timecapsule + iphone + mac + airplay vraag

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj1981
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20:31
ha Tweakers,

even een paar ingewikkelde vragen bij elkaar. Weet niet goed in welk topic het thuishoort (apple hardware, itunes, hifi) dus eerst maar hier een poging.

aanleiding
Voor een vriendin zoek ik een nieuwe hifi set bij elkaar. Nu heeft zij al:

a) macbook
b) timecapsule
c) iphone

En het zou natuurlijk mooi zijn als je gebruik kunt maken van Airplay om al je digitale muziek af te spelen.

Het daadwerkelijke muziekgebeuren kom ik wel uit, dat wordt een miniset met airplay ingebouwd (marantz bijvoorbeeld), of een versterker gekoppeld aan de (digitale) audio-out van een airport express.

Het muziek afspeelgedeelte levert bij mij (apple-beginner) wat vragen op. De apple website biedt niet veel uitkomst, want daar probeert men het zo simpel mogelijk te maken.

Dan nu de vragen (gevolgd door wat ik tot zover zelf heb begrepen uit andere fora.)

Timecapsule
A1) Kan je op een timecapsule al je digitale muziek zetten (ja)

A2) Kan de timecapsule dan ook fungeren als itunes server (nee, daarvoor moet je de macbook aan hebben staan)

A3) Is het uberhaupt verstandig om je muziek op je timecapsule te zetten (die is immers voor backups), of is een losse NAS verstandiger?

A4) Moet ik nog rekening houden met iCloud? Blijkbaar kan je daar al je cd-s op zetten via iTunes-match, en kan je dan op al je apple apparaten bij je muziek. Betekent dat bijvoorbeeld dat je op je iPhone bij al je muziek kunt, en deze op je airplay-versterker af kunt spelen zonder dat je macbook (of andere itunes-server) aan staat?

Airplay
B1) Ik begrijp dat Airplay een soort transferprotocol is. Je hebt dus altijd een apparaat nodig wat als speler fungeert. Dat kan een macbook zijn, maar kan het ook alleen een iphone zijn? Of stuur je met een iphone alleen de macbook aan, die dan vervolgens de muziek afspeelt?

B2) Kunnen die moderne mediasets, met airplay ingebouwd, dan ook als speler fungeren, of zijn dat alleen passieve apparaten die alleen laten horen wat de macbook ze doorgeeft? (Voor airplay speakers is dat ongetwijfeld het geval, maar hopelijk heeft er iemand ervaring met airplay-versterkers/hifi-sets).

Bonus-alles-in-een-vraag
C1) Wat heb ik nu nodig om een systeem te maken waarbij je al je digitale muziek kan afspelen zonder dat je telkens je macbook moet opstarten? (eigenlijk iets als wat ik zelf met een squeezebox en een NAS heb).

Excuses voor het grote aantal vragen, maar ik krijg het gevoel dat het met apple allemaal een beetje ingewikkeld wordt als je niet al je muziek op je macbook hebt staan en deze altijd aan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nilski
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-07-2021
A1 en A2 heb je zelf al beantwoord. A3; moet jezelf bepalen; als RAID niet belangrijk is waarom moeilijk doen.
A4; iTunes-match is een betaalde dienst, ik vind het te weinig toegevoegde waarde.. Heb dus geen ervaring.
B1; Airplay werkt ook vanaf de iphone. Je kan ook je iphone als AB gebruiken voor je Macbook. B2; ik heb een airplay versterker, die geeft alleen door wat je er naar toestuurt. of er ook zijn met ingebouwde mediaplayer weet ik niet maar daarvoor heb je dan ook geen airplay nodig lijkt me...
C1; Als je een setje met DLNA neemt kan je je muziek op een (DLNA-capabele) NAS zetten en direct streamen.

Ik zat met ongeveer hetzelfde dilemma. Ik wil flexibel zijn met afspelen en tegelijk niet meerdere ABs in de hand moeten nemen. Ik heb nu een Pioneer Airplay versterker met een iphone App als AB; maar DLNA kan ie niet, de TV wel.. Er zijn echter ook DLNA Apps voor de iphone..
Wat ik niet ideaal vind is dat je dan weer een nieuwe muziekbibliotheek moet aanleggen..
Als jij de ideale oplossing hebt ben ik ook wel benieuwd.

WAZUUUUUUUP!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
Ik heb op mijn Synology NAS al mijn muziek gezet. Vervolgens kan ik:
  • Via een app op een iPhone een muzieknummer kiezen en die lokaal luisteren of streamen naar een Airplay apparaat. Dit gaat met een iPod achtige interface. Hiervoor moet de iPhone wel aan blijven staan.
  • Via een webinterface op een computer een muzieknummer kiezen en die lokaal luisteren of streamen naar een Airplay apparaat. Hiervoor hoeft de computer niet aan te blijven, aangezien de NAS nu aan het streamen is.
  • Via iTunes de NAS benaderen als een iTunes server en op deze manier naar muziek luisteren. Ook hier kan je streamen naar een Airplay apparaat, maar dan moet iTunes wel aan blijven staan. Het voordeel is dat je vervolgens een iPhone als afstandsbediening kunt gebruiken.
Een grote beperking is dat ik de muziek niet kan syncen en zo op de iPhone via de muziekapplicatie kan openen.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2012 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj1981
ha, ik ben even naar de lokale apple winkel geweest voor wat meer info.

resultaat: volgens de apple winkel:

- moet je je itunes library vooral niet op een timecapsule zetten, want dat is traag en werkt niet ("zoek maar op internet naar de problemen die mensen daar mee hebben")
- airplay schijnt prima te werken, als je al je muziek op je macbook hebt staan
- airplay werkt ook als je muziek die op je iphone staat met je iphone wil afspelen
- er is dus geen mogelijkheid om via je iphone muziek af te spelen die op een nas staat

volgens mij is het hele airplay gebeuren dus niet een goede oplossing.

wat dan wel een goede oplossing is, blijft de vraag.

@nilski: DLNA heb ik ook wel eens geprobeerd, bijvoorbeeld op m'n tv of op m'n ipod touch, maar dat haalt het (vind ik) niet bij een squeezebox oplossing.

@b_smulders: ik neem aan dat jij dan ook een DLNA app op je iphone hebt? En binnen die app kan je dan weer een airplay apparaat aanwijzen als 'speaker'? En wat draai je dan op je NAS? Welke webinterface hebben we het dan over? Wel interessant dat het je blijkbaar is gelukt om je mediabibliotheek op je NAS hebt kunnen koppelen aan iTunes, dan is het probleem van Nilski van meerdere bibliotheken blijkbaar opgelost.

Ik ga eerst een proberen uit te vogelen of het werkbaar is om een squeezebos touch (waar de squeezebox server op draait, dus geen nas nodig) muziek te laten afspelen die op de timecapsule staat. De timecapsule kan immers ook gewoon fungeren als een netwerkschijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
dj1981 schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 18:42:
@b_smulders: ik neem aan dat jij dan ook een DLNA app op je iphone hebt? En binnen die app kan je dan weer een airplay apparaat aanwijzen als 'speaker'? En wat draai je dan op je NAS? Welke webinterface hebben we het dan over? Wel interessant dat het je blijkbaar is gelukt om je mediabibliotheek op je NAS hebt kunnen koppelen aan iTunes, dan is het probleem van Nilski van meerdere bibliotheken blijkbaar opgelost.
Het is geen DLNA app maar een applicatie specifiek voor een Synology NAS. Binnen die app kan ik muziek op de iPhone zelf beluisteren (koptelefoon / speaker) of kiezen voor een Airplay apparaat.

Op de NAS draait linux met Synology DSM (webinterface), waarop ik de iTunes Server en Audio Station package heb geïnstalleerd. Dat klinkt ingewikkeld, maar je hoeft enkel de stekker in het apparaat te steken, in de webinterface naar "Package Center" te gaan en tweemaal op install te klikken. De iTunes Server package zorgt ervoor dat je muziekmap in iTunes zichtbaar is als "Shared library", de Audio Station package zorgt ervoor dat de muziek via de webinterface en op de iPhone te beluisteren is. En dat gaat allemaal zonder lag of vertraging.

De webinterface is DSM, dat is de standaard interface van een Synology NAS. Voor een demo kun je kijken op:
http://www.synology.com/products/dsm_livedemo.php?lang=nld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj1981
Dat is een erg gelikte demo!

Wel deftig dat Synology die airplay functies geintegreerd heeft. Snap eigenlijk niet waarom mensen dan een timecapsule kopen, een ds112 of ds212 was een stuk beter geweest (gok dat je daar ook gewoon timemachine backups op kunt maken).

Wel goed om te weten, zo'n nas kan je dus altijd nog goed integreren als je bijvoorbeeld je stereo al aangesloten hebt op een airport express.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pbd
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-08 15:31

pbd

A4) en C1)
Mijn muziek staat in de cloud via itunes match, vervolgens een appletv gekocht en die via een optische kabel aan mijn stereo verbonden en ik kan bij al mijn muziek via de cloud. Eventueel kan ik streamen vanaf mijn laptop (voor als internet eruit zou liggen) als uitwijk. Via iCloud staat mijn muziek ook op mijn iphone en dat kan ik ook weer streamen naar de appletv. Leuke is dat andere mensen met een iphone die op bezoek zijn ook hun muziek en filmpjes kunnen streamen naar mijn tv/stereo.

Mijn timecapsule doet nu nog backup (duh) en dient als netwerkschijf voor o.a. films/series die ik weer afspeel via mijn appletv (met xbmc).

M.a.w. is dit geen oplossing voor je? Kost je eenmalig 100e voor de appletv en 25e per jaar voor iCloud (en je hebt meteen een backup van al je muziek buitenshuis).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nilski
Van iTunes match ben ik geen voorstander daar Apple daar na een tijdje weer de stekker uit kan trekken. Wat Airplay betreft; het lastige is direct streamen ipv. via je iphone of macbook (of wat dan ook) Overigens, die shared library zie je niet op je iphone..
Je zou een Mac mini neer kunnen zetten en "Remote" gebruiken om itunes te bedienen..? Met Home-sharing kan je evt. nog andere Libraries benaderen. Op de mini kan je dan bij aanzetten itunes automatisch laten starten en via VNC nog van alles meer erop zetten (Transmission bv.)
(Ik heb een QNAP maar die heeft geen goede iphone client voor direct streamen helaas.)

Een heel simpel alternatief is een Speaker met iphone dock; werkt geweldig en wordt de iphone gelijk geladen. Als je je muziek via itunes synchroniseert ben je er ook. :) Ik heb de Logitech S715i (met AB) en ben erg tevreden over het geluid. Via een jack-plug kan je er ook wat anders op aansluiten.

WAZUUUUUUUP!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj1981
Tsja,

Was het voor mezelf geweest dan was ik inderdaad wel voor de 'mac-mini als NAS en downloadbakje' gegaan.
Maar het is voor iemand die toch geen series download en niet al te ingewikkelde dingen wil.

De itunes match functie vind ik op zich nog wel geinig, Als apple de stekker er uit zou trekken heb je immers altijd nog je cd's of je downloads?

De 100 euro voor de apple-tv is daarbij niet zo'n probleem, da's niet eens veel meer dan een airport express. Moet je wel een versterker met optical-in hebben en die zijn nogal prijzig (het gaat om een hifi stereo, geen 7.1 receiver), of daar weer een losse DAC aan hangen. Alternatief is een aiport express met analoge uitgang, maar weet niet of dat hele goede kwaliteit muziek geeft...

lastig, nog steeds

update:

ik zat even op de sonos-wiki te kijken. Daar wordt de timecapsule expliciet genoemd als 'music source'. Ik gok bij sonos blijkbaar de muziek-database in de player(s) zelf wordt bijgehouden, dus heb je eigenlijk alleen een netwerk-schijf nodig (en dus geen nas met squeezebox-server erop draaiend). Ook een optie om nog even uit te zoeken.

[ Voor 18% gewijzigd door dj1981 op 04-05-2012 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nilski
Ik ben benieuwd tot welke oplossing je komt. Het blijft altijd een compromis..
Qua bediengemak vind ik via Airplay vanaf laptop of Macbook afspelen eenvoudig. Ook beheer van je muziek blijft dan eenduidig.
Zodra je alles direct vanaf een mediaspeler wilt afspelen moet je een GUI hebben; (bij de meeste een TV)
Via een laptop of iPhone van je NAS streamen geeft weer een hoop SPOFs..
Oja, vergeet niet stroomverbruik van alles wat aan blijft staan..

edit: Net ontdekt; de QNAP ondersteund "Music Station". http://docs.qnap.com/nas/en/index.html?music_station.htm
Deze kan je met de QNAP App (QMobile) op je iphone bedienen en muziek direct naar USB speakers of soundkaart streamen. :)
HCL voor USB speakers en soundkaarten; http://www.qnap.com/en/?lang=en&sn=4063
Ik ga er zelf denk ik ook eens mee experimenteren.. :9

edit2: airplay met je qnap; http://forum.qnap.com/viewtopic.php?f=268&t=49487
ga het zelf uitproberen, klinkt erg goed! :)

[ Voor 36% gewijzigd door nilski op 07-05-2012 12:27 ]

WAZUUUUUUUP!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nilski
De mooiste oplossing is denk ik een NAS met Intel Atom processor en daarop Plex Mediaserver installeren. De App voor iphone moet je kopen maar het is wel erg gelikt.. Als Airplay niet lekker werkt een USB geluidskaart aansluiten op de versterker. (Als je dan meteen een versterker neemt die je per iphone app kan bedienen ben je er helemaal!)

WAZUUUUUUUP!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pbd
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-08 15:31

pbd

dj1981 schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 22:13:

De 100 euro voor de apple-tv is daarbij niet zo'n probleem, da's niet eens veel meer dan een airport express. Moet je wel een versterker met optical-in hebben en die zijn nogal prijzig (het gaat om een hifi stereo, geen 7.1 receiver), of daar weer een losse DAC aan hangen. Alternatief is een aiport express met analoge uitgang, maar weet niet of dat hele goede kwaliteit muziek geeft...

lastig, nog steeds
Daar zijn altijd wel verloopstekkertjes voor te vinden hè als je geen optical-in hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is er nu eigenlijk geen manier op van op je NAS als itunes server, zonder itunes client op je pc of mac je bibliotheek en afspeellijsten te benaderen op je Ipad/Iphone?
Pagina: 1