Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Nieuwe PC stap voor stap vernieuwen.

Pagina: 1
Acties:
  • 443 views

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik ben van plan mijn oude PC een opknap beurt te geven. Echter wil ik niet in één keer een geheel nieuwe PC bouwen, maar onderdeel voor onderdeel. Ik dacht dat het handig was om eerst mijn voeding en videokaart te vervangen. Aangezien de meeste videokaarten niet in standaard consumenten passen, leek het mij handig om eerst een goede behuizing aan te schaffen.

Enig zoekwerk heb ik inmiddels al verricht en daarmee kwam ik tot de conclusie dat er erg veel keuze is wat betreft behuizingen. Logischerwijs loopt te temperatuur in een stille kast sneller op dan is een kast met veel openingen en een goede airflow. Ik wil hierbij een beetje een middenweg zoeken, dus leek de Cooler Master Carbide 500R, de Antec Eleven Hundred of de Cooler Master CM 690 II mij een geschikte kast.

In die nieuwe behuizing wil ik dan gelijk een nieuwe voeding plaatsen, maar daarbij twijfel ik of m'n oude 400 watt voeding niet al voldoende is om bijvoorbeeld een 6850 van voldoende energie te voorzien. Ik ben niet van plan om een high-end game PC ervan te maken, dus een budgetkaart is voor mij meer dan voldoende.

Het moederbord en de processor wil ik het liefst nog niet vervangen, omdat ik nog steeds erg tevreden ben over de prestaties van m'n Q6600. Ik weet dat er inmiddels veel betere en zuinigere processoren op de markt zijn, maar ik vind een investering in een nieuwe processor (en dus ook een nieuwe moederbord) nog niet doe moeite waard.

Verder heb ik nog een Crucial M4 128GB in m'n PC zitten die momenteel op een SATA-300 aansluiting is aangesloten.

Zijn er nog dingen waar ik specifiek op moet letten bij het vervangen van bepaalde onderdelen? Of heeft iemand nog een goede tip?

Alvast bedankt,

Vippa

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:33
Als je een nieuwe kast koopt zorg dan voor een knappe nieuwe voeding, dat ding is wel het belangrijkste van je pc en kan voor veel rare problemen zorgen.
De rest kan je inderdaad stap voor stap vervangen.

Verwijderd

Topicstarter
Hell-Slave schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 20:04:
Als je een nieuwe kast koopt zorg dan voor een knappe nieuwe voeding, dat ding is wel het belangrijkste van je pc en kan voor veel rare problemen zorgen.
De rest kan je inderdaad stap voor stap vervangen.
Het liefst wil ik dan wel een zo stil mogelijke voeding voor minder dan 80 euro. Welke voeding raad je mij aan?

Verwijderd

Topicstarter
pricewatch: FSP Aurum 700

Volgens mij is dit wel een goede stille voeding.

• aron225
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 03-05-2021
vippa,
onbekend merk?
dikke overkill met 700 watt?
20 euro boven budget (oftewel 25%)
...

dit mischien iets: pricewatch: Corsair Builder CX500 V2

over je moederbord en cpu ben ik het eens..
maar wat voor (en hoeveel) RAM zit er in dat ding?
ddr2 is duur, en tegenover ddr3 een stuk trager..

je wilt nu 150 euro uit gaan geven, voor alleen een anderre kast, en voeding?
daar win je niks mee,, prestatie gezien..

voor 300 euro heb je al een ZEER knap moederbord, met i5 processor..
50 euro erbij voor 8gb ram..

lijkt mij veel meer de moeite waard imho

[ Voor 47% gewijzigd door aron225 op 04-05-2012 20:23 ]

M17x r4 | i7-3610qm | gtx 675 2gb gddr5 | 120hz 1080p 3d display | 6gb 1600mhz ddr3 | nvidia 3d vision | recon3d audio | win 7 hp | samsung 840PRO 256gb | seagate momentus 500gb 7200rpm

• iamzero456
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18-11 22:30
Verwijderd schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 20:15:
pricewatch: FSP Aurum 700

Volgens mij is dit wel een goede stille voeding.
Dat moet echt het slechtste advies zijn die ik ooit gezien heb op tweakers

• Cageman
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 11-07 17:50
Iamzero456 schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 20:20:
[...]
Dat moet echt het slechtste advies zijn die ik ooit gezien heb op tweakers
Toch moeilijk advies te noemen als het van hemzelf kwam.

EDIT: Ik ben het eens met Aron, trouwens.

[ Voor 8% gewijzigd door Cageman op 04-05-2012 20:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het is niet voor niets dat ik een nieuw topic open. Als ik alles zelf had geweten, had ik niets hoeven vragen. Ik doe een suggestie op basis van feiten en die feiten vertellen mij dat die FSP Aurum een heel stille, zuinige voeding is. Ik kan eventueel ook de 400w/600w variant nemen. Misschien had ik er wel even bij moeten vermelden dat ik absoluut niet wil bezuinigen op onderdelen, waar ik later misschien spijt van ga krijgen. Mocht ik ooit toch een SLI opstelling willen draaien, dan is die 700w voeding in ieder geval wel voldoende lijkt mij.

Verwijderd

Topicstarter
aron225 schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 20:16:
vippa,
onbekend merk?
dikke overkill met 700 watt?
20 euro boven budget (oftewel 25%)
...

dit mischien iets: pricewatch: Corsair Builder CX500 V2

over je moederbord en cpu ben ik het eens..
maar wat voor (en hoeveel) RAM zit er in dat ding?
ddr2 is duur, en tegenover ddr3 een stuk trager..

je wilt nu 150 euro uit gaan geven, voor alleen een anderre kast, en voeding?
daar win je niks mee,, prestatie gezien..

voor 300 euro heb je al een ZEER knap moederbord, met i5 processor..
50 euro erbij voor 8gb ram..

lijkt mij veel meer de moeite waard imho
Er zit nu 2GB in, omdat ik met 2 reepjes continu vastlopers kreeg. Een nieuwe moederbord met een nieuwe processor zal inderdaad een flinke prestatieboost geven, maar dan zal ik alsnog een nieuwe kast en een nieuwe voeding moeten aanschaffen. Dan zit je al gauw op een hele nieuwe PC. Precies wat ik niet wilde.

• Cageman
Verwijderd schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 20:24:
Het is niet voor niets dat ik een nieuw topic open. Als ik alles zelf had geweten, had ik niets hoeven vragen. Ik doe een suggestie op basis van feiten en die feiten vertellen mij dat die FSP Aurum een heel stille, zuinige voeding is. Ik kan eventueel ook de 400w/600w variant nemen. Misschien had ik er wel even bij moeten vermelden dat ik absoluut niet wil bezuinigen op onderdelen, waar ik later misschien spijt van ga krijgen. Mocht ik ooit toch een SLI opstelling willen draaien, dan is die 700w voeding in ieder geval wel voldoende lijkt mij.
In dat geval moet je niet een budget van 80 euro stellen.

Verwijderd

Topicstarter
Cageman schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 20:26:
[...]

In dat geval moet je niet een budget van 80 euro stellen.
Je hebt gelijk. Ik wilde meer een soort van indicatie geven.

Verwijderd

Ik volg het even niet meer. Wat wil je precies? Wil je nu wel of niet een highend-systeem? SLI of geen sli? En wat voor voeding heb je op het moment in je pc zitten?

• Cageman
Verwijderd schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 20:27:
[...]
Je hebt gelijk. Ik wilde meer een soort van indicatie geven.
Ik denk dat je het beste nog even zelf kan bedenken wat je wilt. Zeg dan duidelijk wat je hebt en waar je naartoe wilt, dan kunnen wij raad geven op eventuele betere keuzes en welke onderdelen je eerst kan kopen.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 20:28:
Ik volg het even niet meer. Wat wil je precies? Wil je nu wel of niet een highend-systeem? SLI of geen sli? En wat voor voeding heb je op het moment in je pc zitten?
Ik wil een aantal onderdelen in m'n computer vervangen. Te beginnen met een nieuwe videokaart, waarbij ik dus een nieuwe kast en voeding nodig heb. M'n moederbord en processor kunnen nog best mee vind ik. Ik wil nu nog geen SLI, maar misschien in de toekomst wel.

Op dit moment zit er een 400w voeding in m'n PC.

Verwijderd

Dat je voeding een van 400w is, had ik in de ts al gelezen. ;) Ik bedoel: welk merk en type? Het heeft namelijk niet veel zin om een nieuwe voeding te adviseren als je die überhaupt niet nodig hebt.

• Hell-Slave
Welk merk is die 400w voeding?

[ Voor 3% gewijzigd door Hell-Slave op 04-05-2012 20:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Cageman schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 20:29:
[...]

Ik denk dat je het beste nog even zelf kan bedenken wat je wilt. Zeg dan duidelijk wat je hebt en waar je naartoe wilt, dan kunnen wij raad geven op eventuele betere keuzes en welke onderdelen je eerst kan kopen.
PC nu:

Behuizing: Standaard Acer kast
Voeding: 400w Cooler Master
Moederbord: standaard Acer moederbord (MCP of zoiets)
Grafische kaart: 220GT
Processor: Q6600
Werkgeheugen: 2GB Samsung (PC2-6400U-666)
Harde schijf: 2x WD 500GB
SSD: Crucial M4 128GB

Met nieuwe onderdelen:

Behuizing: Antec Eleven Hunderd?
Voeding: Fortron AURUM 600?
Moederbord: standaard Acer moederbord (MCP of zoiets)
Grafische kaart: HD6850?
Processor: Q6600
Werkgeheugen: 2GB Samsung (PC2-6400U-666)
Harde schijf: 2x WD 500GB
SSD: Crucial M4 128GB

Ik snap dat dit geen baanbrekende prestatiewinst gaat opleveren, maar ik wil gewoon m'n Q6600 nog niet de deur uit doen. Een nieuwe moederbord wil ik best aanschaffen, maar ik weet niet of dat verstandig is met oog op de verschillende sockets.

• Hell-Slave
In principe zijn alle voedingen met een 140mm fan stil.
Als ik jou was zou ik reviews bekijken van voedingen die goed verkrijgbaar zijn en er dan 1 kiezen.
Hoe oud is die voeding van 400w nu?

Verwijderd

Topicstarter
Hell-Slave schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 20:41:
In principe zijn alle voedingen met een 140mm fan stil.
Als ik jou was zou ik reviews bekijken van voedingen die goed verkrijgbaar zijn en er dan 1 kiezen.
Hoe oud is die voeding van 400w nu?
Ik schat een jaar of 3 á 4.

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Wat ik mis in dit hele topic is een duidelijk verhaal over op welke punten je vindt dat je huidige systeem tekort schiet en wat je eventueel voor prestatieniveau zou willen bereiken. Zonder die informatie is dit hele topic een opsomming van weinig onderbouwde beweringen.

• Hell-Slave
Oke en maar 70% effectief, ik zou hem vervangen omdat hij na een paar jaar 10 - 20% van z'n capaciteit verloren kan zijn.

Verwijderd

Topicstarter
CaptJackSparrow schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 20:44:
Wat ik mis in dit hele topic is een duidelijk verhaal over op welke punten je vindt dat je huidige systeem tekort schiet en wat je eventueel voor prestatieniveau zou willen bereiken. Zonder die informatie is dit hele topic een opsomming van weinig onderbouwde beweringen.
Oké ik zal me nader verklaren.

5 á 6 jaar geleden kocht ik in de winkel een nieuwe Acer computer. Destijds wist ik bar weinig van computers en keek ik eigenlijk alleen maar naar de getalletjes. Quad Core, 1TB HDD, 8600GT, het leek mij een geweldig PC voor 750 euro. Een tijdje later kreeg ik last van artifacten in het beeld. Ik ben toen terug gegaan naar de winkel waar ik de PC had gekocht. Daar hebben ze tegen een mooie prijs een 220GT erin gezet (en dus ook de voeding vervangen). Eigenlijk had ik toen, in de periode dat ik veel gamede, graag een zwaardere videokaart in m'n PC gehad, maar daar was niet genoeg ruimte voor.

Nu een aantal jaar later ben ik nog steeds erg tevreden over m'n PC. Hij draait nog steeds uitstekend. Ik wil alleen een keer wat nieuws. Uiteraard is er op elk onderdeel prestatiewinst te behalen, maar om nu een nieuwe i7 of i5 processor te kopen vind ik zonde, aangezien m'n Q6600 voor mijn wensen nog uitstekend presteert. Alle andere onderdelen mogen vervangen worden, alleen zit ik dan met het probleem dat ik straks weer een nieuw moederbord moet aanschaffen als ik over ga op een nieuwe processor.

Daarom dacht ik dat het een goed idee zou zijn om nog een jaartje te 'rekken', door nu alleen m'n videokaart te vervangen, die tevens ook steeds vreemdere geluiden begint te maken.

Is het nu duidelijk? O-)

• Kalief
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15-11 19:10
Een systeem stap voor stap vernieuwen kan niet, tenzij je elk onderdeel vervangt door een min of meer gelijk exemplaar. En dat is voor een vernieuwing weinig zinvol. Dit komt doordat het moederbord, de processor en het geheugen moeten matchen.

Kies dus eerst voor deze heilige drieëenheid een nieuwe set die bij je vernieuwingsdrift en budget past. Ga daarna stap voor stap de resterende onderdelen vernieuwen.

Maar aangezien je al aangaf dat je de processor niet wil vernieuwen heeft de rest al weinig nut. Tenzij er iets kapot is natuurlijk.

Niemand wordt Kalief in plaats van de Kalief!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-11 13:05

Bolletje

Moderator Harde Waren
Er zijn ook aankoopadviestopics voor upgrades. Lees ook de FAQ en het beleid dan eens door.

Op slot hierom.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.