Toon posts:

2 ssd RAID AMD systeem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goede dag ik heb een probleem.

Nadat ik alles heb gedaan om riad 0 te draaien weet ik het niet meer.

Ik heb de bios op riad ingesteld dan krijg ik het scherm voor riad in te stellen,doe alles wat ik moet doen en hij ziet meteen heel netjes 1 schijf ik installeer me windows dat gaat ook goed.maar zodra hij windows wil opstarten laat ie het boot logo zien heel kort want zodra die gekleurde bollen van het windows 7 logo elkaar raken herstart me pc weer.

Wat doe ik hier fout?
Mijn systeem specs zet ik hier onder en laat me externe hds en ingebouwde hds er buiten want had die afgekoppeld zodat daar ni aan kon liggen.

* Bigtower Coolermaster ATC 840

Inhoud:
* Asrock 890 GX Extreme 3
* AMD X6 T1090 hexacore AM3 processor 3,2 Ghz
* Cooler master V8 processor koeler
* 16 Gb ram 9-9-9-27 CAS Kingston Hyper x quad kit
* Club 3D 1200 W (super silent 80% efficiency)

* 2 SSD :
1 OCZ vertex 3 van 120 Gb 550/520 Read/Write.
1 OCZ Vertex 2 van 120 Gb 240/234 Read/Write.

* XFX HD 6870 2 Gb videokaart

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:53
Lijkt mij problemen met de AHCI-driver vs de raid driver, misschien installeren met expliciet de raid driver te gebruiken?

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-01 14:21
ten eerste het is raid, niet riad ;) ten tweede, performance wise kun je je afvragen of 2 heel erg verschillende devices in raid0 een goed idee is. Tot slot, ik vermoed dat het softraid is. Heb je wel de drivers van je moederbord/chipset geinstalleerd?

Verwijderd

borft schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 20:47:
ten eerste het is raid, niet riad ;) ten tweede, performance wise kun je je afvragen of 2 heel erg verschillende devices in raid0 een goed idee is. Tot slot, ik vermoed dat het softraid is. Heb je wel de drivers van je moederbord/chipset geinstalleerd?
ik zou inderdaad eerst beginnen met identieke drives.
draai hier raid 0 met 2x 120GB M4 en werkt perfect

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06-2025

Fid3lity

Spectre X

* 2 SSD :
1 OCZ vertex 3 van 120 Gb 550/520 Read/Write.
1 OCZ Vertex 2 van 120 Gb 240/234 Read/Write.
Juist..

Verwijderd

Topicstarter
ja dus als ik nog 1 ssd vertex 3 koop met zelfde snelheid dan kan het wel?
heb nieuw moederbord besteld de asus formula v
dus als ik 2 ssd heb van de zelfde snelheid moet het wel kunnen?

• Speedwolf
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-07-2024
ander moederbord zou ik nu nog niet kopen maar 2 dezelfde ssd bij raid 0 is wel aangewezen

Verwijderd

Topicstarter
ja heb moederbord al besteld want die maakt me videokaarten stuk xD
Heb alles vervangen alleen me moederbord niet en heb al 3 kaarten versleten in deze set up dus kan alleen nog aan me moederbord liggen.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:54

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Nee, dit heeft hoogste waarschijnlijk niets te maken met het feit dat het hier om twee verschillende SSD's gaat. Een RAID controller (ook software RAID) kan hier prima mee overweg, het is alleen niet ideaal. De RAID set zal zich alleen aanpassen aan de SSD met de minste specificaties.

Kijk aller eerst naar de drivers, zoals in de eerste twee reacties al geopperd werd. De sympthomen doen namelijk een driver isseu vermoeden.

Offtopic: Wat betreft je VGA kaarten, je geeft aan dat je er al drie versleten hebt? Heb je alleen eens naar de voeding gekeken? Een onstabiele voeding kan ook voor veel wzige problemen zorgen.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• GTX660TIGamer
  • Laatst online: 12-12-2025
Hallo,

Ik heb ongeveer de zelfde vraag dus ik dacht ik post hem hier (als het hier niet goed is wijs me er maar op).
Ik heb nu een ssd (samsung 830 64gb) en ik wil nog een hdd kopen (ik denk aan een Western Digital Caviar Blue WD5000AAKX) en ik vroeg me af hoe ik ze dan moet configureren. Als raid 0 werkt het niet net als volgens mij elk raid level, en in ahci weet ik het niet.
Nou heb ik ook de vraag kan ik het eruit laten zien als 1 schijf (in windows) ?

Ik zou graag een antwoord krijgen!

Gamet (haast) niet meer en heeft geen GTX660TI

• E-razor1984
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 28-01 11:04
AMD Phenom IIX4 schreef op zondag 06 mei 2012 @ 08:02:
Hallo,

Ik heb ongeveer de zelfde vraag dus ik dacht ik post hem hier (als het hier niet goed is wijs me er maar op).
Ik heb nu een ssd (samsung 830 64gb) en ik wil nog een hdd kopen (ik denk aan een Western Digital Caviar Blue WD5000AAKX) en ik vroeg me af hoe ik ze dan moet configureren. Als raid 0 werkt het niet net als volgens mij elk raid level, en in ahci weet ik het niet.
Nou heb ik ook de vraag kan ik het eruit laten zien als 1 schijf (in windows) ?

Ik zou graag een antwoord krijgen!
Ik zou als ik jou was die SSD en HDD gewoon los van elkaar gebruiken. SSD voor je windows en programma's en dergelijke. Je HDD voor opslag van bestanden.

Tenzij je iets met caching wil gaan doen, maar dan zou ik dit even doorlezen, en je hebt een vergelijkbare chipset. http://nl.hardware.info/r...smart-response-technology

• GTX660TIGamer
E-razor1984 schreef op zondag 06 mei 2012 @ 08:15:
[...]

Ik zou als ik jou was die SSD en HDD gewoon los van elkaar gebruiken. SSD voor je windows en programma's en dergelijke. Je HDD voor opslag van bestanden.

Tenzij je iets met caching wil gaan doen, maar dan zou ik dit even doorlezen, en je hebt een vergelijkbare chipset. http://nl.hardware.info/r...smart-response-technology
Dat werkt toch niet op een amd moederbord (Asrock 970 Extreme3) (misschien kun je op mijn account bij amd game pc kijken voor de rest van de hardware) ? Als het wel kan lijkt het me ideaal! en als het niet kan is er dan een amd tegenhanger van deze software? of kan ik dan zoiets zelf doen (door mappen in windows te veranderen van plaats etc.)

EDIT:

Op de site van intel staat:
Intel® Z68 Express Chipset-based desktop board
ntel® Core™ Processor in the LGA 1155 package
System BIOS with SATA mode set to RAID
Intel Rapid Storage Technology software 10.5 version release or later
Single Hard Disk Drive (HDD) or multiple HDD’s in a single RAID volume
Solid State Drive (SSD) with a minimum capacity of 18.6GB
Operating system: Microsoft Windows* Vista 32-bit Edition and 64-bit Edition, Microsoft Windows*
7 32-bit Edition and 64-bit

Dat gaat dus helaas niet werken :'(
Kent imand een alternatief dat werkt op een amd chipset?

[ Voor 26% gewijzigd door GTX660TIGamer op 06-05-2012 09:22 ]

• E-razor1984
Je zou eens hier naar kunnen kijken, schijnt een hybride oplossing te zijn. Het er alleen geen ervaring mee

http://www.highpoint-tech.com/USA_new/series_rh122x.htm

pricewatch: Highpoint RocketHybrid 1220

• GTX660TIGamer
Daar verbind je dan dus de ssd en hdd aan en dan maakt hij er een hdd van? (virtueel dan)
Het lijkt een goede oplossing al moet ik wel even wat reviews van bekijken ;)
PS. kan ik dan niet beter dezelfde ssd kopen en in raid 0 zetten aangezien dat kaartje toch 50 euro gaat kosten?

[ Voor 56% gewijzigd door GTX660TIGamer op 06-05-2012 09:50 ]

• E-razor1984
AMD Phenom IIX4 schreef op zondag 06 mei 2012 @ 09:46:
Daar verbind je dan dus de ssd en hdd aan en dan maakt hij er een hdd van? (virtueel dan)
Het lijkt een goede oplossing al moet ik wel even wat reviews van bekijken ;)
PS. kan ik dan niet beter dezelfde ssd kopen en in raid 0 zetten aangezien dat kaartje toch 50 euro gaat kosten?
Dat is inderdaad hetgeen wat ik er uit begrijp, maar zoals ik al aangaf ik heb er verder geen ervaring mee.
heb nog wel een artikeltje van de buren op HW.info gevonden link

Verder hebben Silverstone en Raidon nog oplossingen in hun assortiment zitten, weet alleen niet hoe goed die te verkrijgen zijn.

[ Voor 42% gewijzigd door E-razor1984 op 06-05-2012 10:14 ]

• GTX660TIGamer
Ik had net ook al dat artikeltje gevonden maar hoe doen de mensen van tweakers dat dan met hun high end game-pc: ssd: crucial m4 128 gb en hdd: Seagate Barracuda ST2000DM001, 2TB.
Dat is dan toch hetzelfde als ik probeer maar moet dat dan in Raid of ahci of ide?
Het is niet echt de bedoeling dat ik meer dan honderd euro moet uitgeven voor extra opslagruimte.

• E-razor1984
AMD Phenom IIX4 schreef op zondag 06 mei 2012 @ 10:14:
Ik had net ook al dat artikeltje gevonden maar hoe doen de mensen van tweakers dat dan met hun high end game-pc: ssd: crucial m4 128 gb en hdd: Seagate Barracuda ST2000DM001, 2TB.
Dat is dan toch hetzelfde als ik probeer maar moet dat dan in Raid of ahci of ide?
Het is niet echt de bedoeling dat ik meer dan honderd euro moet uitgeven voor extra opslagruimte.
Die maken dan gebruik van de mogelijkheden die hun chipset (Intel) bied. Jou chipset, AMD ondersteund dit niet, dus het zal ook niet werken. Kan er niet meer van maken :)

• GTX660TIGamer
Er is toch wel een manier om een ssd en een hdd samen te gebruiken in een pc? :S

[ Voor 3% gewijzigd door GTX660TIGamer op 06-05-2012 10:21 ]

Verwijderd

Nee, die zetten hem gewoon op AHCI.
Je gebruikt de schijven dan afzonderlijk. C: schijg van 60gb ssd, D: 2tb op je hdd voor opslag. Kind kan devwas doen.

Verwijderd

AMD Phenom IIX4 schreef op zondag 06 mei 2012 @ 10:20:
Er is toch wel een manier om een ssd en een hdd samen te gebruiken in een pc? :S
Ja, gewoon op ahci zetten. Ze hebben je vraag niet goed begrepen.
Werkt prima op ahci. Je kan ervalleen geen raid van maken.

Verwijderd

AMD Phenom IIX4 schreef op zondag 06 mei 2012 @ 10:20:
Ja, los van elkaar. Gewoon aansluiten een gaan met die banaan.
Besturingssysteem en alles wat snel gelezen moet kunnen worden op de SSD, en de rest (zoals film, muziek, etc) mag op de HDD.

• GTX660TIGamer
Ok en dat is dus de enige optie?

• GTX660TIGamer
Verwijderd schreef op zondag 06 mei 2012 @ 10:23:
[...]

Ja, los van elkaar. Gewoon aansluiten een gaan met die banaan.
Besturingssysteem en alles wat snel gelezen moet kunnen worden op de SSD, en de rest (zoals film, muziek, etc) mag op de HDD.
Dus op AHCI?
Heb je dan 2 scijven in windows (denk van wel)?
Hoe kan ik ik voor zorgen dat bv. chrome op de ssd komt en bf3 op de hdd?
Je hebt toch maar een program files? :?

[ Voor 20% gewijzigd door GTX660TIGamer op 06-05-2012 10:27 ]

Verwijderd

Ik vraag me af hoe vaak dat nog herhaald moet worden.
Heb je dan 2 scijven in windows (denk van wel)?
Dat ligt eraan hoe je partitioneert. Als je één partitie per drive maakt, zie je twee "schijven" in Windows. Als je er meer per drive maakt, zie je er meer. Maar minimaal twee dus ja.
Hoe kan ik ik voor zorgen dat bv. chrome op de ssd komt en bf3 op de hdd?
Je hebt toch maar een program files? :?
De meeste installers laten je kiezen waar je software installeert. Als je een klikaap bent en de standaardlocatie gebruikt, kan het zijn dat het niet precies wordt geïnstalleerd waar je wilt. Dat klopt.

Een gamer wil waarschijnlijk BF3 op de SSD, iemand die dat minder vaak doet waarschijnlijk niet.

• GTX660TIGamer
[quote]Verwijderd schreef op zondag 06 mei 2012 @ 10:34:
[...]

Ik vraag me af hoe vaak dat nog herhaald moet worden.

Sorry... :|

[...]

De meeste installers laten je kiezen waar je software installeert. Als je een klikaap bent en de standaardlocatie gebruikt, kan het zijn dat het niet precies wordt geïnstalleerd waar je wilt. Dat klopt.

Ik zal maar gaan afkicken dan ;).
ik klik altijd op volgende volgende volgende...

• GTX660TIGamer
Dan weet ik het wel.
Bedankt iedereen voor de hulp! d:)b

[ Voor 5% gewijzigd door GTX660TIGamer op 06-05-2012 10:40 ]

Pagina: 1