Het leeuwendeel van de moderne websites maakt tegenwoordig gebruik van "like"- of "share"-buttons van de verschillende grote social media. Ik heb deze functionaliteit als frontender ook vaak in sites en shops geplaatst, zowel de officiële buttons als de verschillende 3rd party scripts die er te krijgen zijn (zoals AddThis). Maar ik stoor me altijd enorm aan de vertragende werking van deze knopjes. In plaats van een simpel linkje, bestaan deze knoppen veelal uit iframes, één of meer javascripts per knop, afbeeldingen, enzovoort. Vaak duurt het inladen van dit handjevol knopjes langer dan de rest van de pagina bij elkaar. Een nette, geoptimaliseerde site wordt zo totaal onderuit gehaald. Vooral tijdens de eerste vertoning, maar ook daarna is het effect duidelijk te zien.
Zijn hier slimme oplossingen voor te bedenken? Een korte zoektocht op Google lijkt weinig uitkomst te bieden, en toch zie ik het effect op de ene site veel sterker dan op de andere. Tweakers.net lijkt bijvoorbeeld geen last te hebben van enige vertraging. Aangezien ik frontend-ontwikkelaar ben, is mijn kennis van server-side techniek en geavanceerde caching-methodes beperkt, maar ik leer graag bij. Het gaat me specifiek om Facebook, Twitter en Google+. Ik denk dat deze informatie voor velen van belang kan zijn, aangezien de performance van een pagina enorm van invloed is op de gebruikerservaring.
Zijn hier slimme oplossingen voor te bedenken? Een korte zoektocht op Google lijkt weinig uitkomst te bieden, en toch zie ik het effect op de ene site veel sterker dan op de andere. Tweakers.net lijkt bijvoorbeeld geen last te hebben van enige vertraging. Aangezien ik frontend-ontwikkelaar ben, is mijn kennis van server-side techniek en geavanceerde caching-methodes beperkt, maar ik leer graag bij. Het gaat me specifiek om Facebook, Twitter en Google+. Ik denk dat deze informatie voor velen van belang kan zijn, aangezien de performance van een pagina enorm van invloed is op de gebruikerservaring.
[ Voor 4% gewijzigd door geert1 op 03-05-2012 14:45 ]