Ferdi_TDI schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 14:14:
Goedemiddag,
Ik ben rijp voor een computer upgrade en zou graag jullie mening willen weten.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond de 600 Euro
Zijn er componenten die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Hazro HZ27wc 2560x1440 monitor.
Roccat Kone+ muis.
Toetsenbord.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een SSD lijkt me ideaal.
Heb je nog bepaalde voorkeuren? Waarom?
Een redelijk stille pc zou fijn zijn. Ik heb geen verstand van overclocken maar misschien dat dit toch interessant is voor de toekomst.
Wat voor soort gamer ben je?
Voornamelijk COD black ops op dit moment. Weet niet wat de toekomst nog gaat brengen. Verder fotobewerking in lightroom 3.
Het volgende leek mij na veel lezen een mooi setje. Hoe denken jullie daar over?
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Sony Optiarc AD-7280S Zwart | € 14,23 | € 14,23 |
1 | Antec Three Hundred Two | € 58,61 | € 58,61 |
1 | Scythe Mugen 2 Rev. B | € 31,55 | € 31,55 |
4 | Scythe Slip Stream SY1225SL12L, 120mm | € 6,70 | € 26,80 |
1 | Intel Core i5 2500K Boxed | € 184,20 | € 184,20 |
1 | Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB | € 105,91 | € 105,91 |
1 | Corsair Vengeance CMZ16GX3M4X1600C9 | € 84,95 | € 84,95 |
1 | Asrock Z77 Pro3 | € 89,50 | € 89,50 |
Bekijk collectie
Importeer producten | Totaal | € 595,75 |
Samen met de 2 fans die al in de kast zitten zijn dit dus 6 fans, is dit niet wat overdreven?
Is het moederbord een goede keuze? Kan ik hier in de toekomst nog mee overclocken en kan er eventueel nog een 2e hd6950 in?
Tips of kritiek zijn welkom
Inrage schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 14:41:
[...]
6 fans vind ik wel wat overdreven, zeker als je een stil systeem wil. Ze zorgen misschien wel voor een betere airflow maar als je niet echt extreem gaat overklokken dan zal je er niet veel van merken.
Het mobo is in orde en laat crossfire toe maar ik zou die Euro's die je op de casefans kan besparen steken in een iets duurder mobo. Bij Asrock is dit dan bijvoorbeeld de Asrock Z77 Extreme 4. Dit bord heeft 2 PCI slots die de volle capaciteit van een 2de 6950 kan benutten.
16gb ram is ook overkill. Steek je geld in het betere mobo of spaar het nog even voor die 2de 6950. Eventueel later nog eens 8gb bijkopen als je het dan voor een of andere reden toch nodig zou hebben. De set die je gekozen hebt is ook 4x4gb.
Als je 2x HD6950 + i5 2500k gaat draaien zal dit wel lukken met je 550w voeding. Maar als je dit geheel nog eens op alle fronten gaat overclocken dan ga je misschien wel in de problemen geraken op piek load. Eerst eens proberen zou ik zeggen... dan eventueel later je voeding upgraden naar een 650w model.
+ wat Chim0 zegt hieronder. Ik ging er van uit dat je vorige systeem stuk was en je nog een paar onderdelen mee ging nemen naar je volgende build. Meestal blijft de CPU idd langer meegaan dan de gfx kaart.
chim0 schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 14:43:
[...]
Wat voor systeem heb je nu? Als je frames tekort komt voor COD, is het misschien verstandiger alleen een extra 6950 bij te prikken (eventueel tweedehands). Met een andere processor ga je namelijk niet veel opschieten qua gamen op zo'n hoge resolutie. Tenzij je ook meer processorkracht wilt voor andere dingen. Je moederbord en voeding moeten het natuurlijk wel aankunnen.
Bedankt voor de reacties!
Ik heb momenteel een Q8300 met 6GB DDR2 geheugen. Daar zit sinds het nieuwe scherm de XFX voeding en de HD6950 in. Het laden van een map in black ops duurde ontzettend lang, en daarom heb ik shader warming uitgezet. Het laden gaat nu een stuk sneller, maar de eerste +_ minuut in de game heb ik lag. Daarna draait het goed met zo'n 60-100 fps met af en toe een hapering en drop richting <40fps (dit komt altijd op een actiemoment en ongelegen). Dit met de vsync uit, want met vsync aan is het aantal fps begrenst op 60.
Een 2e HD6950 is met dit moederbord helaas geen optie. Daarom was ik van plan een nieuwe pc aan te schaffen. De oude kan dan weer voorzien worden van een andere voeding en de gt220 kaart die er eerst in zat, zodat deze in zijn geheel en compleet kan worden verkocht. Ook valt er nu veel snelheidswinst te behalen (DDR3 geheugen, SSD, processor) wat aantrekkelijk is. Zou ik hiervan ook iets merken op lag gebied de eerste minuut in de game?
Een 2e videokaart kopen is vrij prijzig en is niet mijn eerste prioriteit, maar deze optie wil ik wel graag open houden. Verder vraag ik me af of dat wel lekker en foutloos gaat werken met 2 kaarten? Misschien is het beter tzt te investeren in 1 nog betere kaart?
Bedankt voor de feedback over de fans, 1 of 2 extra lijkt me dan ook voldoende. Zwaar overclocken doe ik toch niet. De GPU is fabrieksaf overgeclocked en doe ik niks aan, maar ik wil me nog wel verdiepen in het overclocken van de CPU omdat dit vrij eenvoudig schijnt te kunnen.
Is 16gb inderdaad overkill? Heeft dit ook geen nut bij het verwerken van grote hoeveelheden RAW fotobestanden? (DDR3 geheugen kost ook niet de wereld)
Ik heb geen verstand van moederborden, maar als ze beide 2 videokaarten kunnen ondersteunen waarom moet ik dan toch voor die duurdere gaan? Wat is het voordeel hiervan? (geen kritiek, maar wil graag leren)
Ik ben benieuwd naar jullie reacties

.
18x first choice solar 345wp (6210wp). Goodwe GW6K-DT G2. Westerkwartier ZZO 50º