Toon posts:

CM 690 II case fans

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo.

Ik heb een ander topic gevonden met dezelfde vraag maar is ongeveer een jaar oud en wat topics over airflow van deze case. Er wordt gezegd dat de top fans erg belangrijk zijn, ik heb er nu alleen maar de stock fans in zitten. Wat ik graag wil: beter CPU maar vooral GPU temperaturen. Reden hiervoor is dat ik mijn 6950 erg luid vind boven de 40/45%.

Dus mijn vraag is eigenlijk: a) is dit de moeite, of zal het toevoegen van nog 2 fans net zoveel herrie maken als mijn 6950 nu zonder die 2 fans? en b) moet ik voor top fans (voor betere case flow) of side fans gaan (vooral voor mijn GPU)?

Help is appreciated. Ik heb al zitten kijken op de fan list geordend op beoordeling. De stock CM fans met dezelfde blauwe LED kleur zijn natuurlijk mooi, maar de review niet erg goed. Nou lijkt me wit ook wel aardig. Het gaat in principe gewoon om 2x 120mm.

Is pricewatch: Cooler Master R4-L2R-20AC-GP, 120mm de moeite?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb die fans op mijn Corsair H70 zitten maar zijn op volle toeren toch wel behoorlijk te horen.
Advies is, of een aftermarket koeler op je gpu zetten, anders een goede fancontroller tussen al je fans zetten zodat je het zelf kan regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exile84
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-08-2020
Meer fans zal meestal meer geluid betekenen. Echter kun je meer fans ook minder toeren laten draaien om dezelfde koeling te produceren. Minder toeren is minder geluid. Hiervoor moet je de fans op de juiste mb headers aansluiten en zo de toeren regelen (bijvoorbeeld in de bios) of ze aansluiten op een fan controller.

Voor een goede afvoer van warmte is het belangrijk dat je meer (of evenveel) outtake fans hebt dan intake. Top fans kunnen dus zeker bijdragen aan een koelere kast. Een fan in de zijpaneel kan zeker helpen, alleen om de temperaturen van de gpu echt aanzienlijk omlaag te brengen, zal je hem denk ik redelijk hard moeten laten blazen (wat je uiteraard weer niet wilt ivm het extra geluid). Verder kan een fan in het zijpaneel de luchtstroom in de kast verstoren.

Ik heb deze kast ook en heb in het begin aardig lopen experimenteren. Een fan in het zijpaneel zorgde hooguit voor een paar temperatuur verschil voor de gpu. Dit resulteert dus niet in een lageren fan snelheid van de gpufans.

Op het moment heb ik: 140mm front intake (belachelijk zacht), 2x 120 bottom intake (600-700 rpm), push/pull op cpu (800 rpm), 120mm rear outtake (800 rpm) , 2x 140mm top outtake (600 rpm). Hier gebruik ik oa wel een fan controller voor.

Ik heb mooi temperaturen, maar tijdens zware spellen gaat mijn gpu op den duur nog steeds naar de 40% (ook een 6950). Ik denk dat je dit alleen kunt verhelpen met een aftermarket koeler. Misschien als ik alle fans in mijn kast hard laat blazen, blijven de gpu temperaturen ook mooi laag, maar wat schiet je hiermee op qua geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solictice
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 01-10 13:33
Ik heb zelf ook een CMII advanced, met meerdere fans. Ook heb ik een 6950, wel de Twin Frozr III.
Heb ook zitten experimenteren met fan posities, en m'n huidige setup is een intake op sidepanel voor me GPU (een 1850 rpm Scythe Gentle Typhoon), 1 120mm intake aan de voorkant (1600 rpm scythe slipstream), een zelfde Slipstream op de HDD cage, de bijgeleverde 140mm fan als intake op de onderkant (die blaast recht op de GPU dus). Top heb ik 2 fans zitten, de blauwe LED 140mm die bijgeleverd wordt en een 120mm. Deze twee zit ik nog over te twijfelen, heb ze nu dat er 1 intake is, de voorste. De achterste is wel outtake.

Mijn ervaring was dat het het beste was om 2 fans op de GPU te richten. Enkel die twee top fans ben ik nog niet over uit. Maar deze hebben denk ik weinig invloed op de temperatuur van m'n GPU.

Echter halen de fans van de Twin Frozr cooler wel regelmatig de 50% of meer. Echter enkel onder load, en dan hoor ik ze wel, maar nooit boven het geluid van de game zelf. Idle staat m'n gpu op 48 graden, en zijn de fans onhoorbaar. Terwijl ze op 43% staan atm.

Heb overigens wel een fancontroller tussen al m'n fans zitten, iets wat hard nodig is. Die twee Slipstreams maken een herrie als ze op 100% staan, dat is echt niet leuk meer. Terwijl die Gentle Typhoon op 100% slechts een zachte ruis veroorzaakt (in my opinion ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exile84
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01-08-2020
Solictice schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 14:33:
Ik heb zelf ook een CMII advanced, met meerdere fans. Ook heb ik een 6950, wel de Twin Frozr III.
Heb ook zitten experimenteren met fan posities, en m'n huidige setup is een intake op sidepanel voor me GPU (een 1850 rpm Scythe Gentle Typhoon), 1 120mm intake aan de voorkant (1600 rpm scythe slipstream), een zelfde Slipstream op de HDD cage, de bijgeleverde 140mm fan als intake op de onderkant (die blaast recht op de GPU dus). Top heb ik 2 fans zitten, de blauwe LED 140mm die bijgeleverd wordt en een 120mm. Deze twee zit ik nog over te twijfelen, heb ze nu dat er 1 intake is, de voorste. De achterste is wel outtake.

Mijn ervaring was dat het het beste was om 2 fans op de GPU te richten. Enkel die twee top fans ben ik nog niet over uit. Maar deze hebben denk ik weinig invloed op de temperatuur van m'n GPU.

Echter halen de fans van de Twin Frozr cooler wel regelmatig de 50% of meer. Echter enkel onder load, en dan hoor ik ze wel, maar nooit boven het geluid van de game zelf. Idle staat m'n gpu op 48 graden, en zijn de fans onhoorbaar. Terwijl ze op 43% staan atm.

Heb overigens wel een fancontroller tussen al m'n fans zitten, iets wat hard nodig is. Die twee Slipstreams maken een herrie als ze op 100% staan, dat is echt niet leuk meer. Terwijl die Gentle Typhoon op 100% slechts een zachte ruis veroorzaakt (in my opinion ;) )
Ik heb een Sapphire Dual Fan die slechts 33 graden idle aanslaat (terwijl de TFIII toch beter staat aangeschreven). Misschien wordt je luchtstroom wel verstoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solictice
Exile84 schreef op vrijdag 04 mei 2012 @ 15:28:
[...]

Ik heb een Sapphire Dual Fan die slechts 33 graden idle aanslaat (terwijl de TFIII toch beter staat aangeschreven). Misschien wordt je luchtstroom wel verstoord.
Oh wtf, yeah indeed. Al wordt ie onder load maar 10graden warmer ofzo.

Toch maar nog eens goed voor gaan zitten dan.
Misschien 1 intake fan omdraaien zodat er meer wordt afgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wow bedankt voor alle informatie =) Ik zal eens rustig rondkijken wat een goed idee is. Misschien dat ik alleen 2 top fans erbij zet. Even de specs van mijn mobo (Sabertooth P67):

1 x CPU Fan connector(s) (4 -pin)
2 x Chassis Fan connector(s) (1 x 4 -pin, 1 x 3 -pin)
1 x Power Fan connector(s) (3 -pin)
1 x Assistant Fan connector(s) (3 -pin)

Kan dit dan wel?

@solictice: Ik heb ook een dual fan 6950 (Club3D Coolstream) maar dan wel @ 6970 speeds en die draait ook 38 graden idle, dus zou ik zou idd even naar je airflow kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solictice
Zijn meerdere opties voor.
Je hebt ook aansluitingen die direct van je PSU afkomen, van die Molex kabeltjes. Die kan je dan niet via speedfan ofzo iets aansturen..

Andere optie is splitters kopen.
http://www.highflow.nl/aa...pin-splitter-y-kabel.html
2 fans op 1 aansluiting heb je dan. Ik zou wel 2 dezelfde fans doen. Er zijn er ook van 3 of meer naar 1.

Je kan ook nog een fancontroller kopen. Die sluit je dan ook aan op je PSU maar dan is het een kwestie van draaien aan de knopjes voor de fan speed :)

En yeah, blijkbaar wordt me kaart beetje warm in idle. Achja, zolang ie ook rond die temperatuur blijft onder load valt het wel mee :P
Pagina: 1