Verlichting schakelen: Aan, uit en op beweging

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-07 20:01

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb sinds een aantal maanden mijn eerste koophuisje. Nu het weer wat beter weer wordt, zitten we 's avonds steeds vaker buiten.
Maar we missen toch wel wat verlichting in / rond het schuurtje.
Momenteel ziet mijn schuurtje er zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/SQG59Tzt8yF5Ov8W9XSRcFDd/thumb.jpg
Op de plek van de rode stip wil ik een breedstraler plaatsen die richting de poort (aan de rechterkant van de foto) schijnt. Daarnaast wil ik op de plek waar de pijl staat, in de nok van de overkapping, nog een lichtpunt maken.
In het schuurtje zit al een lichtpunt (TL bak) welke op een aan-/uit-schakelaar zit in het schuurtje. Hier hoef / wil ik niet aan wijzigen. Dat is prima. Nu zit er een enkele schakelaar, maar ik denk dat er een dubbele moet komen, om zowel de huidige als de nieuwe lichtpunten te kunnen bedienen.

Nu is mijn vraag. Hoe kan ik het elektrisch zo bedraden / installeren dat ik de keuze heb om de twee aan te leggen lichtpunten met behulp van een schakeling geforceerd aan of uit kan zetten, of op de bewegingsstand?

Alvast bedankt _O_

Matis

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:21

SA007

Moderator Tweaking
Hiervoor moet je of een losse bewegingsmelder nemen of de lamp met melder aanpassen.

Meestal is de bewegingsmelder in de lamp een printje met een relais wat de lamp schakelt.

Als je er gewoon fase/nul/aarde opzet dan gaat de lamp aan als er beweging is.
Om hier een schakelaar aan toe te voegen moet je eerst zeker weten dat je de fase en niet de nul schakelt in de bewegingsmelder (meestal is de lamp intern met fase/nul gelabeld, maar je kan er niet vanuit gaan dat dat klopt).
Als hij de fase schakelt bevestig je een schakeldraad achter de schakelaar (dus tussen het relais en de lamp in), meestal kan dat wel erbij geschroeft worden als het een beetje lamp is.

Die fasedraad hang je dan op een normale (dubbele) schakelaar waarbij de andere kant van de schakelaar aan de fase hangt zoals een normale lichtschakelaar.

In principe heb je dan je vaste schakelaar parallel aan de bewegingsmelder gezet waardoor de lamp aangaat als de schakelaar aan staat of er beweging is (of beide).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-07 20:01

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
SA007 schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 14:12:
Hiervoor moet je of een losse bewegingsmelder nemen of de lamp met melder aanpassen.

Meestal is de bewegingsmelder in de lamp een printje met een relais wat de lamp schakelt.

Als je er gewoon fase/nul/aarde opzet dan gaat de lamp aan als er beweging is.
Om hier een schakelaar aan toe te voegen moet je eerst zeker weten dat je de fase en niet de nul schakelt in de bewegingsmelder (meestal is de lamp intern met fase/nul gelabeld, maar je kan er niet vanuit gaan dat dat klopt).
Als hij de fase schakelt bevestig je een schakeldraad achter de schakelaar (dus tussen het relais en de lamp in), meestal kan dat wel erbij geschroeft worden als het een beetje lamp is.

Die fasedraad hang je dan op een normale (dubbele) schakelaar waarbij de andere kant van de schakelaar aan de fase hangt zoals een normale lichtschakelaar.

In principe heb je dan je vaste schakelaar parallel aan de bewegingsmelder gezet waardoor de lamp aangaat als de schakelaar aan staat of er beweging is (of beide).
Bedankt voor je reactie. Er moet sws een losse bewegingsmelder komen, want ik wil twee lichtpunten kunnen schakelen op een detector. Ik zal eens kijken of ik jouw omschrijving in een tekening kan gieten.

Bedankt voor je heldere verhaal :)

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Koop een bewegingsmelder inclusief schemersensor. Wel zo makkelijk. Hebben wij nu ook en dat bevalt prima. Onze buitenverlichting gaat alleen bij schemer/donker aan als er beweging is, overdag niet. Er zit ook geen schakelaar aan, maar een stekker die ergens in de schuur in een stopcontact zit. Combineer dat met het verhaal van ^^ en je hebt nog maar 1 schakelaar nodig.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 03-05-2012 15:35 ]