HowTo: AP voor GUEST aan bestaande wireless router/modem

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dre111
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-01-2024
Hallo,

Ik heb een wireless router/modem van Upc. Dat werkt allemaal prima. Het wireless gebruik ik voor onze laptop en telefoon. Beveiligd met WPA en MAC adres.

Nu zou ik graag een extra access point voor onze gasten installeren, voor telefoons hoofdzakelijk. Maar dan open, eventueel zonder beveiligings code WPA of zo. Maar ik wil zeker de rest van mijn netwerk afschermen en voorkomen dat buurtgenoten het AP gaan gebruiken om te downloaden.

De wireless router/modem heeft nog een ethernet poort vrij om een AP bedraad aan te sluiten.

Mijn vraag: is zoiets mogelijk? Zo ja, hoe? Misschien nog een tip voor een bepaald merk/type AP?

Alvast dank voor een reactie!

Dre

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AK47
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-05-2024
Kijk eens naar www.routerboard.com.

Hiermee kun je vrij gemakkelijk een accesspoint opzetten met daarop hotspot en firewall functionaliteit. Daarnaast kun je ook de bandbreedte limiteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dre111
AK47 schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 22:56:
Kijk eens naar www.routerboard.com.

Hiermee kun je vrij gemakkelijk een accesspoint opzetten met daarop hotspot en firewall functionaliteit. Daarnaast kun je ook de bandbreedte limiteren.
Thanks, dat ga ik eens bekijken.
Dre

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat je zoekt is een implementatie van Captive Portal

De meest eenvoudige is via FON

Maar ook gateway distributies hebben deze functionaliteit vaak ingebouwd.
bijv Zeroshell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Ik heb zelf ook een open gastennetwerk gemaakt, door op een handige manier de subnetten gedeeltelijk te laten overlappen (en op het guest ap de routing functionaliteit te gebruiken), heb ik mijn netwerken gescheiden.
Obv mac blacklists zou ik mijn buren buiten kunnen houden (nadat ze het netwerk hebben gebruikt) maar in de praktijk heb ik nooit enig snelheidsverlies gemerkt, dus als ze willen mogen ze...

Als je wilt kan je vaak ook nog de verbinding limiteren door de uplink poort op 10mbit in te stellen, met de huidige snelheden houd je dan meer dan genoeg over...

Dus elke willekeurige AP met routing functionaliteit zou kunnen voldoen, maar als je nog iets moet aanschaffen zou ik voor zo'n FON achtig ding gaan, kan op vakantie handig zijn ;) maar ik weet niet of je dan ook een compleet open netwerk erop kan configureren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-09 01:41
Let er wel op dat ze bij jou komen aankloppen als er rottigheid vanaf jouw ip / isp aansluiting uitgehaald wordt.
Zou het zelf nooit zonder wachtwoord open zetten.

Zorg ook voor fatsoenlijke scheiding in je gasten en reguliere wlan.
Je wil niet dat iemand van buiten en je gasten wlan op jouw lan zit te grasduinen.

Abort, Retry, Quake ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is dus geen HOWTO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dre111
Je hebt gelijk, heb ik weer wat geleerd...
Ik kan alleen het topic niet meer aanpassen.
Groeten,
Dre

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dre111
@all,

Dank voor de tips, die neem ik ter harte! _/-\o_
Ik ga eens flink speuren en lezen...

groeten,
Dre