beste Ivy Bridge moederbord voor SLI opstelling

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik breek mn hoofd over het vinden van het beste Ivy Bridge moederbord waarmee ik 2 GTX580 videokaarten het beste mee in SLI kan zetten.

Ik heb de review reviews: Zes Ivy Bridge-moederborden vergeleken uitgebreid gelezen maar maak hieruit op dat geen van deze 6 daadwerkelijk 16 lanes op de 2e PCIE 2.x/3-poort kan leveren.

Is het nu zo dat de intel Z77 Express chipset deze beperking altijd oplevert? Dus dat ik moet terugvallen op een vorige generatie moederbord chipset en CPU om van full blown SLI te genieten?

Op THG las ik dat de bottleneck in het recente verleden nog lag bij de CPU in een SLI 8x 8x opstelling mits hoge resoluties werden gehanteerd. Iets wat ik ook zal doen: 3xfull HD-opstelling.
Maar zou dit ook gelden voor Ivy Bridge? Of wordt 8x 8x een ergerlijke bottleneck en zonde van de dure videokaarten?

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:06
Waarom moet het Z77 zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:09
Het verschil tussen 2x16 lanes of 2x8 lanes is te verwaarlozen. Dat ga jij niet merken. Ik heb zelf net een Asrock Extreme4 Z77 + 3770k besteld voor mijn crossfireset. De Asrock heeft ook maar 2x8 lanes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online
Lumics schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 10:13:
Het verschil tussen 2x16 lanes of 2x8 lanes is te verwaarlozen. Dat ga jij niet merken. Ik heb zelf net een Asrock Extreme4 Z77 + 3770k besteld voor mijn crossfireset. De Asrock heeft ook maar 2x8 lanes.
dat klinkt wel geruststellend, maar welke resolutie zal je het meest gebruiken bij intensief video-gebruik?
bij een upgrade wil ik de nieuwste beschikbare architectuur zodat het systeem zo lang mogelijk mee kan, denk aan:
- DDR3 loopt op zn max alleen in combinatie met ivy CPU's (of is dit ook mogelijk op vorige generaties moederborden?)
- toekomstbestendig met PCIE3 compatibiliteit
- genoeg native USB3 poorten
- native sata600

[ Voor 31% gewijzigd door JJ Le Funk op 05-05-2012 11:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:06
Nieuwste is niet altijd het beste.
Toekomstbestendig is geen 1 pc, men veranderd te snel van socket en chipsets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:03
Ivy Bridge is niets anders dan een (kleine) update van de Sandy Bridge.

Als je een wat toekomstgerichtere PC wil kopen, moet je bij een nieuwe architectuur meteen kopen (is wel duur).

In 2006 had je bijvoorbeeld een hele grote stap naar bijvoorbeeld de Core 2 Duo met DDR2, de stap naar een Core i7 920 met DDR3 was er ook weer zo eentje.

Ik denk dat Intel zich intern nu aan het richten is op een compleet nieuwe architectuur met de opvolger van de DDR3, als je deze aan het begin koopt, kun je meestal wel een jaartje of drie vooruit en relatief goedkoop later je systeem upgraden.

Je kan er ook voor kiezen elke twee jaar een bewezen architectuur te kopen (die dus al wat in prijs gedaald is) te kopen, ben je uiteindelijk net zoveel kwijt als met de eerste strategie.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freaky Maus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-09 06:01
Wacht anders misschien op de Gigabyte G1.Sniper 3. Die biedt wel twee keer PCI16x@16x bijvoorbeeld, maar ook andere leuke features voor gaming. Of dat het echt uitmaakt, ik betwijfel het enigzins. Maar dat boeit niet echt, het is gewoon een mooi bord met de nieuwste snufjes en een goede layout voor SLI/CF.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-09 13:55
MrJayMan schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 10:07:
Ik heb de review reviews: Zes Ivy Bridge-moederborden vergeleken uitgebreid gelezen maar maak hieruit op dat geen van deze 6 daadwerkelijk 16 lanes op de 2e PCIE 2.x/3-poort kan leveren.
Dit waren 6 'mainstream' moederborden. Ik denk dat als je nog even geduld hebt er ook reviews van de meer high-end series (Maximus V, Sniper, Sabretooth, Fatal1ty) zullen verschijnen die dit probleem niet hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door frickY op 05-05-2012 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online
Freaky Maus schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 11:58:
Wacht anders misschien op de Gigabyte G1.Sniper 3. Die biedt wel twee keer PCI16x@16x bijvoorbeeld, maar ook andere leuke features voor gaming. Of dat het echt uitmaakt, ik betwijfel het enigzins. Maar dat boeit niet echt, het is gewoon een mooi bord met de nieuwste snufjes en een goede layout voor SLI/CF.
ik lees inderdaad '2 x PCI Express x16 slots, running at x16 (PCIEX16_1, PCIEX16_2)'.
Apart, ik heb ook een review gelezen waarin werd gesteld dat de beperking op de chipset zat...

maar zie dit bord helaas nog niet in de pricewatch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

MrJayMan schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 10:07:
Is het nu zo dat de intel Z77 Express chipset deze beperking altijd oplevert? Dus dat ik moet terugvallen op een vorige generatie moederbord chipset en CPU om van full blown SLI te genieten?
Nee, het is de CPU die maar 16 PCI-e 3.0 en 8 PCI-e 2.0 lanes heeft. Daarnaast heeft de chipset 8 PCI-e 2.0 lanes. De lanes zijn echter niet te combineren, dus een 2x 16 setup is niet te realiseren.

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online
Zer0 schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 12:43:
[...]

Nee, het is de CPU die maar 16 PCI-e 3.0 en 8 PCI-e 2.0 lanes heeft. Daarnaast heeft de chipset 8 PCI-e 2.0 lanes. De lanes zijn echter niet te combineren, dus een 2x 16 setup is niet te realiseren.
is daarmee gezegd dat wachten op bijvoorbeeld de Gigabyte G1.Sniper 3 geen performance winst gaat opleveren omdat de bottleneck verplaatst wordt van de chipset naar de CPU?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Niet online

Zer0

MrJayMan schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 12:44:
[...]

is daarmee gezegd dat wachten op bijvoorbeeld de Gigabyte G1.Sniper 3 geen performance winst gaat opleveren omdat de bottleneck verplaatst wordt van de chipset naar de CPU?
Als je goed kijkt op de foto van de G1 zie je naast het bovenste PCI-e slot een extra heatsink zitten met de tekst PEX8747. DIt is een 48-Lane, 5-Port PCI Express Gen 3 (8 GT/s) Switch (http://www.plxtech.com/products/expresslane/pex8747)
De PCI-e 16 slots zijn dus aangesloten op een switch, en die is waarschijnlijk aangesloten op de 16 lanes van de CPU.
Wat dit voor de performance doet durf ik niet te zeggen, maar ideaal is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiLo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-09 13:55

BiLo

PSN: toiletcleaner

Wat jij wenst kan volgens mij alleen met het X79 platform..

http://www.anandtech.com/...rocessors-x79-and-lga2011

6de alinea

| Voron V2 | Fanatec Podium DD1 | Porsche Podium Wheel | APM | PDME | CSP V3 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plob
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11-09 08:00
De asus z77 v deluxe had toch zo'n extra chip om 2x16 mogelijk te maken?

edit
Ik kan het zo 123 niet vinden, ik dacht toch da JJ het daar over had in in van zijn youtube films.

[ Voor 42% gewijzigd door plob op 05-05-2012 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online
Deze zal ook wel terugschakelen naar 8x8x pricewatch: Asrock Fatal1ty Z77 Professional Ik denk dat ik de gok maar waag dat ik het niet ga merken op 3xfull hd resolutie :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Toevallig gisteren een nieuwe ivy bridge set gemonteerd:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/tobgA.jpg

Ik kan het board echt aanraden! Vooral de oc genius knop is echt comisch.. je drukt er op en je hebt ipv 3.5ghz opeens 4.2 zonder maar iets te hebben aangepast in het bios :P

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Afbeeldingslocatie: http://valid.canardpc.com/cache/screenshot/2357882.png
Heb dit setje
Maar dan in combo met een Gigabyte GA-Z77X-UD3H
en 16 GB ram.
More Info here: http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2357882

[ Voor 25% gewijzigd door J.S. Bach op 06-05-2012 21:26 ]

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Double post.

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 07-05-2012 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nivida_intel schreef op zondag 06 mei 2012 @ 21:25:
[afbeelding]
Heb dit setje
Maar dan in combo met een Gigabyte GA-Z77X-UD3H
en 16 GB ram.
More Info here: http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2357882
Een CPU die uit zijn neus staat te vreten? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OP, alle Z77 moederborden kunnen 16x-speed doen. Maar slecht voor een videokaart. Als je SLI (of CF) doet, dan krijg je altijd op zijn hoogst 2x 8x-speed. Het ligt aan de CPU.

Dit was ook het geval met Sandy Bridge CPUs en moederborden. Ook de z68 en andere chipset hadden deze beperking.

Als je echt 2 videokaarten met 16-speed wilt, dan moet je veel duurdere CPUs en moederborden gaan gebruiken. Zoals een poster hierboven al schreeft: dan moet je Sandy Bridge-E CPUs gebruiken, met een X79 moederboard. Dat is echt de extra prijs niet waard.

Alle reviews die ik gelezen heb over dit onderwerp zeggen dat 2x 8x eigenlijk niks uitmaakt. Je zal hoogstens een 1-3% verandering in je framerates zien. En dan alleen bij bepaalde spellen en bepaalde omstandigheden. Ik zou me er niet druk om maken. Pas als je videokaart op 4x snelheid loopt, dan kon je een echte verslechtering zien, in de grote van 10-20% lagere framerates.

FYI, de Z77 moederborden kunnen PCI-E v3.0. Die is 2x zo snel als PCI-E v2.0. Dus een videokaart op 8x PCI-E v3.0 heeft net zo veel bandbreedte op de bus als een 16x PCI-E v2.0. Dan moeten natuurlijk zowel je CPU als je videokaarten PCI-E v3.0 ondersteunen.

Ik ga zelf deze week een ASRock z77 Extreme4 kopen. Lijkt me de beste keus tegenwoordig. Al die dure moederborden geven je amper extra features (een paar extra USB en SATA aansluitingen). En helemaal nul performance winst. Sommige mensen denken dat ASRock een budget-merk is, maar die leven in het verleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faifz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09-09 15:24
Uhm.. Laten we zeggen dat ge twee AMD 6950 (PCIX2.0) in crossfire hebt. Op een PCI-express 2.0 moederbord gaan beiden kaarten op 8x/8x lanes werken. Maar als ge een PCI-Express 3.0 moederbord hebt met 2 slots pcix3, gaan beiden kaarten ook op 8x/8x werken, dus zijn ze even snel als 2x 16x. PCI-Express heeft een dubbelbandbreedte.

Ik denk dat ge u nie eens zorgen over hoeft te maken over die PCI Express lanes of whatever. Ge gaat letterlijk helemaal niks merken tussen een Z68 of een Z77 moederbord qua fps.

http://www.asus.com/Mothe...cket_1155/P8Z68V_PROGEN3/ de Z68 heeft ook pcix3.0

En nee 8x/8x is geen bottleneck op 5700x1200 ofzo.

Ga voor Asus, heb er echt geweldige ervaringen mee. Heb zelfs de P8Z68-v pro en ben er dood tevreden van. Asus biedt zoveel meer features aan dan Asrock en vooral een mooiere uefi bios. In het geval dat ge een probleem hebt is het gemakkelijker om het op te zoeken dan met een asrock omdat de meerheid asus moederborden heeft.

Of ge voor een Z68 of Z77 gaat, het maakt niet echt uit. Ik zie helemaal geen verschil tussen Z68 of Z77.

http://be.hardware.info/r...rgelijkingstest-conclusie

Kijk maar naar de benchmarks en maak maar een beslissing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Verwijderd schreef op maandag 07 mei 2012 @ 00:13:
[...]

Een CPU die uit zijn neus staat te vreten? :?
Nee hoezo?

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kemphaas
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-08 14:04
Omdat hij is teruggeklokt naar 1614 MHz.

Werk hard als je tijd hebt, dan heb je tijd als je hard moet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Dat was in rust. Als hij Crysis draait zit ie wel op de 3.4 GHZ

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Niet online

Zer0

Faifz schreef op maandag 07 mei 2012 @ 03:54:
Uhm.. Laten we zeggen dat ge twee AMD 6950 (PCIX2.0) in crossfire hebt. Op een PCI-express 2.0 moederbord gaan beiden kaarten op 8x/8x lanes werken. Maar als ge een PCI-Express 3.0 moederbord hebt met 2 slots pcix3, gaan beiden kaarten ook op 8x/8x werken, dus zijn ze even snel als 2x 16x. PCI-Express heeft een dubbelbandbreedte.
Nee, PCI-e 2.0 kaarten zullen ook op een PCI-e 3 moederbord gewoon als PCI-e 2 werken, en dus niet meer bandbreedte hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faifz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09-09 15:24
Zer0 schreef op maandag 07 mei 2012 @ 09:40:
[...]

Nee, PCI-e 2.0 kaarten zullen ook op een PCI-e 3 moederbord gewoon als PCI-e 2 werken, en dus niet meer bandbreedte hebben.
Heb niet gezegd dat een pcix2 kaart als pcix3 zal gaan werken. Maar een pcix2 kaart gebruiken op 8x lane pci-express 3.0 is even snel als 16x pci-express 2.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zer0
  • Niet online

Zer0

Faifz schreef op maandag 07 mei 2012 @ 13:26:
[...]
Maar een pcix2 kaart gebruiken op 8x lane pci-express 3.0 is even snel als 16x pci-express 2.0.
Nogmaals nee, een 8x PCI-express 3.0 slot is alleen net zo snel als een 16x PCI-express 2.0 slot als er daadwerkelijk een PCI-express 3.0 kaart in zit. Je kaart wordt niet automagisch geupgrade naar PCI-express 3.

(btw, pci-x is iets totaal anders dan pci-e(xpress))

[ Voor 7% gewijzigd door Zer0 op 07-05-2012 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online
ik ben 2.450,95 armer, maar verwacht binnenkort een glimmende ivy bridge setup te ontvangen gebaseerd op de asrock fatal1ty z77 pro. Ik post als het zover is nogwel de performance getallen voor de SLI config.
Het zal wat tuning vereisen om de beide GTX580's op gelijke clock te laten lopen (MSI Afterburner?).

[ Voor 14% gewijzigd door JJ Le Funk op 07-05-2012 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Jumpman schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 11:48:
Ik denk dat Intel zich intern nu aan het richten is op een compleet nieuwe architectuur met de opvolger van de DDR3, als je deze aan het begin koopt, kun je meestal wel een jaartje of drie vooruit en relatief goedkoop later je systeem upgraden.
Ik weet wel zeker dat Intel met nieuwe architectuur bezig gaat: Intel houdt zich aan een zogenaamde tick-tock principe. Elke tick is een nieuwe architectuur, elke tock is een verbetering op de (vorige) tick. :) Sandy Bridge was dan de tick, Ivy Bridge is de tock. :)

[ Voor 4% gewijzigd door CH4OS op 07-05-2012 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De volgende generatie CPUs van Intel heet Haswell.
Wikipedia: Haswell (microarchitecture)
Verwacht in Januari 2013, of misschien April 2013.

Ik vraag me trouwens af wat je allemaal krijgt voor 2451 euro ! De duurste PC die ik zo ongeveer kan samenstellen (met 2x gtx680) komt nog steeds niet boven de 2000 euro uit. Misschien heb je 3 nieuwe monitors besteld ? In ieder geval: gefeliciteerd met je nieuwe hardware !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 00:59:
[...]
Ik vraag me trouwens af wat je allemaal krijgt voor 2451 euro ! De duurste PC die ik zo ongeveer kan samenstellen (met 2x gtx680) komt nog steeds niet boven de 2000 euro uit. Misschien heb je 3 nieuwe monitors besteld ? In ieder geval: gefeliciteerd met je nieuwe hardware !
Komt denk ik doordat ik een uitgebreide setup heb samengesteld: mainboard zoals genoemd, bijpassende i7 proc, 1x graka (ander heb ik al), 1x 24" monitor (andere 2 heb ik al), 1kw psu, 1 ssd 256gb, 2x hdd 1tb barracuda, 1 bd-rw drive, antec lanboy systeemkast, win7pro licentie, 16gb ddr3 2400MHz en nog wat los spul (32 gb usb stick, usb3 card reader).

[ Voor 4% gewijzigd door JJ Le Funk op 08-05-2012 08:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online
kleine update nav de moederbord keuze voor ivy+sli: deze triple-2d-surround-config al een week in bestelling staan. verwacht 'm begin volgende week te krijgen:
#ProductPrijsSubtotaal
2Seagate Barracuda 7200.12 ST31000528AS, 1TB€ 95,20€ 190,40
2LG E2240S€ 139,-€ 278,-
1LG E2441V€ 154,40€ 154,40
1Antec LanBoy Air (Blauw)€ 164,76€ 164,76
1Intel Core i7 3770K Boxed€ 298,90€ 298,90
1Sony Optiarc BD-5300S Zwart€ 79,60€ 79,60
1XFX ProSeries 1050W€ 197,60€ 197,60
1Corsair Performance Pro Series 256GB€ 279,99€ 279,99
1G.Skill F3-2400C10D-16GTX€ 212,26€ 212,26
1Eminent EM1079 Interne USB 3.0 kaartlezer€ 20,17€ 20,17
2MSI N580GTX Twin Frozr II/OC€ 385,50€ 771,-
1Asrock Fatal1ty Z77 Professional€ 203,90€ 203,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.850,98

De totale config inventaris: Ivy_WS heeft een marktwaarde van €3k :o dure setup aan het worden ondanks een aantal budget-onderdelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online
De SLI config op ivy is een feit: 2 x GTX580 native@800MHz GPU clock.

Het doel van deze config was een triple monitor opstelling met vloeiende FPS voor zware games.

Door de laatste beta driver te pakken van nvidia is het gelukt om het beeld tot 1 resolutie te spannen (2D surround). Maar de max resolutie lijkt beperkt tot 5040*1050. Waarom kan ik niet kiezen voor 3xfull HD: 5760*1080?
Komt dit doordat het geheugen per kaart te weinig is (1535MB)? Lastig om hier informatie over te vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ion
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

ion

Waarom heb je de laatste beta driver gepakt? Je moet wel alles op dvi aansluiten he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online
ionn schreef op donderdag 17 mei 2012 @ 16:43:
Waarom heb je de laatste beta driver gepakt? Je moet wel alles op dvi aansluiten he.
k heb 3x dvi -> vga-adapter gebruikt. dus alles analoog. alleen die beta driver kan er mee overweg,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online
ik lees op andere fora dat de analoge versie van 2d surround wel mogelijk is. de mix van analoog met digitaal zou dan weer niet gaan.

maar de vraag waar ik nu nog mee zit is wat het effect is van triple sli op deze setup. Zou dat nog invloed hebben op de resolutie of alleen op de FPS (of is de extra schaling van een 3e gtx 580 sowieso te verwaarlozen)?
ik vermoed wel dat de 3e en 4e pcie-slot dan terugschakelen naar 4x4x.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09-09 22:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

> CAA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Niet online
thanks ed, tweakers met triple 580 sli ervaring gezocht ;)

Pagina: 1