Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ik ben van plan om voor een bepaalde tijd in Zwitserland te gaan werken. Nu dacht ik dat ik ergens gelezen had dat je, als EU-burger, zes maanden in Zwitserland kon werken zonder verblijfsvergunning. Echter, ik vind deze informatie niet meer en ik weet dus ook niet of het klopt.
Verblijfsvergunning Korte termijn (L-EC/EFTA)

Verblijfsvergunningen voor Korte termijn L ( Kurzaufenthaltsbewilligung EG) worden afgegeven aan werknemers met een arbeidscontract voor bepaalde tijd, korter dan 12 maanden, en in veel gevallen ook aan niet werkenden (studenten en gepensioneerden).

Als je gaat werken, dan moet je werkgever een verzoek indienen voor een verblijfsvergunning voor korte termijn bij de arbeidsmarkt autoriteit van het kanton. Je ontvangt dan een verblijfsvergunning voor korte termijn voor de periode van je arbeidscontract.
Deze verblijfsvergunning zou in principe genoeg zijn, maar dit betekent ook dat ik helemaal niet kan werken zonder verblijfsvergunning in Zwitserland? En heeft iemand ervaring hoelang het aanvragen van zo'n vergunning duurt?

• om3ega
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:37
Een van de meest gekoesterde beginselen van de Europese Unie is het vrije verkeer van werknemers – een recht dat in het Verdrag betreffende de Europese Unie is verankerd.

In feite heeft iedere EU-burger het recht in elk van de 27 lidstaten van de EU te wonen, werken, zoeken naar een baan en zijn of haar pensioen te genieten. EU-regels voor het vrij verkeer van werknemers gelden tevens voor de overige landen van de Europese Economische Ruimte (IJsland, Liechtenstein en Noorwegen).

Bron

Maar een belletje naar de ambasade zou geen kwaad kunnen denk ik :)

Hier staat ook info : http://europa.eu/youreurope/citizens/work/index_nl.htm

[ Voor 5% gewijzigd door om3ega op 05-05-2012 07:51 ]

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Je realiseert je dat Zwitserland geen EU-lidstaat is (dit omdat de bevolking dat per referendum heeft geweigerd).

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• om3ega
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:37
Ja , maar dat wil niet zeggen dat er geen afspraken op EU niveau zijn gemaakt en die terug te vinden zijn op bovenstaande site.

• VERINGTENTJE
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-11 15:51

VERINGTENTJE

BtC Hodler since '15

Interessant topic, omdat ik van plan ben ergens volgend jaar naar Zwitserland te emigreren.

@TS: Ben je niet toevallig in de war met dit:
Op zoek naar werk in Zwitserland

Als je op zoek bent naar werk in Zwitserland heb je geen verblijfsvergunning nodig om tot 3 maanden lang in Zwitserland te verblijven. Duurt je zoektocht naar werk langer dan 3 maanden (of als je jouw uitkering meeneemt), dien je een verblijfsvergunning bij je commune aan te vragen, welke je dan voor nog 3 maanden het recht geeft om door te zoeken.
Komt van dezelfde site waar jij je info vandaan hebt: Justlanded.com

edit: typo

Dit komt nooit meer goed. Kale macaroni for life. ®Jaapio Verwijderd69

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Ik woon al bijna 5 jaar in Zwitserland. Als Nederlands EU-burger kan je kunt er gewoon gaan wonen. Het enige dat je moet hebben is een (Zwitserse) ziektekostenverzekering. Als je ter plaatse aankomt moet je een 'Ausländerausweis' aanvragen. Als Nederlander krijg je de B-variant die 5 jaar geldig is. Je Nederlandse rijbewijs moet je wisselen tegen een Zwitsers Fahrausweis.

Je kunt alvast gaan solliciteren vanuit Nederland, da's geen probleem en de meeste bedrijven vinden het ook niet vreemd dat buitenlanders reageren op personeelsadvertienties.

Zorg wel voor een goed Duits danwel Frans. De meeste mensen kunnen wel Engels, maar niet op het niveau dat de meeste Nederlanders gewend zijn, en vooral met een (in 1e instantie) vreemd accent.

Siditamentis astuentis pactum.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:47

Dido

heforshe

om3ega schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 07:47:
Een van de meest gekoesterde beginselen van de Europese Unie is het vrije verkeer van werknemers – een recht dat in het Verdrag betreffende de Europese Unie is verankerd.
Je weet ook dat Zwitserland geen EU-lid is? ;)

Shengen != EU :)

Wat betekent mijn avatar?

• stin
  • Niet online
Varienaja schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 09:56:
Ik woon al bijna 5 jaar in Zwitserland. Als Nederlands EU-burger kan je kunt er gewoon gaan wonen. Het enige dat je moet hebben is een (Zwitserse) ziektekostenverzekering. Als je ter plaatse aankomt moet je een 'Ausländerausweis' aanvragen. Als Nederlander krijg je de B-variant die 5 jaar geldig is. Je Nederlandse rijbewijs moet je wisselen tegen een Zwitsers Fahrausweis.
Heb je hier ook een bron van, aangezien ik dat tot nu toe nog nergens zo heb kunnen vinden. Er is idd een verdrag tussen Nederland en Zwitserland, maar dat houdt in dat, als je een contract hebt, de werkgever je verblijfsvergunning kan aanvragen.Voor de rest heb ik dat nog niet kunnen vinden.

Ik heb volgende week contact met een werkgever en wellicht dat zij dat regelen, maar ik ben graag zelf ook goed op de hoogte alvorens ik dat gesprek heb.

[ Voor 12% gewijzigd door stin op 05-05-2012 13:32 ]

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-11 20:30
Beetje rondgegoogled, volgens mij kun je een B permit krijgen als je minimaal een 12 maanden contract hebt of gewoon in het algemeen voldoende financiele middelen hebt:

http://www.bfm.admin.ch/b...ta/ausweis_b_eu_efta.html

http://www.ch.ch/private/.../00195/index.html?lang=en

http://switzerland.angloi...switzerland/residency.asp

• stin
  • Niet online
Perfect, bedankt. Waarschijnlijk zal het een contract zijn voor <12 maanden en aangezien ik nog niet zolang geleden afgestudeerd ben, zit het niet snor met de financiele middelen :P Ik weet dan iig dat ik een L-permit moet laten aanvragen.

• Hbeez
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-10 09:27
Ik doe zelf een project in Zwitserland en heb een werkvisum voor 120 werkdagen (dat te verlengen is tot 180 werkdagen). Heb het laten regelen door een visumbureau.. Je mag trouwens 8 dagen per jaar in Zwitserland werken zonder werkvergunning.
Pagina: 1