Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramer65
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 26-06 12:24
Hallo,

Vorige week begon ik ineens problemen te krijgen met mijn computer. Ubuntu 12.04 (wat ik al maanden zonder problemen draai), begon ineens allemaal Segmentatiefouten en obscure system errors te krijgen. Daarnaast begon Firefox ineens te crashen, werkte het crash-report mechanisme "Apport" niet meer, en waren een paar read-only bestanden ineens corrupt.

Er van uitgaande dat het een software probleem was besloot ik dat het tijd was voor een nieuwe installatie. Ik heb dus de nieuwste Ubuntu 12.04 gedownload en op een USB-stok geladen. Bij het installeren ervan kreeg ik echter elke keer een foutmelding welke mij vertelde dat een bestand niet matchte met het origineel op de CD/DVD. De foutmeldingen refereerden echter elke keer naar een ander bestand.
Dus nadat ik de installatie een paar keer heb geprobeerd heb ik Ubuntu 12.04 nog een keer gedownload op mijn laptop en daar een verse CD op gebrand. Dit had echter hetzelfde effect; varierende foutmeldingen telkens refererende naar andere bestanden. Hieronder een voorbeeld van een van de foutmeldingen:

Afbeeldingslocatie: http://www.hkramer.nl/opslag/Foutmelding.png

Deze foutmeldingen suggereerden two problemen:
  • faulty CD/DVD disk or drive
  • faulty hard disk
Omdat ik zowel een CD als een USB-stok heb geprobeerd, neem ik aan dat het eerste niet het geval is. Dit laat de tweede optie open, welke volgens mij wel zou kunnen kloppen. Mijn harde schijf is zo'n 5 jaar oud en heeft vaak maanden achtereen aangestaan. Ik neem aan dat de slechte harde schijf ook de reden zou kunnen zijn voor de willekeurige bestanden die niet matchen, en bovendien neem ik aan dat het ook de willekeurige system errors en segmentatiefouten zou kunnen verklaren (maar heb hier bar weinig verstand van).

Voordat ik naar de winkel ren voor een nieuwe harde schijf ("hard disk is old and in need of replacement", zoals de foutmelding suggereerd), wil ik echter wel even zeker weten dat dit echt het probleem is. Dus ik heb een programmaatje genaamd "disk utility" erbij gepakt en daarmee een paar testen gedaan. Hieronder wat cijfers:

Read Error Rate: Value = 0
Spinup Time: Value 3.5 Seconds
Start/Stop Count: Value = 503
Reallocated Secotr Count: Value = 0 sectors
Power-On Hours: Value = 2.4 years
Spinup Retry Count: Value = 1
Cailbration Retry Count: Value = 1
Power Cycle Count: Value = 503
Airflow Temperature: Value = 24 C / 75 F
Temperature: Value = 24 C / 75 F
Hardware ECC recovererd: Value = 2493

Wederom, ik heb weinig verstand van hardware. Bovendien weet ik niet of deze cijfers ook maar iets waard zijn, omdat ik de harde schijf net heb geformateerd, waardoor ik mij kan voorstellen dat ook alle slechte delen weer zijn gewist. Maar vooral dat laatste cijfer baart mij zorgen. Betekent dit dat het tijd is voor een bezoekje aan de computerwinkel? Of zou het probleem heel goed ergens anders kunnen liggen?

Alle tips zijn welkom!

[ Voor 4% gewijzigd door kramer65 op 03-05-2012 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jormungandr
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17:51
Er missen wel een aantal interessante values. Kan je de hele smart output eens posten? Alsook een testje met vendor-specific software (HirenBootCD heeft de meeste wel aan boord) kan al veel zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramer65
Jormungandr schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 11:51:
Er missen wel een aantal interessante values. Kan je de hele smart output eens posten? Alsook een testje met vendor-specific software (HirenBootCD heeft de meeste wel aan boord) kan al veel zeggen.
Tja, ik wist al niet zo goed wat interessant kon zijn. Ik kon de info niet kopiëren, dus bij deze drie screenshots: 1, 2, 3.

Kan jij hier een conclusie uit trekken? :?

Ik ga meteen even aan de slag met Hirens boot CD..

[ Voor 4% gewijzigd door kramer65 op 03-05-2012 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:46

Perkouw

Moderator General Chat
Zoals hierboven gezegd probeer Hirensbootcd even. Verder werkt je link niet van het ubuntu forum, hierdoor zien we dus geen voorbeeld van je foutmelding. ;)

Linken naar dergelijke "verzamel CD's zien wij hier liever niet.

[ Voor 34% gewijzigd door _Dune_ op 03-05-2012 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramer65
Perkouw schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 12:04:
Verder werkt je link niet van het ubuntu forum, hierdoor zien we dus geen voorbeeld van je foutmelding. ;)
Domdomdom. Heb hem even naar mijn persoonlijke servertje geupload. Als het goed is werkt hij nu wel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:21

Bob

Voer eens een geheugentest uit. Kapot geheugen kan voor gelijkaardige problemen zorgen? Je Ubuntu boot cd zal een memtest hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramer65
Bob schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 12:12:
Voer eens een geheugentest uit. Kapot geheugen kan voor gelijkaardige problemen zorgen? Je Ubuntu boot cd zal een memtest hebben.
Ik heb er een maandje geleden idd een extra 2GB geheugen bijgeprikt. Ik heb nu 3 x 2GB geheugen. Zou het kunnen komen door die nieuwe, of omdat die oude (ook 5 jaar oud) misschien slecht zijn geworden, of misschien omdat er 3 geheugenkaartjes in zitten, en niet een even aantal (wat toch beter is..?)?

Over memtest. Er schijnt inderdaad een memtest op de liveCD van Ubuntu te zitten. Maar wanneer ik opstart en de liveCD selecteer, dan krijg ik eerst een zwart scherm met af en toe een knipperend cursortje linksboven, en daarna start Ubuntu gewoon op naar het scherm waar je de keuze krijgt tussen "Ubuntu Installeren" en "Ubuntu Uitproberen". Het oude menu wat ik vroeger met GRUB te zien kreeg heb ik eigenlijk al jaren niet meer gezien. Enig idee hoe ik memtest wel kan uitvoeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
kramer65 schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 12:22:
[...]

Ik heb er een maandje geleden idd een extra 2GB geheugen bijgeprikt. Ik heb nu 3 x 2GB geheugen. Zou het kunnen komen door die nieuwe, of omdat die oude (ook 5 jaar oud) misschien slecht zijn geworden, of misschien omdat er 3 geheugenkaartjes in zitten, en niet een even aantal (wat toch beter is..?)?

Over memtest. Er schijnt inderdaad een memtest op de liveCD van Ubuntu te zitten. Maar wanneer ik opstart en de liveCD selecteer, dan krijg ik eerst een zwart scherm met af en toe een knipperend cursortje linksboven, en daarna start Ubuntu gewoon op naar het scherm waar je de keuze krijgt tussen "Ubuntu Installeren" en "Ubuntu Uitproberen". Het oude menu wat ik vroeger met GRUB te zien kreeg heb ik eigenlijk al jaren niet meer gezien. Enig idee hoe ik memtest wel kan uitvoeren?
HirenBootCD -> memtest86+ runnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramer65
Perkouw schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 12:26:
[...]

HirenBootCD -> memtest86+ runnen :)
Top! Hij is inmiddels binnen en ben hem aan het branden op mijn laptop. Is over paar minuten klaar en dan zal ik die memtest eens uitvoeren.

[EDIT] Inmiddels is memtest bezig. Ik zie een scherm met allerhande zaken en onderin een heleboel rode cijfers. Rechtsboven staat "Pass 15% #####". Ik neem aan dat dat betekent dat hij nu op 15% van de volledige test zit (k wist niet dat zoiets zo lang zou duren).
Onder "Errors" zie ik inmiddels het schrikbarend hoge getal 15104 staan (and counting). Ik neem dat dit een eerste indicatie is dat hier idd iets goed mis zit. Maargoed, ik zal straks de uiteindelijke resultaten posten.. (aantal errors inmiddels 17664)

[ Voor 46% gewijzigd door kramer65 op 03-05-2012 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:06
Eigenlijk weet je al genoeg, 1 error is er 1 te veel.
Test steeds met 1 module erin en de foute module komt dan te voorschijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
kramer65 schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 12:31:
[...]

Top! Hij is inmiddels binnen en ben hem aan het branden op mijn laptop. Is over paar minuten klaar en dan zal ik die memtest eens uitvoeren.

[EDIT] Inmiddels is memtest bezig. Ik zie een scherm met allerhande zaken en onderin een heleboel rode cijfers. Rechtsboven staat "Pass 15% #####". Ik neem aan dat dat betekent dat hij nu op 15% van de volledige test zit (k wist niet dat zoiets zo lang zou duren).
Onder "Errors" zie ik inmiddels het schrikbarend hoge getal 15104 staan (and counting). Ik neem dat dit een eerste indicatie is dat hier idd iets goed mis zit. Maargoed, ik zal straks de uiteindelijke resultaten posten.. (aantal errors inmiddels 17664)
Ai dan is de kans groot dat je geheugen kapot is, dat word elk reepje even afzonderlijk testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramer65
Ah, ik heb de boel even afzonderlijk getest, en het reepje wat ik recentelijk heb gekocht (maandje geleden) is idd de kapotte. Zometeen dus maar eens even op weg naar de computerwinkel (hopelijk heb ik de bon nog).

Nog een vraagje. Ik heb vier slots, waarbij ik dus jarenlang in slot 1 en slot 3 een geheugen had van ieder 2GB. Nou heb ik recentelijk in slot 2 een derde erbij geprikt. De man in de computerwinkel zei destijds dat het aantal geheugenkaartjes even houden (dus óf 2 óf 4) wel beter en vooral sneller is. Zou het feit dat ik een oneven aantal geheugenkaartjes de oorzaak geweest kunnen zijn van het kapotgaan van dat nieuwe kaartje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:06
Nee geheugen gaat daar niet stuk door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramer65
Ah, dank! In dat geval dan is de boel denk ik opgelost.

Ik wil jullie allen waanzinnig bedanken. Ik heb hier dagenlang mee zitten vechten. Ik was een simpel programmaatje aan het schrijven in Python waarin ik zo'n 4GB aan geheugen gebruikte. Ik kreeg echter steeds meer errors, waardoor ik initieel dacht dat het aan mijn eigengeschreven programma lag. Toen vervolgens ook Firefox begon te falen en er steeds meer vage errors kwamen ben ik pas verder gaan zoeken. Ik heb er inmiddels echter zo ontzettend veel tijd mee verloren, dat ik hier ongeveer in de ronte sta te dansen van blijdschap dat ik weer verder kan met mijn programma!

Dus nogmaals; ontzettend bedankt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18:21

Bob

Succes ermee :)
Pagina: 1