Toon posts:

Adsl snelheid naar mijn idee onder de maat

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste lezers,

Sinds een week heb ik het alles in 1 pakket van telfort. Internet draait nu een paar dagen (TV helaas nog niet vanwege een defect in de ontvanger, wordt een nieuwe gestuurd).

Ik heb het snelste abbonnement, namelijk het 40/5 mbits abbonement.

Het draait nu een paar dagen, maar haal bij lange na niet deze snelheid. Nu weet ik dat dit kan liggen aan de afstand tot de centrale etc. etc. Maar heb het idee dat ik wel erg onder de maat zit.
Ik test de snelheid overigens via het downloaden in nieuwsgroepen (Eweka, 50 mbits) en doe dit zowel bekabeld als draadloos.

Tijdens deze test schommel ik tussen de 1,5 en 1,8 MB per seconde. Naar mijn idee dus ver onder de maat. Had wel verwacht dat ik 2,5 a 3 MB kon ontvangen.

Ik heb op de modem een lijntest gedaan en krijg dan onderstaande waardes. Hoewel ik er weinig verstand van heb, zijn naar mijn idee sommige waardes wel vreemd (zoals: Output power in de min, attenuation op 0)

Kunnen jullie aan deze waardes meer zien? Ik kan natuurlijk gelijk de helpdesk bellen, maar wil graag eerst weten of ik terecht wat te klagen heb :)

noise margin upstream: 23 db
output power downstream: -5 db
attenuation upstream: 0 db
noise margin downstream: 6 db
output power upstream: -3 db
attenuation downstream: 0 db
loop length is 1118m
SRA upstream: init
SRA downstream: init
bitswap upstream: enabled
bitswap downstream: enabled
current rate upstream: 3392 kbps
interleaving delay upstream: 9.00 ms
impulse noise protection upstream: 2.0 symbols
current rate downstream: 31292 kbps
interleaving delay downstream: 19.75 ms
impulse noise protection downstream: 6.0 symbols
attainable rate upstream: 10936 kbps
attainable rate downstream: 36153 kbps
linetype: VDSL2
Profile: 17a
operational uptime: 1 day, 18:20
CodeViolations near end: 6
FEC near end: 4294934437
CodeViolations far end: 1
FEC far end: 57
Bandborders upstream:

Hierna heel veel cijfertjes (volgens mij niet zo belangrijk).

Alvast bedankt.

Verwijderd

Doe eens een speedtest door op speedtest.bbned.nl te klikken op download 1000mb. Dat is een betrouwbare weergave van wat je lijn echt maximaal aankan.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:14

job

Het modem is ingetraint op: 31292 / 3392
31 Mbit/sec zou je (als je de overhead er af haalt) zo'n 3 MB/sec moeten geven.

Verwijderd

Topicstarter
Via Speedtest.net krijg ik een waarde van iets meer dan 16 mbits
via het downloaden van het 1000 mb bestand bij bbnet krijg ik een waarde tussen de 1,9 en 2,0 MB per sec. Dit allemaal via Google Chrome

Volgens mij moet dit meer kunnen, maar zeggen de waardes uit de modem iets? Naar mijn idee zijn het soms vreemde waardes.

Volgens mij kan je attenuation toch nooit 0 db zijn? dat zou dan toch betekenen dat de centrale in je huis staat, of dat je er helemaal geen signaal verlies is. En volgens geeft loop lenght toch de lengte naar de wijkcentrale aan? En dan de output power? ik heb aardig wat zitten googlen en lijstjes van andere gezien, maar nog nooit een waarde in de min? kan een modem een ouput power in de min leveren?

Een hoop vragen :)

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:35

lier

MikroTik nerd

Als je een ongekleurd testresultaat wil hebben, moet je er in ieder geval voor zorgen dat er geen andere apparatuur actief is (of überhaupt verbonden is met je modem). Een deel van de bandbreedte wordt (bijvoorbeeld) gebruikt voor televisie (als de ontvanger aan staat). En uiteraard testen via een pc die met een draad verbonden is met het modem.

Eerst het probleem, dan de oplossing

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-02 10:29

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Negatieve Db waardes zijn gewoon waardes aan de aandere kant van 0, dus output power/2 = -3Db. Niks mis mee.

Die 0 waarde voor attenuation lijkt me inderdaad onzin, maar dat wil zeggen dat de modem dat waarschijnlijk niet kan weergeven. Kun je toch niks aan veranderen.

Je kunt hier overigens allemaal toch niks aan veranderen. Het enige wat de helpdesk (misschien...?)kan doen is de snelheid van je modem verlagen, waardoor de verbinding stabieler is, maar daar heb je nu toch al niet echt problemen mee. Niet aan beginnen lijkt me dus. Bel ze rustig, maar hoop op niks.

Uiteraard kun je nakijken of de kabel tussen je modem en het aansluitpunt zo kort mogelijk is en goed zit, maar ook daar is niet heel veel winst te verwachten in jouw geval.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Sterker nog; om de een of andere reden horen de waardes ook negatief te zijn. Waarom dat is weet ik niet, hoorde het onlangs bij een klus waar ik aan werkte met het werk.

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:20
job schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 20:56:
Het modem is ingetraint op: 31292 / 3392
31 Mbit/sec zou je (als je de overhead er af haalt) zo'n 3 MB/sec moeten geven.
Zie bovenstaand.
Heb je al contact gehad met de helpdesk van Telfort ?
Misschien kunnen zij nog andere zaken testen of zien zij vreemde zaken in je configuratie instellingen :)

Verwijderd

Topicstarter
lier schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 08:50:
Als je een ongekleurd testresultaat wil hebben, moet je er in ieder geval voor zorgen dat er geen andere apparatuur actief is (of überhaupt verbonden is met je modem). Een deel van de bandbreedte wordt (bijvoorbeeld) gebruikt voor televisie (als de ontvanger aan staat). En uiteraard testen via een pc die met een draad verbonden is met het modem.
Geen idee hoe het kan, maar verbinding is toch beter geworden.
Net even bedraad geprobeerd en krijg met de volgende tests de volgende waardes.

www.upc.nl/speedtest: 29.15 / 3.35 Mbs
Speedtest.net: 28.34 / 3.64 Mbs
BBNET download 1000 MB: na 500 mb gedownload te hebben haal ik 2.8 MB/s (loopt wel langzaam op)

Als ik het draadloos doe:
www.upc.nl/speedtest: 24.83 / 3.22 Mbs
Speedtest.net: 18.76 / 3.65 Mbs
BBNET download 1000 MB: na 500 mb gedownload te hebben haal ik 2.1 MB/s

Wat geeft UPC trouwens een goeie test resultaten :)

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-02 03:04

painkill

Pain(k)(ill)

Als het minder dan 25% is bij adsl dan is er wat aan de hand, maar alles daar boven zullen ze zelf ook wel af doen als normaal voor die techniek.. En dat is het ook, zeker nu je 75% van je max. snelheid haalt is er toch niks aan de hand?

Mijn SNES verzameling!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-02 16:07
De verbinding is sinds een week opgeleverd, je bent ingetraind op 31292 kbps down. Je attainable rate downstream is 36153 kbps, hier gaat DLM de komende weken naartoe werken. Het kan dus maar zo zijn dat je over een weekje op 35 Mbit zit. Hetzelfde geldt voor je upload, deze zal hoogstwaarschijnlijk wel de beloofde 5 Mbit halen :).

40 Mbit ga je in deze situatie niet halen, misschien kun je nog wat aan je bekabeling doen of zit het modem al direct op het IS/RA? 3392 kbps en 31292 kbps lijken me startsnelheden voor DLM.

My favorite programming language is solder.

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:08
Wat puch maxi zegt!

Bij telfort willen ze eerst stabiel internet afleveren, en dat ligt de eerste week op een vaste startsnelheid, waarna bij een stabiele lijn de lijn steeds sneller gaat intrainen tot ongeveer de attainable rate óf het maximum van het abonnement. In jouw geval dus 35/5.

Wat geeft de postcodecheck overigens aan qua maximum snelheid die Telfort adverteert. En nee, dat hoeft niet 40mbit te zijn (Ze gaan overigens tot 52/5 al wordt dit niet aangegeven)..
http://internet.telfort.nl/shop/checkbeschikbaarheid.html
ga daar even heen, en vul je postcode in. Wat is de geadverteerde snelheid in de derde box. (zelfde plek als bij mij de tweede box). Ik heb het 27/3 abonnement, maar haal 21/1,1

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Vs6Ai.jpg
painkill schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 01:19:
Als het minder dan 25% is bij adsl dan is er wat aan de hand, maar alles daar boven zullen ze zelf ook wel af doen als normaal voor die techniek.. En dat is het ook, zeker nu je 75% van je max. snelheid haalt is er toch niks aan de hand?
Nee, dat is niet normaal. Want als je niet meer dan 27mbit kunt halen zal Telfort je het snelste abonnement niet eens aanbieden. Bovendien is het VDSL en geen ADSL.

[ Voor 27% gewijzigd door GAIAjohan op 05-05-2012 02:09 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Telfort maakt inderdaad gebruik van een DLM. En mijn intrain snelheid is vanaf oplevering naar beneden bijgesteld. Ik trainde aan het begin in op 36 of zoiets en dit is terug gezakt naar 31. Kwam omdat ik denk ik de eerste dag wat heb lopen klooien met de bedrading (zat niet helemaal lekker, dus nog een keer draadjes goed aangesloten).

Modem zit overigens direct op de ISRA met zo'n grijs telefoonkabeltje van ca 1 meter.

Als ik de beschikbaarheidstest doe op mijn postcode dan geeft hij bij internet standaard max 25 Mbs aan en bij internet Extra 40 Mbs. Wat wel vreemd is, is dat toen ik laatst nog een keer de test deed hij zij dat het snelste abbo niet beschikbaar is (zelfde als in jouw plaatje), maar nu laat de postcode check weer gewoon 40 Mbs zien.

Zou fijn zijn als hij weer zou oplopen naar mn attainable van 36. 40 zal ik nooit halen, want daarvoor zit ik niet dicht genoeg bij de centrale volgens mij (iets van 500 meter ofzo). en er zal altijd wel wat verlies zijn op de bekabeling.

EDIT: Zo dat gaat hard achteruit. Als ik de postcode en huisnummer invul van de woning aan het uiteinde van de straat (130 meter verder), dan kunnen ze niet eens het 40 mbs abbo kiezen en halen ze max 13 Mbs. Ben ik blij dat ik aan deze kant woon en niet de andere kant :) :P

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2012 08:49 ]

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:08
Het kan nog vreemder hoor.

nummer 14 haalt 1mbit (echt waar)
nummer 12 (bestaat niet) maar die haalt 16mbit
nummer 10 haalt 18 mbit
Ik woon op nr 8, en haal dus 20mbit volgens de website..
nummer 6 haalt 13 mbit
nummer 4 haalt 12 mbit
nummer 2 haalt 40mbit?!

Oneven nummers, er zijn maar weinig daarvan, er zit bv 1,5km tussen nummer 5 en 3, en ze zitten op verschillende centrales...
nummer 5 haalt 2mbit
nummer 3 haalt 16mbit
nummer 1 haalt 29mbit

Ik snap bijvoorbeeld niet waarom nummer 4 en 6 minder halen dan wij, en ik snap ook niet hoe nummer 2 40mbit haalt, terwijl nummer 1 veel dichter bij de centrale zit (+/- 400meter).. (Zoals je al snapt aan de afstanden woon ik niet ín een dorp)

[ Voor 59% gewijzigd door GAIAjohan op 05-05-2012 14:56 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

Pagina: 1