Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zes Ivy Bridge-moederborden vergeleken

Pagina: 1
Acties:

• naaitsab
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:10
Wellicht is het handig om bij dit soort topic's in de titel te vermelden om welke prijs klasse het gaat.
In dit geval kosten de bordjes 120-170 euro, dat lijkt me in de budget categorie te vallen.

"Zes budget Ivy Bridge-moederborden vergeleken" is mij een heel stuk duidelijker in welke prijs en feature categorie de bordjes vallen dan "Zes Ivy Bridge-moederborden vergeleken"

Als er nog getest/reviewed gaat worden met de duurdere Ivy bordjes (Gigabyte UD5 & UD7 bijvoorbeeld) om dan "Zes Hi-end Ivy Bridge-moederborden vergeleken" als titel te gebruiken, zo is het voor de wat minder technische lezer ook in één oogopslag duidelijk waar het over gaat.

Dit "probleem" kwam in me op en wou het met de redactie delen, ben benieuwd wat jullie er van vinden :)
Dit voorstel gaat natuurlijk ook op voor een test van andere hardware uit een bepaalde prijsklasse die met elkaar vergeleken worden

if (!coffee) {
Work = false; }

• Erwin1967
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-11 07:46
Ik heb de review gelezen en zie (wederom) een magere review waarbij de enige conclusie is dat je op basis van deze review geen conclusies kan trekken. Grofweg bestaat de review uit het opsommen van wat gegevens die je ook kunt vinden in de specificaties/handleiding, gevolgd door een 4-tal algemene testjes (Cinebench, 3DMark 2011, Idle en Load verbruik) zonder de test omgeving / omstandigheden te beschrijven. Ik zie nu onverklaarbare verschillen met een (veel uitgebreidere) review op nl.hardware.info. Kortom wat is nu de toegevoegde waarde van dit artikel? In mijn ogen zonde van de moeite en eigenlijk tweaker.net onwaardig.
Wat ik zoek in reviews zijn gebruikerservaringen bij het gebruik ervan:

- is de lay-out handing bij het inbouwen en icm bv grote kaarten (voor mij een issue met AsRock Z68 Extreme 4)
- is de ventilator regeling goed geimplementeerd. Bv is de laagste stand inderdaad onhoorbaar (was een issue bij AsRock)
- Zijn er problemen met installeren van Windows 7, drivers, bios e.d.
- Snelheden van de additioneel gebruikte sata/usb3 chips
- Zijn er problemen met het geheugen
- Stabiliteitsissues?
- Booten van het moederbord (problemen, duur van het booten)
- Gebruik van de nieuwe features in de praktijk. Werkte het en is het zinvol?
- Bijgeleverde software. Nuttig of zonde?

Voor de volgende reviews zou ik eerst goed gaan bedenken wat er verteld moet worden en niet dit standaard verhaaltje neerzetten. Echte zonde van de tijd....

• willemdemoor
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online

willemdemoor

Redacteur
@ naaitsab Dit zijn de vijf (+ Intel, werd met de cpu meegeleverd) popuairste borden, daarop zijn ze geselecteerd. Om ze budget te noemen gaat me wat ver, mainstream had eventueel in de kop gekund. Budget is echt rond of onder de honderd euro... Voor volgende keer nemen we de titelsuggestie mee :)

@ Erwin1967 De layout-issues waar je het over hebt zijn niet echt moederbordspecifiek, maar eerder afhankelijk van de combinatie behuizing en videokaart. De onhoorbare koeling lijkt me nogal afhankelijk van de gebruikte ventilators. Stabiliteits- en geheugenissues zouden een enorme hoeveelheid geheugenrepen vergen. Elke fabrikant heeft in principe qvl's waarmee geheugencompatibiliteit covered is: we hebben echt geen 200 geheugencombinaties liggen en hebben daar ook de tijd niet voor. De stabiliteit met het geteste geheugen is impliciet getest met primen.
Enkele opties zoals snelheden van extra controllers vs native chipset-snelheden zijn wel leuk om te testen.

• Erwin1967
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-11 07:46
willemdemoor schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 09:51:
@ Erwin1967 De layout-issues waar je het over hebt zijn niet echt moederbordspecifiek, maar eerder afhankelijk van de combinatie behuizing en videokaart. De onhoorbare koeling lijkt me nogal afhankelijk van de gebruikte ventilators. Stabiliteits- en geheugenissues zouden een enorme hoeveelheid geheugenrepen vergen. Elke fabrikant heeft in principe qvl's waarmee geheugencompatibiliteit covered is: we hebben echt geen 200 geheugencombinaties liggen en hebben daar ook de tijd niet voor. De stabiliteit met het geteste geheugen is impliciet getest met primen.
Enkele opties zoals snelheden van extra controllers vs native chipset-snelheden zijn wel leuk om te testen.
De verschillen in lay-out zijn niet zo groot als vroeger maar wel relevant. Kijk maar eens naar de locatie van satapoorten. Bij de AsRock zijn die meer naar onder(links gezien van de zijkant) geplaatst waardoor het aansluiten van een nieuwe harddisk bij een grote videokaart makkelijker is. Op mijn huidig moederbord vallen de aansluitingen (erg onhandig) vrijwel onder de videokaart zodat je bij aansluiten de videokaart moet verwijderen.
Vwb het koelen heb je wel een probleem bij een grote koeler als het laagste instelbare percentage bv 60% is. Dit is echt een praktijkvoorbeeld geweest waardoor ik ondanks een grote koeler met een enorme herrie bleef zitten (een Mugen op 1600 toeren is echt niet fijn). Dus concreet hoe goed is de ventilatorregeling.

Je laat hier informatie zien die ik dus niet terug vind in de review. Vertel gewoon duidelijker wat je allemaal hebt gedaan. Het geeft ook een zorgvuldiger beeld. Ik begrijp best dat het heel veel werk is om het zorgvuldig te doen maar het zou jammer zijn dat het afgeschoten wordt door gebrek aan verslaglegging.