Toon posts:

formatteren en OSX

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zijn er programma's die wel normaal kunnen formatteren zodat ik ook op windows mijn bestanden kan gebruiken?! Het liefst ook zonder dat alles dubbel lijkt te staan zoals het vaak ook nog eens kan uitpakken als ik Disk Utility probeer te gebruiken hiervoor.

Ik moet me behoeden om niet allemaal nare dingen over dit onderwerp te gaan zeggen, dus; Is het mogelijk zonder D.U? Is het überhaupt mogelijk op dit stuk fruit, zonder een speurtocht te houden?

Ben aan het einde van m'n latijn aan het geraken, wederom.

Mijn verontschuldigingen voor het feit dat ik misschien een overbodig topic hiervoor open. Ik kan het niet meer aan om weer een zoektocht te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-10 08:19

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

lol ...

Disk Utility kan best normaal formatteren hoor, je kan er ook fat32 kiezen. Doe ik regelmatig met m'n USB stikkie bijvoorbeeld.

Maar mischien kan je iets meer moeite doen om, zonder je frustraties te laten overheersen, uit te leggen wat precies je probleem is en wat je probeert te bereiken.

Ik denk dat er dan iets meer mensen zullen zijn die je kunnen en willen helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Ik denk niet dat het formatteren je probleem is. Het klinkt nogal als het hebben van 2 besturingssystemen met elk hun eigen data. Dan krijg je inderdaad versnippering. Je kunt daar een aantal dingen voor doen: centrale opslag in je netwerk, een extra schijf/partitie die exfat als filesystem heeft en waar je al je data op zet (daar kunnen beide systemen naar lezen en schrijven) of overschakelen naar virtualisatie waarbij je Windows in een virtuele machine draait en toegang geeft tot de diverse mappen (documents, music, etc.). Het zou handig zijn als je hier kort maar krachtig uitlegt wat je uiteindelijke doel is. Wat probeer je te bereiken met dat formatteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

Disk Utility => formatteren als FAT32. Of formateer je disk in Windows als FAT32, blijkbaar vind je dat gemakkelijker.

Hoewel je zelf weinig moeite steekt in je openingspost zal ik zelf toch de moeite nemen om het volgende te vragen: het gaat toch om een externe schijf of USB-stick mag ik aannemen? Want je OS X partitie in een ander bestandssysteem formatteren gaat je uiteraard niet het gewenste effect opleveren...

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenophoben
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14:34
Je hebt alleen met fat32 geen ntfs permissions en je kan geen bestanden boven de 4 gb opslaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwight1986
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-10-2022
Je kan ook NTFS gebruiken onder OSX
Het wordt geformatteerd als exfat (dacht ik )
Zie de link hieronder hier kan je wel wat vinden zijn gewoon google zoek resultaten.
Ik gebruik het zelf ook je kan dan bijvoorbeeld bestanden vanuit windows op de usbstick zetten en dan onder OSX eraf halen.

http://www.google.nl/sear...hrome&ie=UTF-8&q=ntfs+osx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 18:38
Als je formatteert als FAT32 is er toch een beperking van 4GB aan bestandgrootte of niet? Hoe doe je dit dan met films? Ik wil een externe hdd aan mijn airport extreme hangen en vanaf zowel windows als mac films kan bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-06 13:07

Digistorm

ex-demo scener

Je kunt tegenwoordig ook een volume als exFAT formatteren. Windows 7 en OS X kunnen daarmee overweg, en dat kan bestanden groter dan 4 GB aan. Alleen veel mediaspelers (autoradio, portable etc) kunnen nog niet met exFAT overweg.

Hier stond achterhaalde informatie…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar

Darkstar

BSOFH

Dwight1986 schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 13:12:
Je kan ook NTFS gebruiken onder OSX
Opletten hiermee, want standaard (dus zonder MacFuse en NTFS-3G) kan OS X enkel lezen vanaf NTFS en er dus niet naar schrijven!

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dwight1986
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-10-2022
Darkstar schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 15:43:
[...]

Opletten hiermee, want standaard (dus zonder MacFuse en NTFS-3G) kan OS X enkel lezen vanaf NTFS en er dus niet naar schrijven!
Klopt dat had ik er niet bijgezet maar als je dit ( ntfs op osx ) even uitzoekt dan kom je er snel achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar

Darkstar

BSOFH

Ik ben persoonlijk van mening dat de TS beter eerst wat duidelijke uitleg geeft vooraleer we verder gaan over welk bestandssysteem hij kan/moet gebruiken, want tot nu toe zijn alle aangebrachte opties een mogelijkheid.
Als ik opmerkingen lees als "dit stuk fruit" (in een Apple-forum of all places) twijfel ik al een beetje aan zijn goede bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sonderpa
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:46
Volgens mij is voor de TS het probleem dat je in Windows elk bestand dubbel ziet:
- Het daadwerkelijke bestand
- Nogmaals dat bestand maar dan beginnend met ._
Het bestand beginnend met ._ is in Mac OS X onzichtbaar, maar Windows laat die "onzichtbare" bestanden wel zien.
BlueHarvest kan die ._ automatisch voor je verwijderen. (Helaas niet gratis)

(Ik kan mij helaas niet aan de indruk ontrekken dat TS met een negatieve blik begonnen is om zijn Apple computer te gebruiken. Is het gebruik ervan soms door anderen opgelegd, school, werk, enz.?)

[ Voor 19% gewijzigd door sonderpa op 04-05-2012 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:27

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

sonderpa schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 10:25:
Volgens mij is voor de TS het probleem dat je in Windows elk bestand dubbel ziet:
- Het daadwerkelijke bestand
- Nogmaals dat bestand maar dan beginnend met ._
Het bestand beginnend met ._ is in Mac OS X onzichtbaar, maar Windows laat die "onzichtbare" bestanden wel zien.
BlueHarvest kan die ._ automatisch voor je verwijderen. (Helaas niet gratis)

(Ik kan mij helaas niet aan de indruk ontrekken dat TS met een negatieve blik begonnen is om zijn Apple computer te gebruiken. Is het gebruik ervan soms door anderen opgelegd, school, werk, enz.?)
Onder OSX is een ._ file inderdaad onzichtbaar, maar op een HFS+ volume bestaat een dergelijke file niet eens. Echter kunnen NTFS en FAT16/32 niet overweg met resource forks. Om dat te ondervangen maakt OSX gebruik van ._ files.
Verwijderd schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 21:11:
Zijn er programma's die wel normaal kunnen formatteren zodat ik ook op windows mijn bestanden kan gebruiken?!
Het probleem ligt niet in het wel of niet 'goed' kunnen formatteren, maar in het gebruikte formaat. OSX kan lezen en schrijven op HFS+ (het Mac filesystem), en FAT32. FAT32 is geïntroduceerd door Microsoft in 1998, en heeft zich door de jaren heen ontwikkeld als het de facto filesystem voor media die door meerdere OS'en benaderbaar moet zijn (USB sticks). Echter zijn er in de context van de TS 2 belangrijke functionele issues met FAT32:

1. Het ondersteunt geen resource forks. Zie mijn verhaal eerder in deze post over ._ files.
2. Het ondersteunt geen files groter dan 4GB

Als je echter geen grote files gebruikt, en in de Windows Explorer kiest om 'Show hidden files en folders' uit te schakelen, is het niet echt een issue.
Het liefst ook zonder dat alles dubbel lijkt te staan zoals het vaak ook nog eens kan uitpakken als ik Disk Utility probeer te gebruiken hiervoor.
Dat heeft dus niets met Disk Utility te maken, maar met het feit dat FAT32 (en NTFS) geen resource forks ondersteunt.
Ik moet me behoeden om niet allemaal nare dingen over dit onderwerp te gaan zeggen, dus; Is het mogelijk zonder D.U? Is het überhaupt mogelijk op dit stuk fruit, zonder een speurtocht te houden?
Je kan je Mac een 'stuk fruit' gaan noemen, of nare dingen gaan zeggen, maar daar wordt jouw probleem niet minder door. Het probleem wat je hebt is een typisch probleem van mensen die ik 'halve switchers' noem. Ze hebben een Mac, maar maken nog veel gebruik van Windows. In sommige gevallen voelen ze zich nog 'afhankelijk' van Windows (of werken ze er gewoon nog graag mee).

We hebben meerdere OS'en, en meerdere applicaties voor hetzelfde doel, omdat er nu eenmaal meerdere oplossingen zijn voor hetzelfde probleem. Het wordt echter lastig als je oplossing A van platform A (FAT32 van Windows) wilt gebruiken op platform B (Mac OSX).
Ben aan het einde van m'n latijn aan het geraken, wederom.

Mijn verontschuldigingen voor het feit dat ik misschien een overbodig topic hiervoor open. Ik kan het niet meer aan om weer een zoektocht te starten.
Je stelt je een beetje op alsof je al weken/maanden aan doffe ellende hebt met je switch naar de Mac. Als dat zo is, heb je er dan goed aan gedaan om te switchen? Waarom heb je eigenlijk een Mac?

Ik vraag je dit niet om te trollen, maar omdat 'de Mac' ook niet voor iedereen is. Als je gewend bent aan hoe zaken onder Windows werken, en je vindt dat ook prima werken, dan ga je een Mac een onlogisch rotding vinden. En vice versa ;)

edit: als toevoeging -> Voor mij is Windows een onlogisch rotding. Dat neemt echter niet weg dat ik Windows 7 een uitstekend OS vind. Net zoals ik erg enthousiast ben over Linux. Op dit moment werk ik echter het productiefst met OSX, dus ik heb een Mac.

All good, just different.

[ Voor 3% gewijzigd door Whieee op 04-05-2012 13:39 ]

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjoekbezoer
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-11-2024
De naam Heisenberg... De reden dat hij een Mac gebruikt? Z'n Methlab beheersoftware werkt waarschijnlijk niet onder Windows :)

bron

[ Voor 32% gewijzigd door Tjoekbezoer op 04-05-2012 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InflatableMouse
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09-10 08:19

InflatableMouse

Carina Nebula says hi!

Ook zo mooi dat iemand een topic opent, 10 reacties krijgt van behulpzame tweakerts en niet de moeite neemt om zelf nog even te reageren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja sorry dat ik niet reageerde..
Ben nogal gedeprimeerd en dergelijke, alhoewel dat natuurlijk geen excuse mag zijn.
Maar hoe kan ik een blijk van waardering geven ipv van alleen maar te zeggen 'blabla en bedankt'.

Deze fragmentarische wereld waarin ik leef is domweg niet aan mij besteedt, toch wordt ik elke dag weer wakker..

desondanks, toch bedankt mensen..

edit: dan zal ik nu nog even alle dingen lezen want eigenlijk was het openen van dit topic me een beetje onschoten,vandaar. Rest me nog wel even te zeggen dat het hier beter vertoeven is dan op het One More Thing forum..

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2012 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan zeggen dat ik onder de indruk ben van de manier waarop hier gereageerd wordt; direct en niet neerbuigende zoals elders op internet.

Maar goed, sonderpa sloeg het probleem op z'n kop, want dat is dus de grootste frustratratie. Ik mag graag de mensen om mij heen (waarvan iedereen dus windows draait) van wat input voorzien (het lijkt alsof mensen zelf in het algemeen niet verder dan X-factor kunnen komen, maar wel meningen hebben over alles waarvan men 1% informatie over heeft) en heb zelf de bschikking over een mac.

Wat moet je als je kiezen moet uit 2of meer kwaden. Ik heb de kracht en geduld niet met dit soort dingen om over de tijd die het vereist maar te zwijgen. Met het voortschrijden van de tijd worden dingen er ook echt niet beter op zo het lijkt. Biijvoorbeeld is net als het icoontje van de batterij op mijn telefoon; altijd laadde ik deze op als ik zag dat mijn batterij zo goed als leeg was, maar tegenwoordig krijg ik eerst een schermvullende waarschuwing die ik vervolgens moet bevestigen om er van af te komen.

Tja, ik ben dan ook nog eens iemand die dat soort ergernissen niet vergeet en door die opstapeling van irritaties ben ik behoorlijk aan het demoraliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
De verschillende ecosystemen maken het de gebruiker inderdaad niet gemakkelijk. NTFS en HFS+ gaan niet samen. En wil je het beste van beide werelden, dan zul je bestandssystemen als FAT32 (of beter CIFS en Samba) moeten gebruiken. Maar makkelijk is anders.

Echter ik vind 't om daarover dan in een depressie te geraken (of zoals je zegt: gedemoraliseerd) wel wat ver gaan. Natuurlijk, de (IT-)wereld draait om het samenspel tussen marketeers, product managers, software developers en uiteindelijk de eindgebruiker. Wie is het belangrijkst? Jij mag het zeggen. Tja, de waarschuwing dat je telefoon bijna leeg is. Ik heb mij altijd hoogstens verbaasd over het pieptoontje dat je bij sommige telefoons krijgt als je batterij bijna leeg is. Dan gaat dat ding nog sneller leeg. Maar om je nu te ergeren aan een venster dat je vertelt om je telefoon nu echt op te laden.

Maar goed, dit gaat wel erg offtopic. Is jouw probleem met de suggesties die hier gegeven zijn opgelost? Als je in een ecosfeer zit van verschillende platformen, dan zou je een platform kunnen overwegen dat van alle werelden het beste is. Zoals bijvoorbeeld CIFS (onder *nix). Dat is dan een zorg minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:27

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

@DAzN:
Je hebt uiteraard helemaal gelijk als je zegt dat je je niet in een depressie moet laten duwen door een technische irritatie. Echter is iedereen anders en kunnen diverse omstandigheden een mens wel wat gevoeliger maken voor dat soort ergernissen natuurlijk. En ergens kan ik me ook wel voorstellen dat je op een gegeven moment wel wat gedemoraliseerd raakt als allerlei (relatief kleine) issues gewoon verschrikkelijk in de weg gaan zitten.

Maar nu gaan we het ineens hebben over dingen die beter in andere subfora passen ;)

@Heisenberg:
Hebben de suggesties je enigszins op weg geholpen tot zover? :)

Launching containers into space

Pagina: 1