WEER dode pixel, wat nu?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enflame
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10-07-2015
Hallo Tweakers,

Ik heb onlangs een nieuwe monitor gekocht omdat mijn crappy 17'' packard bell schermpje dringend aan vervanging toe was. Het gaat hier om de S23A700D wat ik overigens een prachtscherm vind en prima geschikt is om op te gamen/films op te kijken, waar hij ook voor bedoeld was. De kleuren zijn prachtig voor een TN scherm en ik zou deze ook niet willen ruilen voor een IPS scherm. De 3D-functie die erop zit is maar matig en is het in mijn ogen niet waard omdat de helderheid dan drastisch omlaag schiet, maar het feit dat dit scherm 120 fps aan kan was voor mij reden genoeg om dit scherm te kopen...

Maar nu...Ik heb dit scherm dus bij de mediamarkt gekocht voor de prijs van 222 euro (wat het in mijn ogen wel waard was)... Maar... De eerste keer dat ik de verpakking opende bleek al dat er een onderdeel miste... Dus ik weer terug om het onderdeel te halen. Volgens mij was de verpakking al eens geopend, dit kon ik zien aan de tape, maar verder was alles prima. Ik had het scherm aangesloten en wow... een wereld van verschil tov van mijn oude schermpje.

Maar nu.. de dag erna verscheen er ineens een dode pixel. Ik dacht nee he... Dus ik gelijk weer terug en ik kon mijn scherm gelukkig omruilen voor een nieuwe. Werd verder niet moeilijk over gedaan, wel werd er gezegd dat ik normaal gesproken alleen een scherm kon ruilen bij 3 of meer dode pixels, maar omdat ik het beeldscherm nog maar een dag had deden ze verder niet moeilijk. Ik vond het overigens wel raar dat die pixel pas na een dag verscheen, maar ik dacht ik zal wel pech hebben...

Maar nu... Nieuwe scherm aangesloten... Alles gecheckt... Verschillende kleuren gebruikt. Scherm ziet er goed uit. Wat mij alleen opviel is dat dit scherm, net zo als de vorige, linksonder in de hoek en rechtsonder in de hoek iets donkerder is dan de rest van het scherm. Het is iets dat me opvalt maar verder niet echt storend is, tenzij je erop let. Waarschijnlijk heeft dit iets met de verdeling van de backlights te maken en schijnt dit nogal standaard te zijn.... Maar okee, kan ik mee leven...

Maar nu... Nadat ik het scherm enkele uren aan had staan zie ik verdorie weer een dode pixel!!! Ditmaal waarschijnlijk een rode (sub)pixel aangezien hij bij rood zwart is, en bij wit lichtgroen.

Heb ik nu gewoon ontzettende pech dat ik twee keer achter elkaar zo'n scherm tref of doe ik hier iets verkeerd? Het enige wat ik verder gedaan heb, is de monitor stofvrij maken met zo'n brillendoekje aangezien het een magneet voor stof is. Uiteraard met beleid. Moet ik nu weer naar de winkel en zien of ze hem omruilen of kan ik beter zeggen van ik kijk wel naar een ander scherm? Ik heb echt de neiging om mijn computer het raam uit te gooien zo. Ik vraag me af of ieder scherm tegenwoordig dode pixels heeft.. Of ben ik nu zo'n zeurdert dat ik me druk maak om 1 dode pixel??

Graag advies! ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik heb 3 schermen (PC) gehad en nog nooit een dode pixel. Dus je hebt wel wat pech. Denk alleen dat ruilen nu lastig gaat worden omdat je al een keer geruild hebt. Daarnaast kun je meestal pixel garantie afsluiten waarmee je dit probleem kunt dekken. Overigens vind ik het bs dat het blijkbaar geaccepteerd wordt dat 1 dode pixel ok is, het is gewoon ontzettend irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

mogelijk is de hele batch van dat type scherm 'besmet'. beter ruil je het in tegen ander type/merk met soortgelijke specs om herhaling te voorkomen.

d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-10 11:48

Twarp

just grin...

Binnen de zichtperiode gewoon terug met de monitor. En voortaan uitkijken met zooi van de mediamarkt. Is je doos niet netjes dicht met de originele tape, dan is de kans groot dat de doos openis geweest en al eerder terug gebracht. Ik heb het helaas te vaak gezien dat dit voorkwam.

Meh ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04:51
Niet geschoten altijd mis. Gewoon terug gaan. Tip, neem een plaatje mee op usb stick waar bij de pixel echt heel irritant over komt en test het nieuwe scherm in de winkel.

Heb zelf een tijd in een elektronica winkel gewerkt. Ik merkte dat dode pixels weinig voor kwamen maar dat er af en toe een batch binnen kwam waar het zo goed als 100% raak was. Kortom, er is een verhoogde kans op het zelfde defect bij alle schermen van dezelfde pallet.

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enflame
Het gekke is dat deze pixels pas verschijnen nadat de monitor een paar uur aan heeft gestaan. Kan dit misschien nog een andere oorzaak hebben? Dat het misschien aan de videokaart ligt of de stekker is niet goed ofzo?

Ik denk inderdaad dat ik er maar mee terug ga en ga zien of ik hem kan ruilen of gewoon het geld terugvragen... Dat laatste zou ik jammer vinden omdat ik het zeker een mooi scherm vind voor deze prijs maarja... Niks aan te doen denk ik. Zeker niet als het aan de batch zelf ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou niets zeggen over de pixel, omdat ze zelf zeggen dat ze alleen ruilen bij 3 of meer dode pixels... Zeg gewoon dat het scherm je niet bevalt of dat je hoofdpijn van het scherm krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Je kunt hier evt. nog even een beetje in rondneuzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enflame
Bedankt voor je advies. Ik had zelf ook al even gekeken en heb UDPixel geprobeerd, doch met geen resultaat. Ik heb er zelf een hard hoofd in, maar het valt te proberen.. Ik zal hier morgen nog wel even naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZaPPZion
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 28-08 12:46
Wat bij mij een keer geholpen heeft, is wat harder drukken op de plek waar de dode/luie pixel zat. Natuurlijk niet te hard drukken, maar ongeveer zo hard als je comfortabel op je nagel kan drukken. Beetje heen en weer wrijven over de plek hielp. Natuurlijk op eigen risico, maar dit heeft me toen geholpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enflame
Hmmm, ik zal het eens proberen... Zit nu op mijn laptop dus zet mn pc weer ff aan, maar zal zien of het me lukt. Nu maar hopen dat ik het scherm niet verder beschadig. ;(

EDIT: En een tweede dooie pixel has appeared. Bij het opstarten nog wel. Slechte batch ofzo??? :/

[ Voor 23% gewijzigd door Enflame op 03-05-2012 00:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• navi24
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-09 21:05
Hoe lang heb je UDPixel aan laten staan? Meestal wordt dat niet meteen gefixed, laat het aan staan zonodig paar uren. Stuck pixel is fixbaar.

Dead pixel is helaas niet fixbaar, ik hoop dat het een stuckpixel is :). Good luck!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enflame
Ik zal UDPixel vannacht eens aan laten staan. Het zijn volgens mij stuckpixels. Hopen dat het werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SonataArctica
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-10 13:40
Heb zaterdag hetzelfde scherm aangeschaft. Heb tot nu toe geen dode pixels gezien. Ben erg tevreden over dit scherm, perfect beeld!:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enflame
SonataArctica schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 00:53:
Heb zaterdag hetzelfde scherm aangeschaft. Heb tot nu toe geen dode pixels gezien. Ben erg tevreden over dit scherm, perfect beeld!:)
Dan heb jij meer geluk dan mij denk ik. Het scherm zelf is inderdaad top! Zou ook geen ander scherm willen... Alleen een beetje jammer van die dode pixels :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Terug er mee. Dit hoef je voor een nieuw scherm niet te accepteren.

Volgens mij heb je altijd het recht om met aankoopbewijs binnen 7 dagen de aankoop ongedaan te maken, dus ze mogen er wettelijk gezien niet moeilijk over doen.

Kom je er na 7 dagen pas achter dat er dode pixels zijn dan ben je wel de sjaak (alhoewel het maar de vraag is of je niet je gelijk in een kort geding zou kunnen halen ben ik niet op de hoogte van jurisprudentie). Dus meteen controleren.

Als de verpakking al open is geweest dan weet je in het geval van een monitor genoeg (te weten: het was iemand opgevallen, en ze proberen 'm gewoon opnieuw te verpatsen)!! 2dehands monitor zou ik ook voorzichtig mee zijn. Zelfs een nieuwe. En als je er een via internet bestelt dan heb je het probleem dat je bij een dode pixel de boel terug moet sturen. Terwijl als je 'm bij de Mediamarkt koopt je heen en weer moet rijden. Wat is makkelijker? Hangt van je situatie af. Ik neem de overweging zeker mee wanneer ik een nieuwe monitor of TV koop. Het programma dat ik al jaren gebruik is Dead Pixel Buddy (DPB). Het is een Windows programma, werkt ook in WINE, en hiermee kun je eenvoudig (samen met je ogen) dode pixels detecteren. Toen ik net Googlede vond ik ook een web versie.

Overigens is niet iedere dode pixel even ernstig. De plaats bijvoorbeeld. Ik heb er ooit 'ns eentje links onder gehad ergens tussen de letters 'start'. Nooit last van gehad, ook niet tijdens bijvoorbeeld gamen. En ik heb ook wel 'ns gehad dat het vuil was op de monitor ipv een dode pixel.
De eerste keer dat ik de verpakking opende bleek al dat er een onderdeel miste... Dus ik weer terug om het onderdeel te halen
Dus (TL;DR) de les is enerzijds direct na aankoop alert zijn en is de verpakking open geweest extra reden om alert te zijn, en anderzijds ook al mis je een onderdeel meteen even voor dode pixels testen voor je terug gaat. Dat laatste had je een retourtje Mediamarkt gescheelt.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enflame
@Jerie

Okee duidelijk. Morgen maar weer ermee heen dus. Nu maar hopen dat ze niet moeilijk gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blix
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02-10 19:59
Nee.

Retourneren is geen recht, maar een gift van de ondernemer. Echter zijn er uitzonderingen, denk bijvoorbeeld aan: verkocht onder valse voorwaarden, het product functioneert niet naar behoren. In dit geval is dat niet het geval, voorts ligt de beslissing bij de winkel.
Jerie schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 00:58:
Terug er mee. Dit hoef je voor een nieuw scherm niet te accepteren.

Volgens mij heb je altijd het recht om met aankoopbewijs binnen 7 dagen de aankoop ongedaan te maken, dus ze mogen er wettelijk gezien niet moeilijk over doen.

[ Voor 11% gewijzigd door blix op 03-05-2012 01:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
blix schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 01:14:
Nee.

Retourneren is geen recht, maar een gift van de ondernemer.

[...]
Oh ja, dat klopt, dat is alleen bij kopen op afstand. Dit zou dus een goede reden kunnen zijn om zo'n produkt dus toch via het Internet aan te schaffen.
Echter zijn er uitzonderingen, denk bijvoorbeeld aan: verkocht onder valse voorwaarden, het product functioneert niet naar behoren. In dit geval is dat niet het geval, voorts ligt de beslissing bij de winkel.
...en dat betwijfel ik in dit geval. Het produkt functioneert immers niet naar behoren. Bij een nieuwe monitor mag je er van uit gaan dat deze geen dode pixels bevat. Zoals ik al zei ken ik hier geen jurisprudentie over, maar ik denk je een goede kans zou maken omdat het een redelijke verwachtig is dat je geen dode pixels hebt. Het zou anders een wurggreep zijn: enerzijds kun je het produkt niet op lokatie op dit eventuele mankement checken dwz bij wijze van "testen of de dode pixels je bevallen" (hoewel ze dat in theorie wel op lokatie kunnen), anderzijds kun je het produkt pas na aanschaf thuis beoordelen op dit euvel en dan zou het volgens jouw theorie te laat zijn. Dan kun je dus nooit een weloverwogen besluit nemen.

Je zou retour accepteren als service kunnen zien. Ik noem het de klant is koning, vind het doodnormaal in dit geval (sterker nog riekt er naar, icm open doos, missende onderdelen, enz, dat men er van af wist) en mocht een bedrijf zo'n monitor niet terug nemen dan is dat de laatste keer dat ze mij als klant zien. Plus ik zou dan juridisch advies in gaan winnen en eventueel stappen ondernemen.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Huub huub, Arnoud Engelfriettruc.

De wet kopen op afstand is overigens alleen van toepassing op internetaankopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enflame
Dus als ik het goed begrijp hoort een Class I monitor pixelvrij te zijn en een Class II pas bij 2 of meer dode pixels. Raar dat hier nooit over gesproken wordt in de winkel. Maar nu is de vraag of ik met een Class I of Class II te maken heb. Ik vrees dat laatste.

En ja... Als ik zou weten dat het scherm dode pixels zou bevatten had ik het niet gekocht natuurlijk. Je zou er toch van uit kunnen gaan dat zo'n scherm in goede staat is, of is dat dan teveel gevraagd? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04:51
Enflame schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 14:50:
Dus als ik het goed begrijp hoort een Class I monitor pixelvrij te zijn...
Lastig, een monitor zonder pixels :+, dan maar een dode pixel ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Terror op 03-05-2012 16:52 ]

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-10 12:50

Edmin

Crew Council

get on my horse!

> SF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onkeltje
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 28-06-2024
Ik zou er mee terug gaan en als ze geen nieuw scherm willen geven zou ik een ombuts-dienst raadplegen.
Ombutsdiensten zijn gratis, dus eerst dat voor ik naar een rechtbank zou stappen.

Wat ook helpt als ze echt moeilijk doen is zeggen dat je het zult melden via Twitter en Face-book ...
ik weet uit ondervinding dat ze daar wel vies van zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Enflame schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 14:50:
Dus als ik het goed begrijp hoort een Class I monitor pixelvrij te zijn en een Class II pas bij 2 of meer dode pixels. Raar dat hier nooit over gesproken wordt in de winkel. Maar nu is de vraag of ik met een Class I of Class II te maken heb. Ik vrees dat laatste.

En ja... Als ik zou weten dat het scherm dode pixels zou bevatten had ik het niet gekocht natuurlijk. Je zou er toch van uit kunnen gaan dat zo'n scherm in goede staat is, of is dat dan teveel gevraagd? :?
Heb je wel goed gelezen? Kleine dingen maken grote verschillen:
De winkelier moet voor de verkoop duidelijk aangeven om wat voor klasse monitor het gaat, en liefst ook wat dat concreet inhoudt. En dus niet door alleen maar te verwijzen naar ISO norm 13406-2, want die kost 142 euro om in te zien. De winkel moet aangeven wat er in die norm staat (”Klasse II: maximaal 2 defecte pixels of 5 subpixels”).
Oftewel, is er niet gecommuniceerd welke class het scherm dat je koopt is en wat dat inhoudt? Zo niet, dan kan de winkelier daar niet op terugvallen. Ik zou je aanraden dat stukje goed door te lezen, uit te printen en mee te nemen naar de winkel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enflame
Okee, gebeld en een afspraak gemaakt. Morgenvroeg even langs de servicebalie. Ben benieuwd hoe ze dit afhandelen. Het zou niet vaak voorkomen dat er zo snel dode pixels zouden verschijnen werd er gezegd. Ik heb de afspraak gemaakt dat mocht het nieuwe scherm hetzelfde gedrag vertonen krijg ik mijn geld terug. Eind goed al goed denk ik? :)

Ik heb trouwens van alles geprobeerd om de pixels te laten verdwijnen of ''unstuck'' te maken maar dit is niet gelukt. Zo wel met de programma's die ik stuk voor stuk uren heb laten draaien als met zachtjes tegen het scherm aandrukken/wrijven. Maargoed, dit is geen probleem meer dan.

Even een update: Ben dus naar de service balie geweest en de meneer zei dat hij hem wel even zou testen. Hij zag geen dode pixels, maar nadat ik hem erop wees was het vrij snel duidelijk gelukkig.
Heb een formulier gekregen en kon vervolgens een nieuw scherm krijgen in de winkel. Heb nog even gevraagd of dit vaker voorkwam bij schermen maar de kans hierop was statistisch zeer klein werd er gezegd en ze hadden verder nog geen klachten ontvangen. Conclusie is dus gewoon dat ik ontzettende pech had waarschijnlijk.

Maargoed er werd verder niet moeilijk gedaan en kon gelijk een nieuw scherm meekrijgen die het tot nu toe nog steeds goed doet. Goede service dus van de mediamarkt. _/-\o_

[ Voor 35% gewijzigd door Enflame op 04-05-2012 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-10 11:48

Twarp

just grin...

Hulde, mijn vertrouwen weer een beetje hersteld ...

Meh ...

Pagina: 1