Mogelijk defect moederbord /videokaart?

Pagina: 1
Acties:

• finalking1
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-02 17:40
Goedemiddag,

Ik heb sinds een aantal weken een nieuwe pc zelf gebouwd en hij werkt nog steeds niet 100%:(

Het probleem is hetvolgende:
Post gaat aan dan 1 sec zwart dan weer aan en dit kan 10 sec lang duren het post scherm.
Aantal keer op de zoveel keer verkleurd de post versprint deze zie youtube:
YouTube: IMG_0371.MOV

Daarnaast loopt mijn Fan aan dus die moet ik terugbrengen (harddisk was kapot geleverd dus ook al vervangen en hetzelfde geld voor mijn behuizing)

Nu heb ik hem al eens voor het POST probleem teruggebracht maar daar konden ze het niet zien...

Nu heb ik het dus op verschillende beeldschermen en met verschillende kabels geprobeerd en het probleem blijft bestaan... POST is op zowel onboard als videokaart altijd POST/ZWART/POST dit kost ong 8 a 10 sec voordat windows logo verschijnt.

De POST blijft normaal in kleur tot nu toe als ik onboard videokaart gebruik of niet het HDMI kanaal van de videokaart... Maar het hoort toch ook niet dat de POST van het bios aangaat/zwart en weer te zien is? Dit is toch ook abnormaal?

Mijn vraag is functioneert het moederbord niet naar behoren (te zien aan de post die zwart wordt en weer aan gaat?) Daarnaast al 3 keer een piep gehad terwijl die al een tijd aanwas maar kan nergens vinden wat dat zou kunnen betekenen... Was een 1 piep die 1 keer ging.
Graag hoor ik van jullie wat ik het beste kan doen zodat ik eindelijk dit probleem kan oplossen...

Alvast bedankt,
Fijn weekend

Dit is mijn setup
#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Barracuda ST2000DM001, 2TB€ 101,-€ 101,-
1Samsung SH-S222AB Zwart€ 16,07€ 16,07
1Sharkoon Tauron€ 78,20€ 78,20
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 31,55€ 31,55
1Intel Core i5 2500K Boxed€ 184,20€ 184,20
1XFX 650W XXX Edition (P1-650X-NLH9 Gray Cooling Fan)€ 81,90€ 81,90
1Corsair Vengeance CML8GX3M2A1600C9 Low Profile€ 44,86€ 44,86
1XFX HD 6870 1024 MB DDR5 DisplayPort (HD-687A-ZDFC)€ 141,90€ 141,90
1Asrock Z68 Extreme3 Gen3€ 113,40€ 113,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 793,08

• finalking1
iemand enig idee?

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Simpelste manier om dit te controlleren: Steek je videokaart in een andere PC.

Je TS is trouwens vrij onduidelijk, en dan doel ik voornamelijk op:
De POST blijft normaal in kleur tot nu toe als ik onboard videokaart gebruik of niet het HDMI kanaal van de videokaart... Maar het hoort toch ook niet dat de POST van het bios aangaat/zwart en weer te zien is? Dit is toch ook abnormaal?
Enneh: Het algemeen beleid #reageren
Andere zaken die we ook duidelijk niet op prijs stellen
• Je probleem binnen 24 uur met een 'schopreactie' onder de aandacht brengen. Als je iets nieuws toe te voegen hebt aan je topic binnen die 24 uur en je bent zelf de laatste poster, dan kun je je post bewerken.
En ik zie zojuist ook nog eens dat dit een kopie is van je vorige topic: POST verkleurt en knippert

[ Voor 8% gewijzigd door D4NG3R op 04-05-2012 18:25 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• finalking1
Bedankt, Ja dat is dus mijn probleem heb geen andere spullen om het op te testen..

Maar dat je POST opstart dan zwart 2 sec dan weer de POST naar voren komt is toch abnormaal? En betekend toch dat er iets niet klopt?

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
finalking1 schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 19:18:
Bedankt, Ja dat is dus mijn probleem heb geen andere spullen om het op te testen..

Maar dat je POST opstart dan zwart 2 sec dan weer de POST naar voren komt is toch abnormaal? En betekend toch dat er iets niet klopt?
Daar zou ik me niet al te druk over maken, een video reset, bios switcht van onboard naar kaart oid.
Kan het in elk geval niet meteen linken aan een bepaalde fout.

Piepjes tijdens normaal gebruik vind ik enger;

Lange piep, korte piep? een haperende fan misschien?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Piepjes tijdens normaal gebruik enger? Je HOORT 1 piep te krijgen wanneer je opstart.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Tens
  • Nu online
D4NG3R schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 20:05:
Piepjes tijdens normaal gebruik enger? Je HOORT 1 piep te krijgen wanneer je opstart.
Tijdens opstart ja, niet tijdens normaal gebruik
Daarnaast al 3 keer een piep gehad terwijl die al een tijd aanwas maar kan nergens vinden wat dat zou kunnen betekenen... Was een 1 piep die 1 keer ging.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• finalking1
Nu net weer een piepje gehad vrij kort is het en maar 1 keer gewoon in windows...
Heb het gehad tijdens een word document en tijdens film kijken maar kan er niets over vinden wat het kan betekenen...

Kan er niets over vinden van de betekenis van de piep op het internet van de Asrock Z68 Extreme3 Gen3
Tens schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 19:33:
[...]

Daar zou ik me niet al te druk over maken, een video reset, bios switcht van onboard naar kaart oid.
Kan het in elk geval niet meteen linken aan een bepaalde fout.

Piepjes tijdens normaal gebruik vind ik enger;

Lange piep, korte piep? een haperende fan misschien?

• finalking1
?

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03-02 17:12
probeer eens een bios update en kijk of je daarmee het probleem kan tekkellen.
weet je ook zeker of de piep uit de post speaker komt?
soms willen kapotte elco's onder bepaalde belasting ook wel eens piepen. als je het kan her produceren kun je dit uit zoeken.

• finalking1
Bedankt voor je reactie, kan helaas niet met zekerheid zeggen waar de piep vandaag komt pas in 6 weken tijd 4 keer voorgekomen...
dezejongeman schreef op maandag 07 mei 2012 @ 14:27:
probeer eens een bios update en kijk of je daarmee het probleem kan tekkellen.
weet je ook zeker of de piep uit de post speaker komt?
soms willen kapotte elco's onder bepaalde belasting ook wel eens piepen. als je het kan her produceren kun je dit uit zoeken.

• Tens
  • Nu online
Het enige wat ik erbij kan bedenken is dat één van de parameters(temperatuur, voltage, fan rpm) die door het bios wordt gemonitord heel even buiten de specs valt.

kijk eens wat er in het bios ingesteld staat onder: Hardware Health Event Monitoring Screen.
(Pagina 70 van de handleiding)

en wat staat er in de eventviewer op de tijd dat het piepje kwam?

En idd: 100% een moederbord piep?

• finalking1
Dit komt bekend voor alle keren na de piep gaf open hardware monitor bij de videokaart geen fan en temperaturen en weet niet met zekerheid of dit bij de harddisk ook zo was.. na hetstarten van het programma werden de temperaturen en fan snelheden weer aangegeven.. Wat kan dit betekenen?

CPU fan heb ik op lv 1 gezet tot 50 graden.. rest heb ik van de hardware health niet aangepast. Heb ook geen enkel onderdeel overklokt.
Tens schreef op maandag 07 mei 2012 @ 14:32:
Het enige wat ik erbij kan bedenken is dat één van de parameters(temperatuur, voltage, fan rpm) die door het bios wordt gemonitord heel even buiten de specs valt.

kijk eens wat er in het bios ingesteld staat onder: Hardware Health Event Monitoring Screen.
(Pagina 70 van de handleiding)

en wat staat er in de eventviewer op de tijd dat het piepje kwam?

En idd: 100% een moederbord piep?

[ Voor 7% gewijzigd door finalking1 op 07-05-2012 14:44 ]

• finalking1
Ik heb o.a. deze error staan in mijn eventviewer maar er staan er meerderen en ik weet niet precies op welk tijdstip het was. Dus dit is een random error in mijn eventviewer..

Event filter with query "SELECT * FROM __InstanceModificationEvent WITHIN 60 WHERE TargetInstance ISA "Win32_Processor" AND TargetInstance.LoadPercentage > 99" could not be reactivated in namespace "//./root/CIMV2" because of error 0x80041003. Events cannot be delivered through this filter until the problem is corrected.

• finalking1
Als ik dus kijk naar het verhaal van Tens dat de piep ergens van mijn PC komt en dat mijn temp en fan speed dan van de videokaart niet worden weergegeven en alleen met herstart van open hardware monitor weer en dat mijn POST soms verkleurd bij opstarten is de kans dus heel groot dat het aan mijn videokaart ligt..?

• Tens
  • Nu online
Zolang je de bron niet vindt, of het probleem kunt reproduceren valt er nog niet zoveel te zeggen.

Als de foutmelding niet van dezelfde tijd is als de piep, is die niet direct te linken aan jouw probleem.
(is de piep net zo kort als een gewone bios piep, of is hij langer?)
Het lijkt er het meeste op dat op één of andere manier het bios, of de videokaart even stopt met log-gegevens doorgeven, of foute gegevens doorgeeft.

Kijk eens of er waarden in de hardware monitor zonder aanleiding (dus alleen HWmonitor actief, verder geen progs open) variëren.

• finalking1
De piep is denk iets van 1 of 2 sec... mijn bios geeft geen piep met opstarten, verder zijn de waardes in HW minitor normaal

• finalking1
Heb nogmaals de piep gekregen en heb het teruggevonden in de events. Ik krijg vaak steeds de error te zien Event filter with query "SELECT * FROM __InstanceModificationEvent WITHIN 60 WHERE TargetInstance ISA "Win32_Processor" AND TargetInstance.LoadPercentage > 99" could not be reactivated in namespace "//./root/CIMV2" because of error 0x80041003. Events cannot be delivered through this filter until the problem is corrected in de eventviewer. Dit veroorzaakt volgens mij ook de piep. WMI

Heeft iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn? Want het vervelende is ik kan alleen enkel de onderdelen opsturen waarvan ik denk dat die defect zijn en niet de gehele pc... Heb alles losgekocht bij dezelfde webshop.

Zelf heb ik sterk vermoeden dat er iets is met het moederbord..
Ik las dat de WMI error geen kwaad kan en zou dus de piep niet kunnen veroorzaken lijkt mij?
Event ID 10 is logged in the Application log after you install Service Pack 1 for Windows 7 or Windows Server 2008 R2

Bij hardware events zie ik helemaal niets staan.. (leeg)

Ik hoop dat iemand mij kan adviseren wat ik nu het beste kan doen aangezien ik er zelf helaas niet uitkom..

[ Voor 16% gewijzigd door finalking1 op 13-05-2012 23:23 ]

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-12-2025
Ik heb even gekeken op je event ID en vindt er behoorlijk wat oplossingen.
Voor Windows 7 lees hier: Event ID 10 is logged in the Application log after you install Service Pack 1 for Windows 7 or Windows Server 2008 R2
Voor Vista lees hier: Event ID 10 is logged in the Application log after you install Windows Vista Service Pack 1 or Windows Server 2008

Sorry, zie nu pas dat je het zelf ook al hebt gevonden :X

Probeer je systeem anders eens zo kaal mogelijk op te stellen en kijk dan eens wat er gebeurd (bijv, alleen schijf, geheugen 1 bank, proc en voeding en ga van daar eens verder. Als bij het eerste al mis gaat, kijk eens of je deze kan vervangen door testonderdelen. Probeer hem ook eens buiten de kast op te bouwen.

[ Voor 29% gewijzigd door marquis op 13-05-2012 23:42 ]

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

• finalking1
Bedankt voor je snelle reactie

Heb via mijn bios ingesteld om gebruik te maken van mijn onboard videokaart en kreeg nu binnen 10 min in windows al een piep...

Overigens werkt de videokaart ook nog maar dan pas in windows? Op deze manier kon ik zeker niet de videokaart uitsluiten?

Het Flikker is in de POST en soms zelfs tot het windows logo heel kort..

En was weer dezelfde sec de piep en die event fout

• finalking1
Het probleem is ook dat dit maar eens in de 2 weken voorkomt maar omdat dit nieuwe onderdelen zijn wil ik niet wachten tot het misschien na mijn garantie over 1 jaar defect raakt...
marquis schreef op zondag 13 mei 2012 @ 23:35:
Ik heb even gekeken op je event ID en vindt er behoorlijk wat oplossingen.
Voor Windows 7 lees hier: Event ID 10 is logged in the Application log after you install Service Pack 1 for Windows 7 or Windows Server 2008 R2
Voor Vista lees hier: Event ID 10 is logged in the Application log after you install Windows Vista Service Pack 1 or Windows Server 2008

Sorry, zie nu pas dat je het zelf ook al hebt gevonden :X

Probeer je systeem anders eens zo kaal mogelijk op te stellen en kijk dan eens wat er gebeurd (bijv, alleen schijf, geheugen 1 bank, proc en voeding en ga van daar eens verder. Als bij het eerste al mis gaat, kijk eens of je deze kan vervangen door testonderdelen. Probeer hem ook eens buiten de kast op te bouwen.

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

Even voor duidelijkheid,
Een Bios post dat flikkert veranderd ofzo, misschien is dat normaal.
Mijn bios post, gaat als volgt
1. Pc gaat aan
2. Krijg het scherm met logo van Gigabyte op me scherm.
3. Scherm word zwart en er staat iets te knipperen.
4. Krijg nogmaals het logo te zien. Scherm flikkert
5. Windows start op.
6. Na 10 sec ben ik in gelogd.

Als je zeker wilt weten dat ie stabiel is doe het volgende
1. Draai furmark voor 1.5 uur
2. Prime 95 even uur of wat draaien.
3. Speel een belastend spelletje (Crysis)
4. Als je aan foto bewerking/videobewerking ga een uurtje of 2 dat doen.

Blijft ie gewoon stabiel, dan zou ik me niet al te veel zorgen maken.
Ik weet dat bij mij de bottleneck lag bij de Videokaart (GTX570) deze sloeg na 46 seconden al op tilt en met GTX 470 of 295 doet ie gewoon normaal, dus daar ligt het bij mij aan. (hij gaat vandaag weg voor RMA richting EVGA)
Ik heb wel zaterdag een bios update gedaan omdat ie wat instabiel was, en sinds ik dat heb gedaan loopt ie nu lekker vlot (kwam ook omdat mijn webcam roet in het eten gooit dus die gaat weg en daarvoor komt een nieuwe)

Johann Sebastian Bach

• finalking1
Bedankt ga het proberen;)

Zoals eerder staat er een filmpje vermeld daar kan je het zien het scherm flikkert en verkleurd rood etc..

Het valt mij ook op dat mijn GPU nooit 100% haalt hij gebruikt altijd maar 99% de core.. Heb niks aangepast..

Verschillende programma's geven dit aan zelfs met furmark haalt hij maar 99%

Maakt dit veel uit?
Nivida_intel schreef op maandag 14 mei 2012 @ 09:25:
Even voor duidelijkheid,
Een Bios post dat flikkert veranderd ofzo, misschien is dat normaal.
Mijn bios post, gaat als volgt
1. Pc gaat aan
2. Krijg het scherm met logo van Gigabyte op me scherm.
3. Scherm word zwart en er staat iets te knipperen.
4. Krijg nogmaals het logo te zien. Scherm flikkert
5. Windows start op.
6. Na 10 sec ben ik in gelogd.

Als je zeker wilt weten dat ie stabiel is doe het volgende
1. Draai furmark voor 1.5 uur
2. Prime 95 even uur of wat draaien.
3. Speel een belastend spelletje (Crysis)
4. Als je aan foto bewerking/videobewerking ga een uurtje of 2 dat doen.

Blijft ie gewoon stabiel, dan zou ik me niet al te veel zorgen maken.
Ik weet dat bij mij de bottleneck lag bij de Videokaart (GTX570) deze sloeg na 46 seconden al op tilt en met GTX 470 of 295 doet ie gewoon normaal, dus daar ligt het bij mij aan. (hij gaat vandaag weg voor RMA richting EVGA)
Ik heb wel zaterdag een bios update gedaan omdat ie wat instabiel was, en sinds ik dat heb gedaan loopt ie nu lekker vlot (kwam ook omdat mijn webcam roet in het eten gooit dus die gaat weg en daarvoor komt een nieuwe)
Pagina: 1