Toon posts:

VPN en nu?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een VPN connectie eindelijk tot stand kunnen brengen met een host in nieuw zeeland. maar hoe nu verder? hoe kan ik erin en zie kan ik de software downloaden ed.?

zal wel een lichtelijke domme vraag zijn maar ik heb me blind gezocht.

groetjes Bas

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Wat wil je bereiken met die VPN verbinding? Het aantal helderzienden is gering hier ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:19
Verwijderd schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 16:33:
Ik heb een VPN connectie eindelijk tot stand kunnen brengen met een host in nieuw zeeland. maar hoe nu verder? hoe kan ik erin en zie kan ik de software downloaden ed.?

zal wel een lichtelijke domme vraag zijn maar ik heb me blind gezocht.

groetjes Bas
Je hebt de verbinding tot stand gebrecht. Klaar toch?

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01:12

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

gambieter schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 16:35:
Wat wil je bereiken met die VPN verbinding? Het aantal helderzienden is gering hier ;)
VPN opstellen

Persoonlijk zou ik je beter laten inlichten door de netwerk- en/of systeembeheerders. Die kunnen je het beste jouw situatie inbeelden en je verder helpen.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat erom dat ik de software uit de PLC kan halen maar ik kan nergens in de VPN komen.. alleen zon status venster zien van hoeveel pakketten verstuurd en ontvangen zijn. Het is toch zoiets als een FTP dat ik dan de bestanden kan 'downloaden'. ?

Outerspace:
Is het handig als ik op die threat verder ga?

• jessy100
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:19
Verwijderd schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 16:45:
Het gaat erom dat ik de software uit de PLC kan halen maar ik kan nergens in de VPN komen.. alleen zon status venster zien van hoeveel pakketten verstuurd en ontvangen zijn. Het is toch zoiets als een FTP dat ik dan de bestanden kan 'downloaden'. ?

Outerspace:
Is het handig als ik op die threat verder ga?
ik denk dat het handiger is om het aan het netwerkbeheer over te laten, no offence

Verwijderd

met vpn word jou computer virtueel in dat netwerk geplaatst.

wat je nu kunt is de dingen die je normaal alleen kunt doen als je op locatie bent.
vpn is geen programma of iets.

Je computer maakt nu deel uit van het netwerk van je host.

Verwijderd

Topicstarter
jessy100 schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 16:46:
[...]

ik denk dat het handiger is om het aan het netwerkbeheer over te laten, no offence
Ik wil het liever zelf leren en dit forum lijkt me daar uiterst handig voor.

Denskie,:

Maar verder kan ik nu niks? op locatie kan ik in de plc komen en de software eruit halen. maar hier heb ik alleen dat schermpje van aantal pakketten?

• Tazzios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:41

Tazzios

..

Op dezelfde manier zoals je dat zou doen als dat je op lokatie zou zijn.

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-02 09:10
MITS dat toegestaan is door systeembeheer. Het is niet vanzelfsprekend dat je nu alles kan zoals je op het LAN daar zou zitten.

Er ontbreekt hier veel te veel info, en inderdaad neem eens contact op met systeem/netwerkbeheer. Daar zijn ze voor.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 16:52:
[...]

Ik wil het liever zelf leren en dit forum lijkt me daar uiterst handig voor.

Denskie,:

Maar verder kan ik nu niks? op locatie kan ik in de plc komen en de software eruit halen. maar hier heb ik alleen dat schermpje van aantal pakketten?
hoe doe je dat op locatie dan?

je maakt een VPN verbinding, dan zie je laptop in dat netwerk. dat is dus hetzeflde als je laptop op locatie zou zijn.

Je kunt nu dus alles doen wat je ook doet als je daar bent.
netwerkmappen benaderen, programma's vanaf servers openen e.d.

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 18-02 09:10
Verwijderd schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 16:57:
[...]

hoe doe je dat op locatie dan?

je maakt een VPN verbinding, dan zie je laptop in dat netwerk. dat is dus hetzeflde als je laptop op locatie zou zijn.

Je kunt nu dus alles doen wat je ook doet als je daar bent.
netwerkmappen benaderen, programma's vanaf servers openen e.d.
dat is dus niet per definitie zo. Het kan best zijn dat er restricties zijn voor systemen die via VPN inbellen. Dit doen wij bijvoorbeeld ook, vertrouwelijke systemen zijn dan niet te benaderen.

Nogmaals, er ontbreekt te veel info en raden kunnen we die ook niet.

Verwijderd

Topicstarter
Als ik daar zou zijn. dan had ik mijn laptop in de plc geprikt en via de KOYO software het programma uitgelezen. maar dit lukt nu niet :(. Welke info kan ik je geven zodat het duidelijker wordt?

groeten

• jopitan
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 28-01 19:13

jopitan

It's just a fact

Wat ik hieruit begrijp is dit:

Werk PC op werkplaats -> Software Koyo

En wat je wilt doen is:

Thuis PC -> VPN verbinding -> Koyo Software draaien

?

Of als je het bijvoorbeeld bedoelt voor het downloaden van Torrents dan is het gewoon verbinden met de VPN en de torrents openen met zoiets als uTorrent.

[ Voor 33% gewijzigd door jopitan op 02-05-2012 17:05 ]

CPU: i7-5820K @ 4.4GHz | CCooler: NZXT Kraken X61 | MEM: Kingston 16GB @ 2666MHz | GPU: RX470 | PSU: OCZ 1250W | SSD: Samsung Pro 500GB

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21-02 15:50

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Je denkt in mijn ogen veel te moeilijk. De VPN software zorgt ervoor dat je PC denkt dat hij direct verbonden is met het netwerk waarin die PLC staat. Met de VPN verbinding maak je een "Virtueel Netwerk"
Dus nu je verbonden bent kan je gewoon die beheer software runnen. Misschien moet je nog opgeven op welk IP adres de PLC te vinden is als de software deze niet automatisch vindt.

Het IP adres wat je dan kan gebruiken is naar alle waarschijnlijkheid de DHCP server in de VPN tunnel.
Run dan op de command prompt:
C:\> ipconfig /all

Zoek dan de tunneladapter en ga daar op zoek naar het IP adres van de DHCP-server

[ Voor 7% gewijzigd door Equator op 02-05-2012 19:50 ]

• Grootstyr
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-12-2025
Over de gemiddelde VPN server gaan geen broadcasts, je gaat dus geen netwerk services zien die zich op het netwerk zichtbaar maken door broadcasts.
Direct op het IP verbinden van de PLC met het programma wat je normaal op locatie ook gebruikt zou het moeten doen.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Verwijderd schreef op vrijdag 27 april 2012 @ 08:20:
De PLC is de Siemens SIMATIC S7-1200 en heeft een ethernet kaart. met een IP, mask en gateway.
Dus gewoon het IP-adres invoeren, dat adres moet je gekregen hebben van de eigenaar van het apparaat. Hoe je het invoert zal staan in de handleiding van de Koyo-software, die zal je zelf moeten lezen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-02 14:35

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Dit is juist iets wat je niet zelf moet willen uitvogelen. Het systeembeheer heeft een VPN-verbinding opgezet met bepaalde doelstellingen en beperkingen, en het is daarom noodzakelijk dat zij je er ook mee op gang helpen. Je kunt nu wel allerlei dingen gaan raden of het aan wildvreemden vragen die geen flauw benul hebben van hoe het netwerk in elkaar zit, maar dat kost je alleen maar meer tijd.
Het maakt mij niet uit hoor, maar het is maar een tip van een systeembeheerder. ;)

Tesla Model Y RWD (2024)

Verwijderd

Topicstarter
Equator schreef op woensdag 02 mei 2012 @ 19:48:
Je denkt in mijn ogen veel te moeilijk. De VPN software zorgt ervoor dat je PC denkt dat hij direct verbonden is met het netwerk waarin die PLC staat. Met de VPN verbinding maak je een "Virtueel Netwerk"
Dus nu je verbonden bent kan je gewoon die beheer software runnen. Misschien moet je nog opgeven op welk IP adres de PLC te vinden is als de software deze niet automatisch vindt.

Het IP adres wat je dan kan gebruiken is naar alle waarschijnlijkheid de DHCP server in de VPN tunnel.
Run dan op de command prompt:
C:\> ipconfig /all

Zoek dan de tunneladapter en ga daar op zoek naar het IP adres van de DHCP-server
Helaas staat daar bij DHCP server: nee.. dus deze is niet ingeschakeld. het pingen naar de ethernet kaart levert geen resultaat maar dat komt denk ik omdat dit IP adres alleen in dat netwerk bij hun in is ingesteld.

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Misschien een stomme vraag, maar eigenlijk steek je op je werk je laptop in op de plc... Dat kan toch niet als je op afstand zit?
Zoek eens op het volgende trefwoord: RDP... Misschien dat je daar meer aan hebt.
Nog iets, als je het jezelf aan wilt leren kun je misschien eens wat tutorials opzoeken hoe het precies werkt en of het voor jou wel werkt...

Verwijderd

Je hebt hier al 3 topics over aangemaakt waarbij in alle 3 de topic vrij duidelijk is dat je niet helemaal weet waar je aan begint.
Advies is toch echt om er iemand met verstand van netwerken naar te laten kijken.
VPN werkt, fantastisch; maar hoe die plc verder communiceert met het netwerk waar jij nu in hangt vertel je er niet bij.
Doorgaans kom je met een vpn verbinding binnen op een apart segment van een netwerk waarin bijna alles dichtstaat naar binnentoe; grote kans dus dat de klant wat zaken voor je moet gaan openzetten.
In dat geval is het handig voor de klant dat er iemand met verstand van zaken dat verzoek gaat doen, want dit (zoals je waarschijnlijk al gemerkt hebt) is iets ingewikkelder dat 2 vinkjes zetten, wachtwoordje invullen en klaar.

Verwijderd

Topicstarter
onzin, de andere gaat over een analoge verbinding. dat is wat anders. En zoals eerder in dit topic vermeld vroeg ik of ik op die ander door moest gaan of niet, ik kon die toen even niet meer vinden.

de VPN werkt via het LAN kan de PLC niet bereikt worden. geeft een timeout bij het pingen. netwerkbeheer gaat er naar kijken daar.
Bartjezz schreef op dinsdag 08 mei 2012 @ 12:31:
Misschien een stomme vraag, maar eigenlijk steek je op je werk je laptop in op de plc... Dat kan toch niet als je op afstand zit?
Zoek eens op het volgende trefwoord: RDP... Misschien dat je daar meer aan hebt.
Nog iets, als je het jezelf aan wilt leren kun je misschien eens wat tutorials opzoeken hoe het precies werkt en of het voor jou wel werkt...
sorry ik snap je niet. als ik op werk zou testen zou ik inderdaad de laptop aan de plc hangen. maar nu gaat dat niet. maar als ik een virtuele PLC ben in het netwerk met de PLC dan doe ik toch in principe hetzelfde? de VPN werkt dus de communicatie in het netwerk daar met de PLC zal dan niet werken.

ik zal eens zoeken op RDP. bedankt!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21-02 15:50

Equator

Crew Council

#whisky #barista

RDP (Remote Desktop Protocol) tegenwoordig RDS (Remote Desktop Services) is een manier om een PC/Server over te nemen (of een sessie te starten op) over een LAN/WAN verbinding.

Dat helpt je niet met het bereiken van de PLC.

Als jij een VPN verbinding tot stand hebt weten te brengen, dan zou je daarover die PLC moeten kunnen bereiken. Het probleem is echter dat wij ook niet weten hoe het precies in elkaar zit of wat de instellingen zijn. Wij kunnen dus echt alleen maar gokken naar mogelijke oplossingen.

Maak eens verbinding met de VPN en geef dan eens voor de gein de output van:
C:\>ipconfig /all <enter>

Kopieren en plakken tussen [pre][/pre] tags.

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Ik bedoel, eigenlijk sluit je je laptop rechtstreeks op de plc aan (zoals ik het lees), hoe kun je dan op afstand werken als de plc niet is aangesloten?

Verwijderd

Topicstarter
Equator schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 09:06:
Maak eens verbinding met de VPN en geef dan eens voor de gein de output van:
C:\>ipconfig /all <enter>

Kopieren en plakken tussen
tags.
  PPP-adapter VPN SGD:

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel:
        Beschrijving . . . . . . . . . . .:
          WAN (PPP/SLIP) Interface
        Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 00-53-45-00-00-00
        DHCP ingeschakeld:. . . . . . . . : nee
        IP-adres. . . . . . . . . . . . . : 172.16.2.15
        Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.255
        Standaardgateway. . . . . . . . . : 172.16.2.15
        DNS-servers . . . . . . . . . . . : 172.16.7.16
                                            172.16.7.34 

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 09-05-2012 10:35 ]

Verwijderd

Equator schreef op woensdag 09 mei 2012 @ 09:06:
RDP (Remote Desktop Protocol) tegenwoordig RDS (Remote Desktop Services) is een manier om een PC/Server over te nemen (of een sessie te starten op) over een LAN/WAN verbinding.
RDP is nog altijd slechts het Remote Desktop Protocol.
RDS (Remote Desktop Services) is de opvolger van Terminal Services.
Pagina: 1