MBP 2009 / 10.6.8 / Traag en cursor verdwijnt af en toe

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
In 2009 heeft mijn vriendin een MacBook Pro 13" aangeschaft. Vorig jaar heb ik een geheugenupgrade gegeven omdat ze meer gebruik ging maken van Photoshop, wat flinke performancewinst opleverde. Een maand of 3 geleden begon de laptop kuren te vertonen: regelmatig tijdelijk bevriezen (vooral wanneer Firefox of Mail geopend staan) en sinds een paar dagen verdwijnt ook af en toe de cursor (de bediening werkt overigens nog wel want menu's en knoppen kan ze nog prima aanklikken, door voorzichtig te navigeren en te klikken wanneer de bedoelde button oplicht).

Via het web kom ik een aantal suggesties tegen, waaronder het draaien van de Disk Utility en clearen van NVRAM. Disk Utility geeft na een "Verify Disk" aan dat de disk corrupt is en dient te worden gerepareerd door op te starten vanaf de bijgeleverde Mac OS X installatie disc.

En daar zit hem nou net het knelpunt: in de (verzegelde!) doos heeft nooit een DVD met Mac OS X gezeten. Ik vond dit aanvankelijk al raar, maar heb vaker meegemaakt dat laptops zonder disc werden geleverd (danwel via backup partitie of met een licentiecode op de doos in combinatie met kant-en-klaar installer bijgeleverd).

Mijn vraag: Gebeurt het vaker dat MBP's worden geleverd zonder DVD? Kan ik desnoods een DVD van iemand lenen om daarmee de repair te draaien? Hebben jullie nog andere suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Queenfanmichel
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-07 14:36
Nee er hoort een DVD schijf bij te zitten, 2 zelfs wat je kan doen is Lion (OSX 10.7) kopen en deze installeren of ergens anders een Snow Leopard (OS X 10.6) disk vandaan halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het verdwijnende cursor probleem heb ik ook op een 2011 mba. Het gebeurt bij mij altijd na uit de sleep te komen en het enige wat helpt is opnieuw opstarten. Het gebeurt zo'n 1 tot 5 keer per week. Dit is gewoon een bug in MacOS die nooit opgelost is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coptician
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 13:35
Je hoort deze disk te hebben gehad, ten eerste. Ten tweede: Je kan de installatie-DVD van Mac OS X gewoon van een torrentsite afhalen en die branden naar DVD. Er zit geen licentie aan de disc.

Overweeg om simpelweg Mac OS X te herinstalleren (zonder data te verwijderen, gewoon de installer runnen) of om te upgraden naar Lion - ik geef je 90% kans dat je problemen dan opgelost zijn.

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
@ExNomenDei: bedankt voor de tip. Loop je bij het herinstalleren nog enig risico op dataverlies of is dat geen probleem?