Toon posts:

Beetje hulp nodig met E8400.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Kunnen jullie mij misschien helpen met het volgende; ik wil graag beginnen met mijn E8400 naar de 3,6 gig te klokken, zonder teveel poespas eromheen. Na een klein beetje onderzoek hier en daar, zou ik de volgende stappen willen ondernemen (Zal ook een nieuwe koeler kopen);
Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/egwz9e.jpg

Mijn computer heeft de volgende specs;
Processor: Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU E8400 @ 3.00GHz (2 CPUs)
Memory: 4096MB RAM, GeiL 4 GB DDR2-800 Kit Retail, Black Dragon.
Hard Drive: 750 GB Samsung Spinpoint F1
Video Card: Sapphire ATI Radeon HD 4850 Vapor-X 512mb
Monitor: LG W2261V(HDMI)
Operation System: Windows 7 Ultimate 64-bit
Motherboard: Asus P5Q-Pro
Computer Case: Cooler Master Centurion

Nu vraag ik mij af, of ik misschien nog iets gemist heb? ofdat ik misschien toch nog wat andere settings van AUTO naar manual moet zetten? Sowieso zal ik wel testen gaan uitvoeren enzo, maar wil wel graag een beetje de goede richting in.

Als laatste, vraag ik me af of deze settings nog gewijzigd moeten worden (Of standaard/default van mobo gebruiken?);

C1E support - Enabled of Disabled?
Max CPUID Value Limit - Enabled of Disabled?
CPU TM Function - Enabled of Disabled?
Execute Disable bit - Enabled of Disabled?
Intel Speedstep Tech - Enabled of Disabled?
Inte C-State tech - Enabled of Disabled?

Alvast reuze bedankt voor enige feedback.

Verwijderd

Topicstarter
Nog een laatste toevoeging; Gister tijdens snelle test, viel mij op dat de Multiplier in windows op 6 bleef staan. Waarschijnlijk een powersafe optie? Eventueel aan te raden om die constant op 9 te laten draaien? Zo ja, hoe krijg je dit voor elkaar? Is dit die Speedstep?

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:50

Nemesizz

Untouchable

Zelf heb ik bij m'n Core2 overklok C1E en EIST (Speedstep) wel aangelaten. Maar soms kan een overklok instabiel worden als je die 2 aan laat staan.

Gewoon eerst kijken of het stabiel is als die 2 aanstaan (minder verbruik tijdens idle = minder hitte, altijd mooi meegenomen). Mocht je toch kuren krijgen kun je die 2 altijd nog uitzetten.

Dat je multiplier naar 6 gaat is inderdaad EIST (Speedstep).
Operation System: Windows 7 Ultimate 32-bit....Memory: 4096MB RAM...
Beetje jammer, je had er beter een 64-bit op kunnen zetten, want nu kun je maar iets van 3,2GB max gebruiken ofzo.

Verwijderd

Topicstarter
OOPS. Het is een 64 bit versie! Was eeen copy paste van me oude OS sorry!
64 bits is het nu, zal het even aanpassen.

• tijgetje57
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-01 16:10
AI Overclock tuner op Manual en FSB op 360 dan zit je al op de 3,4 Ghz.

CPU VID op 1.2875v manueel invoeren. Als je gaat clocken kan het moederbord iets te scheutig zijn met het voltage. Daarom die vast instellen.

De RAM timings worden automatisch gezet door de JDEC. Dus zou je niet hoeven wijzigen, wil je dat wel moet je echt veel meer gaan lezen over overclocken. Check wel altijd je temperatuur. Blijft het beneden de 60 graden ga je al gauw goed.

Testen met prime en je temperatuur in de gaten houden kan via BIOS of een andere tool vanuit windows als je prime draait. Wat velen doen is het geheugen down clocken voor stabiliteit.

Succes

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal sowieso proberen die 3,6 te halen.
Allereerst zal ik een stresstest doen met prime om te kijken wat de stock temps zullen zijn.
(Is het aan te raden om dan al die vCore aan te passen naar 1.20 - 1.30~ ?)

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:38

Perkouw

Moderator General Chat
Totaal niet lullig bedoeld maar als je op google zoekt naar ''how to overclock e8400'' vind je erg veel informatie. Al je vragen m.b.t. enabled/disabled kan je ook m.b.v. google wel een antwoord op vinden.

Ik bedoel het goed, je leert er het meest van door het zelf (uit) te zoeken en te proberen. :) We kunnen hier wel roepen dat het op enabled moet, maar ik neem aan dat je wilt weten waar alles voor staat e.d. beste is dan ook om alles goed uit te zoeken en dan te gaan proberen of dan hier met wat vragen te komen. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Nee snap ik.
Probeer ook zoveel mogelijk zelf uit te vogelen, maar soms zie je ook zoveel verschillende opties en antwoorden, dat het ook wel misleidend kan zijn. Vandaar dat ik een soort van second-oppinion vraag hier.

• A.W.E.S.O.M.-0
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:40
Het hangt ook een beetje van de stepping af van je E8400 (kan je zien in CPU-Z handig OC progje) hoever je kan gaan. Over het algemeen kan je met die chip en een custom cooler heel ver gaan, in GoT is al heel vele informatie over het OC'en van deze proc. Handleidingen, resultaten die tweakers behaald hebben, tips en allerhande settings komen hier ruim in aan bod.

[OC] Core 2 Duo E8xxx Wolfdale 45nm OC/ info Topic

[OC] Core 2 Duo E8xxx Wolfdale 45nm OC/info Topic Deel 2

[OC] Core 2 Duo E8xxx Wolfdale 45nm OC/info Topic - Deel 3

Veel succes! Om je alvast even lekker te maken, 3,6 Ghz is gratis met deze proc en afhankelijk van je mobo en geheugen kan je tot ver voorbij de 4 Ghz :)

Verwijderd

Topicstarter
Nou helaas moet ik mezelf nu al teleur gaan stellen. Heb een stresstest gedaan zonder ook maar iets te wijzigen (Standaard settings), en dit was het resultaat na 15 minuten............
Suggestie iemand? Overigens stond me vcore bij CPU-Z anders als bij Core temp.
Deze staat in de bios op Automatisch.

Tips?
Afbeeldingslocatie: http://i46.tinypic.com/2n1yvjp.png

Denk dat ik sowieso al andere koeler moet.. en misschien ook nog in me kast?

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
maak je kast eerst eens schoon en vervang de koelpasta van de cpu koeler. controleer vervolgens in de bios of de cpu fan niet op Q-fan stand staat, knal die koeler gewoon vol gas aan.

als je overklokken wilt is het sowieso aan te raden een betere koeler te kopen

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Verwijderd

Topicstarter
Is het de bedoeling dat ik koelpasta gebruik op het moment dat ik een andere koeler aansluit misschien? Die wordt er dan toch standaard bijgeleverd? En is mijn kast genoeg koeling? of wordt hier misschien ook aangeraden om een "nieuwe" koeler te plaatsen? De kast is voor de rest hetzelfde gebleven.
Standaard Cooler Master Centurion. Bedankt in ieder geval voor je tip.

Verwijderd

Topicstarter
NU net gekeken naar wat je zei, en het blijkt dat de Q mode helemaal uit stond.
Nu net aangezet en op TURBO stand gezet, en vervolgens popte er nog 2 koelers bij die uit stonden.............
Anyway, nu nog is een snelle test kijken of er verschil is. Alvast reuze bedankt voor die tip :)

Helaas, blijft richtind de 80 graden lopen *S*
Morgen de stofzuiger er maar even doorhalen.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2012 20:07 ]

• Faifz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-11-2025
Ik zou zeggen koop gewoon een nieuw luchtkoeler. Die stock koeler is gewoon fail. Voorkeur zou zijn noctua. Een heatsink van 6KG hebt ge niet echt nodig. Dus een low-profile zou geweldig zijn.

Voor dat ge begint, zet uw load line calibration op enabled, omdat er in uw bios iets anders staat dan in OS. Zie Vdroop. Laat je ram staan op 800MHz, ram overclocken heeft niet echt zoveel zin te weinig prestaties. Zet cpu spread centrum af, veroorzaakt veel onstabiliteit.

Ik zie da ge een E0 stepping hebt, die redelijk beter is voor te OC'en. Begin met 1.2 coreV. Ram laten op CL5 en op 1.8V.

FSB termination voltage zou ik eerder rond de 1.25V achter gooien. NB voltage, ja ken uw stock voltage niet echt (zie Easytune voor huidige voltages te lezen).

Over prime95, de blend-stress is eigenlijk meer voor ram te testen. Aangezien ge RAM op stockspeed laat, heeft het niet veel zin dat ge deze blend-stress doet. Ga voor Small FPU's, CPU stress. Als dit failt, verhoog je stock voltage. De tweede stresstest is ram & northbridge..

Maar ik raad je eerder aan om een nieuw luchtkoeler te kopen vooraleer ge begint met OC'en. Ze zijn veel stiller dan die van intel en koelen beter.

Verwijderd

Topicstarter
Dus de blend stress is niet echt de juiste test voor het oc' en?
Het is inderdaad de blend-stress test.

Wat ik echter zelf niet begrijp; als je prime95 draait op een systeem wat nog nergens getweaked is, dan zou je toch verwachten dat deze binnen de perken blijft?

Verwijderd

Die 3.6 moet niet zo een probleem zijn tenzij je een hitte probleem hebt , vooral de NB kan erg heet worden van de P5Q en voor bsod zorgen . Probeer een fan of extra koelertje over de NB te zetten voor extra warmte afvoer . Let op dat de cpu ook warmte afgeeft en dicht bij de NB zit , waardoor de een de ander ook kan opwarmen .

De cpu geeft geen warmte af aan de rest van de electronica als je een simpel waterkoelingsetje neemt , een H60 voldoet prima voor een E4800 , vcore kan dan op 1.5 zonder hitteprobleem .
Voordbeedje van mijn gemode 5Q waar een extra koeler op de NB koeler zit , dat maakte een groot verschil :)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Faxod.jpg

Verwijderd

Topicstarter
Sowieso dit weekend kijken of ik een niet al te duur koelertje op de kop kan tikken.
Kijken of dit nog wat helpt. (ongetwijfeld).

Verwijderd

Topicstarter
Wat is jullie temperatuur eigenlijk met de blend test? Wordt die dan ook zo hoog, of blijft die zo'n beetje hetzelfde als bij de CPU test.

• Urithar
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 18-12-2025
hmm ik heb een e8400 met Asus P5E en zelfde grafische kaart, oftewel aardig vergelijkbare hardware
Weet niet of ik hem op 3.2 of 3.6 gig heb draaien maar volgens mij op 3.6. Zal vanavond is kijken wat mijn instellingen zijn, misschien kan je daar wat mee.

Verwijderd

Topicstarter
Opzicht kom ik wel uit met de instellingen (Staat genoeg over op internet), het is enkel dat die kast zo warm wordt op standaard settings. (Betekent eigenlijk, dat het nooit goed heeft gezeten.. :S)

Verwijderd

De bouwijze van zo een mobo is eigenlijk al verkeerd met de NB vlak boven de videokaart en daar vlak boven de cpu koeler . Als je kast warm aanvoelt aan de zijkant bij de videokaart wordt de warme lucht niet snel genoeg afgevoerd . Goeie flow van voren naar achter desnoods met een extra fan is essentieel om goed te koelen/clocken . Voel maar aan je NB hoe warm die is na load :)

• Faifz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 17-11-2025
Qua koeler zou ik voor een luchtkoeler gaan. De waterkoelers van corsair hebben veel problemen gehad met de pomp geluid. http://tones.be/product/nh-l12 Zoiets lijkt mij eigenlijk wel heel ideaal voor een 65W cpu. Meer hebt ge niet echt nodig voor 3.6GHz.

Verwijderd

Topicstarter
Die is gelijk al 60 euro? Zijn toch ook wel goedkopere koelers die dit kunnen?

Verwijderd

Topicstarter
Gisteren opnieuw getest na een flinke schoonmaakbeurt van de koelers (Nog geen pasta of andere koeler).
Nu volledig gestressed tot maximaal 65 graden. (heb hem nog niet hoger gezien).
vCore op 1.2v.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 05 mei 2012 @ 08:14:
Die is gelijk al 60 euro? Zijn toch ook wel goedkopere koelers die dit kunnen?
Tuurlijk zijn er goedkopere koelers die dat ook kunnen , alleen met goedkoope koelers heb je vaak een snelle airflow door de cpu koeler heen nodig om te compenseren dat de koeler zelf niet zo goed is . De grens met clocken ligt dan ook een stuk lager ivm de hitte . Goede koeling kan het uiterste uit die cpu halen , met middelmatige koeleing moet je wel die 3.6 kunnen halen.

Met deze 15 euro koeler kwam ik ook niet boven de 3.6 , de reden was slecht/ruw en krom gevlakt plus het ontwerp is ook niet zo goed voor de e8400 , nu is die onderkant wel te fixen dmv je kop vlakken/lappen . Dan nog zal zo een koeler niet ver komen met clocken :)

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/b8oqp.jpg

Verwijderd

Topicstarter
Ik hoef in principe niet over de 3,6ghz. me DDR-2 is ook maar 800 met 1:1 ratio.
Sowieso lijkt me 3,6 ghz voorlopig wel genoeg met mijn settings.
Misschien nog wel een andere video kaart aanschaffen ( ati radeon hd 6850 ), dan wordt die met 3,6 ghz waarschijnlijk ook niet gebottlenecked.
In hoe verre is een extra 4 gig ram aan te raden? Iemand?

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2012 10:11 ]

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Nu online

Dark

who tweaked the light?

Had mijn e8400 indertijd draaien op 8x500 (mem crucial ballistix 2x1g op ddr1200) of 8.5x471(mem ocz pc6400, 4x2g op ddr942), dat laatste was een 24/7 setting, had ie wat minder voltage nodig. Als koeler had ik er een Tuniq Tower 120 op, beetje een voorloper van de mugen2. Voltages en instellingen weet ik niet meer precies, maar 4ghz was zeker niet het uiterste.

Je kan er wel meer geheugen in zetten maar dat maakt de OC niet makkelijker meestal, dus dan moet je settelen op een wat lagere fsb en hogere multi.

Verwijderd

Die 3.6 is een mooie overcklock , zeker met je gheugen een op een .
Die 4GHZ behoort tot de mogelijkheden van de e4800 .Die van mij draaide tot kort ook 4 alleen door andere problemen heb ik hem terugecklocked eerst tot 3.6 , nu staat die 3.8 , dalijk gaat die weer iets hoger . De verschillen in real life zijn minimaal , maar zeker een intel cpu kan die hoge bandreedte goed gebruiken , hoe meer hoe better .De interne level1 en 2 cache krijgt lagere latencies . Dat blijft een soort spelletje met de hardware om het uiterste er uit te halen :)

Check de Ivy Bridge LGA1155 thread , daar staan beestachtige hoge fsb ingesteld . Nu vindt ik de e8400 al beestachtig snel . Maar die gaan al over de 6 :D

Verwijderd

Topicstarter
Denk dat ik met mijn temperatuur van 60~ graden zonder koeler te wijzigen al aardig op schema ligt.
Nu enkel die koeler en voila, dat zal dan toch wel paar graden schelen.
Schoonmaken van kast heeft echt ontzettend veel geholpen lol! Scheelt me zomaar 20 graden door al dat stof.

Verwijderd

Mooi , denk dat die stof ook mag betekenen dat er een airflow is . Als je die cpu stabiel hebt zijn er nog een paar leuke tools om je hardware te tweaken . Vindt de oa latency checker van CPUZ 1.3 en de geheugenbenchmark van AIDA32 in combinatie met memset binnen seconden info geeft over bepaalde powersettings .

Dit is met 3.6
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/CTWkj.png
Met 3.8 performance level 12
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/2c9c1.png
met 3.8 performance level 14
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ojNR7.png

Met performance level 14 haalt het geheugen minder als met 12 , de 12 is ook eigenlijk een snellere setting . Maar zo zie je dat sneller aan de andere zijde langzamer kan worden :)
Pagina: 1