WiFi Access point op zelfbouw router

Pagina: 1
Acties:

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 02:16
Ik wil een router/firewall/DHCP-server/enz. bouwen op basis van pfSense en denk er over om ook WiFi toe te voegen. Maar, zo goed als de rest is gedocumenteerd, zo troebel wordt het WiFi verhaal.
Voor zover ik de pfSense ervaringen lees begrijp ik dat men vooral succes heeft met Atheros kaartjes - hun drivers ondersteunen ook de hostap functionaliteit, en zijn dus geschikt voor een access point. Deze kaartjes worden verkocht met een mini-PCIe aansluiting, kennelijk voor reparaties in laptops. Deze kaartjes hebben geen aansluitingen aan de buitenkant van de behuizing, het gebeurt allemaal binnen. Op deze kaarten zitten weer aansluitingen voor antennes. In een laptop zitten meestal al de antennes in de behuizing en prik je hun aansluitingen op het kaartje.
Maar dat kan bij mij niet, ik heb een klein kastje waar ik wat gaten in wil boren om de antennes op aan te sluiten. En dan wordt het moeilijk, op de site van Atheros vind je hoegenaamd geen documentatie over hun kaarten, en weet ik dus niet welke aansluiting wordt verwacht. En nee, ook in Pricewatch is niets te vinden.

In concrete producten: ik denk aan Atheros AR5008 - opmerkelijk hoe goedkoop dat is. Deze kan drie antennes aan, ik denk aan TP-Link antennes (goedkoopste, nog niet echt uitgezocht). Dan heb ik nog drie verloopkabeltjes nodig. Met een beetje zoeken is te vinden dat die antennes SMA vrouwtjesaansluitingen verwachten, maar wat zit aan de andere kant? Ik kan nergens documentatie vinden.

Indirect denk ik dat op het een MMCX-aansluiting is... Zou dit kabeltje voldoen?

Nog verdere tips?

• Rikkiz0r
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Kan je niet gewoon losse acces points kopen? Ipv zelf er eentje te knutselen.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:24
Lijkt mij ook niet wenselijk om dat in je pfsense bak te hebben.. als je een reboot doet valt je netwerk weg.

• moppentappers
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17-02 23:52
FreeBSD ondersteunt ook geen 802.11n, wat ook al weer een goede rede is om het niet te gebruiken.

• Free rider
DukeBox schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 23:29:
Lijkt mij ook niet wenselijk om dat in je pfsense bak te hebben.. als je een reboot doet valt je netwerk weg.
Het ontgaat me waarom je zou willen rebooten - is Wifi nog steeds zo instabiel?

NB ik ben eigenlijk in 2006 gestopt met WiFi omdat het te instabiel was. Ik had destijds een als stabiel bekend staande US Robotics 5461 en toch moest ik die om de week rebooten. Sindsdien heb ik een router zonder WiFi die ik in zes jaar misschien drie reboots heeft gehad, waarvan een voor nieuwe firmware. Maar... er komen steeds meer apparaten die WiFi verlangen (mobiele telefoons, tablets enz.) dat ik er weer aan WiFi moet.

Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat WiFi nog altijd zo instabiel is. Maar dan nog... in vrijwel ieder OS kan je drivers en hardware uitschakelen en inschakelen, mocht het nodig zijn dan reset ik toch gewoon de WiFi-kaart?
moppentappers schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 01:00:
FreeBSD ondersteunt ook geen 802.11n, wat ook al weer een goede rede is om het niet te gebruiken.
Goed punt, maar snelheid is geen eis - in het hele huis ligt gigabit. Maar ik geloof dat ik een eenvoudiger kaartje kan nemen en een antenne weg kan laten, dank!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:30
Op zich kan je ook gewoon een kant en klare router aanschaffen en die voorzien van OpenWRT. Ik bouw zelf hele netwerken met TP-Link WR1043ND's voorzien van OpenWRT, bevalt me tot nu toe nog altijd prima.

• Free rider
Voor de goede orde, ik zoek geen discussie over voor- en nadelen van zelfbouwen. Er is op deze site toch ook geen discussie waarom je zelf een PC bouwt terwijl je ook gewoon een kant-en-klare Apple kan kopen?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

De aansluitingen op wifi-kaartjes voor in laptops e.d. zijn vrijwel altijd u.fl connectors. Je kunt met een simpele pigtail daar een RP-SMA van maken, dat is waar de meeste externe antennes van voorzien zijn. Bijvoorbeeld: http://www.sparkfun.com/products/662

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Leuk, wordt hier bijna nostalgisch van.
Free rider schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 23:23:
Ik wil een router/firewall/DHCP-server/enz.
Enz aha dat. Kijk hier ga je mogelijk de mist in. Je wilt een embedded produkt zelf in elkaar knutselen. Prima, leuk, nuttig. Maar je moet dan wel een heldere doelstelling hebben. Alvorens je een keuze maakt in hard- en software moet je helder hebben wat je er persee mee wilt (doelstelling), en wat eventueel handig, leuk, whatever is om er nog op te draaien maar niet noodzakelijk. Dit komt misschien zeurderig over, maar is wel belangrijk!!

Wat je er op wilt draaien heeft bijvoorbeeld invloed op CPU, RAM, grootte SD/CF, aantal mini-PCI(e) slots, PCI slots, benodigde adapter, behuizing, energierekening, keuze in software... noem maar op.

Het is misschien verleidelijk het systeem veel te laten doen, maar je wilt liever een veilig en stabiel werkend produkt dat 1 ding goed doet (daarom neem je immers ook een embedded produkt) want je wilt zo min mogelijk risico lopen dat je de boel ineens moet repareren. Het is daarom aan te raden het enz weg te laten. Laat het ding zo min mogelijk doen, maar laat het de dingen die het moet doen goed doen. Het is immers een produktiesysteem; geen alleskunner.
Deze kaartjes worden verkocht met een mini-PCIe aansluiting, kennelijk voor reparaties in laptops.
Nope, die zijn opzeker niet specifiek ontwikkelt voor reparaties in laptops. In jouw geval is wellicht laptop het enige voorbeeld waar je aan kunt denken, maar vergis je niet: Mini-PCI(e) wordt gebruikt in allerlei embedded apparatuur!!

Een voorbeeldje (waar je ook pfSense op zou kunnen draaien) is deze: http://soekris.eu/shop/ne...lot_standard_case_en.html of http://www.pcengines.ch in mijn geval helaas de ALIX voldeed niet aan mijn eisen (ik wilde een DSL modem op PCI, en een WiFi op mini-PCI(e) en dit pastte er in niet in!!) maar anderzijds een prima, en goedkoper alternatief voor een Soekris. Ipv die DSL PCI zou ik ook hardwareencryptie toe kunnen voegen dmv een kaartje. Ik heb ook zo'n Atheros. Weet niet of het precies dezelfde is, maar Atheros wordt tegenwoordig prima ondersteunt door *BSD en Linux. Destijds heb ik flink wat research gedaan welke Atheros chipset goed werkte met mijn embedded *BSD versie, en vervolgens ook gekeken naar gebruikerservaringen met kaarten die die chipset gebruikte. Vervolgens de goedkoopste bij eBay op de kop getikt. Mijn systeem is inmiddels vervangen door een Fritz!box die ik gratis kreeg van m'n provider. Het grappige is dat je deze softwarematig ook behoorlijk kunt modden, zeer veel aansluitingen heeft, en energiezuiniger is. Heeft ook weer zo z'n voor- en nadelen. Misschien neem ik 'm later weer in gebruik als repeater want hoewel vrijwel hele huis gedekt wordt, zijn er toch een paar kamers met minder goede dekking.

Wat ik je aan kan raden: probeer eerst een kant en klare oplossing te vinden. Vziw bestaan die voor jouw toepassing (maar ik ken niet alle details). Als je echt niets vindt dat aan je wensen voldoet, ga dan pas zelf knutselen tenzij je het knutselen opzeker ontzettend leuk vindt. Want anders kost het je dermate veel tijd, geld en moeite dat je qua prijs/kwaliteit goedkoper uit bent met een kant en klare oplossing. Zo vond ik het een leuke en leerzame ervaring, maar op dit moment zou ik er geen tijd voor hebben. Wat je bijvoorbeeld ook kunt doen is een kant en klare AP oplossing en dan een ander embedded systeem voor bepaalde andere taken zoals een mini webserver, dhpcd enz (bijvoorbeeld een SheevaPlug). Goed, het lijkt er op dat je wat dit betreft al een keuze hebt gemaakt.
Deze kaartjes hebben geen aansluitingen aan de buitenkant van de behuizing, het gebeurt allemaal binnen. Op deze kaarten zitten weer aansluitingen voor antennes. In een laptop zitten meestal al de antennes in de behuizing en prik je hun aansluitingen op het kaartje.
Maar dat kan bij mij niet, ik heb een klein kastje waar ik wat gaten in wil boren om de antennes op aan te sluiten. En dan wordt het moeilijk, op de site van Atheros vind je hoegenaamd geen documentatie over hun kaarten, en weet ik dus niet welke aansluiting wordt verwacht. En nee, ook in Pricewatch is niets te vinden.
Wat ik deed in mijn case was niet boren, maar de uitgang gebruiken waar eigenlijk een schroefje hoort. Vervolgens de boel stevig vastgetaped. Ik durf niet te beweren dat het er elegant uitzag, maar het werkte wel, en het heeft de flexibiliteit dat je de boel opnieuw in kunt richten. Je kunt naderhand als je klaar bent met het project altijd nog boren. Maar ik ben dan ook iemand die losse moederbordjes in PCs legt voor ik zeker weet dat alles werkt; wellicht nogal backwards maar ik heb te vaak gehad dat bijvoorbeeld een mobo DOA was.

Verder heeft Atheros ook niet zoveel te maken met de kabeltjes die je er op prikt. Want de kabeltjes die je er op prikt op de Atheros kant zullen altijd werken (die connectoren zijn aan de Atheros kant standaard hetzelfde); het draadje van de Atheros naar de externe antenne heeft een bepaalde lengte en is male of female en naam (kom er even niet op) dus die 2 moeten op elkaar kunnen passen. Daar zitten 'm de verschillen, maar een gemiddelde consument heeft hier niets mee te maken. Vziw maakt het niet uit welk type je neemt qua connectoren, als de antennes en pigtails maar op elkaar passen. Je ziet dat aan de grootte van de connectors, maar ook de namen. De website van je leverancier kan eventueel dmv plaatjes en uitleg je een eind op weg helpen. Mocht je er werkelijk niet uitkomen dan zou je leverancier je hierbij verder kunnen helpen. Of je vraagt het hier nog 'ns.

Btw wat bedoelen jullie met instabliteit van WiFi? Ik kan het me met die Soekris niet meer herinneren, maar als mijn Fritz! iedere week zou rebooten dan had ik 'm weggegooit of teruggestuurt. Zo'n Fritz! draait Linux, en hij is stabiel. Er zijn ook legio andere DSL modems en APs die stabiel zijn en *BSD of Linux draaien.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

• Grootstyr
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-12-2025
Dat een discussie over het verschil tussen zelfbouw en kant en klaar niet is wat je wilde bereiken is een ding. Maar als mensen advies geven die denken dat je het beter anders kan doen omdat dat dezelfde functionaliteit geeft of omdat het goedkoper is hoeven ook niet direct afgekapt te worden.
Door die adviezen kun je uiteindelijk wellicht een betere oplossing in gebruik nemen.

Als zelf bouwen is wat je wilt is dat prima, altijd leuk natuurlijk maar vooral deze quote is denk ik heel belangrijk:
moppentappers schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 01:00:
Ik neem aan dat je dit projectje start omdat je een stabiele snelle router wil - want dat is het in essentie. Is het dan niet onlogisch om voor een oplossing te kiezen die geen 802.11n aankan?

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

CyBeR schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 01:41:
De aansluitingen op wifi-kaartjes voor in laptops e.d. zijn vrijwel altijd u.fl connectors. Je kunt met een simpele pigtail daar een RP-SMA van maken, dat is waar de meeste externe antennes van voorzien zijn. Bijvoorbeeld: http://www.sparkfun.com/products/662
Deze kabel heeft die u.fl aansluiting aan de ene kant, en RP-SMA aan de andere kant: http://www.ebay.co.uk/itm...ain_0&hash=item230d473e76 Heb er zelf een stel van in gebruik hier in een zelfbouw router met IPFire (de Linux tegenhanger van de Atheros driver heeft wél N support) en een SparkLan WPEA-127N kaartje.

En indien er een uitbreidingsslot beschikbaar is: http://www.allekabels.nl/...x-SMA-Antenne+-LowP..html om de RP-SMA connectors mee naar buiten te krijgen.

[ Voor 26% gewijzigd door Raven op 03-05-2012 19:59 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• erik23
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18-02 22:26
Ik denk dat je meer aan zoiets hebt, dit zijn een paar voorbeelden dus je kan als het idee goed is beter even verder zoeken:

http://www.ebay.com/itm/M...4aa6393a2b#ht_2645wt_1344

http://www.dealextreme.co...-with-antenna-9307?item=2

en een uitleg

http://x86wifi.blogspot.c...wn-real-airport-card.html

• Free rider
Iedereen dank voor de reakties!
CyBeR schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 01:41:
Dank. Ongelooflijk eigenlijk, ik heb echt lang gezocht en een half dozijn typen aansluitingen gevonden en daar zat "u.fl" niet eens bij...
Jerie schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 02:51:
Kijk hier ga je mogelijk de mist in. Je wilt een embedded produkt zelf in elkaar knutselen. Prima, leuk, nuttig. Maar je moet dan wel een heldere doelstelling hebben. Alvorens je een keuze maakt in hard- en software moet je helder hebben wat je er persee mee wilt (doelstelling), en wat eventueel handig, leuk, whatever is om er nog op te draaien maar niet noodzakelijk. Dit komt misschien zeurderig over, maar is wel belangrijk!!
De doelstelling is het bouwen van een dedicated apparaat die dienst doet als firewall, router, NAT, DHCP server, DNS server, Proxy server, VPN server, QoS, Wifi AP, maar ik wilde niet alles uitschrijven. Functies die er NIET op draaien zijn NAS, FTP server, webserver, backupserver, domain controller.
Maar het gaat me nu alleen om de Wifi AP. Gezien je uitgebreide post wil je existentiele zaken over de server en/of mijn persoonlijkheid bespreken maar ik denk niet dat mijn vragen daarmee worden beantwoord.
(...)
Wat ik je aan kan raden: probeer eerst een kant en klare oplossing te vinden.
Ik weet dat er honderden verschillende Wifi routers op de markt zijn en die wil ik allemaal niet. Laat ik het zo zeggen: als ik een wifirouter wil kopen ga ik naar een vergelijkingssite. Maar ik wil er een bouwen dus ga ik naar tweakers. Zit ik hier soms verkeerd?
Grootstyr schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 19:44:
Ik neem aan dat je dit projectje start omdat je een stabiele snelle router wil - want dat is het in essentie. Is het dan niet onlogisch om voor een oplossing te kiezen die geen 802.11n aankan?
Die 802.11n is zeker geen harde eis, ik vind het helemaal niet erg dat FreeBSD dat niet ondersteunt. Maar ik wil wel een vorm van Wifi.
Raven schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 19:50:
Deze kabel heeft die u.fl aansluiting aan de ene kant, en RP-SMA aan de andere kant: http://www.ebay.co.uk/itm...ain_0&hash=item230d473e76 Heb er zelf een stel van in gebruik hier in een zelfbouw router met IPFire (de Linux tegenhanger van de Atheros driver heeft wél N support) en een SparkLan WPEA-127N kaartje.

En indien er een uitbreidingsslot beschikbaar is: http://www.allekabels.nl/...x-SMA-Antenne+-LowP..html om de RP-SMA connectors mee naar buiten te krijgen.
Dank voor de suggesties. Dat uitbreidingsslot lijkt me een rip-off - ik zou dan een paar gaatjes in de placeholder boren, heb je hetzelfde. Overigens heb ik geen PCI meer, en wil ik de antennes meteen aan de behuizing monteren. Al die SMA-connectors die ik vond (ook die van jou) hebben schroefdraad en een moer, dus met een gat in de behuizing kan je hem gewoon vastzetten.
erik23 schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 19:59:
Ik denk dat je meer aan zoiets hebt, dit zijn een paar voorbeelden dus je kan als het idee goed is beter even verder zoeken:
http://www.ebay.com/itm/M...4aa6393a2b#ht_2645wt_1344
http://www.dealextreme.co...-with-antenna-9307?item=2
en een uitleg http://x86wifi.blogspot.c...wn-real-airport-card.html
Helaas, ik heb geen PCI-sloten over, alleen mini-PCIe. Ik waardeer de suggestie wel.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Free rider schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 17:15:
[...]

Dank voor de suggesties. Dat uitbreidingsslot lijkt me een rip-off - ik zou dan een paar gaatjes in de placeholder boren, heb je hetzelfde. Overigens heb ik geen PCI meer, en wil ik de antennes meteen aan de behuizing monteren. Al die SMA-connectors die ik vond (ook die van jou) hebben schroefdraad en een moer, dus met een gat in de behuizing kan je hem gewoon vastzetten.
Is het eigenlijk ook, maar als je geen gereedschap hebt dat in staat is ~5-7mm grote gaten te maken in een computerbehuizing heb je niet veel keus ;) . Hmm, een behuizing zonder uitbreidingsslot? Die zie je niet veel.

Binnenkort zal ik er wel aan moeten geloven om gaten te boren in de behuizing. Het enige uitbreidingsslot in de behuizing gaat door een (wired) netwerkkaart gebruikt worden dus dan moet ik 6 (nou ja 5, zit er al een voor de PicoPSU die er dan uit kan) gaten boren voor de antennes. Er komen namelijk 2 wifi NIC's in zodat ik zowel op de 2.4 als 5GHz band kan gaan zitten. Beide NIC's hebben 3 antenne aansluitingen, dus dat telt aan :P

[ Voor 23% gewijzigd door Raven op 04-05-2012 17:52 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Pagina: 1