[Win 7] BSOD bij opstarten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thys
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19-09 15:42
Sinds vanmiddag heb ik een vreemd probleem met mijn vaste computer. Ik zal eerst omschrijven wat voor systeem het is, wat er gebeurd is, wat ik geprobeerd heb en dan hoop ik dat iemand nog een nuttige tip heeft.

Systeemspecificaties:
Asus P8P67-M
Intel Core i5 2500K
Kingston 2x4GB, PC12800,HyperX
Asus GTX560 Ti DirectCU II TOP 1GB
Samsung 830 SSD 512GB

Vanmiddag:
Ik was rustig aan het werk op mijn computer, had een muziekje opstaan in iTunes en was een document aan het typen in Word toen opeens uit het niets een BSOD tevoorschijn kwam. Ik was hier zeer door verbaasd omdat ik dit de afgelopen maanden met dezelfde configuratie nooit gehad heb. Meteen een reboot geprobeerd maar ook dat mocht niet meer baten en eindigt in een BSOD.

In eerste instantie ging ik er eigenlijk vanuit dat het wel een software probleem zou zijn, niet geheel onbekend bij Windows, dus al vrij snel de installatie DVD erbij gezocht. Tot mijn verbazing werkte dat echter ook niet. Ook bij booten vanaf de DVD krijg ik een BSOD op het moment dat het Windows logo over zou moeten gaan in de blauwe achtergrond. De errorcode op het scherm is zowel vanaf mijn SSD als vanaf de DVD 0x00000124 wat ook volgens Google zou duiden op een probleem met de harde waren maar niet heel specifiek is.

Wat heb ik geprobeerd?
Omdat het starten van de DVD ook niet werkt ben ik de hardware gaan verdenken. SSD losgehaald, geheugenbankjes een-voor-een eruit gehaald, videokaart vervangen, alle externe apparatuur los, BIOS reset, memtest gedraaid, helaas kom ik hier niet mee verder. Wat ik ook probeer ik krijg elke keer dat verdomde blauwe scherm weer voor mijn neus.

Het enige wat naar mijn idee nog stuk zou kunnen zijn is het moederbord zelf of de processor, maar dan vind ik het wel frapant dat dat zo spontaan zou gebeuren. Helaas heb ik voor deze twee geen vervangende onderdelen dus ik kan het niet simpel testen.

Heeft iemand misschien nog tips om een defecte cpu/mb uit te sluiten of om de oorzaak te achterhalen?

TLDR;;Vanuit het niets BSOD, kan het probleem niet vinden, help?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Kan ook een oververhitte CPU zijn dacht ik. Kan je je temp checken in de BIOS?
Werkt safe mode btw?

[ Voor 12% gewijzigd door Squ1zZy op 03-05-2012 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thys
Squ1zZy schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 22:43:
Kan ook een oververhitte CPU zijn dacht ik. Kan je je temp checken in de BIOS?
Werkt safe mode btw?
CPU temp meestal rond de 38 graden, ook bij safemode en opstartherstel krijg ik helaas een blauw scherm op het moment dat normaal van het opstarten naar de windows omgeving geswitcht wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magiel
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:19
Misschien moet je aan Eddie vragen of je onderdelen mag lenen.

Ik wil het er _niet_ over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
Het helpt als je de STOP code geeft die op je bluescreen stond, verder je eventlog eens doorspitten op fouten etc.

Heb je Hangen en Opstartproblemen troubleshooter al eens doorgenomen?

[ Voor 30% gewijzigd door Mental op 04-05-2012 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:10
thys schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 21:45:
. De errorcode op het scherm is zowel vanaf mijn SSD als vanaf de DVD 0x00000124 wat ook volgens Google zou duiden op een probleem met de harde waren maar niet heel specifiek is.

Wat heb ik geprobeerd?
Omdat het starten van de DVD ook niet werkt ben ik de hardware gaan verdenken. SSD losgehaald, geheugenbankjes een-voor-een eruit gehaald, videokaart vervangen, alle externe apparatuur los, BIOS reset, memtest gedraaid, helaas kom ik hier niet mee verder. Wat ik ook probeer ik krijg elke keer dat verdomde blauwe scherm weer voor mijn neus.

Het enige wat naar mijn idee nog stuk zou kunnen zijn is het moederbord zelf of de processor, maar dan vind ik het wel frapant dat dat zo spontaan zou gebeuren. Helaas heb ik voor deze twee geen vervangende onderdelen dus ik kan het niet simpel testen.
Mental schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 10:58:
Het helpt als je de STOP code geeft die op je bluescreen stond, verder je eventlog eens doorspitten op fouten etc.

Heb je Hangen en Opstartproblemen troubleshooter al eens doorgenomen?
het helpt ook als je de TS leest...........

@TS: Het lijkt een mobo (wrs sata controller)probleem, maar probeer of een linux live-CD wel werkt

[ Voor 3% gewijzigd door Tens op 04-05-2012 13:32 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thys
Heb nog wat verder getest door het aantal beschikbare cores op de processor van 1 tot 4 in te stellen in de BIOS. Tot 2 cores ingeschakeld werkt het prima en vanaf 3 crasht het. Denk daarom dat de processor kapot is gegaan :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
thys schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 18:14:
Heb nog wat verder getest door het aantal beschikbare cores op de processor van 1 tot 4 in te stellen in de BIOS. Tot 2 cores ingeschakeld werkt het prima en vanaf 3 crasht het. Denk daarom dat de processor kapot is gegaan :?
Kan, maar is vrij zeldzaam (als je niet hebt overgeklokt, of een slechte koeling hebt)
Probeer eerst een linux cd, weet je gelijk of het hard- of software is.

Maar je zit toch weer in windows?, lees dan even de temperaturen uit.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thys
Tens schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 19:22:
[...]
Kan, maar is vrij zeldzaam (als je niet hebt overgeklokt, of een slechte koeling hebt)
Probeer eerst een linux cd, weet je gelijk of het hard- of software is.
Maar je zit toch weer in windows?, lees dan even de temperaturen uit.
Temperatuur is stabiel op 30 graden

Ubuntu 12.04 met 4 cores, kernel panic "CPU 2: Machine Check Exception 5 Bank 0"
Zelfde Ubuntu cd met 2 cores start vervolgens ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
Ok, hardware dus.

Geheugen heb je al getest, dus blijft eigenlijk alleen CPU of moederbord over.

wiki over de Machine Check Exception:

Problem types

Most of these errors relate specifically to the Pentium processor family. Similar errors may occur on other processors and will cause similar problems.

Some of the main hardware problems that cause MCEs include:

System bus errors (error communicating between the processor and the motherboard).
Memory errors that may include parity / Error correction code (ECC) problems. Error checking ensures that data is stored correctly in the RAM; if information is corrupted, then random errors occur.
Cache errors in the processor; the cache stores important data and code. If this is corrupted, errors often occur.

Causes

Normal causes[clarification needed] for MCE errors include overheating and/or incorrect hardware installation. Some specific manually induced causes could include:

overclocking (which normally increases heat-output)
poorly fitted heatsink/computer fans (the same problem can happen with excessive dust in the CPU fan)
an overloaded internal or external power supply (fixable by upgrading)

Computer software can also cause MCE errors (normally by corrupting data which programs read or write). For example, software performing read or write operations from or to non-existent memory regions can lead to confusion for the processor and/or the system bus.[ci

Pagina: 1