Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbu-kun
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 16-06 23:05
Hallo beste tweakers,

Ik maak al enige tijd met veel plezier gebruik van een AMD Phenom II X6 1090T processor in combinatie met een MSI 990FXA-GD65 moederbord (BIOS vJ.70) en Microsoft Windows 7.
Echter werd mijn computer tijdens het surfen opeens onredelijk traag. Toen ik in AMD overdrive keek zag ik dat alle cores waren gethrotteled tot 800 mhz |:(. Bij CPU info gaf AMD Overdrive per core een temperatuur aan van 197 graden C. Omdat ik dit moeilijk te geloven vond keek ik even in SpeedFan maar deze gaf als core temperature (voor de hele CPU) 255 graden C 8)7 wat mij niet veel verder hielp. Ik besloot opnieuw op te starten.

Bij het rebooten ging ik in de BIOS die bij aanvang een temperatuur van 35 aangaf en de temperatuur stabiliseerde op 40 oC. Deze temperaturen zijn dus vrij normaal :). Hierdoor krijg ik wel een vermoeden dat het niet een probleem is met de processor, het moederbord of de BIOS...

In ieder geval, toen ik Windows 7 weer starte werden alle temperaturen van zowel de core als de gehele CPU 0 graden C :?. Ik heb hierna CPUID Hardware monitor geinstalleerd en deze geeft ook voor de 6 cores een temperatuur van 0 graden C. SpeedFan vind nu ook voornamelijk temperatuursensoren die garbage opleveren eentje geeft 127 oC :-( .

Gelukkig word de CPU nu dus niet meer gethrotteld, maar het nadeel is dat de fans niet aan het werk gaan onder load :+.

Omdat ik denk dat dit een mogelijk driver probleem is, heb ik een aantal chipset drivers van AMD geinstalleerd maar dit heeft niks opgelost. Ik gebruik nu weer de laatste versie.

Heeft iemand enig idee hoe ik Windows weer op het juiste spoor zet bij het uitlezen van de sensoren?

Wat tempsensor data uit SpeedFan:
LabelChipSensorSampleBUSAddress
Temp1F71889ATemp131CISA$480
Temp2F71889A Temp2127CISA$480
Temp3F71889A Temp332CISA$480
HD0HD0 (640,1GB)HD033CAdvSMART$0
GPUAti Video CardGPU43CISA$0
CoreAMD K10Core0CPCI$0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Nou ik weet niet hoor, maar zou je niet even de kast openmaken om te zien of de fan nog wel draait? en/of misschien helemaal onder het stof zit, of is losgekomen etc.

Je geeft namelijk aan dat de computer plots erg traag werd: dat kan zijn door oververhitting, en dat kan weer doordat de fan van je cpu het niet meer doet. Ik zou het niet gek vinden dat daardoor het een en ander beschadigd is, zoals de sensoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-09 17:09

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Reepje schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 17:44:
Nou ik weet niet hoor, maar zou je niet even de kast openmaken om te zien of de fan nog wel draait? en/of misschien helemaal onder het stof zit, of is losgekomen etc.

Je geeft namelijk aan dat de computer plots erg traag werd: dat kan zijn door oververhitting, en dat kan weer doordat de fan van je cpu het niet meer doet. Ik zou het niet gek vinden dat daardoor het een en ander beschadigd is, zoals de sensoren.
Als ie 197°C tot 255°C wordt, brandt het ding gewoon af, dus het is echt geen stof. Die ie throttelt komt door het feit dat de cpu "denkt" dat ie te heet is door foutieve uitlezing en klokt dan terug, maar in feite is er niets aan de hand

Je bios al eens geupdate? Er staat me iets bij van een verkeerde uitlezing of foutieve bioscode op die bordjes.

[ Voor 9% gewijzigd door DaLoona op 03-05-2012 18:28 ]

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbu-kun
Er zit geen stof op het koelblok (Scythe Mugen rev 2b) en de 2 CPU fans draaien gewoon. Ook zou stof niet verklaren waarom hij nu 0°C aangeeft :9.

Ik heb afgelopeweek de BIOS nog geflashed naar vJ.70, dat is op dit moment de nieuwste. (De stock BIOS leverde inderdaad altijd een te lage temperatuur op). Ik denk dat de nieuwe BIOS nog wel eens de oorzaak zou kunnen zijn. Gek genoeg weet de BIOS wel wat de juiste CPU temperatuur is dus het probleem moet dan zitten in hoe de BIOS de informatie aanbied of hoe Windows het probeert uit te lezen? Ik ga morgen maar eventjes kijken of een Linux-live-USB er soep van kan maken...

[ Voor 6% gewijzigd door Abbu-kun op 03-05-2012 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Als de bios de temperatuur goed uitleest -normale temperaturen aangeeft- dan zouden de fans ook naar behoren moeten functioneren.

Dan geldt tenslotte: als het niet kapot is, ga het dan ook niet repareren: een bios update is iha alleen nodig als je er een nieuwe processor instopt die nog niet wordt ondersteund door de oude bios.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeterThePirate
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23-08-2024
de hoge waarden die jij in je programma uitleest zijn de waarden als er geen info is.
Als overdrive niks meet geeft de 197 aan. Speedfan 255 enz.
Je temperatuursensor is gewoon kapot.
Ik weet niet of je garantie hebt, want dan gewoon rma aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:18

D4NG3R

kiwi

:)

Wat zegt HWmonitor ervan. Speedfan is bekend vaak een 127c temperatuur af te geven als het de juiste sensor niet kan vinden.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbu-kun
In eerste post staat trouwens al dat Hardware Monitor 0 graden aangeeft bij de CPU cores.
Toch heb ik HWMon weer even aangezet en toen even een spelletje gedraaid voor klein beetje load. (Kan je terug zien bij energieverbruik van de processor)

EDIT:
Reepje suggereert in een eerdere reactie trouwens dat de BIOS de goede temperatuur wel weet en de fans dus goed koelen, waar ik uit opmaak dat fanspeed dan in de BIOS wordt geregeld. Maar dat betekent dan dat features zoals throttling niet in de BIOS zitten maar in een driver aangezien deze wel reageerde op de foutive temperatuur?

Textdump hier.
Screenshot:
Afbeeldingslocatie: http://bertroeleveld.nl/~hwmon/HWMonitor.png

[ Voor 30% gewijzigd door Abbu-kun op 03-05-2012 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:18

D4NG3R

kiwi

:)

In de TS staat niks over HW monitor, anders vraag ik er niet naar ;) . Ik heb er op de een of andere wonderlijke manier 3x overheen gelezen :| .

Maargoed je kan redelijk bevestigen dat de sensor dood is. Dit kan echter zowel aan je CPU als aan je mobo liggen.

[ Voor 17% gewijzigd door D4NG3R op 03-05-2012 22:12 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbu-kun
Okee, via garantie dingen regelen kan ook gewoon... Toch lijkt het me raar dat de sensor helemaal stuk is omdat de BIOS wél de correcte temperatuur meet :X Naja tot ik iets anders dan deze Windows installatie heb uitgeprobeerd weten we eigenlijk nog niet waar het probleem zit.
Ik wil iedereen al bedanken voor alle hulp! :D
Van het weekend zal ik nog wel wat dingetjes uitproberen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 16:17

Fordox

00101010

Je moet vanuit gqqn van de tmpin0 en tmpin1 sensoren, coretemps doen het altijd al raar bij amd. Je tmpin sensoren geven het wel goed aan in hwmonitor.

Maar dit verklaart niet hoe je pc throttled.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Themperror
  • Laatst online: 22-08 16:59
het is bekend dat deze series vaak problemen hadden met hun sensoren, geen druk om maken.. zowiezo rond de 30-50 graden zit je gegoten

Rig: AMD Ryzen 9950X3D, 96GB DDR5 6000Mhz, MSI Ventus X3 OC RTX5090

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zanzibar-1337
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15:25
Ik weet dat het een oud topic is, maar ik haal hem toch even boven water.

Ik heb precies hetzelfde probleem. En ik heb ook de 1090T en de MSI 990FXA-GD65.
Het probleem is dat de ene keer de pc (terwijl er SSD in zit) knetter traag is, en met gamen (een oude game zefls) gewoon lagt met als temperaturen 255 °c en wanneer ik hem dan opnieuw opstart, de temps normaal zijn 29/30 graad.

De bios is compleet up-to-date (j19.9) en wanneer ik in de bios kijk staan altijd de correcte temperaturen daar.
Mijn vraag nu is (het valt denk ik allemaal buiten garantie), is dit op één of andere manier te verhelpen (nieuwe sensor plaatsen, is dit mogelijk?) of is de enige optie een nieuw mobo met cpu erbij aanschaffen?

Alvast bedankt voor het meedenken! _/-\o_

*edit* ik heb de kast laatst nog compleet stofvrij gemaakt, dus daar zit het probleem niet..

[ Voor 5% gewijzigd door Zanzibar-1337 op 06-03-2013 16:11 ]

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fordox
  • Laatst online: 16:17

Fordox

00101010

een nieuw moederbord zal het probleem wel oplossen. zelf sensoren aanleggen akn ook, maar is lastig en heb je een scherm voor je computer zitten (zoek naar fancontrollers met temp sensoren).

een oplossing weet ik verder niet. volgens mij valt dit nog wel binnen garantie.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Pagina: 1