Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Ik heb een week geleden twee ssd's gekocht bij een webwinkel. De bedoeling was om dan samen te werken en dan dus sneller te zijn maar in de praktijk merk ik er niks van dus wil ik er 1 terugsturen.
In de voorwaarden van de website staat echter.

Gevolgen van het toepassen van het retourrecht

Bij een juiste toepassing van het retourrecht zijn beide partijen gehouden de wederzijds verrichte prestaties terug te draaien. Kan de koper het ontvangen product niet, slechts gedeeltelijk of in verslechterde toestand terug leveren, dan zal hij de waardevermindering moeten compenseren. Dit geldt echter niet wanneer de waardevermindering uitsluitend terug te voeren is op het controleren van het ontvangen product, zoals dat bijvoorbeeld ook in een winkel mogelijk zou zijn geweest. De koper kan het risico van waardevermindering beperken indien hij de zaken niet in gebruik neemt en handelingen nalaat die de waarde van het product beïnvloeden.

Nu is mijn vraag of het uittesten van een product valt onder waardevermindering.

ps. Ik heb de winkel nog niet gebeld. Ik wil eerste wat meer informatie verzamelen.

[ Voor 3% gewijzigd door Ernemmer op 05-05-2012 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

M.i. als ze helemaal leeg zijn niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:54

SeatRider

Hips don't lie

Ernemmer schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 11:19:
Ik heb een week geleden twee ssd's gekocht bij een webwinkel. De bedoeling was om dan samen te werken en dan dus sneller te zijn maar in de praktijk merk ik er niks van dus wil ik er 1 terugsturen.
In de voorwaarden van de website staat echter.

Gevolgen van het toepassen van het retourrecht

Bij een juiste toepassing van het retourrecht zijn beide partijen gehouden de wederzijds verrichte prestaties terug te draaien. Kan de koper het ontvangen product niet, slechts gedeeltelijk of in verslechterde toestand terug leveren, dan zal hij de waardevermindering moeten compenseren. Dit geldt echter niet wanneer de waardevermindering uitsluitend terug te voeren is op het controleren van het ontvangen product, zoals dat bijvoorbeeld ook in een winkel mogelijk zou zijn geweest. De koper kan het risico van waardevermindering beperken indien hij de zaken niet in gebruik neemt en handelingen nalaat die de waarde van het product beïnvloeden.

Nu is mijn vraag of het uittesten van een product valt onder waardevermindering.

ps. Ik heb de winkel nog niet gebeld. Ik wil eerste wat meer informatie verzamelen.
Dat staat toch duidelijk in hetgeen je zelf quote? Ik heb het even bold gemaakt.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Wat heb je zelf al verder onderzocht?

spoiler:
Consuwijzer bijvoorbeeld?

"XO is whatever you want it to be" - Abel Tesfaye
After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k4kl44s
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14-10 21:16
Dan moet je wel snel zijn, deze regeling geldt meestal maar voor een korte periode.
Volgens mij is er niets aan de hand als je 'm gewoon formatteert en de verpakking niet teveel hebt verkracht.
In principe heb je, zoals in het citaat staat aangegeven, het product uitgeprobeerd en het is niet bevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
SeatRider schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 11:23:
[...]

Dat staat toch duidelijk in hetgeen je zelf quote? Ik heb het even bold gemaakt.
Hier staat, ''zelfde als in de winkel'', en in een winkel kan je het ook niet echt uitproberen. Daarom dus ook eigenlijk mijn vraag, of echt uitproberen is toegestaan.

@yorin
http://www.consuwijzer.nl...ktijd_bij_koop_op_afstand

En op consuwijzer staat niks over waardevermindering ed. dus daar wordt ik niet echt wijzer van

[ Voor 28% gewijzigd door Ernemmer op 05-05-2012 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkFly
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Lees ook http://www.consuwijzer.nl...nthema_s/Kopen_op_afstand
En ook interessant http://blog.iusmentis.com...ijn-en-geen-zichttermijn/

Vooral die laatste is voor jou interessant. Gelet op je omschrijving zou je de SSD (als je binnen de termijn zit) gewoon retour kunnen sturen. Niet meer binnen de termijn? Dan moet je het doen met de voorwaarden van de webshop.

[ Voor 38% gewijzigd door DarkFly op 05-05-2012 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Zelf uitzoeken kan denk ik ook wel.

"XO is whatever you want it to be" - Abel Tesfaye
After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-10 16:34
Dit valt gewoon onder Wet Koop of Afstand, lijkt mij.

[ Voor 11% gewijzigd door frickY op 05-05-2012 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:49
Maar hij heeft hem al een week, dus de tijdsdruk is hoog. En kan dus problemen opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Staan alweer wat nuttige links tussen, uitproberen mag dus. Nu nog de winkel gaan overtuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Mwah, het verschil tussen een TV aan zetten om te proberen en een wasmachine laten draaien om te proberen vind ik sowieso onduidelijk. Als ik dit op jouw SSD zou toepassen lijkt me dat je wel mag proberen of de SSD herkend wordt in Windows, maar niet de tests uitvoeren die jij geprobeerd hebt. Al vraag ik me wel af of ze het verschil merken als je de SSD formateert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkFly
  • Niet online
Let op dat het Wet koop op afstand alleen opgaat als je binnen 7 dagen zit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkFly
  • Niet online
Die informatie is te beperkt van uitleg. Zie ook de door mij aangehaalde link van iusmentis.com:
In het Messner-arrest vermeldt het Hof daarbij:
Het herroepingsrecht wordt dus geacht het nadeel te vergoeden dat de consument lijdt bij een op afstand gesloten overeenkomst, door hem een passende bedenktijd toe te kennen waarin hij het verworven goed kan keuren en uitproberen.

Inderdaad: uitproberen. Iedereen die dus roept dat je alleen maar de doos mag bekijken (”zichttermijn”) heeft het bij deze fout. Maar wat is dan uitproberen? Loos noemt een aantal voorbeelden, waar sommige webwinkeliers van op zullen kijken:
- Het mogen passen van een kledingstuk.
- Een proefwasje draaien met een wasmachine.
- Een kopje koffie zetten met een koffiezetter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Ik had ook even de gehele voorwaarden kunnen lezen op de site van de winkel dan was het me ook duidelijk geworden. We houden het er maar op dat het nog vroeg is :D

Bedenktijd bij levering van producten
1. Bij de aankoop van producten heeft u als consument een bedenktijd van zeven werkdagen. De bedenktijd gaat in de dag nadat u het product heeft ontvangen of dat dit namens u in ontvangst is genomen. Gedurende die periode heeft u de mogelijkheid de overeenkomst te ontbinden zonder dat u hiervoor een reden hoeft op te geven. Dit wordt het herroepingsrecht genoemd. 2. Tijdens de bedenktijd behoort u zorgvuldig om te gaan met het product en de verpakking. Daaronder wordt verstaan dat u het product slechts in die mate uitpakt of gebruikt voor zover dat nodig is om te kunnen beoordelen of u het wilt behouden. Indien u van uw herroepingsrecht gebruik maakt, behoort u het product met alle geleverde toebehoren en indien redelijkerwijze mogelijk - in de originele staat en verpakking naar ons terug te sturen. Wij geven u informatie hoe u dit kunt doen. Deze informatie moet volgens de wet redelijk en duidelijk zijn. 3. Indien u gebruik maakt van uw herroepingsrecht, hoeft u hoogstens de kosten van terugzending te betalen. 4. Alle overige kosten die al heeft betaald, zullen wij u zo spoedig mogelijk terugbetalen, in ieder geval uiterlijk binnen 30 dagen na de terugzending of herroeping.

bedankt voor de reacties iig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ter info, dit zijn niet zozeer de regels van die winkel, maar gewoon de wet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Inderdaad. @ TS: zoals hierboven al door diverse mensen is aangegeven is hier op eenvoudige wijze al een hoop info over te vinden. Het was wellicht wel handig geweest als je hier van tevoren over had nagedacht, maar dat is achteraf gelul. Aangezien je een antwoord op je vraag hebt, kan deze mooi dicht. Veel plezier met je ssd ;)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.