat er meer gebeurt dan puur het schalen alleen naar een grotere weergave, maar ook dat er een en ander aangepast wordt (middels berekening of een extra algoritme) om het signaal optimaal aan te leveren voor gebruik op een HD toestel, aangezien het bronformaat niet native is (en dus waziger bij vergroting op een HD scherm, hetgeen daardoor resulteert in een ietwat mindere beeldkwaliteit).

Het is puur in de strekking van de vraag van de TS. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Michael Knight op 09-05-2012 04:14 ]

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:21

JME

zeg maar Jamie

arsimo schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 14:26:
De beste en tevens bereikbare scalers op dit moment zijn in software maar dan heb je een sterke HTPC nodig die niets aan speciale hardware op de videokaart overlaat maar alle decodering en scaling mbv software doet.
Wat voor HTPC en welke software moet je dan aan denken? Ben je er met een AMD E450, 2GB RAM en Windows Mediaplayer of moet je toch wat dieper in de buidel tasten?

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Michael Knight schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 04:11:
Bij 'upscalen' wordt er inderdaad omhoog geschaald, maar deze term wordt ook gebruikt om aan te duiden dat er meer gebeurt dan puur het schalen alleen naar een grotere weergave, maar ook dat er een en ander aangepast wordt (middels berekening of een extra algoritme) om het signaal optimaal aan te leveren voor gebruik op een HD toestel, aangezien het bronformaat niet native is (en dus waziger bij vergroting op een HD scherm, hetgeen daardoor resulteert in een ietwat mindere beeldkwaliteit).
En dat is dus die marketingonzin waar ik zeg dat je intrapt. Het is allemaal dezelfde shit maar jij bent er nu van overtuigd dat een product wat zegt dat het kan 'upscalen' beter is dan een willekeurig ander product wat een signaal naar een HD-resolutie schaalt. Wat natuurlijk compleet onzin is.

Ik werk regelmatig met professionele scalingapparatuur (denk €30k en meer, schaalt zojewilt een PAL composiet-signaal naar 1080p en doet er ook meteen rate conversion bij) en denk maar niet dat daar op staat dat er drie 'upscalers' in zitten.

We zijn hier een technische community he, laten we 't houden bij de realiteit van de zaak.

[ Voor 23% gewijzigd door CyBeR op 09-05-2012 09:37 ]

• Michael Knight

Michael Knight

KITT, I need you buddy!

Ik trap niet in die marketingonzin, aangezien ik daadwerkelijk verschil constateer bij verschillende tv`s wanneer ik het verschil bekijk tussen het standaard 576i/p signaal op een FullHD LCD scherm of een 720p/1080i signaal. Ik zeg niet dat er winst is op gebied van detail. Detail dat er niet is, kun je niet bijverzinnen...

SD signalen op een HD televisie zien er gewoon slechter uit. Ik zeg (NOG STEEDS) niet, dat er een wereld van verschil zit door een kleine berekening die uitgevoerd wordt door een simpele blurayspeler, maar dat er een kleine verbetering optreedt.

Leuk dat je werkt met professionele apparatuur, maar dan begin je over het upscalen van een analoog pal composietsignaal... daar hadden we het niet over. In dit geval ging het over digitale aanlevering van een digitale bron met een bepaalde kwaliteit op een vastgestelde resolutie.

Het is een feit dat een HD (LCD) toestel doorgaans het best omgaat met een native signaal.

Nogmaals, ik zeg niet dat je een wereld van verschil gaat zien, maar dat het verschil 'ietwat' merkbaar is.

Omgekeerd gebeurt ook veel: 1080P bluray/mkv content dat weergegeven wordt op een 1024*768/1280*720 LCD scherm/beamer. Ook hier zie je vervolgens ietwat winst in beeldkwaliteit door zo dicht mogelijk de native resolutie te benaderen.
CyBeR schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 09:33:
[...]

En dat is dus die marketingonzin waar ik zeg dat je intrapt. Het is allemaal dezelfde shit maar jij bent er nu van overtuigd dat een product wat zegt dat het kan 'upscalen' beter is dan een willekeurig ander product wat een signaal naar een HD-resolutie schaalt. Wat natuurlijk compleet onzin is.
Dat is het ook, aangezien ik nergens heb gezegd dat enkel een upscalend apparaat beter is dan ieder willekeurig ander product dat een signaal naar HD resolutie schaalt. Ik heb het over de twee feitelijk verschillende processen die plaatsvinden en bijbehorend resultaat.
CyBeR schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 09:33:
[...]

We zijn hier een technische community he, laten we 't houden bij de realiteit van de zaak.
Er is geen onwaarheid in de gegevens die ik gepresenteerd heb. Ze zijn inherent aan de techniek van onze huidige toestellen. Echter de wijze waarop fabrikanten erop inspelen is verschillend.

[ Voor 34% gewijzigd door Michael Knight op 09-05-2012 17:46 ]

Pagina: 1