Hallo beste tweakers,
Ik maak al enige tijd met veel plezier gebruik van een AMD Phenom II X6 1090T processor in combinatie met een MSI 990FXA-GD65 moederbord (BIOS vJ.70) en Microsoft Windows 7.
Echter werd mijn computer tijdens het surfen opeens onredelijk traag. Toen ik in AMD overdrive keek zag ik dat alle cores waren gethrotteled tot 800 mhz
. Bij CPU info gaf AMD Overdrive per core een temperatuur aan van 197 graden C. Omdat ik dit moeilijk te geloven vond keek ik even in SpeedFan maar deze gaf als core temperature (voor de hele CPU) 255 graden C
wat mij niet veel verder hielp. Ik besloot opnieuw op te starten.
Bij het rebooten ging ik in de BIOS die bij aanvang een temperatuur van 35 aangaf en de temperatuur stabiliseerde op 40 oC. Deze temperaturen zijn dus vrij normaal
. Hierdoor krijg ik wel een vermoeden dat het niet een probleem is met de processor, het moederbord of de BIOS...
In ieder geval, toen ik Windows 7 weer starte werden alle temperaturen van zowel de core als de gehele CPU 0 graden C
. Ik heb hierna CPUID Hardware monitor geinstalleerd en deze geeft ook voor de 6 cores een temperatuur van 0 graden C. SpeedFan vind nu ook voornamelijk temperatuursensoren die garbage opleveren eentje geeft 127 oC
.
Gelukkig word de CPU nu dus niet meer gethrotteld, maar het nadeel is dat de fans niet aan het werk gaan onder load
.
Omdat ik denk dat dit een mogelijk driver probleem is, heb ik een aantal chipset drivers van AMD geinstalleerd maar dit heeft niks opgelost. Ik gebruik nu weer de laatste versie.
Heeft iemand enig idee hoe ik Windows weer op het juiste spoor zet bij het uitlezen van de sensoren?
Wat tempsensor data uit SpeedFan:
Ik maak al enige tijd met veel plezier gebruik van een AMD Phenom II X6 1090T processor in combinatie met een MSI 990FXA-GD65 moederbord (BIOS vJ.70) en Microsoft Windows 7.
Echter werd mijn computer tijdens het surfen opeens onredelijk traag. Toen ik in AMD overdrive keek zag ik dat alle cores waren gethrotteled tot 800 mhz

Bij het rebooten ging ik in de BIOS die bij aanvang een temperatuur van 35 aangaf en de temperatuur stabiliseerde op 40 oC. Deze temperaturen zijn dus vrij normaal
In ieder geval, toen ik Windows 7 weer starte werden alle temperaturen van zowel de core als de gehele CPU 0 graden C
Gelukkig word de CPU nu dus niet meer gethrotteld, maar het nadeel is dat de fans niet aan het werk gaan onder load
Omdat ik denk dat dit een mogelijk driver probleem is, heb ik een aantal chipset drivers van AMD geinstalleerd maar dit heeft niks opgelost. Ik gebruik nu weer de laatste versie.
Heeft iemand enig idee hoe ik Windows weer op het juiste spoor zet bij het uitlezen van de sensoren?
Wat tempsensor data uit SpeedFan:
Label | Chip | Sensor | Sample | BUS | Address |
---|---|---|---|---|---|
Temp1 | F71889A | Temp1 | 31C | ISA | $480 |
Temp2 | F71889A | Temp2 | 127C | ISA | $480 |
Temp3 | F71889A | Temp3 | 32C | ISA | $480 |
HD0 | HD0 (640,1GB) | HD0 | 33C | AdvSMART | $0 |
GPU | Ati Video Card | GPU | 43C | ISA | $0 |
Core | AMD K10 | Core | 0C | PCI | $0 |