ESX: Host aansluiten op een beeldscherm

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Ik ben bezig om een thuisserver te gaan opzetten alleen heb ik een aantal dingen die ik ermee wil doen die botsen.

Wat ik eigenlijk ermee wil doen is dat ik meerdere servers erop kan draaien d.m.v. ESXi en daarnaast hier ook ervaring mee op doen om er achter te komen hoe dit allemaal in z'n werk gaat als een soort van hobby project.

Daarnaast zou ik ook graag een van de servers willen aansluiten op mijn TV voor bijv surfen, waarbij ik m'n tablet via rdp als remote control kan gebruiken. Daarnaast hou ik dan ook mijn vertrouwde Windows omgeving en kan ik daarnaast een beetje hobbyen met Linux, FreeNAS, ect.

Nu kom ik eigenlijk uit op de vraag of het mogelijk is om het "beeld" en geluid van je ESXi guest te laten weergeven op een monitor+speakers?
Het enigste wat ik hierover lijkt terug te kunnen vinden is dat je met VT-d hardware kan toewijzen aan een guest, maar zou dit ook werken voor bijv. een videokaart? Helaas zijn de processors die dit ondersteunen vrij prijzig.

Voor de geïnteresseerde, dit is het systeem dat ik overweeg (excl hdd's):
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G620€ 51,40€ 51,40
1Lian Li PC-Q08B€ 87,30€ 87,30
1Antec Earthwatts EA-380D Green€ 41,94€ 41,94
1Corsair CMV4GX3M2A1333C9€ 21,50€ 21,50
1Intel Desktop Board DH61DLB3€ 69,41€ 69,41
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 271,55

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 30-09 07:40
Nu kom ik eigenlijk uit op de vraag of het mogelijk is om het "beeld" en geluid van je ESXi guest te laten weergeven op een monitor+speakers?
ESXi ondersteunt dat niet XEN volgens mij wel.
Windows server 2008 R2 (Met hyper-V) kan het ook maar het blijf server en geen media center...

Wat goedkoper is wellicht:

Apple TV 2 op de kop tikken jailbreaken en dan via SMB je bestanden delen en dan openen met XBMC in XBMC kun je dan ook nog RTL Gemist enz enz. Installeren.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-09 19:41
Wat je zou kunnen doen is een aparte video- en geluidskaart kopen en deze koppelen aan de VM.

Geen idee of het echt werkt maar ESXi kan hardware transparant doorgeven aan de VM. Het moederbord en de CPU moeten wel VT-d ondersteunen.

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Normaal gesproken niet dan zou je denk ik echt bij de duurdere server kaarten moeten kijken van die echte workstation kaarten of dergelijken dacht ik.

Let wel op dat ze ook op de whitelist van VMWARE moeten staan.
En dat je hardware (Moederbord enz) dat ook moet ondersteunen.

Dus als het je alleen om het films kijken enz gaat dan kun je beter een apple TV of ac ryan of iets anders in de vorm van een media player nemen.

Neem ook even mee dat het veel reken kracht kost als virtuele machine om video af te spelen enz.

Ik sluit niet uit dat het niet kan met VMWARE maar ik denk dat je er niet op uit komt.

ICTWebSolution - Wi-Fi Problemen? Stuur maar een berichtje! - Wi-Fi Bereik verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentox
djkavaa schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 15:15:
Normaal gesproken niet dan zou je denk ik echt bij de duurdere server kaarten moeten kijken van die echte workstation kaarten of dergelijken dacht ik.

Let wel op dat ze ook op de whitelist van VMWARE moeten staan.
En dat je hardware (Moederbord enz) dat ook moet ondersteunen.

Dus als het je alleen om het films kijken enz gaat dan kun je beter een apple TV of ac ryan of iets anders in de vorm van een media player nemen.

Neem ook even mee dat het veel reken kracht kost als virtuele machine om video af te spelen enz.

Ik sluit niet uit dat het niet kan met VMWARE maar ik denk dat je er niet op uit komt.
De hardware die je wilt doorsluisen naar de VM hoeft niet op de VMware ESXi whitelist te staan, VMware ESXi doet er namelijk niets mee. Onder ESXi kan het zijn dat de hardware niet werkt maar in de VM werkt het prima.

Op me werk hebben we een HBA gekopeld aan een VM die niet word ondersteund door ESXi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nextron
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02:05

Nextron

Ik weet dat ik niets weet

De hardware moet wel degelijk door ESXi herkend worden voordat passthrough mogelijk is, of passthrough werkt is dan nog niet zeker.

Hier kan je wel wat relevante ervaringen en linkjes terugvinden. Mogelijk is het dus wel, zelfs met video, maar het is wel erg hardware afhankelijk.

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Nextron schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 15:31:
De hardware moet wel degelijk door ESXi herkend worden voordat passthrough mogelijk is, of passthrough werkt is dan nog niet zeker.

Hier kan je wel wat relevante ervaringen en linkjes terugvinden. Mogelijk is het dus wel, zelfs met video, maar het is wel erg hardware afhankelijk.
Het hangt toch echt van de hardware af inderdaad.
En ja hij moet wel door ESXi heen want hoe wilt hij anders bij de VM komen?? :O :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentox
djkavaa schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 16:00:
[...]

Het hangt toch echt van de hardware af inderdaad.
En ja hij moet wel door ESXi heen want hoe wilt hij anders bij de VM komen?? :O :O
De hardware gaat niet door ESXi heen, het gaat rechtstreeks naar de VM toe. VT-d is de techniek die de boel regelt, ESXi stuurt het enkel aan.

Zolang de hardware niet door ESXi gebruikt wordt hoeft het niet ondersteund te worden. Uiteraard zullen er dingen zijn die voor een conflict zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Lijkt me toch wel.
Als je een apparaat erin doet wat ESXi niet kent dan zul je hem ook niet zien en dus ook niet kunnen koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentox
djkavaa schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 16:08:
Lijkt me toch wel.
Als je een apparaat erin doet wat ESXi niet kent dan zul je hem ook niet zien en dus ook niet kunnen koppelen.
ESXi (VMDirectPath) kijkt niet naar het soort hardware maar naar het PCI Slot nummer. Het zorgt ervoor dat het gehele stuk hardware direct aan de VM gekoppeld is.

http://kb.vmware.com/self...playKC&externalId=1010789

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Bedankt voor de reacties allemaal!

@ djkavaa
Voor het puur video's kijken heb ik al een AC Ryan staan, alleen de grootste reden voor mij thuisserver wordt eigenlijk als NAS te functioneren, maar het zou mooi zijn om een aantal andere functies erbij te nemen.

Gelukkig is met ESXi de laatste tijd veel meer mogelijk qua controllers en hoef je geen peperdure server meer te hebben. Hebben jullie ervaring met VT-d? Misschien is het toch verstandig om me verder te verdiepen in VT-d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Helaas heb ik verder geen ervaring met VT-D en heb geen externe video kaart om dit mee te testen enkel een i3 thuis zeg maar die virtualisatie doet voor me en een dikke nas.

Ik weet ook niet wat er tussen 4 en 5 allemaal veranderd is qua VT-D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joseph
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 03-10 02:08
De door jou voorgestelde processor ondersteund geen VT-d. Alle Sandy/Ivy Bridge i5/i7 processors volgens mij wel.

Let ook op met het moederbord: al wordt vaak aangegeven dat VT-d ondersteund word, gooien veel Mobo fabrikanten met de pet naar het ontwikkelen van de BIOS/UEFI. Hierdoor krijg je vaak problemen met VT-d. In ieder geval zou ik altijd eerst de BIOS/UEFI updaten.

Als je een leuk moederbordje gevonden hebt, kijk dan eerst even wat anderen hier voor ervaringen mee hebben. (En dan bedoel ik natuurlijk Virtualizatie/VT-d)

Met het server platform (Xeon/C-Series chipset) weet je natuurlijk zeker dat het werkt, maar dan kon het wel eens een dure grap worden!

Edit: ESX is slechts een "programma" waarmee je besturingssystemen kunt laten lopen. Voor wat jij voorsteld heb je een 2de PC/Media Center nodig bij de TV. VM's kun je benaderen met VMware Infrastructure Client. En als je inderdaad het geluid en het beeld wilt doorsturen, dan kun je gaan kijken naar een Terminal Server (Windows).

(Er zijn alternatieven als Citrix XenDesktop of VMware View, maar die zijn niet voor thuisgebruikers gemaakt...)

Edit: Dit is een lijstje met processors die aan jou budget voldoen, en VT-d hebben.

[ Voor 44% gewijzigd door Joseph op 04-05-2012 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Dat dacht ik ook al, maar hadden gehoopt dat via vt-d een optie zou zijn, maar de kosten hiervan zijn me te hoog en ik wil de server ook zo zuinig mogelijk houden zonder "onnodige" hardware.

Dan maar niet browsen op mn tv ;)

Bedankt voor de hulp allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Je kunt het alsnog met een appletv en dan couchsurfer. Niet je van het maar het kan ahahhaa

Succes met je esxi server verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joseph
Ben je echt aan Intel gebonden?

Voor een laag budget kun je met AMD ook een prima systeem samenstellen. Let even op de processor, deze moet AMD's IOMMU ondersteunen, maar dat doen ze zo goed als allemaal.

Dan kun je ook een PCI(-e) kaart aan je VM koppelen.

Edit: Toch raad ik je af om deze opstelling te gebruiken, want voor dit doeleinde is ESXi niet bedoeld! Ik denk dat je zomaar meer problemen tegen kon komen!

[ Voor 24% gewijzigd door Joseph op 05-05-2012 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Ik ben niet zo zeer aan Intel gebonden, maar de SB heeft een erg laag idle vermogen en dat spreekt mij wel aan. Op het moederborst en case na is het systeem gebaseerd op de Bbg thuisserver van mei. Waarbij ik een Intel moederbord heb gekozen vanwege stabiliteit en ESX support op de NIC (waarbij wel de installatie moet worden aangepast).
Daarnaast ben ik niet heel erg bekend met de line up van AMD. Wat zou jij aanraden als AMD alternatief die mogelijk met IOMMU?

Edit: Als ik op http://wiki.xensource.com/xenwiki/VTdHowTo kijk dan zie ik dat de prijs van m'n thuisserver toch wel flink omhoogschiet om dit te realiseren.

[ Voor 21% gewijzigd door Deveon op 05-05-2012 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joseph
Met:

pricewatch: AMD Athlon II X2 240E Boxed
pricewatch: MSI 970A-G46

Heb je een goedkope oplossing die IOMMU (AMD-Vi) ondersteund. Merk op dat bij AMD, in tegenstelling tot bij Intel, Virtual-Passthrough support in de chipset zit, niet de CPU. De Processor heeft een TDP van 45Watt, en MSI staat doorgaans bekend om zuinige bordjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:34
Er zijn hier al een aantal dingen voorbij gekomen en heel wat correcte dingen, maar ook enkele dingen waar je rekening mee moet houden...

Zowieso heeft je moederbord volgende dingen nodig en moet je CPU het OOK ondersteunen (Intel weet ik het zeker dat CPU het moet hebben, AMD blijkbaar niet, maar dat lijkt me sterk (?) ), voor Intel heet dat mechanisme/technologie: VT-d en voor AMD is dat AMD-Vi (of ook wel formerly known as IOMMU).

Deze technologieën in combinatie met een compatibele hypervisor (in dit geval ESXi) zorgen er voor dat je VM's exclusieve toegang en besturing tot bepaalde apparaten kan geven, denk maar aan een HBA, RAID-controller, een NIC, een TV-Tuner kaart of in dit specifieke geval een grafische kaart...

En nu komt de grote MAAR . Niet ieder apparaat vindt het leuk om in passtrough te draaien, er zijn effectief bepaalde componenten, afhankelijk van model en fabrikant die hier problemen mee hebben. Het feit dat je moederbord, CPU en hypervisor het allemaal kunnen wil per definitie niet zeggen dat je device kan passtroughen... Een van de meest koppige "klootzakjes" om door te geven is in dit geval grafische kaarten...

Velen zijn je al voorgegaan, en hier is al behoorlijk wat info over te vinden, voor het gemak zet ik ze even op een rijtje en raad ik je aan om volgende thread alvast eens helemaal door te lezen:

http://communities.vmware...297072?start=150&tstart=0

http://hardforum.com/archive/index.php/t-1646706.html

Samengevat komt het op het volgende neer:

De meest positieve ervaringen tot nu toe zijn op basis van moederborden met X58-chipsets en van wat ik er van gezien had zijn de AMD-bordjes vaak iets toegeeflijker...

http://www.gigabyte.com/p...uct-page.aspx?pid=3894#ov

Dit is bv al een prachtig bordje en laat je toe wat je wil...

Je gaat er nu wel eenmaal vrede mee moeten nemen, of gigantisch kunnen experimenteren met spiksplinternieuwe hardware dat door je eis van "graka's kunnen passtroughen EN er ESXi op kunnen draaien" redelijk beperkt zitten in zeker werkende moederbordjes...

Zowieso was het in den beginne al een hele opgave om bordjes te vinden met SATA-controllers en NIC's die uberhaupt compatibel waren met ESXi, dat is (thank god) al heel sterk gebeterd...

Succes in ieder geval, welkom bij het wereldje van ESXi...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Joseph schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 12:08:
Met:

pricewatch: AMD Athlon II X2 240E Boxed
pricewatch: MSI 970A-G46

Heb je een goedkope oplossing die IOMMU (AMD-Vi) ondersteund. Merk op dat bij AMD, in tegenstelling tot bij Intel, Virtual-Passthrough support in de chipset zit, niet de CPU. De Processor heeft een TDP van 45Watt, en MSI staat doorgaans bekend om zuinige bordjes.
Joseph stelde hierboven een moederbordje voor, wat quick'n'dirty Googlen op 970A en AMD-Vi leverde volgende thread op:

http://forum.team-mediapo...are-esxi-4-1.86659/page-2

en wat ik van de poster "Lyve" kan afleiden is dat hij het met dat bordje werkend heeft gekregen...

Give it a go zou ik zo zeggen, zoek nog wat op, en neem er vrede mee als het niet gaat werken... Werkt het wel heb je een leuke "pre", werkt het niet heb je nog een leuke thuisserver staan...

Denk er ook aan, aangezien je virtualiseert, dat vaak memory het eerste "op" gaat zijn... 4 of 8GB is echt wel "weinig". Ik ga minimum voor 16GB. Mijn nieuw bestelde bordje ondersteunt 32GB en dat ga ik, aangezien ik NAS op basis van ZFS en ESXi ga combineren, zeker nodig hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Bedankt voor de reacties en hulp!

Als ik kijk naar het prijs/prestatie verhouding van de g620 en de 240e dan lijkt de g620 me een betere keuze, vooral vanwege het idle vermogen. Ik denk dat ik voor dit project niet genoeg tijd en teveel tegenslagen ga krijgen. Dan maar geen "htpc" functionaliteit maar enkel een ESXi met FreeNAS met ZFS en een 2011 WHS. Is 4gb hier voldoende voor? Mogelijk komt er later nog iets bij... Het hoeft geen highend performance server te zijn, maar wel werkzaam en geschikt voor 1080p streamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItsValium
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 27-09 08:06
van zodra je spreekt over ZFS gebruiken lijkt 4GB RAM me niet voldoende. Je kan het in eerste instantie wel testen met slechts 4GB maar om iet of wat performance te garanderen en toekomstgericht zal je toch 8 GB en indien mogelijk meer. Voor de prijs van de RAM moet je het niet meer laten om je bak meteen uit te rusten met 16 GB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Inderdaad, ik volg ItsValium volledig. Performancegewijs MOET (!) je altijd rekenen dat 1TB aan opslagcapaciteit gelijk staat aan 1GB RAM...

16GB is voor mij echt het standaard wat je moet hebben... Laat je ook niet afschrikken door het projectje, zet je er eens een weekendje aan, en probeer dingen stap voor stap te realiseren...

1) Je ESXi bouwen en zoveel mogelijk hardware werkend krijgen (=eigenlijk alleen je NIC vaak ;) )
2) ZFS Machine bouwen, controller doorgeven en disks er aan... (denk er aan dat je VT-d of AMD-Vi moet hebben he!)
3) Je Windows 7 VM aanmaken en je grafische kaart doorgeven :)

Klinkt als iets leuks!

En vergeet dan vooral je mooie setup niet eens te posten in het Zuinige ESXi-server topique :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kavaa
Denk dat je toch wel met minimaal 16 gb ram moet gaan beginnen zoals bart en itsvalium ook al aangaven.
Aangezien ik geen zfs gebruik heb ik alleen normale machines draaien.
Maar dan is het toch wel fijn als je w7 en s2008 minimaal 2048 mb (2gb) per machine geven en dan freenas voor je storage 1gb per tb lijkt me een goeie start. Dan heb je ook nog genoeg over voor eventeuele andere test machines. Waarmee je wilt experimenteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Weer een dag verder en m'n gedachte is weer veranderd. Na een ochtendje googlen kwam ik het volgende moederbord tegen: http://ark.intel.com/prod...ntel-Desktop-Board-DQ67EP. Deze ondersteunt VT-d en is maar 30 euro meer als wat ik nu heb. Wel moet ik de cpu dan upgraden naar een 2400 (geen k). Deze verhoogd het budget wel, maar zal ook zeker een paar jaar mee gaan.

Na jullie advies, waarvoor bedankt, zal ik ook het ramgeheugen uitbreiden. Zodra ik hiermee aan de slag ga zal ik zeker een bezoek brengen aan het zuinige esx server forum!
Pagina: 1