Verwijderd

Topicstarter
Vorige week overleed mijn Denon 2310.
Vandaag heb ik een andere receiver aangesloten en nu blijkt het volgende (ook) kapot te zijn gegaan:
- input bord beamer (hdmi en vga)
- hdmi splitter
- hdmi ingang tv (gelukkig werkt de andere poort nog wel)

Ik zou graag willen voorkomen dat de nieuwe receiver of de huidige hdmipoort van de televisie kapot gaat.
Op dit moment is de tv direct aangesloten op de receiver. De splitter en de beamer zijn niet meer aangesloten. De TV en de kabels zijn niet vervangen.

Zou de televisie of een kabel de oorzaak kunnen zijn geweest. Of moet ik aannemen dat de receiver de oorzaak geweest is van de defecten? (of iets compleet anders)

• kadoendra
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-02 18:59
Sluiting?

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Donder en bliksem? Het heeft afgelopen week geonweerd.
Stroompiek? Je weet maar nooit wat er op het net gebeurt.

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-01 20:59
Ik heb ongeveer hetzelfde gehad na een sluiting:

- Beamer heeft wel aarde
- Versterker niet aangesloten op aarde

Nu was er sluiting gekomen, waardoor er spanning op aarde was gekomen (erg kort welliswaar, want de aardlek was er ook uitgeschoten).

De beamer was met een HDMI-kabel aan de versterker aangesloten, en door deze kabel is dus 230V gaan lopen. Deze piek heeft inderdaad ook de HDMI-uitgang bij de versterker gesloopt, evenals de HDMI-ingang(en) op de beamer.

Ook een HDMI-splitter die op een HDMI-ingang van de versterker zat aangesloten heeft het moeten ontgelden. Daarna was het gelukkig opgehouden...

Alle overige HDMI-apparatuur werkte verder nog...

Ik kon gelukkig naderhand wel weer 1 voor 1 alle apparaten aansluiten/testen/laten repareren, zonder weer opnieuw apparatuur te slopen...

Ik zag, ik nam en ik kwam...

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, zover mij bekend is zijn er geen blikseminslagen geweest en is de stop ook niet gesprongen.

@Banzi, heb jij bepaalde maatregelen getroffen om het te voorkomen? De receiver en hdmisplitter waren aangesloten op een stekkerdoos met ingebouwde zekering. Alleen de beamer is direct aangesloten op het stopcontact.

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-01 20:59
Ik heb wel anti-bliksem dingen in een paar stopcontacten gestopt.
Ik weet echter niet of dat zoiets werkt, met een versterker die niet op aarde aangesloten zit.
Overigens zit al mijn AV-apparatuur nu achter een UPS (ook voor EK 2012, dat ik koste wat kost de wedstrijd kan blijven volgen).

De grootste maatregel die ik kan treffen is dat IK spanning ergens vanaf moet halen, als ik een stopcontact bij ga plaatsen...

Ik zag, ik nam en ik kwam...

Pagina: 1