Veel gebruikte schijfruimte zonder reden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tjverhagen
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Mijn Macbook Pro 15" heb ik geüpgraded met een M4 256 GB SSD en ben toen ook op schijfruimte gaan controleren. Back ups maak ik altijd met een externe schijf en daarom was ik ook verbaasd toen ik bij schijfgebruik zag dat 70GB aan back ups werd gebruikt. De data die dat gebruikt is niet te vinden op de schijf zelf in finder/spotlight en is ook onverklaarbaar. Ik ben vervolgens langs iCentre gegaan, daar wisten ze het niet. Ze verwezen mij naar de Apple helpdesk, daar wisten ze het ook niet. Ze zeiden alleen dat het te maken kon hebben met dat time machine als je de schijf voor de back ups een tijdje niet aansluit zelf een backup maakt op de interne schijf(en die vervolgens weghaalt als je back-upt), alleen maak ik om de 2 weken standaard een backup en de laatste zelfs de afgelopen dagen terwijl het schijfgebruik blijft. Op internet zoek ik al een paar dagen zonder vergelijkbare dingen tegen te komen. Tijdens het typen is de grootte gegroeid naar 79GB :S. Enig idee waar dit vandaan komt en waar dit eventueel mee op te lossen is? Naar oude back-ups van iTunes heb ik ook al gekeken en daar staan er 2 van mijn iPhone van een paar GB en meer niet.

Afbeeldingslocatie: http://www.imghost.nl/download/Schermafbeelding%202012-05-04%20om%2015.42.34.png

Update: Ik had time machine vervolgens uitgezet omdat het hoogstwaarschijnlijk daaraan lag, kijk ik in het schijfgebruik is alles verdwenen :) Time machine dus uitschakelen als je geen back ups maakt zorgt ervoor dat er geen schijfruimte wordt gebruikt.

[ Voor 13% gewijzigd door tjverhagen op 04-05-2012 15:54 . Reden: Oplossing ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:52
Dat is geen bug, dat is een feature! Ja, serieus.

Dit is een Time-Machine toevoeging die ervoor zorgt dat je, zelfs als je Time Machine niet beschikbaar is, terug kan in de tijd. Het is dus geen probleem om deze aan te laten - als je systeem meer ruimte nodig heeft, zal deze feature terugschalen. Het is een beetje raar, maar het is wel nuttig.

Overigens, als je geen backups maakt vraag je om problemen. Schaf een externe schijf aan (of gebruik je HDD die je eerst had) en back die handel up!

[ Voor 17% gewijzigd door coptician op 06-05-2012 02:08 ]

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misha
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:16
Dat is rete irritant. Een backup op een andere schijf; ok. Maar op je eigen? Beetje nutteloos

Je kunt lokale backups wel uitzetten als je wil

Open je terminal
Vul "sudo tmutil disablelocal" (zonder quotations)
Vul je admin wachtwoord in

Voila, geen lokale backups meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Time machine lokaal is geen backup, je kan er alleen 'vorige' versies mee terughalen de 'huidige' versie zit daar niet in.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Misha schreef op zondag 06 mei 2012 @ 18:46:
Dat is rete irritant. Een backup op een andere schijf; ok. Maar op je eigen? Beetje nutteloos

Je kunt lokale backups wel uitzetten als je wil

Open je terminal
Vul "sudo tmutil disablelocal" (zonder quotations)
Vul je admin wachtwoord in

Voila, geen lokale backups meer
Eerlijk gezegd heeft de mobilebackup functie van Time Machine wel mijn leven een keer gered. Geheel per-ongeluk een file gedelete tijdens het werken in de trein. Vervolgens kun je deze wel mooi terugzetten met TM zonder dat daar een schijf aangehangen heeft.

Deze functie zorgt ervoor dat de backups doorlopen en synchroniseert vervolgens alles de volgende keer dat je de TM schijf eraan hangt.