sonderpa schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 10:25:
Volgens mij is voor de TS het probleem dat je in Windows elk bestand dubbel ziet:
- Het daadwerkelijke bestand
- Nogmaals dat bestand maar dan beginnend met ._
Het bestand beginnend met ._ is in Mac OS X onzichtbaar, maar Windows laat die "onzichtbare" bestanden wel zien.
BlueHarvest kan die ._ automatisch voor je verwijderen. (Helaas niet gratis)
(Ik kan mij helaas niet aan de indruk ontrekken dat TS met een negatieve blik begonnen is om zijn Apple computer te gebruiken. Is het gebruik ervan soms door anderen opgelegd, school, werk, enz.?)
Onder OSX is een ._ file inderdaad onzichtbaar, maar op een HFS+ volume bestaat een dergelijke file niet eens. Echter kunnen NTFS en FAT16/32 niet overweg met resource forks. Om dat te ondervangen maakt OSX gebruik van ._ files.
Het probleem ligt niet in het wel of niet 'goed' kunnen formatteren, maar in het gebruikte formaat. OSX kan lezen en schrijven op HFS+ (het Mac filesystem), en FAT32. FAT32 is geïntroduceerd door Microsoft in 1998, en heeft zich door de jaren heen ontwikkeld als het de facto filesystem voor media die door meerdere OS'en benaderbaar moet zijn (USB sticks). Echter zijn er in de context van de TS 2 belangrijke functionele issues met FAT32:
1. Het ondersteunt geen resource forks. Zie mijn verhaal eerder in deze post over ._ files.
2. Het ondersteunt geen files groter dan 4GB
Als je echter geen grote files gebruikt, en in de Windows Explorer kiest om 'Show hidden files en folders' uit te schakelen, is het niet echt een issue.
Het liefst ook zonder dat alles dubbel lijkt te staan zoals het vaak ook nog eens kan uitpakken als ik Disk Utility probeer te gebruiken hiervoor.
Dat heeft dus niets met Disk Utility te maken, maar met het feit dat FAT32 (en NTFS) geen resource forks ondersteunt.
Ik moet me behoeden om niet allemaal nare dingen over dit onderwerp te gaan zeggen, dus; Is het mogelijk zonder D.U? Is het überhaupt mogelijk op dit stuk fruit, zonder een speurtocht te houden?
Je kan je Mac een 'stuk fruit' gaan noemen, of nare dingen gaan zeggen, maar daar wordt jouw probleem niet minder door. Het probleem wat je hebt is een typisch probleem van mensen die ik 'halve switchers' noem. Ze hebben een Mac, maar maken nog veel gebruik van Windows. In sommige gevallen voelen ze zich nog 'afhankelijk' van Windows (of werken ze er gewoon nog graag mee).
We hebben meerdere OS'en, en meerdere applicaties voor hetzelfde doel, omdat er nu eenmaal meerdere oplossingen zijn voor hetzelfde probleem. Het wordt echter lastig als je oplossing A van platform A (FAT32 van Windows) wilt gebruiken op platform B (Mac OSX).
Ben aan het einde van m'n latijn aan het geraken, wederom.
Mijn verontschuldigingen voor het feit dat ik misschien een overbodig topic hiervoor open. Ik kan het niet meer aan om weer een zoektocht te starten.
Je stelt je een beetje op alsof je al weken/maanden aan doffe ellende hebt met je switch naar de Mac. Als dat zo is, heb je er dan goed aan gedaan om te switchen? Waarom heb je eigenlijk een Mac?
Ik vraag je dit niet om te trollen, maar omdat 'de Mac' ook niet voor iedereen is. Als je gewend bent aan hoe zaken onder Windows werken, en je vindt dat ook prima werken, dan ga je een Mac een onlogisch rotding vinden. En vice versa
edit: als toevoeging -> Voor mij is Windows een onlogisch rotding. Dat neemt echter niet weg dat ik Windows 7 een uitstekend OS vind. Net zoals ik erg enthousiast ben over Linux. Op dit moment werk ik echter het productiefst met OSX, dus ik heb een Mac.
All good, just different.
[
Voor 3% gewijzigd door
Whieee op 04-05-2012 13:39
]