Kabels wegwerken in nieuwbouwhuis

Pagina: 1
Acties:

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Momenteel ben ik bezig met een nieuwbouwhuis waar uiteraard ook mijn home cinema set in komt te staan. Nu ben ik van plan om een nieuwe led-tv te kopen en deze strak tegen de muur aan te hangen en de kabels door de muur te laten lopen. Nu heb ik de optie om er een 5/8 buis of 3/4 buis van onder naar de tv (ik dacht aan een hoogte van 1000mm) te laten leggen. Nu ga ik dan waarschijnlijk voor de 3/4 maar dan heb je dus nog steeds maar een buisje van 19mm doorsnede.

Apparaten die ik heb:
TV-decoder (hdmi)
PS3 (hdmi)
HTPC (hdmi).

Mijn reciever heeft helaas geen mogelijkheid tot het schakelen van hdmi dus er zullen 3 hdmi kabels naar de tv moeten of er moet een hdmi schakelbox gaan komen.

Nu zit ik er aan te denken om er dan mini-hdmi kabels naar de tv te leggen en dan met een adaptertje te werken om weer terug te gaan naar normaal hdmi. Is een mini-hdmi kabel eigenlijk gelijk aan een normale hdmi kabel?

Heeft er misschien iemand tips of compleet andere ideeën om de kabels naar de tv mooi weg te werken?

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Gewoon een 40 mm afvoerbuisje laten plaatsen, of zelf doen.
19 mm is wel erg klein.

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-12 13:34

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Als je muur het toe laat zou ik gewoon een volle 80mm regenpijp plaatsen. Dit omdat je vaak allerhande connectoren door de buis moet krijgen. Een euro stekker of een scart krijg je niet door een 40mm pijpje. En je ziet het toch niet dus maakt het ook niets uit.

• FreeLighting
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 30-11 12:26

FreeLighting

Heel de dag up's en down's!

Ik zou ook voor 40mm gaan.

Wat betreft adapters ivm mini-hdmi, je raakt wel wat kwaliteit kwijt.. En met normale hdmi-kabels moet je ze zelf gaan maken, of heel erg proppen door 19mm

Liftmonteur: Heel de dag up's en down's!

• Avvd
  • Niet online
Maar eens kijken dan of het mogelijk is om in die muur een 40mm buis te laten leggen, welke hoogte zou daarvoor het beste aan te raden zijn? Een led tv komt natuurlijk erg plat tegen de muur dus de kabel moeten er nog wel enigszins langs kunnen of zal dat wel gaan?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Een TV onbeweegbaar strak tegen de muur is wel erg onhandig als je nog eens iets nieuws aan wilt sluiten; je komt dan onmogelijk bij de connectors. Ik heb op kantoor een 55" op die manier hangen waar dat niet anders kan (omdat de betreffende muur van gips is), en daar heb ik 'm al eens van de muur moeten halen (met hulp, een 55" doe je niet alleen) omdat iemand er een HDMI-connector uit had weten te jassen.

Als jouw muur wel gewoon van beton is, neem dus absoluut een wallmount die je in staat stelt de TV van de muur af te bewegen, zonder 'm van de mount af te moeten halen. Bijvoorbeeld zoiets: http://www.vogels.com/web...WALL-MOUNT-MOTION-XLC.htm

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Avvd
  • Niet online
De muur is gewoon van kalkzandsteen en geen gasbeton of iets dergelijks. Ik weet dat het lastig is met de connectors aansluiten (al doe je dit natuurlijk ook niet dagelijks) maar persoonlijk vind ik het wel het mooiste om de tv zo plat mogelijk tegen de muur aan te zetten. Ik zit te denken om de aansluiting dan op een hoogte van 1000mm te zetten en 350mm uit het hart van de tv zodat er nog een beugel van 400x400mm achter kan.

Deze beugel heeft bijvoorbeeld een mogelijkheid dat hij iets naar voren kan draaien waardoor je net bij de connectors kut:
http://www.vogels.com/web...d=64&size=40&equipid=5807

Bij deze beugel zou de aansluiting ook gewoon in het hart van de tv kunnen, dan blijft er nog wat schuifruimte over om de tv op exact de juiste hoogte te hangen.

[ Voor 32% gewijzigd door Avvd op 05-05-2012 15:44 ]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:18
CyBeR schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 15:18:
Een TV onbeweegbaar strak tegen de muur is wel erg onhandig als je nog eens iets nieuws aan wilt sluiten; je komt dan onmogelijk bij de connectors. Ik heb op kantoor een 55" op die manier hangen waar dat niet anders kan (omdat de betreffende muur van gips is), en daar heb ik 'm al eens van de muur moeten halen (met hulp, een 55" doe je niet alleen) omdat iemand er een HDMI-connector uit had weten te jassen.

Als jouw muur wel gewoon van beton is, neem dus absoluut een wallmount die je in staat stelt de TV van de muur af te bewegen, zonder 'm van de mount af te moeten halen. Bijvoorbeeld zoiets: http://www.vogels.com/web...WALL-MOUNT-MOTION-XLC.htm
Aan de andere kant is het in mijn ogen gewoon lelijk om een superplatte LED-TV aan een beugel te hangen die niet dichter dan 10cm bij de muur kan. Da's zo 10x de dikte van je platte tv...

Met zo'n soort beugel kun je ook nog wel een kabeltje aansluiten (je kunt de tv even naar boven kantelen). Maar let dan wel op hoe de aansluitingen op de TV zitten! Met zo'n beugel moeten die wel aan de zijkant/onderkant van de TV zitten, want stekkers in de achterkant van je TV passen gewoon niet meer. Ook niet als ze haaks zijn.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Mja, dat was een voorbeeld. Je hebt er ook die dichter op de muur zitten maar nog steeds kunnen kantelen. (Dat zie ik met jouw voorbeeld trouwens niet gebeuren?)

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:14

orf

Ik zou geen ronde buis nemen, maar iets als bijvoorbeeld een rechthoekige afzuigkoker.

• Avvd
  • Niet online
Ik dacht inderdaad eerst dat die ook niet kon kantelen maar in de handleiding zag ik van wel:

http://www.vogels.com/web...ervlet.servlet?id=7492845

Op pagina 11, volgens mij wel een handige beugel.

Ik ga maandag even bellen met de aannemer om te kijken of er een buis van 40mm in gemaakt kan worden van 300mm vanaf peil tot 1000mm achter de tv, dan heb ik denk ik nog genoeg speelruimte om de tv op de juiste plek te zetten.

[ Voor 4% gewijzigd door Avvd op 05-05-2012 15:58 ]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:18
CyBeR schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 15:49:
Mja, dat was een voorbeeld. Je hebt er ook die dichter op de muur zitten maar nog steeds kunnen kantelen.
Volgens mij scheelt dat niet zo veel, ze zijn allemaal vrij dik.
(Dat zie ik met jouw voorbeeld trouwens niet gebeuren?)
Dan moet je het gelinkte filmpje eens bekijken. :P YouTube: Vogel's THIN 305 product video

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik zie 't ja. Handig.

Nouja zoiets bedoelde ik dus, zodat je nog bij je kabels kunt :+

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 26-11 17:14
Ik het van dat witte luchtafvoer buis in mijn muur verwerkt, 100mm breed en 50mm dik.
Past alles in en is prima weg te werken :)

Verwijderd

orf schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 15:54:
Ik zou geen ronde buis nemen, maar iets als bijvoorbeeld een rechthoekige afzuigkoker.
Dit is idd het beste, ik heb spijt dat ik het niet heb gedaan. Kwam er pas later achter dat het ook op die manier kon.
Voordelen:
+ het is vrij breed dus scartkabels zullen er makkelijk door heen gaan (old skool maar ik heb ze bijvoorbeeld nog)
+ in tegenstelling tot een ronde afvoerbuis is dit makkelijk in te freezen
+ overal verkrijgbaar met bijpassende hoekjes, bijvoorbeeld Gamma

• Valkje
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 17:41
Ik heb pas ook een soort kabelgoot van 5,5cm breed in mn muur laten maken tot één meter hoogte!

Daarna netjes alles (laten) dichtmaken en wanneer ik mn meubels binnen heb bepalen op welke hoogte de goot opengeboord kan worden. Laat de 'goot' vanaf de grond beginnen zodat eventuele speakerkabels welke achter de plint zijn weggewerkt ook achter de plint in de goot kunnen en zo'n 20 cm hoger er weer uit kunnen komen zo naar een versterker in het meubel.

[ Voor 34% gewijzigd door Valkje op 05-05-2012 22:07 ]

• Xepos
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-11 01:34
Maar hoe doen jullie het dan met de kabels die jullie achteraf erin doen?
Ik weet niet of het nu aan mijn inzicht gebrek ligt dat ik het nu niet kan voorstellen...

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Mcctje schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 22:12:
Maar hoe doen jullie het dan met de kabels die jullie achteraf erin doen?
Ik weet niet of het nu aan mijn inzicht gebrek ligt dat ik het nu niet kan voorstellen...
Gewoon er doorheen laten vallen, daarom wil je dus ook een breede goot proberen in te bouwen :)

• mrcage
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 24-05 14:29
Ik heb dit ook gedaan in mijn nieuwe huis.
Hiervoor heb ik 2 3/4 en 3 5/8 buizen ingefeesd. wel meteen alle kabels erin gedaan want dat is een ramp om dat later te doen. Ik moest namelijk een bocht maken om in de kruipruimte te komen. 1 buis is nog vrij..

Ik heb 6 upt kabels, 1 speaker kabel, 2 220 volt kabel en 1 maal component kabel.
Hiermee (hoop ik) ook in de toekomst alles te kunnen aansluiten. Alles heb ik via de kruipruimte weer via de trap (koof) naar de technische ruimte doorgetrokken welke op de zolder zit. Verder heb ik in de woonkamer nog 5 extra speaker kabels getrokken voor m'n homecinema.

hopelijk heb je hier iets aan.

• Xepos
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 16-11 01:34
Aha nou dan wil ik wel graag pica's zien van het eindresultaat!

Als het echt zo mooi is dan moet ik ook maar even spreken met een klusjesman hier in de buurt ;)
Pagina: 1