• Mu.siQ
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-02 19:17

Mu.siQ

XBL: MusiQ2

Topicstarter
Ik zit met een vraag.

Binnenkort wil ik mijn systeem gaan upgraden. Mijn vertrouwede x4 965 mag plaatsmaken voor een 1155 socket systeem met z77 chipset. Sandy en/of Ivy Bridge dus. Nu kan ik maar geen keuze maken tussen de twee processoren;
pricewatch: Intel Core i5 2500K Boxed
pricewatch: Intel Core i5 3570K Boxed

Ik wil wel gaan overklokken. Wil ze graag naar de 4ghz tillen, 4,5ghz als het even meezit. De OC moet 24/7 gaan lopen en hoeft zeker niet extreem. Nu heb ik begrepen dat dit bij IB iets meer warmte met zich meebrengt. Ik koel met een scythe mugen 2 rev b. Momenteel met één fan, wil graag naar push&pull setup.

Wat raden jullie aan? Wat doen jullie liever met deze OC?

Alvast bedankt!

Therefore I must know what I am doing. Maybe.

• birdie25
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-02 20:57
Ik ben van een x4 955 naar een 3570k gegaan, het verschil merk je meteen. In de omgang is je systeem veel sneller geworden. Ik heb hem nu op 4Ghz, wat voor mij genoeg is. Ik koel ook met een Mugen 2. Zeker voor de 3570k gaan. Ik zie geen reden om voor de 2500k te gaan nu Ivy Bridge uit is.

http://specs.tweak.to/18230

• Mu.siQ

Mu.siQ

Topicstarter
birdie25 schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 21:08:
Ik ben van een x4 955 naar een 3570k gegaan, het verschil merk je meteen. In de omgang is je systeem veel sneller geworden. Ik heb hem nu op 4Ghz, wat voor mij genoeg is. Ik koel ook met een Mugen 2. Zeker voor de 3570k gaan. Ik zie geen reden om voor de 2500k te gaan nu Ivy Bridge uit is.
Op wat voor temps zit jij met je mugen en de OC?

Voor die extra paar centen hoef je het ook niet voor te laten ;) Neig toch zelf ook naar nieuwe maar heb graag wat extra opinies van tweakers :)

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
2500k heeft zich bewezen en is temp wise de betere keus (op het moment)
3570k moet zich nog bewijzen, maar is per clocktick sneller en bied een hoger OC plafond.
Ik denk dat beiden met gemak 4,3-4,5 halen dus het is een kwestie van smaak.
Marginaal betere prestaties of marginaal betere temps (bij jou OC)

*DISCLAIMER (niet onderbouwd, maar met wat mij tot nu toe ter oren is gekomen zou ik op deze manier een keuze maken)
Ik denk dat je met beide geen miskoop doet.
Wanneer je streeft naar een zo stil mogelijk systeem, bij een OC @ 4,5 ghz zou ik voor de 2500k gaan.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:10
Wat ga je met de processor doen?

Voor zover ik kan zien zou ik gewoon voor de goedkoopste gaan, beiden hebben wel plus- en minpunten.
De IB is puur met 'rekenen' net ~3% sneller (gemiddeld), de SB haalt over het algemeen een hogere OC, waardoor dat verschil dus weer tenietgedaan is.
Met gamen maakt het momenteel helemaal niks uit.

• Mu.siQ

Mu.siQ

Topicstarter
Ik heb een allround pc. Gebruikt voor schoolwerk, muziek luisteren, downloaden maar ook intensief gamen (á bf3). dus van alles wat ;-)

Mm tjah. Keuze is dus wel lastig...kan ook de i5 2500k nemen en dan er wat extra koeling in zetten...

• birdie25
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-02 20:57
Mu.siQ schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 21:09:
[...]

Op wat voor temps zit jij met je mugen en de OC?

Voor die extra paar centen hoef je het ook niet voor te laten ;) Neig toch zelf ook naar nieuwe maar heb graag wat extra opinies van tweakers :)
Ik zit nu met een 4,2Ghz overclock rond de 40 graden Celsius. Tijdens een potje BF3 loopt dit op tot 50 graden Celsius. Ik vind dit best netjes. Voltage: 1.160v

Als moederbord zou ik zeker de Z77A-GD65 nemen, je krijgt veel waar voor je geld bij MSI. Mooie ClickBIOS en ook veel features. Zeer fijn bordje.

[ Voor 13% gewijzigd door birdie25 op 02-05-2012 21:43 ]

http://specs.tweak.to/18230

Verwijderd

Voor gamen zal het niks gaan uit maken, of je nou 112.9 fps of 113.2 fps haalt, denk niet dat je dat kleine verschil zal gaan merken.

En het verschil is €26,-, dus als gamen het zwaarste is wat je doet, dan zou ik voor de goedkopere gaan.

Aan de andere hand heeft Ivy Bridge een lager verbruik.

• Mu.siQ

Mu.siQ

Topicstarter
@Nipaa. Tja, als je het zo brengt is inderdaad de 2500K weer de logische keuze.

@Mitsumark. Die prestatiewinst is eigenlijk ook maar erg minimaal. Ook wat hier betreft is die extra 25 euro het misschien toch niet waard.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:10
Dat was mijn hele punt ook, ik vind de IB niet €20-25 extra waard t.o.v. SB (maar mijn mening is geen wet natuurlijk).
Wat games betreft is de IB niet eens sneller... Als je dat geld ergens anders in steekt ga je er meer op vooruit.

• MaZeLe
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:05
Volgens Google is het verschil tussen SB en IB 10watt. Laten we zeggen 10 uur per dag, 300 dagen in het jaar. Je zult de CPU 2 jaar (?) gebruiken, dus kan krijg je een besparing van: (20/1000)*10*300*2*0,21(energieprijs)=25,20 euro. Het prijsverschil is zo te zien precies het bedrag dat je zou besparen door een IB te kopen, dus wat dat betreft kan ik je niet helpen in de keuze. Staat je computer meer uren per dag aan of meerdere dagen per jaar, dan bespaar je meer en zou ik gaan voor de IB.

• Mu.siQ

Mu.siQ

Topicstarter
MaZeLe schreef op donderdag 03 mei 2012 @ 00:00:
Volgens Google is het verschil tussen SB en IB 10watt. Laten we zeggen 10 uur per dag, 300 dagen in het jaar. Je zult de CPU 2 jaar (?) gebruiken, dus kan krijg je een besparing van: (20/1000)*10*300*2*0,21(energieprijs)=25,20 euro. Het prijsverschil is zo te zien precies het bedrag dat je zou besparen door een IB te kopen, dus wat dat betreft kan ik je niet helpen in de keuze. Staat je computer meer uren per dag aan of meerdere dagen per jaar, dan bespaar je meer en zou ik gaan voor de IB.
Ik zit momenteel nog in een studentenhuis. Betaal een prijs waar alles al in zit. Ongeacht mijn verbruik. Dit is al enkele jaren zo dus verwacht ook niet veel anders ;-)

Enfin. Keuze is gemaakt. i5 2500K lijkt me voorlopig vlot zat.

Bedankt zo ver :)

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-02 13:58

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ruim 500 posts op GoT en nog is het schijnbaar niet duidelijk dat aankoopadvies niet zomaar op het forum geplempt mag worden. :N
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.